Jump to content

Träning inför GU!


Recommended Posts

Tjenare! Nu äntligen har jag tagit steget och ansökt om prövning till RM!

jag ska mönstra 26:e November så jag skulle behöva lite träningstips inför de kommande prövningarna på Rekryteringsmyndigheten.

för att få en liten allmän uppfattning om mig nu:

185cm lång och 72kg

har spelar mycket hockey och fotboll när jag var yngre.

grundkondition skulle jag påstå att jag har beroende på hur man ser på det hela...

går nästan varje dag till jobbet (2,5km) på ca 10-14min dock i rask takt.

Vad har har fattat är kondition A & O inom FM så det skulle jag verkligen vilja ha så mycket tips på som möjligt! 

Senast jag riktigt sprang var 7 år sedan... hehe...

gå i rask takt kan jag gör mil efter mil men jogga eller springa klarar jag inte av mer än 300m innan framsida vader krampar sönder och det känns som man fått en kanonkula i bröstkorgen. 

Lika så vad för träningstil ska man satsa på för att få upp styrkan i rygg, bål, axlar och ben? Jag har tänkt köra 5x5 metoden, ris eller ros?

har begränsad tid för stt uppnå så mycket styrka jag kan inom dessa 3 månader innan mönstringen.

mvh/ Matte

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, NorrlandsGute said:

Tjenare! Nu äntligen har jag tagit steget och ansökt om prövning till RM!

jag ska mönstra 26:e November så jag skulle behöva lite träningstips inför de kommande prövningarna på Rekryteringsmyndigheten.

för att få en liten allmän uppfattning om mig nu:

185cm lång och 72kg

har spelar mycket hockey och fotboll när jag var yngre.

grundkondition skulle jag påstå att jag har beroende på hur man ser på det hela...

går nästan varje dag till jobbet (2,5km) på ca 10-14min dock i rask takt.

Vad har har fattat är kondition A & O inom FM så det skulle jag verkligen vilja ha så mycket tips på som möjligt! 

Senast jag riktigt sprang var 7 år sedan... hehe...

gå i rask takt kan jag gör mil efter mil men jogga eller springa klarar jag inte av mer än 300m innan framsida vader krampar sönder och det känns som man fått en kanonkula i bröstkorgen. 

Lika så vad för träningstil ska man satsa på för att få upp styrkan i rygg, bål, axlar och ben? Jag har tänkt köra 5x5 metoden, ris eller ros?

har begränsad tid för stt uppnå så mycket styrka jag kan inom dessa 3 månader innan mönstringen.

mvh/ Matte

Du borde kolla upp de med Jogging och springa. trotts allt är de bra att träna för vad som kommer efter mönstringen.

Link to comment
Share on other sites

Ladda ner appen FMTK (helt gratis) till mobilen. Där finns en rad olika träningsprogram som är enkla att följa och kräver väldigt lite i form av utrustning. 

 

Ett av programmen är särskilt inriktat mot att träna inför GU och sträcker sig över ett antal månader och är väldigt allround. 

 

Kondition är viktigt men styrka likaså. Många rekryter får problem med belastningsskador pga bristande styrka/"muskelkorsett". 

 

Vill du hellre köra klassisk styrketräning med vikter så är 5x5 eller Starting Strength bra att börja med. Löpningen hade jag varvat långa sträckor i lägre tempo med intervallpass. Exakt hur tugnt/långt/mycket är svårt att säga utan att veta nåt om din nuvarande status. Vad springer du milen på? Vad böjer/bänkar/markar du? Hur många pullups? Etc etc etc

 

Är det specifikt till mönstringen så satsa hårt på kondition och marklyft/benvöj och drag till hakan för att kunna sätta så bra så möjligt på cykeln och Isokajen. 

 

http://www.taktisk.se/2017/06/25/trana-ratt-i-gymmet-infor-din-grundutbildning/

 

http://www.taktisk.se/2017/10/08/trana-ratt-i-loparsparet-infor-din-grundutbildning/

 

Det finns en uppsjö information på det här internet om både styrke och konditionsträning så sök. 

 

Edited by Queen-of-Battle
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Queen-of-Battle said:

Ladda ner appen FMTK (helt gratis) till mobilen. Där finns en rad olika träningsprogram som är enkla att följa och kräver väldigt lite i form av utrustning. 

 

Ett av programmen är särskilt inriktat mot att träna inför GU och sträcker sig över ett antal månader och är väldigt allround. 

 

Kondition är viktigt men styrka likaså. Många rekryter får problem med belastningsskador pga bristande styrka/"muskelkorsett". 

 

Vill du hellre köra klassisk styrketräning med vikter så är 5x5 eller Starting Strength bra att börja med. Löpningen hade jag varvat långa sträckor i lägre tempo med intervallpass. Exakt hur tugnt/långt/mycket är svårt att säga utan att veta nåt om din nuvarande status. Vad springer du milen på? Vad böjer/bänkar/markar du? Hur många pullups? Etc etc etc

 

Är det specifikt till mönstringen så satsa hårt på kondition och marklyft/benvöj och drag till hakan för att kunna sätta så bra så möjligt på cykeln och Isokajen. 

 

http://www.taktisk.se/2017/06/25/trana-ratt-i-gymmet-infor-din-grundutbildning/

 

http://www.taktisk.se/2017/10/08/trana-ratt-i-loparsparet-infor-din-grundutbildning/

 

Det finns en uppsjö information på det här internet om både styrke och konditionsträning så sök. 

 

Tackar för nyttig info!

Nja det är nog att jag vill klara GU med marginal så man inte ligger på 90% hela tiden. 

Sen att jag vill komma i fort så fort som möjligt inför mönstringen är att jag vill prestera så bra som möjligt på den tiden jag har blivit tilldelad, dvs 3 mån till mönstring.

lite av mina prestationer nu:

milen: MINST en timme... som sagt springer/joggar 300m sen har jag en kanonkula i bröstkorgen så blir en del pauser i form av gå i rask takt.

detta presterar jag på gymmet på max alltså 1ggn.

knäböj: 85kg

bänk: 70kg

mark: 100kg

pullups: min egen kroppsvikt 30ggr strikt.

Link to comment
Share on other sites

Det finns jättemycket olika former av löpträning... så man satsa på aerobic träning eller anaerobic? Är det bättre att satsa på milen på en gång med intervaller eller ska man börja med 2km med intervaller om man tänker på en ”nybörjare” eller ska man bara värma upp i 10min innan och köra all in?

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Harzdorf said:

Du kommer antagligen att behöva springa milen under din GU. Sikta mot att kunna klara av det. 

 

Personligen skulle jag rekommendera längre intervaller, som spring 1 km, vila, spring 1 km, vila upprepa 6 gånger. 

Med springa menar du 100% av max eller 60-70% som typ jogging?

men 1km intervaller så blir det typ som anaerobic träning så ska man vila med att gå i raskt takt i 100m och sedan återgå till 1km spring/jogg?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade lagt upp löpträning med ett pass i veckan där du tränar din förmåga att springa långt och lugnt. Slutmålet bör vara att springa 5 eller 10km i ett jämt tempo utan att behöva stanna. 

 

Det andra passet bör vara intervaller. Supertusingar kan vara ett alternativ. https://www.marathon.se/traning/intervaller-alla/battre-snabbhet-med-supertusingar

Under intervallträning bör man ligga nära men inte på 100%. Intervallerna bör föregås av 1-2km lugn jogg som uppvärmning. Mycket info finns även i FMTK appen. 

Edited by Queen-of-Battle
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Uppskattar verkligen all hjälp!

jag har börjar springa till och från affären(500m) samt jogg 50% och gå raskt takt 50% till och från jobbet (2,5km).

kanske låter lite men det ä jobbigt för mig.

En annan grej som är bortom måttligt irriterande är att så fort jag börjar jogga/springa så sväller ena ögat upp! Får det INTE när jag går i raskt takt. Det kliar inte, det rinner inte, jag får inte andningsproblem uran det är bara ena ögat som sväller upp och alltid samma dvs vänster öga.... aldrig höger öga :blink: kan det ha någon form av värmeutslag eller något? 

När jag var yngre och var aktiv inom friidrott, hockey och fotboll så hände detta ALDRIG! 

Kanske bara är så att man chockar kroppen med något den inte har gjort på vääääldigt länge? Doktorer har ingen aning om vad det kan vara :-(

Edited by NorrlandsGute
Link to comment
Share on other sites

Börj med att sätta upp en målsträcka, tex 1 km.

 

Sen joggar du så mycket du klarar i ditt försök att springa den kilometern, när det blir för jobbigt så vilar du genom att gå raskt i några minuter för att sen börja jogga igen.

Målet är att du ska kunna jogga sträckan utan tt behöva stanna.

Inom 4 veckor bör du ha kommit så långt att du kan jogga hela sträckan i ett svep.

 

När du fixar hela sträckan så lägger du på några hundra meter till typ 200-300 meter, och så länge du orkar jogga den sträcka du själv sätter upp utan att behöva vila genom att stanna eller gå ner i gående så är du på rätt sida.

När du sen orkar jogga tex 3 km i sträck så kan du börja ta tid på dina 2 km och sen lägga fokus på att springa dem fortare och fortare eller komma till en nivå du är nöjd med.

 

Men till en början så skit i klockan och tidtagning, bara ut och spring.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vårat motionsspår har 1km, 2km, 5km, 7km och milen.

jag har ca 11 veckor på mig att få upp konditionen så pass att jag ska kunna springa 2km på 10min. Går oftast överrallt dit jag ska och brukar jogga/springa emellanåt. Går på gymmet 5 dagar i veckan och vissa dagar går jag raskt till gymmet som ligga ca 2km bort. De dagar jag inte är på gymmet så åker jag till motionsspåret och progressivt ökar hastigheten på 5km spåret.

segt som satan när man har försummat kroppen från kondition... sen är det ju skiten med att ena ögat sväller upp som ibland får mig att drastiskt sänka tempot! 

Men jag känner en liten skillnad i konditionen nu jämfört med någon vecka sedan!

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga som kanske inte tillhör träning men, men...

när man är vid RM och gör alla tester. Hur går det till när man ska testa synen?

hur mäter man syntavlan alltså hur många rader ska man kunna se för att få MINST 0,8 alt 1,0?

är det ”synläkaren” eller vid hälsokontrollen dom lyser i ögonen? Jag har varit hos ögonläkare tidigare och när dom har lyst så har jag har kass syn en stund efteråt.

Link to comment
Share on other sites

On 9/9/2018 at 9:21 PM, employed said:

Vet inte riktigt hur det fungerar men de har alltid börjat med nedersta raden med både höger och vänster öga när jag varit på div särskildantagnings-test.

Så var det när jag mönstrade iallafall. Läkaren bad mig läsa nedersta raden bara. Sen pekade hon ut vissa bokstäver ur den raden som man fick säga igen. Antar att dom dubbelkollade eller nåt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

min mönstring blev uppskjuten då ett mitt betyg i SV inte riktigt hann bli rättat då det var nationella prov och skit... man skulle ha skött skolan när man var där :banghead:

jag fick en ny tid nu den 24:e januari!

lyckades även stuka foten ganska kraftigt under julen så mina prestationer på gymmen är VÄRDELÖSA för tillfället plus att man slappade nog lite för mycket där vid jul...

marklyft kan jag fortfarande göra helt ok dvs 130kg max

benböj 45kg sen så säger foten stopp, suck..

drag upp till hakan 50kg max.

cyklingen är och kommer fram till mönstringen vara det jag fruktar mest pga foten.

känner jag mig själv så när jag väl är där kommer jag nog cykla tills foten går av i ren envishet.

pluggar nu beteendevetenskap och rättsjuridik så hoppas jag hinner bli klar med dom kurserna innan mönstring då jag ser dom som en liten merit vid psykologen.

 

jag kommer absolut återkoppla här efter att jag har mönstring gällande hur jag såg på det hela samt mina resultat.

dock får man nog ändå se den infon kan kommer med som subjektiv då allt är individuellt.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, NorrlandsGute said:

marklyft kan jag fortfarande göra helt ok dvs 130kg max

benböj 45kg sen så säger foten stopp, suck..

drag upp till hakan 50kg max.

Tråkigt att höra med skada och allt.. är du frivillig så har du rätt att testa om 3 månader framåt på fystesterna!

 

Får jag fråga hur mycket du väger och Hur lång du är? Skönt att ha något att jämföra sig med! Ska mönstra 19-20 februari. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är 184cm och väger in på 72kg :D

Jag sökte frivilligt då det är något jag har levat göra sedan jag var ca 16 år gammal.

för att föra historian kort så tog jag initiativet i augusti med att göra mönstringen, valde då den senaste tiden man kunde välja (i mitt fall 26:e november) enbart för att ha tid för att träna upp sig lite och fixa svenska betyget.

Svenska betyget dröjdes pga idiotiska lärare som aldrig fick ringarna ur arslet för att rätta skiten så jag missade den tiden.

Fick då boka om tiden och fick tiden 25: januari.

Så sammanlagt har man nu gått och väntar på mönstringen i 6mån och där emellan drog man på sig en skada.

Skam den som ger sig!

är nu ca en vecka kvar innan mönstring och gör rehabiliteringspenningar för foten så den är någorlunda ok inför mönstringen.

Annars hoppas jag att det jag presterar nu räcker till. Är nog bara att koppla bort allt vad IQ innebär och plocka fram pannbenet inför cykeln och enbart cykla tills man ser svart :huh:

 

Önskar dig lycka till i för mönstringen! Tror nog det är normalt att vara nervös men det ända man kan göra är sitt bästa (och lite till om man är envis). 

Link to comment
Share on other sites

Största tipset för Cykeltestet är att du ställer in cykeln rätt!

Många gör misstag och ställer in sadel för lågt osv. kolla upp en guide på youtube för att lära dig ställa in rätt och se att du kommer kunna prestera ett litet tag till! 

Sluta aldrig trampa, ge inte upp förrens testledaren säger att du är klar/ute, det kan ibland handla om sekunder för att nå en högre nivå... :)

 

Mvh

EnSvenskTiger

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/22/2019 at 10:12 AM, Niklas Björling said:

Tagga till och ge allt så kommer det gå grymt!! Kör tills du ser svart som du sa, sen kör du lite till!!

 

Lycka till!

 

Jag själv mönstrar 13-14:feb i malmö.

Ja det är min plan! XD 

Men man får önska lycka till! Hoppas att det kommer gå grymt för dig på testmomenten.

frivilligt eller värnpliktig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...