Jump to content

Civilist som vill bära M90


Trintignant

Recommended Posts

Hej allihopa,

 

För det första, förlåt på förhand om min hemska svenska, det är inte mitt modersmål.

 

Jag hade en fråga och ville fråga veteraner från den svenska militären vad ni alla tycker.

 

Jag är fransk och har tidigare tjänstgjort i militären. Jag är totalt intresserad av alla kamouflage och jag älskar det svenska M90 -mönstret. Jag köpte nyligen ett par byxor i mönstret, och jag går många vandringar i bergen, både här i Frankrike och utomlands.

 

Min fråga är detta, är det acceptabelt för den svenska militära tjänstgörande och veteransamhället om jag bär dessa byxor offentligt? Jag tänker uppenbarligen inte påstå att jag är i den svenska militären, men jag vill verkligen inte kränka någon.

 

Tack,
Jean

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Du kan bära bara byxan eller bara jackan men du bör inte bära båda samtidigt. Det dock inte förbjudet att bära hela uniformen men det anses inte ok om man inte är soldat.

 

Väljer du att endast bära jackan så är det viktigt att alla militära märken på jackan är borta så att du inte har gradbeteckningar och aktuella förbandsmärken påsydda. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, TKraften said:

Hej

 

Du kan bära bara byxan eller bara jackan men du bör inte bära båda samtidigt. Det dock inte förbjudet att bära hela uniformen men det anses inte ok om man inte är soldat.

 

Väljer du att endast bära jackan så är det viktigt att alla militära märken på jackan är borta så att du inte har gradbeteckningar och aktuella förbandsmärken påsydda. 

Hej,

 

Tack för rådet. Nej, jackan är specifikt en "Arktis" -jacka med M90 -kamouflagemönster. Så inte en militär utfärdad jacka.

 

Kommer någon också att bli kränkt om jag bär det och ställer frågor till mig om det? Jag planerar att åka till Sverige/Norge/Finland en dag och jag ska vandra lite där. Kommer allmänheten att motbevisa att jag bär den?

 

Tack igen

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara olagligt att bära M90-uniform utifrån det som i brottsbalken benämns föregivande av allmän ställning. (BrB 17 kap. 15 §) Här kan du läsa mer

 

Däremot går det att t ex bara bära M90 byxor, eller bara fältjacka, eller en udda kombination (t ex M90 ökenbyxor + snöblus), där ingen riskerar att missta dig för en tjänstgörande del av försvarsmakten.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
On 10/11/2021 at 10:07 AM, skånemajoren said:

Det kan vara olagligt att bära M90-uniform utifrån det som i brottsbalken benämns föregivande av allmän ställning. (BrB 17 kap. 15 §) Här kan du läsa mer

 

Däremot går det att t ex bara bära M90 byxor, eller bara fältjacka, eller en udda kombination (t ex M90 ökenbyxor + snöblus), där ingen riskerar att missta dig för en tjänstgörande del av försvarsmakten.

 

Det skall mycket mer för att falla under den benämningen. Ett uppsåt och normalt försök att i sitt agerande försöker få omgivningen att tro att man utövar tjänsten som uniformen förestället. Tex försöker beordra någon något eller skaffa sig tillträde till en plats endast de i uniformen har rätt att bevista, osv. 

En fältuniform 90 utan gradbeteckningar och förbandsmärken är dessutom att betrakta som överdragsklädsel, vilket var vad Försvarsmakten hävdade när det blev debatt för länge sedan om vi hade barnsoldater när ungdomsverksamhet i FM regi tilldelas M90. Se denna tråd 

 

Det är helt lagligt att bära Fältuniformsdelar både byxa, jacka och mössa privat om så önskas. Om det är smakfullt är en annan sak. 

 

Föregivande av allmän ställning avseende  falska polisbilar

 

 

 

LAWLINE - Är det lagligt att bära en annan nations polisuniform i Sverige?
 

Quote

Det är olagligt att låtsas att vara polis i Sverige när man inte är det. Brottet kallas "föregivande av allmän ställning" (brottsbalken 17 kap. 15§ första stycket). Förbudet handlar inte bara om att ha på sig polisuniform, utan också att låtsas vara polis när man inte är det oavsett om man gör det med eller utan uniform på sig. 

https://lawline.se/answers/ar-det-lagligt-att-bara-en-annan-nations-polisuniform-i-sverige

Link to comment
Share on other sites

Av vad jag hört från kamrater så är det lagligt att bära en komplett M90 fält uniform så länge du ej anger att du är del av försvarsmakten utan istället bär det som extra kläder. Så du kan bära det utan gradbeteckning och utan förbandsmärken som är i aktiv tjänst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...