The Swede Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 Visst, den var effektiv. Eftersom den sitter på ett flygplan så flyttade jag tråden till TPC. Gamla tyska flygplan hör INTE hemma i luckan. The Swede Quote
Dahlberg Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 Men i verkligheten så lär det ju inte ha varit lika osynligt. Med tanke på att det är en gammal bild med tre färger så lär ju den biega sanden och det silverfärgade flyplanet (om det nu är det) bli brunt på bilden... Quote
Fk Bodin Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 När jag packat upp scannern så skall jag visa er en pild på ej J 32:a med förbannat schyst cammo. Där kan vi snacka om att smälta ihop, olivgrön är j**ligt funkis! Quote
Pansardvärg Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 hmm..ser bra ut...men hur ser det ut underifrån??? Quote
facit Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 hmm..ser bra ut...men hur ser det ut underifrån??? I det här fallet vet jag icke men jag hart sett flertalet fall på flyg som har olika färger/cammo på olika sidor av planet. Kanske samma här? Annars hade planet sett ju alltföroligt underifrån för lvare. Quote
Linus Posted July 3, 2003 Author Report Posted July 3, 2003 Är det ingen annan som har någon rolig bild på något med välgjord kammo. Quote
kronvrak Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 Men i verkligheten så lär det ju inte ha varit lika osynligt. Med tanke på att det är en gammal bild med tre färger så lär ju den biega sanden och det silverfärgade flyplanet (om det nu är det) bli brunt på bilden... Planet är ju i ökenkamouflage och på de bilder av tyska jaktplan jag sett är färgerna brun, grå och grön (Kan vara någon färg jag missat.) utom just på den bilden ovan och en tagen från sidan på gissningsvis samma flygplan. Quote
Doggydriver Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 Är det ingen annan som har någon rolig bild på något med välgjord kammo. Tycker jag låter som en mkt rolig idé! Sätt igång och leta bilder Quote
Guest Lt. payne Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 Camoflaget på me 109:an fungerar ju bara när planet inte rör sig i förhållande till bakgrunden. Om det hade varit en film istället för en stillbild hade rörelsen avslöjat planet direkt. Quote
Pansardvärg Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 jo det stämmer nog...men det kanske ändå e svårt för en annan flygare som är ovanför och oxå rör sig att se ett plan med det kammot...eller Quote
Linus Posted July 4, 2003 Author Report Posted July 4, 2003 Camoflaget på me 109:an fungerar ju bara när planet inte rör sig i förhållande till bakgrunden. Om det hade varit en film istället för en stillbild hade rörelsen avslöjat planet direkt. Men nä är planet i mest behov av camoflaget när den rör sig eller när den står stilla? Jo när den står stilla. Quote
Erik_G Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 Men nä är planet i mest behov av camoflaget när den rör sig eller när den står stilla?Jo när den står stilla. Hört talas om kamouflagenät? Tror nog att behovet av camouflagemålning är störst i luften. Camouflage är ju inte bara att ha samma färg som bakgrunden. En stor del är ju också att bryta upp konturerna, Att få flygplanet att inte se ut som ett flygplan. Detta tillsammans med färger som smälter in i bakgrunden gör att det är svårt att upptäcka flygplanet. Men även ett camouflagemönster med färger som intes mälter in kan vara effektivt, just för att det bryter upp konturerna så att man inte reagerar (en grå-grön färgklick i en brun öken KAN ju trots allt vara en buske, en del av en klippa eller en soldat i marpat-kläder). /E Quote
Linus Posted July 4, 2003 Author Report Posted July 4, 2003 Men om man kollar på denna viggen så har den ju camoflage och vad jag vet så använder vi canoflage nät i Sverige altså måste det vara ett plus om planet har camoflag. http://www.canit.se/~griffon/aviation/img/...div/bt/7-58.jpg Men visserligen har man väll mera börjat gå över till den gråa camoflage färgen på flygplan. http://images.janes.com/micro_sites/paris/...ib2/0076720.jpg Quote
TEN Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 Har för mig att det var AJ-viggarna var camomålade. De blir nästan osynliga vid lågflygning om man ser dem från ovan. Nu är det dock andra tider.... Quote
Erik_G Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 (edited) Flygplanet är en AJ 37, alltså ett attackflygplan. Sådan flyger lågt. Anfallande jakt kommer uppifrån, därför behovet av ett grönt camouflagemönster. Tittar du på splintercamouflaget och på en flygbild över ett avsnitt typisk svensk natur ser du att mönstret passar ganska så bra. Självklart fungerar mönstren även bra på marken, men det är i luften som mönstret är avsett att ha sin verkan. Däför har moderna jaktflygplan ofta grå målning, attackflyg har använt gröna och bruna färger (som t.ex viggen i ditt exempel, men även rosa Tornados under DS. Jänkarnas attackflyg är målat för att smälta in i natt och skymmningslandskap med sina blågrå färger (på t.ex B-1B, B-52, F-15E). Nu för tiden är ju många flygplan "multi role" och målas mest i gråa jaktflygsnyanser, förmodligen för att det finns ett större behov av att gömma sig mot den omgivande himmlen än att gömma sig mot marken under uppdragen. /E Edit? Nä, jag har inte ändrat nåt 0:-) Edited July 4, 2003 by Erik_G Quote
isa Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 (edited) hmm..ser bra ut...men hur ser det ut underifrån??? Titta under bordet som din skärm står på så kanske du kan se ;) Sorry...men jag kunde inte låta bli Edit: Stor tumme Edited July 4, 2003 by isa Quote
imint Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 Flygplanet är en JA 37, alltså ett attackflygplan. Sådan flyger lågt. Anfallande jakt kommer uppifrån, därför behovet av ett grönt camouflagemönster. Tittar du på splintercamouflaget och på en flygbild över ett avsnitt typisk svensk natur ser du att mönstret passar ganska så bra. Nu var du för snabb på tangentbordet, AJ 37 ska det ju vara. Ten, även en del JA hade kammo mönster. Quote
Fk Bodin Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 AJ+SF 37 målades i det nya cammosystemet som skulle bli standard för hela FM, men det tog ju några år innan det fullföjdes. Även en J 35D fick målas i "Viggencammot" på försök. S 32 målades på försök i marinblått som var mycket effektiv över hav, men över skog var det mindre bra, därrför slopades den och SH 37 målades därför inte heller i marinblått. JA 37 målades i början i cammo för att förvirra planet med attack/spaningskärrona, men erfarenheter från Vietnam visade sig att det var effektivt att måla i himelens färger. J 35J tillfördes också de nya gråa kullörerna, men JA 37 gjordes mörkare eftersom den är avsedd för att möta jakt på högre höjder än J35 J. Quote
Erik_G Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 Jag skyller på komaläge efter grillfest.. Selbstklaar ska det vara AJ och inte JA.. /E Quote
imint Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 AJ+SF 37 målades i det nya cammosystemet som skulle bli standard för hela FM, men det tog ju några år innan det fullföjdes.Även en J 35D fick målas i "Viggencammot" på försök. S 32 målades på försök i marinblått som var mycket effektiv över hav, men över skog var det mindre bra, därrför slopades den och SH 37 målades därför inte heller i marinblått. JA 37 målades i början i cammo för att förvirra planet med attack/spaningskärrona, men erfarenheter från Vietnam visade sig att det var effektivt att måla i himelens färger. J 35J tillfördes också de nya gråa kullörerna, men JA 37 gjordes mörkare eftersom den är avsedd för att möta jakt på högre höjder än J35 J. Numera så är alla AJSF cammomålade dom också, ser ganska fräckt ut Quote
Erik_G Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 S 32 målades på försök i marinblått som var mycket effektiv över hav, men över skog var det mindre bra, därrför slopades den och SH 37 målades därför inte heller i marinblått. Hade nog varit snyggt. Finns det några bilder nånstans? /E Quote
Fk Bodin Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 När jag har packat upp scannern åter igen så kommer bilder. Eller spring och köp boken Fpl 32 Lansen av Sven Stridsberg. Finns på www.hobby.se. Quote
TEN Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 Ten, även en del JA hade kammo mönster. Å fan Även en J 35D fick målas i "Viggencammot" på försök. Dubbel Å fan Quote
Recommended Posts