Jump to content

Artreg 03/04

Recommended Posts

tänkte tjuvstarta lite på denhär tråden den sista gången (troligen) jag har tillgång till internet innan inryck...

T - 4 dagar 23 h 24min

ja, nu är det inte långt kvar... på måndag smäller det.. undrar hur första veckan blir, är befälen snälla eller blir man beordrad mycket böjsträck?

undrar hur min fot mår på måndag, fick en fetingblåsa under foten under min ca 25km långa test av mina Meindl Performance kängor jag köpte, för att testet skulle bli bra bar jag naturligtvis ca 15kg packning.. kängorna är svinigt bra, förutom att jag fick en blåsa där jag aldrig fått det förut, en annan bra sak är att jag fick inga tryckskador som jag alltid fått förut... så betyget är än så länge MVG..

nej, fan... nu får jag fan dra..

lärarna går på lunch... fortsätter med dagboken och tankarna den 3/7 när jag får permis första gången...

BOJKOTTA TELIA!!!! :huh::D

[edit] hm, kanske var bra att svära på telia, de kopplade upp mig med omedelbar verkan :o inte illa pinkat av dem (2½ vecka för att koppla om ADSL inom samma byggnad) [edit/]

Edited by Skuggan

• Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hm, vart har alla andra som skulle in på A9 tagit vägen?

Kan inte ni också skriva lite om vad ni har för tankar och funderingar såhär innan inryck?

så fortsätter vi allihop och skriver lite dagbok under Lumpen :((

är alltid intressant att läsa andras upplevelser och tankar :D

själv kommer jag även lägga upp lite foton under tiden 8-/

på tal om det, någon som vet vart jag kan få tag i lite plats att lägga upp mina bilder på?, det måste gå att länka.. gärna 20Mb utrymme eller så :) för det kommer ju bli några bilder till slut

Är själv på A9, Ekeby kompani, 3'e pluton som sjukvårds KB.

Grabbarna i 2'a pluton ska ha hand om er nyinryckta och

det är riktigt bra killar kan jag lova dig.

Skön humor och alltid vänliga.

Men passa dig för 4'e pluton som är närskyddare.

Man får inte ens pissa efter klockan 7 på morgonen eftersom

toletterna är deras städområde. Grinigast av alla är dom.

Men du ska nog inte behöva oroa dig för dom.

Dom är till för att ta stryk när fi anfaller, då är ju vi andra

redan långt borta. Så dom har väll en anledning till att

vara sura :D

. på måndag smäller det.. undrar hur första veckan blir, är befälen snälla eller blir man beordrad mycket böjsträck?

Första veckan, första 3 månaderna menar du, mohahahah...hum..förlåt kunde inte låta bli.

Det blir nog bra skall du se, det löser sig: sa flickan som hoppade i syrabadet.

T- 12h 49min

nu känner jag att nerverna börjar komma....

pulsen höjs och man känner att nu, nu jävlar är det inte långt kvar....

tror jag har packat för mycket, men det löser sig väl...

jaja, iaf, jag skall försöka vara på A9 ca 2h i förväg, dvs 1000 i morgon...

nästa status rapport kommer väl den 3e eller 4e Juli...

T+10 dagar (ungefär)

ja, nu har det gått 2 veckor och man har påbörjat den första permissionen....

mycket har hänt sedan den 23/6 (v326)

bla har vi lärt oss en massa exercis (ligger ljusår före de andra plutonerna/kompanierna)

fått en massa Info och hunnit med en Fält Vecka (FÖ1)

då vi mestadels övade förläggningstjänst med allt som hör till, dvs posttjänst bla...

påbörjade även lite strid utb, med det menar jag intagande av Skydd, samt diverse förflyttnings sätt...

dessutom kajkade min förbannade mage ihop i Måndags.... f*** that....

vi fick INTE bära vår packning förrän i Onsdags, den skulle transporteras på TGB40

vi har även kört fälthygien, kul :D speciellt med 2 tjejer på Plutonen...

ja, jag blev förstås förkyld när vi hade Fält hygien i ösande regn och + 14 grader, därefter gå och lägga sig i en piss sur sovsäck...

hm, nått mer??

jo, Majoren sade idag att vi låg långt efter de andra kompanierna i Kamratskap, Ordning och reda samt passande av tider :blink:

hur som helst, det käns bra men lite slappt....

tålamodet är INTE på topp....

ingen skjut utb förrän V330 innan dess skall vi ha Sjv Utb (v328) och Skyddsvakt utb (V329)

FÖ2 är V330 i Villingsberg

Edited by Skuggan

• Forumsledning

Majoren borde veta att kamratskap bygger man lätt upp om man får tävla mot några andra plut/komp i dragkamp och lite andra trevliga sporter. Fälttävlan, etc. Ett elakt befäl svetsar samman gruppen. (Det yttre hotet förenar)

..bara han blir mindre elak efter ett tag.

Tidspassning är ju enkelt.

-"Hämta konservbrytare, tid till förfogande 30 sekunder, verkställ!"

Och så går man igenom hela listan och därefter visiteras skåpen :huh: Elakt men effektivt.

Men sånt funkar i BÖRJAN.

Är det slappt förstår jag att det inte blir nån bra tidspassning eller sammanhållning, det är ju hans jobb att se till att ni aktiveras.

Eller hade han för avsikt att använda er till "operation dagsverke" eller invänta nån skogsbrand för ni skall få aktivera er?

Lycka till!

/Henke

Majoren borde veta att kamratskap bygger man lätt upp om man får tävla mot några andra plut/komp i dargkamp och lite andra trevliga sporter. Fälttävlan, etc. Ett elakt befäl svetsar samman gruppen. (Det yttre hotet förenar)

Och så går man igenom hela listan och därefter visiteras skåpen :2guns: Elakt men effektivt.

Är det slappt förstår jag att det inte blir nån bra tidspassning.

Lycka till!

/Henke

En effektiv metod är att "ge mer tid", det vill säga purra folk tio-femton minuter tidigare för varje gång soldaterna misslyckats med tider att passa tiderna. Det brukar gå högst ett par-tre dagar, sen funkar det ... :huh:

"Jag har misslyckats med att ge er de pedagogiska förutsättningar som Ni uppenbarligen behöver att ha för att lösa era uppgifter! Ni behöver uppenbarligen ytterliggare mer tid. I och med att tider när Ni skall vara på plats är bestämda sen tidigare, finns det bara en lösning - BÖRJA TIDIGARE! Purrning imorgon kommer att ske kl. 0420!"

Guest Fågel Fenix
Majoren borde veta att kamratskap bygger man lätt upp om man får tävla mot några andra plut/komp i dargkamp och lite andra trevliga sporter. Fälttävlan, etc. Ett elakt befäl svetsar samman gruppen. (Det yttre hotet förenar)

Och så går man igenom hela listan och därefter visiteras skåpen :) Elakt men effektivt.

Lycka till!

/Henke

En effektiv metod är att "ge mer tid", det vill säga purra folk tio-femton minuter tidigare för varje gång soldaterna misslyckats med tider att passa tiderna. Det brukar gå högst ett par-tre dagar, sen funkar det ... :huh:

"Jag har misslyckats med att ge er de pedagogiska förutsättningar som Ni uppenbarligen behöver att ha för att lösa era uppgifter! Ni behöver uppenbarligen ytterliggare mer tid. I och med att tider när Ni skall vara på plats är bestämda sen tidigare, finns det bara en lösning - BÖRJA TIDIGARE! Purrning imorgon kommer att ske kl. 0420!"

"Purning" = revelj ?? :huh::blink:

Och så går man igenom hela listan och därefter visiteras skåpen :blink: Elakt men effektivt.

Lycka till!

/Henke

jo, när vi var i fält blev vi efter ett par dagar väckta en hel timme i förväg....

men lyckades ändå på nåt vänster komma nästan 20min sent :huh:

jag var dock först uppe, 2min tidig :)

Skuggan: Haft något fylleslag i Karlstad ännu? Skrev om Karlstads uteställen i den andra tråden om A9 ni snackade i förr.

nej, har inte haft tid med det än, första veckan var konstant kvällstjänst fram till 2130 ca, andra veckan var fältvecka....

torsdagen var slut 1600ca och min buss gick hem kl 1700, så det har helt enkelt inte funnits tid...

nu kommer vi dock bara ha 1-2 kvällstjänster i veckan framöver, dvs mer tid att roa sig för :huh:

tillägg, enligt Kn kan det bli så att de som inte har körkort kommer få utb på Understöds vapen när de andra har motortjänst i 4 veckor :blink:

[edit]undrar förresten hur det går för de andra Plutonerna/Kompanierna....

Edited by Skuggan

jo, Majoren sade idag att vi låg långt efter de andra kompanierna i Kamratskap, Ordning och reda samt passande av tider :lol:

:lol: Då ska du se Bro, vi har inte fixa många tider dom här veckorna. Men vi har en väldigt goo kamratskap. Känns som vi ligger efter alla andra kompanier i det mesta och har det slappast.

Men vi slipper reflexbanden :D

Och sen så var ju jakten på Fredrin första dan en höjdare

Edited by HappyMeaI

jo, Majoren sade idag att vi låg långt efter de andra kompanierna i Kamratskap, Ordning och reda samt passande av tider :lol:

:lol: Då ska du se Bro, vi har inte fixa många tider dom här veckorna. Men vi har en väldigt goo kamratskap. Känns som vi ligger efter alla andra kompanier i det mesta och har det slappast.

Men vi slipper reflexbanden :D

Bro? det är Stabs Kompaniet va????

blå namnbricka???

Noraskog har röd, leta efter en Karlsson som det står Bitr på :D

jo, Majoren sade idag att vi låg långt efter de andra kompanierna i Kamratskap, Ordning och reda samt passande av tider :/

:D Då ska du se Bro, vi har inte fixa många tider dom här veckorna. Men vi har en väldigt goo kamratskap. Känns som vi ligger efter alla andra kompanier i det mesta och har det slappast.

Men vi slipper reflexbanden :)

Bro? det är Stabs Kompaniet va????

blå namnbricka???

Noraskog har röd, leta efter en Karlsson som det står Bitr på :D

Bro = Närskydd/bevakning, Grön namnbricka (vakterna silver efter GSU-n)

Lekhytte = Ledning-Sensor (Stab), Gul namnbricka

Riseberga = Tross, Blå namnbricka

Noraskog = Pjäs, Röd namnbricka

Ekeby = KBS, Vit namnbricka

Var så förra utbildningsåret och jag misstänker att samma ordning gäller nu. ;)

Angående körkort och understödsvapen så är det så det vanligen är, med undantag PB,- och GB-elever som har ledarskap under den tiden istället.

Hoppas ni har det roligt nu. :)

Förresten, vilket kompani har den fina 7,5cm kanonen, som är vandringspris vid regementsmästerskap, ståendes utanför för tillfället?

hm, den står iaf till vänster om Reg plan....

vilket Kompani vet jag inte...

hm, angående Namnbrickernas färger så stämmer det nog så :/

jag har iaf Röd...

Om den står vid den kasernen som är längst upp på sidan av regementsplanen, närmast flaggstången, blir jag glad. ;)