Jump to content

Fältjacka M90 från 1989


Mag70

Recommended Posts

6 minutes ago, Mag70 said:

Är det vanligt med M90 fältskjorta från 1989? Får inte det att gå ihop... :blink:IMG_20231111_181907_806_copy_1000x748.jpg.8b7b183256b43ee9035a278483c6921d.jpg

Ja för första M90 kom 1987 men då inte i större batcher utan som pilotserier.

 

Den första större batchen kom 1989.

 

Jag såg ju M90 på bred front sommaren 1989 på KA2.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

På P 10 Södermanlands regemente 1989/90 hade alla pansarskytteofficerare m/90, vissa pansarofficerare som hade m/69P, medan alla vpl fortfarande hade m/59. 

Värnpliktskullarna på P 10 fotograferades löpande under 80-90-talet så man kan se när m/90 infördes. Här egen pluton 1989/90, lt och fk i m/90, övriga m/59

https://digitaltmuseum.se/021018308369/sodermanlands-regemente-2-beredskapsplutonen-1990

Edited by jonar242
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Mag70 said:

Sommaren -89 ryckte jag in på KA2 och fick m/59.

Japp men du såg väl då att dina befäl redan hade m90?

 

Sen borde du även ha sett att vissa soldater fick visserligen m/59 vid inryck men m90 efter genomgått gröntjänsten speciellt de som hade markstrid som huvudsyssla.

 

1990 vill jag minnas att alla soldater hade m90 på KA2.

 

1995 och framåt blev hemvärnet i Blekinge tilldelade M90.

 

//TF 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att det stod 1989 i ganska många plagg när jag låg i lumpen på 90-talet. Har nåt svagt minne av att jag nån gång sett 1988 som årtal i några enstaka plagg.. Minns dock ej om det var vapenrock eller annat klädesplagg ur m/90-serien.

 

Är ju dessutom väldigt rimligt om man tänker efter att uniformerna började tillverkas något år tidigare om man vet att m/90-uniformerna på bredare front började tilldelas så smått 1990.

Edited by Rauta
Link to comment
Share on other sites

On 11/11/2023 at 8:11 PM, TKraften said:

Ja för första M90 kom 1987 men då inte i större batcher utan som pilotserier.

 

Den första större batchen kom 1989.

 

Jag såg ju M90 på bred front sommaren 1989 på KA2.

 

//TF 

 
Har läst att uniformerna på försök tilldelades värnpliktiga småskaligt redan 1988 på några få ställen. Försöksuniformer för utvärdering.. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 11/12/2023 at 6:12 PM, Mag70 said:

Sommaren -89 ryckte jag in på KA2 och fick m/59.

(Varning! Låångt nostalgi minne)

Taget själv ryckte jag in sommaren -88 och muckade hösten -89.

 

Låg på Kungsholmen sista tiden.

 

Jag hade själv m/59 under hela min tjänstgöring dock fick jag ut en en splitter ny oanvänd m/59 byxa med dragkedja i gylfen istället för knappar samt bälgfickor av en snäll förrådsman när jag ryckte in.

 

Han sa att detta var föregångaren  till M90. Tyglapp från 1986 vill jag minnas. Han sa även att byxans modell var sällsynt men det var faktiskt en till i mitt förband som hade samma byxmodell. Så vi var minst två son hade tur då.

 

När jag muckade så lämnade jag in m/59 byxa från hemvärnet och använde "m/86" byxan istället tills jag sen senare fick M90 som hemvärnsman. 

 

Jag lät en kompis mor som var skräddare att sy dragkedjor till de båda bälgfickorna och därefter var dessa byxor perfekta tyckte jag.

 

Som en sorts grön M90 byxa med sin gylf samt bälgfickor med lock & dragkedja dock var det remmar vid benslutet som m/59.

 

En hybridbyxa.  :)

 

Alla befäl jag såg på KA2 och Kungsholmen hade M90 1988-89.

 

Kallades skämtsamt för lövhögen.

 

Under en gemensam uppställning för KA2 på Rosenholm sommaren 89 innan ngn storövning så såg jag att många inom 12/80 hade fått då ut både AK5 och M90 och att enligt hörsägen hade dessa soldater fått AK5 och M90 veckan innan uppställningen så de hade äldre vapen och kläder när de ryckte in för jag hade inte sett tidigare ngn soldat bära M90 i matsalen.

 

Uppskattade att 25% av soldaterna då och där på uppställningen hade M90 på uppställningen. 

 

Det kändes väl sådär när man själv stod med en kpist och m/59 kläder.

 

De som var utbildade till skyddstekniker fick då ut en M90 jacka med huva och kolfilter som foder och det var nog inte meningen att de skulle bära plagget hela tiden men de slutade bära m/59 efter sin tilldelning.

 

Var varmt att bära under sommaren sa de till mig men de tyckte att uniformen i sig var smidigare än m/59 att bära och sen var det väl rätt så unikt plagg då (och senare) vilket ökade coolhetsfaktorn för uniformsbäraren kanske.

 

Däremot tyckte personalen i Trupp(service)förrådet att M90 sög för de upptäckte att tyget inte var av samma kvalitet och slitstyrka som m/59 och till mig sa de att en hel del byxor fick de kasserar eller sy om samt förstärka.

 

Lite OT

Jag och vissa av mina soldatkollegor var först med att få bära Natotröjan m/87 med hylsor och detta tack vare snälla befäl som via dem lät oss få köpa både grön och blå Natotröja hos förrådet.

 

Dock vi vi använda plåtgradbeteckningar på hylsan för varken furir eller sergant fanns då färdigsydda utan dessa kom nog i slutet på 90 talet.

 

//TF

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 11/20/2023 at 9:13 AM, Lt P said:

Huvuddelen av A-styrkan under FMÖ ORKAN 1993 bar m/59.

 


Var inte det en övning med jättemycket repövande förband? 
 

Jag minns övningen och ja det var m/59 så långt ögat kunde nå.

 

Frågan i störst allmänheten är om m/90 öht lades i några mobförråd innan invasionsförsvarets nedmontering hade gått så långt att mobförråden ute i skogarna öht fanns kvar längre. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Rauta said:


Var inte det en övning med jättemycket repövande förband? 
 

Jag minns övningen och ja det var m/59 så långt ögat kunde nå.

 

Frågan i störst allmänheten är om m/90 öht lades i några mobförråd innan invasionsförsvarets nedmontering hade gått så långt att mobförråden ute i skogarna öht fanns kvar längre. 
 

 

Det fanns knappast M90 uniformer i mobbförråden nångång eftersom M90 systemet började levereras till aktiva förband 1987-1997 och därefter till hemvärnet 1995-2005.

 

Sen vid år 2000 avvecklade man mobbförråden och M90 har aldrigt kommit dit utan bara lagerhållits mellan olika tvätterier/skrädderier, centrallagret i Arboga och de olika regementernas serviceförråd. 

 

//TF

Edited by TKraften
Link to comment
Share on other sites

On 11/13/2023 at 1:08 AM, Rauta said:

 
Har läst att uniformerna på försök tilldelades värnpliktiga småskaligt redan 1988 på några få ställen. Försöksuniformer för utvärdering.. 

 

Minns att mina befäl 1989/90 hade olika versioner: på m/58 och m/59 finns på vapenrockens baksida två fickor, en på vardera skinka under midjan. Den ena löjtnanten hade m/90 utan fickor på baksidan vilket ska ha varit standard. Den andra löjtnantens vapenrock hade motsvarande fickor på baksidan (=försöksmodell - fm/90?). Befälen påstod att det man sparade in i tyg och sömnad genom att avstå bakfickorna delvis finansierade övergången från m/59 och m/58 till m/90…

Edited by jonar242
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Fältjacka M90 från 1989

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...