Jump to content

Malariamedel i M90 TR uniformen

Recommended Posts

Men det där hörde jag om 90L redan på NBG08.

Kommer dock ej ihåg om det var de som vi hade fått ut, eller om det gällde de nya vi skulle få vid deploering.

Och då inte djungel och öken, utan den helt vanliga.

Tycker det det mer låter som någon slags panikåtgärd, då någon socker och bomullsförälder blivit kränkt av deras barn sett en soldat, och ställt obekväma frågor.

Eller skydd mot ofog eller motsv stollar.

Som jag tolkar det så handlar det om 90TR.

Å andra sidan finns det ingen anledning att använda den förren man kommer till missionsområdet, speciellt nu i okt/nov. Har sett många soldater och officerare som utbildas för att åka till långtbortistan som springer runt på LG i 90TR BE med händerna i fickorna och värmejacka 08 påtagen med axlarna uppdragna till öronen, istället för att använda vanliga 90-uniformen.

• henke changed the title to Malariamedel i M90 TR uniformen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By jonte72
      Hur ska märkena på vänster uniformsärm M90 sitta.

Vilka avstånd mellan flaggan, MDS-bågen och GBG-gruppsmärket?

Har kollat i UniformR 2003, men inte fått något svar.
    • By larsa
      Det finns en skrift som heter "Anvisningar för mönstermålning" som handlar om 4-färgs camomålning av försvarets fordon. Jag har en dålig kopia av den.

Nu håller jag på att måla om min TGB30 och skulle vilja ha en bra kopia på Typex 7 ur den boken.
      Om det är någon som har ett originalex eller en bra kopia skulle jag vara tacksam för hjälp med Typex 7.
    • By Nestor
      Inom ramen för NORDEFCO pågår ett arbete att ta fram en gemensam uniformsbeklädnad för Norge, Danmark, Sverige och Finland
      Arbetet leds av norska FLO, med stöd av svenska FMV, danska FMI och finska PVMATL . Projektet syftar till att ta fram ett gemensamt uniformssystem.

NORDEFCOs egna sida om projektet;
      http://www.nordefco.org/commonuniform

En pdf som beskriver projektet rätt väl;
      http://www.nordefco.org/files/Design/NCU.pdf

Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig
    • By skånemajoren
      FMV har lagt upp en upphandling för M90-uniform. Intressant är bl a att där finns en del persedlar som inte verkar finnas ute på förband idag. Någon som vet något mer om detta? Jag gissar att det ännu ej har något med Nordic Combat Uniform system att göra. 

https://www.e-avrop.com/fmv/e-Upphandling/Announcement.aspx?id=37349

• By Källberg
      90-systemet har använts i över 20 år med ingen till minimal förändring. Hur vill ni se att utveckling ska se ut? Är det bra som det ser ut nu? Axelfickor a lá CPA08? Material? Slopa m90 camo? Fler idéer?

• Create New...