Gripan Posted June 28, 2003 Report Share Posted June 28, 2003 Då va den första veckan i kronans tjänst avklarad.. Mycket stress och mycket nytt att lära sig, men ändå ganska kul på nått sätt. en riktigt utmaning är ju kul att få Nu väntar man på nästa vecka. Tisdag skarp skutning och på onsdag åker man ut på fält. Första intrycket om befälen på LV 6 Hawk i halmstad va inte den bästa, men ju länge veckan gick ju bättre förstog man att disiplin är A och O. Varför har man inte denna disiplin i skolan?? Alla hade lärt sig mycket bättre då Nu ska jag raka bort håret (det jag har) så löjtnanten får se sina små gullungar på måndag med huvudena lena och fina Sen ska jag nog ta och plåstra om mina fötter lite också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NordicFear Posted June 28, 2003 Report Share Posted June 28, 2003 hehehe.... plåstra om fötterna är nånting som verkligen behövs... har troligtvis fått tryckskador i stortårna efter många timmars stående i givakt och manöver... första veckan kan lätt sammanfattas med två ord: exercis och visitation (av städning m.m.) det har varit tufft men också kul på Lif:s Stad o Tross pluton på P4... mvh NordicFear Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripan Posted June 28, 2003 Author Report Share Posted June 28, 2003 Exercis är väl kul Någon som har bra tips på hur man tejpar sina fötter? har inte fått utbildning på det än men det behövs Vi har fått ut elasto plast (?) som visar hur man tejpar hälen.. Men hur gör man med resten av delarna av foten? Och har ni några bra tips angående nageltrång?? Inget mer utan snarare ...mossan blev dock inte så glad..undra varför Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 28, 2003 Report Share Posted June 28, 2003 Tejpa där du har fått skavsår (även små som knappt syns=) och set för allt i världen till att det inte blir några veck på tejpen. Personligen så är jag en sådan tönt att jag hellre går med skav ett tag så blir huden hård där sedan så sliper man allt kladd med tejp :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted June 28, 2003 Report Share Posted June 28, 2003 var/är så förvånad. Bara fått litet litet skavsår och satt på två sockar nästa dag och nu är det typ läkt igen. Däremot "tryck" skadorna varit jobbiga. I torsdags hade jag jävligt ont i hälen för jag hade stått för mycke, försökte stå så mycke som möjligt på "främre delen" under uppställning och efter tjänste tid gick jag bara med främe delen. På fredagen var även den delen öm som bara den och hade så otroligt ont. Fick bita ihop rejält och värsta var att fanns ingen paus. Antingen går man eller står man. Och jag behövde seriöst sitta ner. Tycker det där med exersis är överdrivet. Nästan alla i plutonen kan nu det mesta och om någon har problem så hoppar han bara in. Man får tillräckligt med övning genom gå till matsalen 3 gånger om dagen och tillbaka. Krävs kanske dock lite övning i särskilda saker som givvakt och sånt. (öva in samtidighet) och för några kanske lite extra. Men skicka en hel pluton på gå runt i timmar tycker jag personligen är slöseri med tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 28, 2003 Report Share Posted June 28, 2003 Excersis är grunden till all strid. Om man kan fungera ihop till 100% under excersisen så är det mycket lättare att kunna fungera ihop i en stridssituation. Det handlar inte om att kunna gå snyggt till och från matsalen utan att kunna göra rätt sak på rätt sätt vid rätt tillfälle. The Swede *Excersis är KUL* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted June 28, 2003 Report Share Posted June 28, 2003 Excersis är grunden till all strid.Om man kan fungera ihop till 100% under excersisen så är det mycket lättare att kunna fungera ihop i en stridssituation. Det handlar inte om att kunna gå snyggt till och från matsalen utan att kunna göra rätt sak på rätt sätt vid rätt tillfälle. The Swede *Excersis är KUL* swed, håller med grejen är bara att jag tycker att det funkar sådär för att uppnå 100%. Det gäller att öva flera gånger och inte några gånger men länge (tror jag). För då sätter det sig mer på minnet på ett annat sätt och snabbare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted June 28, 2003 Report Share Posted June 28, 2003 Japp, exercis är kul, inget snack om saken. Inget slår synen av en pluton som är rejält samstämmig och samtidig. Eller varför inte ett helt kompani som är färdigövade inför högvakten. "Swisch-swisch" bajonetterna blixtrar i solskenet och damaskerna rör sig som hämtade ur en symfoni. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 28, 2003 Report Share Posted June 28, 2003 (edited) Excersis är bland det tråkigaste jag vet, tycker inte det fyller nån funktion överhuvudtaget förutom att få truppstyrkan att framföra sig på ett propert sätt. Mina befäl däremot hävdade, precis som en del här på forumet, att excersis är grunden till all strid. Vilket jag inte håller med om, på 1600-1800-talet så var det nog så men inte i dag. Säg att man utbildar två tropper. Trupp A får 100 timmars stridsutb och trupp B får 50 timmar stridutb och 50 timmars exercis utb, vilken tror ni löser stridsuppgiften bäst? Jag håller iaf på A. (Tänkte lägga den här men tyckte den passade bättre i en egen tråd...) Edited June 28, 2003 by Limp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted June 28, 2003 Report Share Posted June 28, 2003 Excercis i tillräcklig (stor!) mängd ger "instant willing obedience to orders" något som är önskvärt, det gör att det blir så mycket lättare att träna annat senare. Håller med om att en grupp med dubbelt så mycket utbildning i ett visst ämne borde slå en med hälften så mycket, men kan också tänka mig att det finns en bakgrund till varför britterna och USMC lär upp rekryter på det sätt de gör, och inte hoppar rakt in i striden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Assvinn Posted June 28, 2003 Report Share Posted June 28, 2003 Ryckte också in i måndags vid P4 kvarn. Exercis iform av marchträning, uppställning, vänster/höger/helt om, givakt och liknande är kul för man ser reslultat och visst blir man lite stolt när hela gruppen marcherar i takt och gör halt i samma steg. Vi har inte haft gn joggning eller fys förutan BRAK och march, tror ni jag kan räkna med en benhård fysvecka kommande vecka? Trodde det skulle vara mer fys och inte så jäkla mycket att sy! Man sitter ju uppe hela nätterna och syr på märken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted June 28, 2003 Report Share Posted June 28, 2003 Gripan: Vad har du för befäl uppe på Lv6? Nyfiken, chansen är ju rätt stor att man känner någon :P Lycka till nu efter första veckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubba Posted June 28, 2003 Report Share Posted June 28, 2003 Och har ni några bra tips angående nageltrång?? Ja man tar alsolsprit/lösning på det eller en liten operation :( Men det bästa är om en läkare får titta på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted June 28, 2003 Report Share Posted June 28, 2003 Nageltrång: klipp nageln rakt av pilla in tvinnad bommull under den del av nageln som växt fel byt bomullen en gång om dagen och vips efter tre-fyra veckor är problemet ur världen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NordicFear Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 var/är så förvånad. Bara fått litet litet skavsår och satt på två sockar nästa dag och nu är det typ läkt igen. Däremot "tryck" skadorna varit jobbiga. I torsdags hade jag jävligt ont i hälen för jag hade stått för mycke, försökte stå så mycke som möjligt på "främre delen" under uppställning och efter tjänste tid gick jag bara med främe delen. På fredagen var även den delen öm som bara den och hade så otroligt ont. Fick bita ihop rejält och värsta var att fanns ingen paus. Antingen går man eller står man. Och jag behövde seriöst sitta ner. Tycker det där med exersis är överdrivet. Nästan alla i plutonen kan nu det mesta och om någon har problem så hoppar han bara in. Man får tillräckligt med övning genom gå till matsalen 3 gånger om dagen och tillbaka. Krävs kanske dock lite övning i särskilda saker som givvakt och sånt. (öva in samtidighet) och för några kanske lite extra. Men skicka en hel pluton på gå runt i timmar tycker jag personligen är slöseri med tid. granQ ett tips. gå till sjukan och säg att du har problem med fötterna. då får du ut komfort sulor till kängorna...och det känns helt underbart att gå och stå igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripan Posted June 29, 2003 Author Report Share Posted June 29, 2003 Gripan: Vad har du för befäl uppe på Lv6?Nyfiken, chansen är ju rätt stor att man känner någon :P Lycka till nu efter första veckan. Jag har Löjtnant (Jimmy) Andersson som kompanibefäl. Hård men rättvis, o hans skämt är grymma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 Gripan: han känner jag inte. Inga andra namn? Kjellberg som bor på andra sidan hinderbanan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 Jag va uppe i karlsborg igår och skulle kolla på de nya, såg fyra som haltade och fyra på kryckor resten va ute i skogen. Nån som vad de utbildar där i år, hörde nått om att det bara var en skvadron med 1st Jägarpluton och 1st spaningspluton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tianzi Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 Min lötjnad på Lv6 heter Ahlqvist och sen har vi en fänrik som heter von Knorring och en Kapten Andersson. På Hawk kompaniet that is. Vi har en massa andra fänrikar/korporaler men jag har inte lärt mig vad alla heter än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripan Posted June 29, 2003 Author Report Share Posted June 29, 2003 Fu Kjellberg: Nja...inga jag direkt kommer på just nu. förutom löjtnant Palmen eller något. Ligger på HAWK komp. Hinderbanan...du menar den där utslitna saken som inte får användas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav-TS Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 var/är så förvånad. Bara fått litet litet skavsår och satt på två sockar nästa dag och nu är det typ läkt igen. Däremot "tryck" skadorna varit jobbiga. I torsdags hade jag jävligt ont i hälen för jag hade stått för mycke, försökte stå så mycke som möjligt på "främre delen" under uppställning och efter tjänste tid gick jag bara med främe delen. På fredagen var även den delen öm som bara den och hade så otroligt ont. Fick bita ihop rejält och värsta var att fanns ingen paus. Antingen går man eller står man. Och jag behövde seriöst sitta ner. Som NF sa, gå till sjukan och få ett par nya sulor, eller traska till en friluftssaffär och köp ett par egna. Den åtgärden genomförde jag första helgen, och jäklar vilken skillnad det blev! Filtsulor never more! De sulorna använder jag fortfarande, men lurar på att köpa mig ett par nya nu till detta utbildningsåret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Stillnox Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 det är sant få ut comfort sulor.. det känns som om man svävar på måln.. men annars exersis är skojj.. det är ju inte direkt svårt och om man får marchera lite så kan man ju slappna av å behöver inte stressa.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest I.Olsson Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 (edited) Undrar vem Gripan kan vara.. det råkar ju vara som så att jag med ligger i Halmstad på Lv6, HAWK (GBS UH) och dessutom har Lt Jimmy Andersson som Pb.. hehe. Får väl ta och luska ut det på måndag. Edited June 29, 2003 by I.Olsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripan Posted June 29, 2003 Author Report Share Posted June 29, 2003 Olsson din lille räv...e det du i log 15 Gripan is Grip in log 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RANGERTEDDY Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 Soldater jag kan endast säga följande till ER. Välkomna in i ljustet och in i verkligheten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Tycker det där med exersis är överdrivet. Nästan alla i plutonen kan nu det mesta och om någon har problem så hoppar han bara in. Man får tillräckligt med övning genom gå till matsalen 3 gånger om dagen och tillbaka. Krävs kanske dock lite övning i särskilda saker som givvakt och sånt. (öva in samtidighet) och för några kanske lite extra. Men skicka en hel pluton på gå runt i timmar tycker jag personligen är slöseri med tid. Jaså. Så ni kan allt? Jag har gjort värnplikten men inte kan jag hela excersisreglementet för det. Man kan kanske dom vanligaste excersiskommandorna men det finns rätt många. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Håller med om att excersis är nått man kanske lägger lite för mkt vikt vid ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 kan aldrig bli för mycket exercis! får gruppen att fungera på ett fint sätt när de förflyttar sig (vilket man gör ganska ofta, eh :P) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts