dxl Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 SEP verkar ploppa upp lite här och var tycker jag. Men jag har inte riktigt fattat vad det är. Är det ett färdigt fordon eller bara ett projektnamn? Quote
106 Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 (edited) Alvis Hägglunds AB från ovanstående sida: The SEP has been studied by Hägglunds together with FMV, the Swedish Defence Materiel Administration. The studies have been aimed both towards a tracked as well as a wheeled version of the SEP, both based on the same basic concept and modularity. A tracked demonstrator have been developed and delivered to the FMV at the end of November 2000. Som jag förstår det är det fortfarande ett projekt där endast en demonstrator/prototyp överlämnats till FMV för prov. Edited July 10, 2003 by 106 Quote
Lindeberg Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Vad är det för konstigt träskjul på fordonets högra sida? En liten koja för vagnchefen? ;) Quote
106 Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Det är ett torn för älgjakten, det är en norrländsk vagn förstår du. Quote
Elfgren Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Det är ett torn för älgjakten, det är en norrländsk vagn förstår du. nog är det ett torn för älgjakten alltid med på vagnen sitter den inte, den är i bakgrunden Quote
The Swede Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Det är ett torn för älgjakten, det är en norrländsk vagn förstår du. nog är det ett torn för älgjakten alltid med på vagnen sitter den inte, den är i bakgrunden Åtusan Elfgren. Bra att du förklarade det för vi andra förstog ju inte det. The Swede Quote
Erik_G Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Nej nej nej.. enligt mina kontakter är det en ny typ av vapenhuv som provas. En mer ekonomisk variant av miljövänligt snitt. Vapenhuven utrustas med ett ElkBouncer vapen kaliber 30-06. I stridsutrymmet ska det finnas en AC som klarar av att hålla temperaturer ner till - 10 grader.. /Erik Quote
Vc_90 Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Istället för ett torn kommer ett älghuvud monteras mitt på vagnen som kamouflage!! Vagnen går därför under det inoffiella namnet "Tolv-taggarn" /Vc_90 Quote
Axial Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 (edited) Istället för ett torn kommer ett älghuvud monteras mitt på vagnen som kamouflage!! Vagnen går därför under det inoffiella namnet "Tolv-taggarn" /Vc_90 Och du är helt säker på att du inte heter Allram Eest egentligen ? Allvarligt så verkar plattformen lite lik strf 90 i vissa bitar, finns det en anledning eller behöver jag gå till optikern ? Edited July 12, 2003 by Axial Quote
The Swede Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Det enda jag ser som påminner om Strf90 är det sluttande frontpansaret samt att båda har band. Dock är det ju så att båda fordonen är tillverkade av Alvis Hägglunds så det kanske spelar in lite..... The Swede Quote
Elfgren Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Det är ett torn för älgjakten, det är en norrländsk vagn förstår du. nog är det ett torn för älgjakten alltid med på vagnen sitter den inte, den är i bakgrunden Åtusan Elfgren. Bra att du förklarade det för vi andra förstog ju inte det. The Swede förlåt då, inser nu att även den tidigare skribenten fattade det 8| Quote
Erik_G Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Det enda jag ser som påminner om Strf90 är det sluttande frontpansaret samt att båda har band.Dock är det ju så att båda fordonen är tillverkade av Alvis Hägglunds så det kanske spelar in lite..... The Swede Ja, båda tanksen har ju larvkedjor. Men den ena stridsvagnen, den som heter nittio-nånting, är inte den grön? /E Quote
LeadHead Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 http://www.pitea-tidningen.se/index.php?ar...6cb42b300bb0d4a Kul att få se en bild på eländet med människor på för skalans skull. Quote
NisseNord Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Är det någon som vet hur själva modulära egenskape ska användas, förut har jag fått uppfattningen av att den mest var till för att underlätta tillverkning, utbildning, reparation och liknande. Alltså Man beställer de versioner man behöver och använder de i samma utförande i stort sett livslängden ut. Kanske om man ska förändra eller sätta upp nya förband, att man kan bygga om en större mängd fordon. Av artiklar och liknande jag hört nyligen så har jag mera fått uppfattningen att det är tänkt att man i princip ska bygga fordon nästan på daglig basis, efter behovet som finns just för stunden. Tex om det just denna dag kör fast fler fordon än vanligt, så tar man helt enkelt att ändrar om några "trupptransport-SEP" till "bärgning-SEP" osv. Har jag bara missuppfattat det eller är det tänkt att man ska kunna göra så? Quote
Lindeberg Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 (edited) Den förefaller vara flyttad eller borttagen. Fungerade tidigare. Edited March 17, 2005 by Lindeberg Quote
Johnnie Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Jag skulle vilja se en bild på framtidens pansarbil , kan någon hitta bilden igen! Quote
LeadHead Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Rubriken finns kvar i PT:s artikelmeny men artikeln verkar som sagt vara väck. Märkligt... Det kanske var för för dagspressen... Angående Piteå-Tidningen så hade de en kul artikel för ett tag sedan. En av deras fotografer hade under bilfärd någonstans i Arvidsjaurområdet upptäckt en snödräktsklädd "bilspion" som låg en bit in i skogen med kameran i högsta hugg i hopp om att någon ny hemlig testbil skulle passera. Denne fick finna sig i att själv bli fotograferad när han packade ner sin kamera och försvann ut i skogen. Jag tyckte att det såg ut som en svensk snödräkt (ny och fräsch). Undrar just om det var någon jägarofficer som extraknäckte...? Det faktum att han blev upptäckt av en person i förbipasserande bil tyder ju dock på att det lär ha varit en mindre professionel snubbe... Quote
Badboy Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Fordonet bygger på ett modulärt system, där man kan ersätta rollmodulen på ca 30 minuter. Kika gärna på följande dokument, så får du lite mer inblick i systemet.. Känns det tungläst är det sid 9-ff som gäller Haggve:s SEP... SEP /Magnus B Quote
Krook Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Fordonet bygger på ett modulärt system, där man kan ersätta rollmodulen på ca 30 minuter. Eller byta hytt/bollhav/funktionsdel beroende på hur man ser det. /Krook Quote
Pego Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Fordonet bygger på ett modulärt system, där man kan ersätta rollmodulen på ca 30 minuter. Eller byta hytt/bollhav/funktionsdel beroende på hur man ser det. /Krook Är inte SEP-projektet nedlagt? Quote
NisseNord Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Är inte SEP-projektet nedlagt? Inte ännu. Quote
martinator Posted March 24, 2005 Report Posted March 24, 2005 (edited) Hmmm..länken fungerar alldeles utmärkt i safari.... http://www.pitea-tidningen.se/index.php?ar...6cb42b300bb0d4a /martinator Edited March 24, 2005 by martinator Quote
Recommended Posts