Azan_Gb Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 (edited) vad vet ni om håll? Alltid när jag springer brukar jag få håll, senast så fick jag håll bet i hop sprang vidare , efter ett tag kunde jag inte andas. Jag brukar käka 2-3 timmar innan jag ska jogga är det för kort tid? Vad ska man göra när man får håll? Vad är håll egentligen? Tack för svaren Edited July 7, 2003 by Azan_Gb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D-G Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 (edited) 2-3 timmar låter som lååång tid innan loppet, det beror garanterat inte på det. Jag brukar själv äta en timma/halvtimme innan löpning och har inga problem med håll, hade det när jag var yngre... Det enda råd jag kan ge dig är att inte bälga i dig vatten 2 minuter innan du skall springa, utan drick vatten en stund (30 min - 15 min) innan och drick väldigt lugnt, se också till att värm upp ordentligt/börja inte springa i snabb hastighet med en gång. Tänk på att andas regelbundet, eller rättare sagt att du får in en bra rytm på andingen som passar ditt tempo, det kan hjälpa också. Läkarna brukar snacka om att man inte skall äta 3 timmar innan man springer om man har problem, så håll dig vid det så kan du utesluta den anledningen i alla fall Att du efter en stund inte kunde andas låter inte bra alls, var försiktig, gå till läkaren om det fortsätter och blir problem... du får tillräckligt med tid att bita ihop och visa pannben under värnplikten Lycka till Vad håll (kanske) är enligt Doktor Bo Lundell: "Vi läkare vet faktiskt inte säkert varför man får håll. Man tror att smärtan är en kramp i den stora muskeln som heter diafragma och skiljer brösthålan från bukhålan. En annan orsak skulle kunna vara kramp i musklerna mellan revbenen. Det kan också vara spänningar i bukens organ eller lungorna som är orsaken till håll." Ändring: Förtydligande Edited July 7, 2003 by D-G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted July 7, 2003 Author Report Share Posted July 7, 2003 Tack för svaren DG. Men jag brukar dricka typ 30 min innan jag springer, dricker aldrig medan jag springer. Jag kanske skall värma upp lite mer. Har inte hänt mig innan, men har hänt 3 ggr i sträck nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D-G Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 Anytime... Om det inte är någon vana (förutom dessa tre ggr) så är det nog ingen fara... keep up Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 Personligen så kan jag få håll om jag bäljar i mej en massa kallt vatten precis innan jag springer. Detta har jag löst genom att dricka vatten ett tag innan jag springer och medan jag springer så dricker jag måttliga mängder av kropptempererat vatten. Min personliga tanke är att det inte är bra att en massa kallt vatten ligger och skvalpar och kyler ned diafragman (som vid hårt kroppsarbete arbete både sköter expiration och inspiration i lungorna) och till viss del intercostalmusklerna. Eftersom diafragman blir "varm" så blir det för stora kontraster mot det kalla vattnet, och då krampar den... Vilket i sin tur leder i smärta som vanligvis går över om man springer med armarna över huvudet. Att man tar armarna över huvudet kanske gör att bukmuskulaturen sträcks vilket leder till att krampen släpper... Om man får svårt att andas på grund av hållen, så kanske det är så att musklerna i buken inte får tillräckligt med syre. Detta kan bero på skit i lungorna (om man röker), astma eller att hjärtat är dåligt på att cirkulera runt syreriktblod (skit i artärerna)... Nu vill jag inte skrämmas, då det förmodligen är en enklare astma, förkylning eller allergi av något slag. Gå och rådfråga nånn doktor... Det är bättre att rådfråga doktorn för mycket än för lite, visst är det dyrt, men efter att lagt ut X (500?) antal pengar så får man ett frikort för ett år! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 Ett gammalt beprövat sätt att bli av med "hållet" är att krama en sten eller en kotte i handen medan du springer. Då tänker du på att krama ihop handen och således inte på "hållet". PLACEBO effekt typ ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 Ett gammalt beprövat sätt att bli av med "hållet" är att krama en sten eller en kotte i handen medan du springer. Då tänker du på att krama ihop handen och således inte på "hållet". PLACEBO effekt typ ;) Ja, det är en beprövad och bra grej. Sen tycker jag personligen att man presterar bättre ifall man springer hungrig än mätt. Måhända att det bara funkar på mig, men då har man iaf nåt att se fram emot när man springer där. Som en fin liten morot på snöre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 (edited) vad vet ni om håll? Alltid när jag springer brukar jag få håll, senast så fick jag håll bet i hop sprang vidare , efter ett tag kunde jag inte andas. Jag brukar käka 2-3 timmar innan jag ska jogga är det för kort tid? Vad ska man göra när man får håll? Vad är håll egentligen? Tack för svaren Jag har kollat med mina triatlonpolare och dom säger att med en normal kort (?) runda på 1-2 mil så är 2-3 timmars väntan efter maten optimalt. Du skriver inte hur långt du springer, det avgör om du behöver inta vätska under träningen. D-G: Jag ifrågasätter inte dina egna erfarenhetet, funkar det för dig så ÄR det så. Men för de flesta människor så är en timma LITE för tidigt att vänta innan man "snör på sig skorna", en halvtimma är direkt fel då magen fortfarande "arbetar" med att smälta maten. Edited July 7, 2003 by LYNX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D-G Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 (edited) Tjena LYNX Såg här att det var plats för ett litet förtydligande. Jag menade inte att det var bra eller optimalt att äta så kort tid som jag gör. Anledningen till att jag gör detta är att jag blir tvingad av ett ganska pressat schema de flesta vardagar och helt enkelt måste måltiden hamna där... Det jag bara försökte säga var att jag aldrig får håll trots detta. Optimalt så tror jag helt på dig vad gäller 2-3 timmar, det är även det jag rekommenderade som exempelvis läkare skriver och det jag själv försöker följa på helger när mina dagar inte är lika späckade... Dock tror jag inte måltiderna är orsaken till Azan_Gb:s håll... vi får se om han får iordning på det efter ett par löprundor till... Ändring - Brukar springa milen när jag springer... Edited July 7, 2003 by D-G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt. Larsson Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 (edited) Vad gör man när man "måste" springa milen tidigt på morgonen, skall man skippa frukost då och inta ett större mål mat sent på kvällen innan man går och lägger sig? Man vill ju inte bli ståendes halvvägs med megahåll, eller j*vligt skitnödig som en polare i min förra pluton blev. Han var tvungen att lifta med befälen tillbaka till flottiljen. Det roliga är ju att han hade världens största toalett runt omkring sig... jaja han får skylla på att han var dalmas. Edit: Missade ett ord. Edited July 7, 2003 by dtrexx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 (edited) ... jaja han får skylla på att han var dalmas. Ähh... inga personangrepp nu va, du förolämpar ett helt folkslag nu!! Nej då. No offense. Sorry OT. Förresten så spring inte milen utan frukost, för det gjorde jag. Gick i väggen rätt duktigt. Fast det är nog individuellt kanske. Edited July 7, 2003 by dalkarl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D-G Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 (edited) Vad gör man när man "måste" springa milen tidigt på morgonen, skall man skippa frukost då och inta ett större mål mat sent på kvällen innan man går och lägger sig? Ah, minns delar av min värnplikt när plutonen fick ut och springa en timme innan frukost under delar av vinterhalvåret... inte roligt, inte att rekommendera, inte när det är snö, is och kallt i alla fall. Ur näringssynpunkt är det inte heller särskilt bra, skall helst undvika högintensiv träning på fastande mage. Det är populärt att ägna sig åt fettförbränning pga kroppens depåer är tömda på kolhyderater och tvingas till bränna fett, detta är helt ok sålänge träningen är lågintensiv. För högintensiv träning krävs kolhyderater annars tar kroppen energi från muskelproteinet. Edited July 7, 2003 by D-G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt. Larsson Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 Ur näringssynpunkt är det inte heller särskilt bra, skall helst undvika högintensiv träning på fastande mage. Det är populärt att ägna sig åt fettförbränning pga kroppens depåer är tömda på kolhyderater och tvingas till bränna fett, detta är helt ok sålänge träningen är lågintensiv. För högintensiv träning krävs kolhyderater annars tar kroppen energi från muskelproteinet. Inte så värst haj på proteiner, kolhydrater och vilka maträtter som innehåller vad. Men ta en typisk militärfrukost i matsalen på förbandet. Vad bör man plocka på sig på brickan innan en högintensiv träning? Ägg, juice... mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D-G Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Havregrynsgröt, grunden till allt... ;) Bra Kolhyderatkälla och tar du ett par ägg till så är frukosten perfekt även ur proteinperspektivet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Havregrynsgröt, grunden till allt... ;)Bra Kolhyderatkälla och tar du ett par ägg till så är frukosten perfekt även ur proteinperspektivet... Det där har jag funderat på lite... Ni vet ju att man skall tugga maten 20 gånger innan man sväljer den eller vad det nu är, som farmor alltid sa inte för att någon gör det men ändå ;) Men enligt en föreläsare i...hmm..."näringskost" ? som min bror lyssnade på så skulle man inte äta potatismos tex. Just för att detta var så sönderdelat och näringen togs upp väldigt snabbt + att magen inte jobbar så mkt. Detta säger ju imot varandra, eller hur ? Så då borde det vara bättre att äta havregryn i müsli istället för att koka sönder dem i grötform' ? Mat är som allt annat. Ju mer man lär sig desto mindre fattar man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D-G Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 (edited) Ah, här kommer vi till en intressant sak vad gäller näringslära... GI-index, ett mått på huruvida kolhydraterna är snabba eller långsamma... Är havregrynen obehandlade så är de relativt snabba, när du dock tillagar de som gröt så blir de långsamma. Därför skulle jag faktiskt rekommendera gröt varianten... Dock är det många som med framgång vräker ner havregryn i proteindrinken efter träning för att få en naturlig gainer, de som gör detta har i regel rätt hög ämnesomsättning, och om du har lätt för att i öka i vikt så behövs oftast inte detta... Snabba kolhydrater är enbart bra efter träning... undvik det resten av tiden... Vad gäller förändring av matens egenskaper vad gäller att dela, skära, äta helt eller inte, låter jag vara osagt, men jag rekommenderar www.paulun.com för mer näringslärakunskap. det är kul och intressant. "Maten skall intagas oberoende smak och lukt, det är bara ett medel som gör att jägaren kan kriga hårdare och gå längre" Citat från en Kapten jag icke vill namnge på I22 Edited July 8, 2003 by D-G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted July 8, 2003 Author Report Share Posted July 8, 2003 Jag har precis käkat frukost. Skall ut och jogga en och en halv mil får se om hållen kommer. Brukar annars springa 5 km ganska intensivt....försöker springa 5 km på ungefär 22 min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 (edited) Ah, här kommer vi till en intressant sak vad gäller näringslära... GI-index, ett mått på huruvida kolhydraterna är snabba eller långsamma... Är havregrynen obehandlade så är de relativt snabba, när du dock tillagar de som gröt så blir de långsamma. Därför skulle jag faktiskt rekommendera gröt varianten... Dock är det många som med framgång vräker ner havregryn i proteindrinken efter träning för att få en naturlig gainer, de som gör detta har i regel rätt hög ämnesomsättning, och om du har lätt för att i öka i vikt så behövs oftast inte detta... Snabba kolhydrater är enbart bra efter träning... undvik det resten av tiden... Vad gäller förändring av matens egenskaper vad gäller att dela, skära, äta helt eller inte, låter jag vara osagt, men jag rekommenderar www.paulun.com för mer näringslärakunskap. det är kul och intressant. "Maten skall intagas oberoende smak och lukt, det är bara ett medel som gör att jägaren kan kriga hårdare och gå längre" Citat från en Kapten jag icke vill namnge på I22 GI-systemet är jag bekant med.. men du får gärna förklara vad som händer med havregrynen då man kokar dem. HUr ändras snabba -->långsamma kollisar ?? Edit: Kanske skall ta och koll apå sidan innan jag frågar ? Edited July 8, 2003 by Fågel Fenix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D-G Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Japp, kolla sidan, Paulun skriver mycket om GI och har släppt flera böcker om ämnet. Hur eller rättare sagt, på vilket sätt och varför långsamma kolhydrater blir snabba eller vice verca vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Japp, kolla sidan, Paulun skriver mycket om GI och har släppt flera böcker om ämnet. Hur eller rättare sagt, på vilket sätt och varför långsamma kolhydrater blir snabba eller vice verca vet jag inte. Hittade inte precis det men mkt annat intressant! Kanske det ligger under "låsta" sidor ?? //Högberg som efter helgens onyttigheter skall biffa och sedan springa frammåt kvällningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D-G Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 De "låsta" trådarna skall numer vara öppna.. så det är bara att traska in på dom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt. Larsson Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Kom och tänka på en grej när jag var ute och pressade mig på 4km under kvällen. Skall man springa taktiskt på längre sträckor? T.ex. öka tempot 5 min, återhämta sig i lungare tempo 5 min, öka i 5 min osv? Eller försöka hitta ett jämnt tempo som man kan hålla hela sträckan? Vill gärna höra era åsikter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D-G Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Är ingen expert på löpning, men mina personliga erfarenheter säger mig att du bör variera träningen. Både sträckor och vad gäller tempo... Alltså, spring gärna intervall och variera tempo som du sa (kolla i ett träningsprogram för vettiga tempoväxlingar, 5 min sprint låter lite mycket), men spring också något längre lopp i veckan när du springer i ungefär 60 min, då kan du ju hålla ett jämt tempo... backträning är ju också en trevlig och "rolig" klassiker De träningsprogram som är skrivna för exempelvis kustjägarna brukar vara bra, läs och utgå från något sådant.. finns länkat från soldf... Även träningsprogrammet av Steve Smith för Navy Seals gillar jag, det är mycket löpning där, och en hel del simning, vilket i alla fall jag tycker är jäkligt kul omväxling... Fick du håll idag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt. Larsson Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Fick du håll idag? Nu vet jag inte om frågan var ställd till mig eller han som startade tråden men jag svarar iaf Fick faktiskt håll idag när jag ökade tempot sista kilometern då jag "låg efter" klockan för att hinna på 20 min. När det var c:a 400 meter kvar fick jag en j*vla håll. Försökte kämpa på men var tvungen att gå i lugnt tempo i c:a 30-40 sekunder för att lindra smärtan. När jag insåg att jag inte skulle hinna så tog min kämparglöd över och jag fick nya krafter. Hann fram med 22 sekunders marginal. Enligt mina erfarenheter får jag bara håll om jag försöker prestera över min förmåga. Vatten etc brukar inte påverka nämnvärt. Men som sagt, det varierar från varje person. Det där med kämparglöd är farligt. På morgonen innan vi skulle göra vårt första soldatprov så sträckte jag en muskel i knät så att jag fick halta runt (pga dålig stretching tror jag, nu vet jag bättre). På nått sätt så kämpade jag mig runt de 3-4 milen, haltandes mestadels av vägen. Ville helt enkelt inte ge upp. Fick betala för min dumdristighet då jag inte kunde springa på 3 månader efter det. Nu verkar allt vara ok med knät iaf men jag har mycket konditionsträning att ta igen. Kör ett tight schema för att hinna träna upp mig så mycket som möjligt innan FOK:en och MHS-proven i början av augusti. På nått skumt sätt är jag ändå stolt över att jag klarade soldatprovet, haltandes, medan andra hade stora problem och fick bryta. Hmmm ;) Men hade jag fått välja igen så hade jag avstått från soldatprovet. Helt enkelt inte värt det, jag kom lidrigt undan, kunde ha blivit en mycket värre bestående skada. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D-G Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 (edited) Ah, njae frågan var som du trodde egentligen riktad till han som startade tråden och inte dig, fast jag frågade dig... (Lyssna på vad jag menar och inte vad jag säger här (blandade ihop er)) I alla fall, kul att du svarade, kan hålla med dig om det med att prestera ovanför sin förmåga.. i alla fall om man gör det för fort in i träningen, då är det nog lättare att få håll... börjar man i ett tempo man är bekväm med för att sedan öka på gradvis för att i slutet verkligen ta ut sig så har i alla fall jag inte haft problem... Du sprang ju rätt kort (4 km) så kanske var du inte så uppvärmd som du egentligen kände dig... men vad vet jag... Soldatprovet; Illa att det gick så med foten... härligt pannben dock Edited July 8, 2003 by D-G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted July 8, 2003 Author Report Share Posted July 8, 2003 (edited) Fick du håll idag? Tror frågan är till mig. Jag joggade idag i en jävla jobbig terräng , mycket grus backar upp. Joggade ungefär 16 km tog en timma och lite till. Jag hade 2 stenar i handen och precis när jag kände att jag skulle få håll, kramade jag om stenarna då försvann hållen. Jag varierar min träning, kör långdistans och intervaller. Att promenera i en snabb takt är också en bra träning , det upptäckte jag när jag joggade ungefär 1 mil förigår sen gick jag hem ca 6-7 km då fick jag träningsverik i muskeler jag annars inte brukade få träningsverk i . Kanske va det "marsh" musklerna. När man får håll ska man då stanna eller gå i en snabb takt? Jag brukar gå i snabb takt men efter ett tag så e jag tvungen att stanna. Tack för tipsen D-G och alla ni andra Edited July 8, 2003 by Azan_Gb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts