Jump to content

Frågor ang. Spaningssoldat


Guest faebo_tarzan

Recommended Posts

Guest faebo_tarzan

Hejsan,

jag har fått befattningen Spaningssoldat, FK900, och skall rycka in på P4 nu i augusti 2004. Jag har läst de flesta inläggen ang. tjänsten och den verkar rolig och passande. Jag har några frågor som jag gärna skulle vilja ha besvarande.

 

Om jag skulle vilja fortsätta inom armén, är det möjligt med tanke på att jag blev just 'soldat', och inte plutonchef eller nåt sånt. Jag kan tillägga att jag på mönstringen hade tjänstbarhet A, och fyllde kraven till chefsbefattning.

Just det att jag bara ligger inne 7.5 månader tycker jag är lite för kort.

 

Hur tas dom olika befattningarna ut? Är det dom som är bäst på sina områden som får sina befattningar eller är det slumpvis? :Malaj:

 

Gör spaningssoldater nån sorts prov, baskerprov? :baskerPa:

 

Sen undrar jag också hur många spaningsoldater det utbildas per år?

 

Sen den stora frågan är hur hård utbildningen egentligen är, behöver man verkligen köra samma hårdträning som KJ, FJ innan inryck? Om utbildningen akn liknas vid en jägartjänst, borde inte vi också få t.ex kängor att gå in i också?

 

Tacksam för svar

MVH Richard

Link to comment
Share on other sites

Alla jägare får inte ut kängorna innan inryck. Och självklart ska du träna innan inryck, marschera med packning, spring långt, träna uthållighetsträning. Du behöver inte ”hårdträna” men förbered dig. Mitt lilla tips.

 

Ett tag var det tänkt att jag själv skulle rycka in som spanare på P4, och allt jag hört om tjänsten och regementet är bra grejer, så se fram emot en rolig och givande tid. Grattis till tjänsten! :baskerPa:´

 

Men det finns nog redan en del trådar om spaningssoldater, testa sök

Link to comment
Share on other sites

Spaningssoldat är inte "hårt" om du syftar på rambo-hårt. Men alla utbildningar är hårda i sig. Utmaningar finns inom alla utbildningar. Känner du att den passar dig så räcker det långt. Och skit i att hårdträna om du inte tycker att det är kul. Din fysiska status sätter inte gränser. Det är spökande knäskador och annat du inte kan påverka som sätter gränserna. Det är bra att träna. Men personligen söp jag lite extra före inryck för att skaffa lite "grund" eftersom festandet blir lidande under värnplikten.

 

Vpl Fk K4

Link to comment
Share on other sites

Som spaningssoldat så får du ofta genomgå samma GSU som resten av soldaterna på kompaniet. Inför denna del behöver du träna lite löpning och lite grunder i BRAK. Efter denna går du ut på pluton och där sker stegringen, (observera stegring). Här byggs du upp för att klara din tjänst. Det underlättar om du har en god grundfysik med betoning på uthållighet, men är inget krav. Det viktigaste du skall ha med dig är viljan att testa gränser och konsten att kunna lyssna på kroppen.

 

/Magnus B

Link to comment
Share on other sites

Det kommer förmodligen att bli mycket löpning men det som kommer att förenkla är om du har vana av att gå långa sträckor med packning

 

Spaning gör baskerprov precis som alla andra på pansar

Link to comment
Share on other sites

Tjenis!

 

Jag låg inne som spaningsoldat på mekB18. Vi hade iallafall en hårdare tjänst än de andra på regementet. Vi fick gå eller springa till skjutbanorna, Springa till tvättbytena ja man kan säga att allt var hårdare på alla sätt och vis. Vårat baskerprov började fyra timmar innan alla andras. Vi fick göra mera armhävningar springa längre hårdare tidskrav på orienteringsmomenten hade mera vikt i ryggsäcken.

Men har man bara tränat innan så kalarar men det. Det är mina erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...