Jump to content

Recommended Posts

uni6.jpg

Är det verkligen bra? Tänk efter ett besök på en lokal shish kebabrestaurang, då lär knappast kardborren hålla magen på plats.

"HÖGERSTÄLLD. En ledig design med stora, lätt åtkomliga fickor. Notera att fästet för namnbrickan sitter på höger sida istället för vänster."

hm, NATO-anpassningen fortgår.

Den ser rätt funkis ut. LD:s notering om kardborreband  håller jag med om. Kardborreband är enligt mig av ondo på uniformer. De låter mycket och blir fulla av skit och slutar fungera. Det står i artikeln att mönstret kommer att bli samma som på m/90. Hoppas de tar fram den med m/90-mönster i två färgversioner. En som passar i djungelmiljöer och andra frodigt gröna platser samt en som passar i ökenmiljöer och andra torrare platser. Den första versionen bör väl kunna ha samma färger som dn vanliga m/90.

Kul att de kollar på något i stil med palestinasjal för ökenmiljöer. Britterna har fattat att man inte ska dissa de som bor i de aktuella områdernas sätt att klä sig och använder en form av palestinasjal sedan lång tid tillbaka. Likaså bra att de tittar på en hatt som ger bättre skydd mot solen respektive regn än baskern. Det ska bli intressant och se vad det här landar.

Det finns ju en bild på denna uniform i m/90 mönster i tråden "Din moderna fältuniform" som Henrik Svensk lagt in.

Måste va så att KS06 fått ut den på prov eftersom den enligt artikeln inte är färdigutprovad och fastställd ännu.

The Swede

• henke changed the title to Fältuniform M90 Lätt

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By jonte72
      Hur ska märkena på vänster uniformsärm M90 sitta.

Vilka avstånd mellan flaggan, MDS-bågen och GBG-gruppsmärket?

Har kollat i UniformR 2003, men inte fått något svar.
    • By larsa
      Det finns en skrift som heter "Anvisningar för mönstermålning" som handlar om 4-färgs camomålning av försvarets fordon. Jag har en dålig kopia av den.

Nu håller jag på att måla om min TGB30 och skulle vilja ha en bra kopia på Typex 7 ur den boken.
      Om det är någon som har ett originalex eller en bra kopia skulle jag vara tacksam för hjälp med Typex 7.
    • By Nestor
      Inom ramen för NORDEFCO pågår ett arbete att ta fram en gemensam uniformsbeklädnad för Norge, Danmark, Sverige och Finland
      Arbetet leds av norska FLO, med stöd av svenska FMV, danska FMI och finska PVMATL . Projektet syftar till att ta fram ett gemensamt uniformssystem.

NORDEFCOs egna sida om projektet;
      http://www.nordefco.org/commonuniform

En pdf som beskriver projektet rätt väl;
      http://www.nordefco.org/files/Design/NCU.pdf

Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig
    • By skånemajoren
      FMV har lagt upp en upphandling för M90-uniform. Intressant är bl a att där finns en del persedlar som inte verkar finnas ute på förband idag. Någon som vet något mer om detta? Jag gissar att det ännu ej har något med Nordic Combat Uniform system att göra. 

https://www.e-avrop.com/fmv/e-Upphandling/Announcement.aspx?id=37349

• By Källberg
      90-systemet har använts i över 20 år med ingen till minimal förändring. Hur vill ni se att utveckling ska se ut? Är det bra som det ser ut nu? Axelfickor a lá CPA08? Material? Slopa m90 camo? Fler idéer?

• Create New...