Fk Bodin Posted July 4, 2003 Report Share Posted July 4, 2003 Nu är den här, världens vassaste jaktrobot Python 5! En Python 4 med kapacitet att låsa sig på målet efter avfyrning. Samt ny sökare och bättre autopilot. ASRAAM, IRS-T släng er i väggen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted July 6, 2003 Report Share Posted July 6, 2003 Kommer från israel lrhur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted July 6, 2003 Report Share Posted July 6, 2003 Mysig liten sak.. undrar om man kan få en sån i julklapp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted July 6, 2003 Report Share Posted July 6, 2003 Nu är den här, världens vassaste jaktrobot Python 5! En Python 4 med kapacitet att låsa sig på målet efter avfyrning. Samt ny sökare och bättre autopilot. ASRAAM, IRS-T släng er i väggen! Glöm nu inte AA-11 Archer...grym och har funnits på förband i många år ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 Glöm nu inte AA-11 Archer...grym och har funnits på förband i många år ;) Hur var det nu? Finns det en version av AA-11 som kan skjutas bakåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Archon- Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 (edited) Jag har svårt att tro att den är så himla mycket bättre än IRIS-T eller AIM9X att det har någon verklig betydelse i strid. HMS + tuff robot = massor av döda i luftstrid, sen spelar det inte mycket roll om man har en IRIS-T eller en Python 5 ;) Tomas: Det var samma version som den vanliga AA-11 men den monterades riktad bakåt på Su-34 (tror jag att det var, men det kan säkert ha varit andra plan också), tänkt att användas i självförsvar. Edited July 7, 2003 by -Archon- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 tror fakiskt att det var alla andra verioner efter su30 förutom just su34 som kunde skjuta bakåt. su34 är en platt markattack version. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 Kommer från israel lrhur? Skulle inte förvåna mig för 40 öre. Nå e den israelisk eller inte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 (edited) Kommer från israel lrhur? Skulle inte förvåna mig för 40 öre. Nå e den israelisk eller inte? eller den kanske kommer från sydafrika facit kollar upp edit- kommer från ett israelisk företag som heter rafael som sålt missiler till sydafrika. så var det- nu bråkar mina t p åangenbordet igen, jag får kopiera och klistra in!!! Edited July 7, 2003 by facit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 vad är det för sprängstyrka i en sådan?? Svårt att se hur stor den är osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted July 7, 2003 Report Share Posted July 7, 2003 vad är det för sprängstyrka i en sådan??Svårt att se hur stor den är osv. Python 4 som kom i mitten av 80-talet Är ca 3 meter lång, väger 120 kg, har diametern 160 mm, är 86 cm mellanvingspetsarna. Den har en stridsspets på ca 11 kg, högsta fart på 3,5 Mach, och en räckvidd på 500 meter - 15 Km. Python 5 är en vidarutveckling av 4:an. Det är en värmesökande robot som ska användas på korta avstånd, för längre avstånd används tex AMRAAM som istället använder radarmålsökning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted July 8, 2003 Author Report Share Posted July 8, 2003 Python 4 är (tro det eller ej) en utvecklad version av Python 3, som kommer från Israel. R-73 Vympel (AA-11 Archer) dök upp i slutet av 70-talet och hade mycket imponerande prestanda. på den tiden så får vi tillägga att USA var långt akterseglad på jaktrobotområdet jämförande med Sovjet. Israelerna var smarta nog så fort de fick reda på roboten att åka hem och snickra ihop Python 3, som lär presterat +50 G. Python 3 tillsammans med ett enkelt hjälmsikte i Kfir har visat mycket goda egenskaper, dock med Python 4 nådde man en bra bit längre vad gäller användarvänlighet och träffsäkerhet. Noteras kan att Python inte använder vektoriserad dragkraft som på AIM-9X och MICA, utan förlitar sig helt på fenkonstruktonen. AIM-9X var den första USA-tillverkade roboten som kom nära Python 4 och R-73:s kapacitet, 20 år senare! MIG-29 med R-73 och hjälmsikte har visat sig vara mycket dödlig. Tester mot F-16 efter östblockets fall i tyskland på 90-talet visade sig att oddsen mot F-16 var 1-50! Då var F-16 endast lastad med en AIM-9 och MIG-29:an två tankar och full jaktlast! Den bakåtskjutande AA-11 betecknades som AA-11R Backfire som endast har setts på Su-37. Python 5 ÄR bättre än IRST-T och AIM-9X. Jag kan inte se varför den inte skulle vara det när den har använt skarp och är utvecklad i skarpa förhållanden. IRST-T lär ha bättre räckvidd och signalbibliotek, men jag kan tvivla på att den inte är fullt lika genomtänkt som Python 5. AIM-9X har varit på tapeten i många år och den är kraftigt försenad. ASSRAM är ett betydligt bättre alternativ i den rollen. Raytheon som utvecklar AIM-9X har sedan något år tillbaka tecknat kontrakt med Rafael, och Python 5 lär väll sitta på amerikanska plan om några år. Jag har deffenitivt inget emot att den sitter på 39:an. Hellre Pyton 5 än IRST-T! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Är det den nya spaningskapseln som sitter på Vinten-Vicon eller vad den heter? Och vad hänger på inre vingbalken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Och vad hänger på inre vingbalken? Popeye... attack-missil. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Popeye... attack-missil. Det är då inte försvarets utans saabs antar jag? Eller har fmv köpt in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 (edited) Popeye... attack-missil.Det är då inte försvarets utans saabs antar jag?Eller har fmv köpt in? Det är en PR-bild från SAAB för att visa möjliga beväpningsalternativ. Jag är tveksam till om man flugit med den konfigurationen än. Edited July 8, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 tror fakiskt att det var alla andra verioner efter su30 förutom just su34 som kunde skjuta bakåt. su34 är en platt markattack version. Su-34(Su-32?)är(blir?)främst ett attack/bombplan men som jag förstått det så kan den även klara sig rätt bra i luftstrider(avancerad radar,R-77/AA-12 "Amraamski"missiler). Den har en bakåtriktad radar(främst för användandet av AA-11 bakåt) http://www.aeronautics.ru/archive/vvs/index.htm klicka på "Strike" och sen "Su-34" eller "Su-32FN" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted July 8, 2003 Author Report Share Posted July 8, 2003 Fel, fel, fel, fel! Det är inte Popeye som hänger på inre vingbalken, utan SPICE från Kenton. En sydafrikansk laserstyrd bomb, långt ifrån attackrobot. Vinten Vicon 70 serien som var tänkt att anskaffas till Gripen blev aldrig av. Saab skall i stället plocka fram en egen kapsel för 39:an. Kapseln vid högra kropsbalken är Litening Targetting Pod. "Bollen" framtill är FLIR sensorn. Får även passa på att nämna att det är Meteor som sitter på den mellersta vingbalken, så har vi klarat ut det. Sidan http://www.aeronautics.ru/archive/vvs/index.htm var väldigt optimistisk om hur det skulle sett ut. Faktum är att de flygplan Ryssland har är inte så välutrustade. Glöm inte att det totala antalet flygvärdiga flygplan idag i Ryssland är mindre än 200. Su-27 Flanker = jaktkärra Su-27UB = tvåsitsig skolkärra Su-30 = tvåsitsig samband/jaktkärra Su-32FN = utveklingsversion för Su-34 Su-34 Platypus = Attack/jaktkärra med radar i skärtbommen Su-33 = hangarfartygsbaserad jakt/attackkärra Su-35 = Prototyp för vidareutveckling av Su-27 Su-37 = Demonstrator för vidareutveckling av Su-27 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Den har en bakåtriktad radar(främst för användandet av AA-11 bakåt) Från fas.org om Su-34 (Su-27IB - Istrebitel-Bombardirovshchik) The aircraft has a distinctive large "sting" in the rear which contains the NO-14 radiolocation system, a radioelectronic countermeasures system, and a fuel tank. På en del andra ställen står det att den har en bakåtriktad radar. Vad stämmer egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronson Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Det går rykten om att finska flygvapnet ska anskaffa Python-robotar för att ersätta Sidewinders, men det är tillsvidare obekräftat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted July 8, 2003 Author Report Share Posted July 8, 2003 Det skall bli intressant att se vad de väljer för hjälmsikte till Python i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Finns det en missil som heter mjölner? eller har ja fått det om bakfoten ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronson Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 (edited) Finns det en missil som heter mjölner?eller har ja fått det om bakfoten ? Finns ett vapen iaf med det namnet. "Bomblet dispenser" var det visst? http://www.eurofighter.starstreak.net/comm...n/AG/dws39.html Edited July 8, 2003 by Bronson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Den har en bakåtriktad radar(främst för användandet av AA-11 bakåt) Från fas.org om Su-34 (Su-27IB - Istrebitel-Bombardirovshchik) The aircraft has a distinctive large "sting" in the rear which contains the NO-14 radiolocation system, a radioelectronic countermeasures system, and a fuel tank. På en del andra ställen står det att den har en bakåtriktad radar. Vad stämmer egentligen? Su-34(bytte namn till Su-32 år 2000)har en bakåtriktad radar. Su-32FN(version för flottan)har en "Magnetic anomaly detector"(MAD, jag vet inte vad det heter på svenska men det är då nåt man letar u-båtar med)i bakdelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted July 9, 2003 Author Report Share Posted July 9, 2003 (edited) Bombkapsel M90 har fått namnet Mjölner. Men på exportmarknaden kallas den DWS 39. Dispender Weapon System 39 (DWS 39) är till för Gripen/Viggen och tillverkas av DASA. DWS 16, 40 och 60 finns även, med en vikt på 400, 1000 och 1400 kg. Kapseln består av 24 substridsdelar som sprids över en yta på 300 x 400 meter. Det finns två typer av stridsdelar, MJ1 och MJ2. MJ1 väger endast 4 kg styck, och MJ2 18 kg styck! För att inte skriva allt för mycket låter jag den här sidan berätta mer - http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/mjolner.htm Edited July 9, 2003 by Fu Bodin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted July 9, 2003 Author Report Share Posted July 9, 2003 (edited) Finns ett vapen iaf med det namnet. "Bomblet dispenser" var det visst?http://www.eurofighter.starstreak.net/comm...n/AG/dws39.html Fan vad kul att killen har fått till hemsidan igen. Notera vem som copy på bilden Edited July 9, 2003 by Fu Bodin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted July 9, 2003 Report Share Posted July 9, 2003 Skönt att det finns killar so du bodin, som pallar göra sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts