Lt.E Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Innan ni läser vidare så vill jag bara göra klart att detta inte speglar min personliga åsikt på något sätt, mitt enda mål är att få en diskussion. Stridande befattning = befattning där man har strid med eldhandvapen som huvuduppgift. Hur kommer det sig att vi i Sverige som inte varit i krig på 200 år har en stenhård uppfattning att kvinnor platsar på stridande befattninger. När både Israel och USA som vi nog alla kan erkänna har en viss erfarenhet av strid under de senaste åren har kommit till den slutsatsen att kvinnor inte skall ha stridande befattningar? Israel försökte men kom till de slutsatsen att i strid så uppkom vissa svårlösta problem med att ha kvinnor i frontlinjen. Likaså finns det i USA många kvinnor inom försvaret men inte i stridande befattningar. Vad är det som säger att det skulle vara annorlunda här? När vi har en ganska begränsad erfarenhet av krig under den senaste tiden (tack och lov). Jag är övertygad om att det finns många befattningar som en kvinna löser lika bra som en man, men gäller det alltid? Quote
jonte72 Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Har inte stridspiloter stridande befattning...USA har kvinnliga stridspiloter. Quote
Casca Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Har inte stridspiloter stridande befattning...USA har kvinnliga stridspiloter. Jag har egentligen ingen åsikt om kvinnor i försvaret men...........jag har ju hört talas om kvinnliga stridsvagnsskyttar som lyckas bättre med sin gebit än de manliga. Sverige har en kvinnlig JAS pilot och en under utbildning. Slut åsikter om kvinnor i FM. Quote
Guest Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Anledningen till varför Israel slutade med kvinnor i frontlinjen var att de stridande männen inte klarade av att se stupade och sårade kvinnor. Det påverkade moralen negativt. Inte riktigt samma grej i ett stridsflygplan. Quote
Guest Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Idag klara vem som helst att skjuta bra med en modern automatkarbin, till och med barn, tyvärr. Varför tror ni annars det stora antalet barnsoldater? Vilka saker är det som skulle gunna göra att en kvinna skulle vara sämre än en man i strid? I USA finns det en del kvinor i stridande beffatning, speciellt inom NG... Skall vi gå ännu mer in på detalj så är det så att kvinnor, rent Biologiskt, tål högre G-krafter än män... Kvinnor har även lättare att göra två saker samtidigt, vilket skullle, enligt min mening, göra do mer kvalificerade för strid än män... Anledningen till att antalet kvinnor är lågt, är att försvaret tidigare har varit uteslutet för kvinnor. Nu ökar det mer och mer... Så om 30 år så kanske man kan se någon mer sk Statestik... Slut! frågor? Quote
Liljestrand Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Man måste ju kunna skrika lite oxå Quote
Guest Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Tro mig det kan dom, har själv upplevt det... Quote
Guest Posted October 12, 2002 Report Posted October 12, 2002 Det är inte soldatens kön som är intressant, det är soldatens individuella egenskaper. Vad gäller Israel, så har jag hört argumentet att "de har testat och funnit det vara olämpligt" till leda, men jag har ALDRIG hittat några officiella israeliska källor som styrker detta. Det hela verkar faktiskt vara en modern myt. Dessutom har kvinnliga israeliska soldater på senare år grupperats vid vägspärrar på ockuperat territorium vilket i praktiken innebär stridande befattning. Min åsikt är enkel: 1. Kravspecificera tjänsten utifrån tester och erfarenheter. 2. Tillsätt tjänsten med personal som uppfyller kraven. 3. Ta reda på om den tillsatta personalen är män, kvinnor eller utomjordiska monster. I det sistnämnda fallet kan vi nog strunta i att betala ut dagersättningen. Quote
GA KA Posted October 12, 2002 Report Posted October 12, 2002 Jag har träffat flera kvinnor och då främst inom multisport och akutsjukvård som utan problem skulle klara sig bättre än marjoriteten av manliga Vpl. Problemet är att de kvinnor som söker OHS inte tillhör någon av kategorierna. Visst det finns några men marjoriteten av kvinnliga yo jag har träffat tillhör inte den kategorin. Jag har inget mot kvinnor i försvarsmakten på lika vilkor. Hellre än bra kvinna än en dålig man. Quote
Lt.E Posted October 12, 2002 Author Report Posted October 12, 2002 Anledningen till varför Israel slutade med kvinnor i frontlinjen var att de stridande männen inte klarade av att se stupade och sårade kvinnor. Det påverkade moralen negativt. Inte riktigt samma grej i ett stridsflygplan. Exakt, vad är det som får oss att tro att det är annorlunda i Sverige. Det handlar alltså inte om den enskilda individen utan om det andra problem som kan uppkomma. Visst finns det vissa kvinnor som är bättre än vissa män. Quote
LeadHead Posted October 12, 2002 Report Posted October 12, 2002 Jag tvivlar på att iaf. jag personligen skulle uppleva det som så mycket mindre traumatiskt att se stupade män i egen uniform än kvinnor i egen uniform. Kamrater är kamrater... Quote
Foxtrot Lima Posted October 12, 2002 Report Posted October 12, 2002 Men på sistone har det blivit lite väl mycket "affirmative action" över det hela, eller vad tycker ni? Kvinnor som tydligen inte alls platsar i försvaret bli inslussade bara för att "det ska vara så". Påminner lite om vår integrationspolitik. Nämen hjälp! Uttryckte jag mig kontroversiellt nu?? ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Delta Golf Posted October 12, 2002 Report Posted October 12, 2002 Varför tror ni annars det stora antalet barnsoldater? För att arméerna i U-länder ofta har något som kanske inte finns hemma, nämligen mat. Quote
Bamse Posted October 12, 2002 Report Posted October 12, 2002 "Det är inte soldatens kön som är intressant, det är soldatens individuella egenskaper." / F10H Stril "Jag har inget mot kvinnor i försvarsmakten på lika vilkor. Hellre än bra kvinna än en dålig man." / GA KA Dessa två herrar? tar upp det lite som har varit problemet i svenska försvaret, tyvärr har tidigare det varit lättare att t ex komma in på Officershögskolan som kvinna. Det har varit en fördel att vara kvinna eftersom Regeringen sagt att Försvaret ska bli jämlikt och då har de höga militärerna t ex ruckat lite på kraven för ansökan till div skolor och samt låtit deras ansökan väga tyngre. Detta är ju tyvärr ett problem som finns inom Försvaret och inget kvinnorna kan beskyllas för. Det viktiga här är att det ska ske på lika villkor. Angående USA så har inte de försökt med kvinnor i stridande befattningar så ........ Israel har försökt och jag har hört detta om att ska ha upphört pga att män tyckte det var traumatiskt att se döda kvinnor men som jag liksom F10H Stril har inte sett några som helst artiklar eller annan vettig information om detta så upplys mig!! Är det inte så att den moralen det påverkade först och främst var "hemmamoralen" dvs hos folket bakom tv som hörde/såg att en ung kvinna dött? Som Leadhead skriver så tror jag inte att det är någon större skillnader om det är en kvinnlig kamrat som ligger död brevid dig jämfört med en manlig......... FL: Det finns mycket gott om män som heller inte borde få gå nära grönkläder ens gång. Tyvärr är det så att en kvinna märks tydligare om hon av någon anledning inte skulle höra hemma i Försvaret. Quote
Guest Posted October 12, 2002 Report Posted October 12, 2002 Dessa två herrar? Ja, jag är en herre (eller grabbdjävel, beroende på hur man ser det). Quote
Foxtrot Lima Posted October 13, 2002 Report Posted October 13, 2002 Ah, vi män är allt bra lata. Nu skickar vi ut våra kvinnor att slåss för oss också. Ska vi bara sitta hemma och kolla på sporten eller? :P ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
granQ Posted October 13, 2002 Report Posted October 13, 2002 ryssarna hade väl ganska gott om damer under WWII på stridande befattningar.. själv tror jag att många inklusive mig hade iallafall så som det är nu, behandlat kvinnor mer skyddnade.. att som gruppchef kanske tvekat att skicka en kvinna till en farligare plats än resten av gruppen även om hon hade varit bäst lämplad.. sen tror jag det finns en nivå man når över efter en tid och inte bryr sig längre.. men som civil så håller jag nog oftare/hellre upp dörren för en tjej en för en kille..jag är för ett jämlikt samhälle.. men att jag skulle behandla kivnnor och män likadant är ett skämt.. slutsats av min åsikt, kvinnor bör inte vara sämre soldater än män, men kan påverka och ändra hur gruppen sköter sig.. dock säger jag inte att det blir sämre eller bättre.. men att det blir skillnad.. det tror jag.. Quote
Foxtrot Lima Posted October 13, 2002 Report Posted October 13, 2002 Man ska nog heller inte glömma risken för sexuella övergrepp i fält. Det händer ju saker nu i fredstid, och det ökar säkerligen i händelse av krig. Kom inte och säg att våldtäkter och dylikt inte skulle vara ett konstant, överhängande hot för alla kvinnor i det militära. (Må våldtäktsmän brinna i H-E) Å andra sidan blir ju unga grabbar utnyttjade i t ex Ryssland, så skillanden kanske inte är så stor. ??? Vad tror ni om den saken? Alltså risken för sexuella övergrepp? Skulle den öka med kvinnor i krig? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Guest Posted October 13, 2002 Report Posted October 13, 2002 Vad tror ni om den saken? Alltså risken för sexuella övergrepp? Skulle den öka med kvinnor i krig? Hälsningar, Foxtrot Lima Menar du inom egna led eller som medveten taktik från fi? Det sistnämda förkommer redan så då är det väl bättre att kvinnor får sin egen AK att försvara sig med ;) /odeys Quote
Foxtrot Lima Posted October 13, 2002 Report Posted October 13, 2002 Jo... Den som nämnde kvinnor i Röda Armén fick mig att tänka till. Har ju läst in mig ganska ordentligt på WW2, och vad jag vet tjänstgjorde kvinnor inte bara som bårbärare och dyl. utan även som stridspiloter, prickskyttar och en del andra saker. Dock har jag itne hört talas om kvinnor som fått köra stridsvagn eller slåss som "vanliga" infanterister. Är det någon som kan svara på varför USA inte tillåter kvinnor tjänstgöra i stridande befattningar? Är det enbart pga "kvinnomotstånd" eller? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Guest Lord Good Posted October 14, 2002 Report Posted October 14, 2002 I vilka länder kan kvinnor inneha höga poster? Pakistan, Premiärminister. Indonesien, President. Turkiet, Premiärminister. Filippinerna, President. Indien, Premiärminister. Samtliga dessa länder har det gemensamt att det bor mycket muslimer i dem. Kanske det blir lättare för kvinnor att nå poster som tidigare bara var för män nu när vi blir fler muslimer i Sverige. Quote
LeadHead Posted October 14, 2002 Report Posted October 14, 2002 ryssarna hade väl ganska gott om damer under WWII på stridande befattningar.. Jag har hört att de satte upp speciella kvinnoförband som gjorde sig kända bland tyskarna för att vara de mest sadistiska plågoandar man kunde hitta på östfronten... Jag har dock ingen säkrare källa än ett bekant hemvärnsbefäl att hänvisa till. Quote
Guest Lt. payne Posted October 15, 2002 Report Posted October 15, 2002 Som någon tidigare nämnde.. könet är ointressant bara personen i fråga klarar av ställda uppgifter. Av egen erfarenhet vet jag att kvinnor kan vara både bättre och sämre än män i fält. En sanning finns dock kvar:den långsammaste individen styr gruppens prestation... Quote
Guest Dirty-1 Posted October 15, 2002 Report Posted October 15, 2002 självklart så ska samma krav finnas på alla... inte bara i det militära utan överallt. så jag personligen tycker att kvotering är något av det dummaste som någonsin hittats på. Spelar ingen roll om det bara finns män(eller bara kvinnor) på ett arbete, det är ingen anledning i sig att ta in någon av det andra könet bara för att det är underrepresenterat i yrket, det är den bäst lämpade individen bland de sökande som ska få jobbet Quote
Recommended Posts