Jump to content

Recommended Posts

Hallå där! Har blivit antagen som spaningssoldat i p7 hos skånska pansarregementet. Även om jag är otroligt motiverad och förväntansfyld så har jag här några frågor jag hoppas kunna få besvarade:

 

1. Vad har P7 för rykte om sig? Är det en bra utbildningsplats för sin framtida karriär inom FM. Hört och läst mycket om andra förband men det är relativt tyst om P7..

 

2. Ska tjänstgöra som spaningssoldat i mekaniserad bataljon efter utbildningen. Är detta ett fysiskt krävande jobb som FM påstår? Är det en tjänst där man får ligga ute i några dagar på o-plats o.sv..

 

3. Finns det någon här som har erfarenheten av att ha bytt förband. Låt säga att den bytt från en vanlig tjänst mot en jägartjänst och kan berätta hur det gått till?

 

Jag har nämligen haft som mål otroligt länge att ta mig in hos jägarna på K3. Men efter att ha sökt två gånger utan att nå rätt nivå på intelligenstestet(Resten i topp) så känner jag att jag först och främst vill få in en fot i FM och arbeta där. Så får jag i ett senare skede försöka söka mig mot detta mål(om jag nu inte stormtrivs som spanare).

 

Vore otroligt tacksam för svar från alla förhoppningsvis framtida kollegor!

 

MVH// Engmar

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallå, eftersom ingen svarat kan jag ta en del i alla fall.

 

1. Kan inte uttala mig då jag inte har någon erfarenhet därifrån.

 

2. Spaningssoldat är generellt en utmanande befattning både fysiskt och psykiskt, räkna med att vara i fält en hel del med både fast och rörlig spaning. Den är enligt min högst personliga åsikt en av dom roligaste befattningarna i FM.

 

3. Om du vill till 31. eller 32. bat på K3 är processen sån att du söker en annonserad tjänst, blir du kallad åker du dit på tester i några dagar och sen får du besked om du blivit antagen eller inte. Beroende på din tidigare utbildningsnivå och erfarenhet bestäms hur mycket utbildning du behöver innan du hamnar på skvadron.

All erfarenhet som spaning kommer att underlätta för dig men du måste fortfarande förtjäna din plats oavsett var du kommer ifrån men det finns en hel del från andra förband där. Sen kan det vara bra att veta att dom två bataljonerna på K3 har olika inriktning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...