Jump to content
Sign in to follow this  

Recommended Posts

Hej!

Efter min mönstring har jag blivit preliminärt inskriven som spaningssoldat på I19 i Boden.

Det jag är nyfiken på är hur livet som värnpliktig är i Boden? Är det någon som har genomfört värnplikt eller liknande på denna befattning och plats som kan berätta om deras erfarenhet?

Tack så mycket.

Det är nog så att dom du söker på forumet så hittar du många likadana trådar. Grattis o lycka till!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• Guest faebo_tarzan
      By Guest faebo_tarzan
      Hejsan,
      jag har fått befattningen Spaningssoldat, FK900, och skall rycka in på P4 nu i augusti 2004. Jag har läst de flesta inläggen ang. tjänsten och den verkar rolig och passande. Jag har några frågor som jag gärna skulle vilja ha besvarande.

Om jag skulle vilja fortsätta inom armén, är det möjligt med tanke på att jag blev just 'soldat', och inte plutonchef eller nåt sånt. Jag kan tillägga att jag på mönstringen hade tjänstbarhet A, och fyllde kraven till chefsbefattning.
      Just det att jag bara ligger inne 7.5 månader tycker jag är lite för kort.

Hur tas dom olika befattningarna ut? Är det dom som är bäst på sina områden som får sina befattningar eller är det slumpvis?

Gör spaningssoldater nån sorts prov, baskerprov?

Sen undrar jag också hur många spaningsoldater det utbildas per år?

Sen den stora frågan är hur hård utbildningen egentligen är, behöver man verkligen köra samma hårdträning som KJ, FJ innan inryck? Om utbildningen akn liknas vid en jägartjänst, borde inte vi också få t.ex kängor att gå in i också?

Tacksam för svar
      MVH Richard
    • By Viktoria111
      Hej! 
      Jag var och mönstrade idag och blev inskriven som logistiksoldat (GB) på A9 i Boden. Såhär i efterhand är jag lite missnöjd då det inte verkar vara en fysisk krävande befattning, är det någon som har mer information om vad en logistiksoldat gör, och hur mycket fysiskt det är? Jag sa till han jag pratade med att det verkade roligt att bli sjukvårdssoldat och då tyckte han att logistik passade, men känner mig tveksam.. Finns det någon chans att ändra befattning? Eller kan man göra det efter påbörjad utbildning?
      tacksam för svar!
    • By Engmar
      Hallå där! Har blivit antagen som spaningssoldat i p7 hos skånska pansarregementet. Även om jag är otroligt motiverad och förväntansfyld så har jag här några frågor jag hoppas kunna få besvarade:

1. Vad har P7 för rykte om sig? Är det en bra utbildningsplats för sin framtida karriär inom FM. Hört och läst mycket om andra förband men det är relativt tyst om P7..

2. Ska tjänstgöra som spaningssoldat i mekaniserad bataljon efter utbildningen. Är detta ett fysiskt krävande jobb som FM påstår? Är det en tjänst där man får ligga ute i några dagar på o-plats o.sv..

3. Finns det någon här som har erfarenheten av att ha bytt förband. Låt säga att den bytt från en vanlig tjänst mot en jägartjänst och kan berätta hur det gått till?

Jag har nämligen haft som mål otroligt länge att ta mig in hos jägarna på K3. Men efter att ha sökt två gånger utan att nå rätt nivå på intelligenstestet(Resten i topp) så känner jag att jag först och främst vill få in en fot i FM och arbeta där. Så får jag i ett senare skede försöka söka mig mot detta mål(om jag nu inte stormtrivs som spanare).

Vore otroligt tacksam för svar från alla förhoppningsvis framtida kollegor!

MVH// Engmar

• By afromannen
      Hej! Jag blev klar med min GMU på I19 i sommras och tyckte det var sjukt kul med militärlivet (gruppkänslan, fältdygn etc) så har bestämt mig för att försöka på AJB - jägarsoldat med utbildningsstart augusti 2015 för att därefter jobba som GSS/T (efter avklarad utbildning såklart) Det finns ju en uppsjö av trådar om diverse jägarutbildningar men flertalet håller en så omogen nivå (vilken e tuffast etc) att innehållet förblir väldigt o-informativt

Jag tror mig ha okej koll på uppgifterna som jägarsoldaterna på AJB löser. Spaning, sabotage, eldöverfall. Allt detta bakom fiendens linje i Sub-Arktisk miljö bla bla. rätta mig om jag har fel. Men det jag undrar är hur livet i Arvidsjaur och på AJB är.

1. Är det långt till närmaste någorlunda större stad?
      2. vanliga sysslor under helger/kvällar?
      3. Befäl?
      4. Boende, kasern eller finns det bra billiga lägenheter?
      5. upplevelser om självaste utbildningen i sin helhet är också roligt att höra!

Vill gärna höra från er som tjänstgjort på AJB men har ni andra bra relevant info som kom o dela med er

Det som främst lockar mig till Jägarsoldat på AJB är utmaningen samt det fina landskapet Arvidsjaur har att erbjuda. De verkar dessutom ha en mycket ödmjuk ton av vad jag hört. Jag hoppas på att klara SANS:en i maj och därefter en rolig, jobbig, kall men framförallt lärorik upplevelse mitt ute i ingenstans.

Håll borta all snack om K4 vs AJB vs världens alla jägare vs macho o allt som oerfarna 14 åringar har att yttra sig om så är jag tacksam
  • Create New...