Jump to content

Träning inför GU!


Recommended Posts

8 hours ago, NorrlandsGute said:

Ja det är min plan! XD 

Men man får önska lycka till! Hoppas att det kommer gå grymt för dig på testmomenten.

frivilligt eller värnpliktig?

 

Frivillig mönstring, tänkte även be om att få göra jägartesterna. Sen är det bara att visa pannbenet och köra på.

Lycka till och kör hårt! Håller tummarna idag!

Link to comment
Share on other sites

Det blev en kort dag för mig...

skrev i-testet där fick jag 7:a.

Sen var det dags för psykologen som informerade om vad dom skulle fråga om och matcha mot försvarsmaktens kravprofil etc etc.

Förstår varför folk har tillitsproblem till psykologerna.

påstod att jag var ostabil från när min mamma hade bröstcanser för 10 år sedan.

Hade posttraumatisk stress sen mitt gamla hus brann upp för 7 år sedan. Vilket fick mig att ta brandmansutbilningen då jag alltid försöker göra det bästa av situationen. 

Frågade ut mig om mina tatueringar och om vad mina vänner tyckte om dom, vad mina föräldrar tyckte om dom, om jag ångar dom.

Har EN fortkörning men det gällde 9km/h för fort.

har dock 16 IG från gymnasiet MEN har betyg i grundämnena som dom har krav på?

betonade väl och ofta mitt intresse till skog och mark, förklarade att jag fjällvandrar minst 1 gång/år, brukar jaga med min far så skogen är ett andra hem, varit lagkapten när jag spelade hockey, på somrarna spelade man fotboll.

frågade ut mig hur jag stället mig mot vapen, sa att jag inte har några problem att vistas i närheten av dom och har inget problem att använda dom. Men för att inte framstå som en vapenkåt Rambo sa jag att jag att jag nog skulle försöka kommunicera innan man tar till vapen.

riktigt nitisk tant...

har ni någon idé till varför det gick som det gick?

tyvärr kan jag inte tillägga så mycket info då jag inte kom så långt :(

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog komma med lite konkret information vad som gäller vid mönstring.

efter att jag fick gå till inrättades för att bli utskriven så fastnade jag med att prata med en militär som var där.

Jag förklarade lite för honom om mitt fall och han sa att allt hände på fortkörningen. FM har nolltolerans mot prickar i registret oavsett hur ringa brott det varit, en prick är en prick that’s it.

i mitt fall så gällde det en liten överträdelse på fortkörning och den anmärkningen går ut nu i sommar... men jag måste vänta 18mån innan jag kan mönstra igen då spärrtiden går ut.

6mån väntan blev en aning bortkastad, tränade som en idiot i höstas sen de sista veckorna innan mönstring samt lästa upp hela svenska A kursen på 3 veckor och fick VG utan hjälp av läroboken (ja jag är snål).

Livet är hårt ibland men vill man något så kämpar man vidare! :baskerHV:

Jag kommer vara desto mer förberedd nästa gång och då är det bäst att psykolog-tanten spänner fast sig i borden så hon inte flyger bort av vinddraget som uppstår när jag drämmer ner alla betyg på hennes bord!:dong:

 

Att man har många IG gör oftast inget om psykologen ser att man har pluggat upp dom eller håller på.  Bara man har godkänt i svenska, matte och engelska så har man rätt att söka.

där gäller det att vara ärlig och förklara varför det blev som det blev i gymnasiet.

det är nog så att man får välja själv när man vill vara så ärlig som möjligt och ”putsa fasaden” när det kan kännas gynnsamt. Men ärlighet varar längst! Jag putsade fasaden lite och sa att jag var lagkapten i mitt gamla hockeylag i 3 säsongen men i själva verket så var jag det bara under 1 säsong till exempel.

 

Några tips jag kan tycka vara bra att veta inför psykologen är att gå inte in nervös, lätt att säga men psykologen märker det och kommer fråga extra om man lätt blir stressad och nevös.

flacka inte med blicken allt för mycket, ha ögonkontakt som vanligt utan att se ut som ett creap! Då ger det en liten självförtroende-vibe.

sitt still, fippla inte så mycket med händer och fötter (nervositet).

jag gjorde det värre än vad det var då jag visste vad dom skulle fråga extra om (betyg, skolgång m.m) som jag inte riktigt har presterat så bra i.

Sen är det nog högst individuellt vilken psykolog man får :eeh:

Link to comment
Share on other sites

Tusan vad tråkigt för dig! Skönt att du håller huvudet högt och blickar framåt iallafall!

 

Nu blev jag riktigt skakis inför mitt psykologtest. Men tack för tipsen.

 

När hände din fortkörningsböter?

 

Och du fick avbryta direkt där? Varken göra ISOKAI eller Cykling?

 

Fasen riktigt ledsen för dig :/

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att höra :/. Men du verkar ju ha viljan och ett mål så det är bara att fortsätta. Blev också lite nervös inför testerna nu, hehe. Det kan vara surt ibland men det är bara lära sig av det. 

 

Kastar in en passande quote här då

Quote

When life knocks you down, Calmly get back up, smile, and very politely say, "You hit like a bitch",

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, edolF said:

Tusan vad tråkigt för dig! Skönt att du håller huvudet högt och blickar framåt iallafall!

 

Nu blev jag riktigt skakis inför mitt psykologtest. Men tack för tipsen.

 

När hände din fortkörningsböter?

 

Och du fick avbryta direkt där? Varken göra ISOKAI eller Cykling?

 

Fasen riktigt ledsen för dig :/

 

Ja det är det ända man kan göra, inget blir ju bättre av att deppa ihop.

ni har inget att vara orolig över egentligen bara ni går in till psykologen självsäkert!

Frågar hen om ni har varit med om något tragiskt så säg nej, det är enklast så annars så kommer det följa en massa jobbiga följdfrågor.

jag hade min fortkörningsböter sommaren 2017 så det företeelsen går ut nu i sommar med andra ord.

Jag fick avbryta på en gång, fick varken göra ISO-Kai eller cyklingen. Inte heller läkarundersökning utan det var direkt ner till förrättaren som fick skriva ut mig :/ 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Niklas Björling said:

Tråkigt att höra :/. Men du verkar ju ha viljan och ett mål så det är bara att fortsätta. Blev också lite nervös inför testerna nu, hehe. Det kan vara surt ibland men det är bara lära sig av det. 

 

Kastar in en passande quote här då

 

 

Ni har inget att oroa er för! Bete er normalt hos psykologen bara och ni skulle kunna redan nu i förväg se om nu har något i belastningsregistret om ni vet av något olagligt ni gjort som ni har fått dagsbot på. 

En ”vanlig” fortkörning med böter brukar ge en prick som varar i 2 år i belastningsregistret.

Är det en grövre företeelse som grov rattfylla eller så pass hög fortkörning så man blev av med körkortet eller fick det indraget då är pricken kvar i 5 år i belastningsregistret.

Så länge man finns med där är dörrarna stänga för att mönstra tyvärr :( 

 

Quotet var perfekt! :banana

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, NorrlandsGute said:

En ”vanlig” fortkörning med böter brukar ge en prick som varar i 2 år i belastningsregistret.

Är du säker på det där? Frågade du eller så?

 

Jag torskade nämligen för fortkörning i slutet av 2016 (helt ärligt hade bara oflyt med det..) så du tror den är borta nu?

Bör man erkänna till det oavsett?

Ska gå till polisen idag eller måndag och be om ett utdrag. 

 

Har hört att det varar i 3 år, medan polisen jag pratade med då sa att det inte blir någon alls (kan missminna mig där). 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, edolF said:

5 år är det för fortkörning.

Finns ingenting som är mindre än fem år, oavsett hur "lite" det är. Med undantag om du är 18 eller yngre när brottet begicks. 

 

Gallringsregler från Polisens hemsida

 

 

What? Till mig sa dom 2 år :o

Jahapp då får man vänta lite längre då...

ja jag skulle erkänna det om frågan ställs.

Om dom frågar så kommer dom kolla i registret också. Jag erkände faktiskt 2st... :banghead:

sen frågade hon om hon skulle se fler sen när hon kolla.

Jag vet inte om dom kolla alla eller om dom bara tar någon på måfå.

Link to comment
Share on other sites

Sedan jag fick körkortet så har jag dragit på mig 3 fortkörningsböter. 2 av dom var under samma år (2011).

Jag trodde aldrig att dom skulle ta en liten fortkörning på sådant stort allvar. 

Hade det varit något grovt brott som narkotikainnehav, rån och likande kan jag förstå.

Jag anade att dom skulle se en, den som skedde 2017 sen frågade psykologen om jag hade något mer och då sa jag dumt nog att jag fick en samma år jag fick körkort också och då visste jag att det var läge att hålla tyst sen.

Ja sen när den händelsen är preskriberad så kommer dom inte se den och allt är lugnt sen. 

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att det inte gick vägen. Det man skall komma ihåg är att psykologen gör en sammanvägd bedömning av allt som framkommer under intervjun. Jag vet flertalet personer som har fått fortkörningsböter och gjort värnplikten iaf. Den militär du träffade efter testet är troligtvis kommenderad från sin ordinarie arbetsplats till TRM och behöver nödvändigtvis inte vara inläst på gällande bestämmelser för vad som är GO/NOGO kopplat till att få göra vpl. Oftast tjänstgöt dom som inskrivningsförrättare och kan berätta lite mer om olika befattningar inom FM och vad som kan passa dig utefter dina mönstringsresultat. Deras jobb är inte att göra avvägningar vem som skall göra vpl eller inte.

Kanske var det något i kombination med dina fortkörningsböter som ledde till nekandet. Hade du berättat om dina böter inför mönstringen? Kanske var det något annat du sade eller inte sade. Jag spekulerar såklart men jag tror inte att en fortkörningsbot var det som fällde dig. Även om det känns surt så är psykologerna inte ute efter att sätta dit någon. Vidare så gör ju en ganska liten andel av årskullarna numera värnplikten vilket såklart gör det tuffare att få en plats...

Link to comment
Share on other sites

On ‎1‎/‎24‎/‎2019 at 11:57 AM, NorrlandsGute said:

text

 

Tråkigt att du inte kom längre. Dock så upplever jag från vad du har skrivit som att du verkligen drog igång för många varningsklockor som en som inte kanske är den mest stabila personen samt att du har problem med ordning och uppgifter. Finns gott om folk farit mer illa i livet eller gjort riktigt dåliga saker men som fortfarande fått platser.

 

Har själv fått frågor av psykologen som gjort att man känt sig obekväm och då måste man ta tillbaka rodret och ge ett bra svar. Gör man inte det allt för många gånger så finns tyvärr chansen att man åker ur.

 

Du kan som sagt söka igen om något år och förhoppningsvis har du lärt dig av upplevelsen och annat i livet  som gör att du kan prestera bättre. :)

Link to comment
Share on other sites

On 1/27/2019 at 4:38 PM, Queen-of-Battle said:

Tråkigt att det inte gick vägen. Det man skall komma ihåg är att psykologen gör en sammanvägd bedömning av allt som framkommer under intervjun. Jag vet flertalet personer som har fått fortkörningsböter och gjort värnplikten iaf. Den militär du träffade efter testet är troligtvis kommenderad från sin ordinarie arbetsplats till TRM och behöver nödvändigtvis inte vara inläst på gällande bestämmelser för vad som är GO/NOGO kopplat till att få göra vpl. Oftast tjänstgöt dom som inskrivningsförrättare och kan berätta lite mer om olika befattningar inom FM och vad som kan passa dig utefter dina mönstringsresultat. Deras jobb är inte att göra avvägningar vem som skall göra vpl eller inte.

Kanske var det något i kombination med dina fortkörningsböter som ledde till nekandet. Hade du berättat om dina böter inför mönstringen? Kanske var det något annat du sade eller inte sade. Jag spekulerar såklart men jag tror inte att en fortkörningsbot var det som fällde dig. Även om det känns surt så är psykologerna inte ute efter att sätta dit någon. Vidare så gör ju en ganska liten andel av årskullarna numera värnplikten vilket såklart gör det tuffare att få en plats...

 

Jo det var inte enbart fortkörningsbötern. 

Jag hade läst på en hel del innan mönstringen och 99% av alla sa att man skulle svara ärligt, vilket jag gjorde.

inför mönstring var det aldrig någon fråga om man hade gjort något olagligt, ända stället där det kom upp var på I-provet vilket jag svarade någon gång. Jag tänkte att Vafan ALLA gör väl något olagligt någon gång? Tror ingen kan säga att dom kört 100% lagenligt i hela sitt liv, ända skillnaden är att dom inte åkt dit för det.

 

Psykologen: ser att du har många IG från gymnasiet, hur kommer det sig.

 

Jag: jag var skoltrött

 

psykolog: varför?

 

jag: jag gick 4 år i gymnasiet.

 

psykolog: varför?

 

jag: mitt hus brann ner när jag gick första året i gymnasiet vilket vände familjens värld lite upp och ner så jag prioriterade familjen före skolan.

jag var ung och dum då och försöker rätta till det nu henom att läsa upp allt på komvux.

sen gjorde branden att jag ville hjälpa andra så jag valde att gå brandmansutbilning som deltidsbrandman.

 

jag ser inte riktigt något fel på mina svar jag gav då jag ville ge ett sådant ärligt intryck som möjligt men också framhäva det positiva i händelserna. De flesta frågor svarade jag likande på som ovan.

 

sen ställde psykologen VARFÖR jag sökte till försvarsmakten och jag sa att jag ville göra nytta och känna mig delaktig. Frågade om jag kunde tänka mig utlandstjänst vilket jag självklart sa ja på.

 

Sen frågade hon hur jag ställde mig till vapen och jag svarade att jag brukar vara ute och jaga med min far så vapenvana har jag och att jag inte kände mig obekväm runt vapen.

men för att inte framstå som Rambo så sa jag att jag nog hellre hade försökt kommunicera in i det längsta INNAN man tar till vapen :banghead:

var det dumt att säga så?

 

jag kommer absolut söka igen om 24 månader men jag blev ju betydligt mer nervös inför nästa gång då jag nu inte har någon aning om hur jag ska svara eftersom min taktik att svara 100% ärligt gick åt helvete....

mitt kroppsspråk kanske inte var den bästa eftersom jag var nervös så jag hade väl lite problem med för lång ögonkontakt etc då psykologen jag fick verkligen var stone-face vilket jag har problem med när folk inte kan visa uttryck. Sen kom frågan om jag ofta blev nervös och jag svarade nej... det var nog ända gången jag ljög med handen på hjärtat :(

Link to comment
Share on other sites

On 1/31/2019 at 10:23 PM, employed said:

 

Tråkigt att du inte kom längre. Dock så upplever jag från vad du har skrivit som att du verkligen drog igång för många varningsklockor som en som inte kanske är den mest stabila personen samt att du har problem med ordning och uppgifter. Finns gott om folk farit mer illa i livet eller gjort riktigt dåliga saker men som fortfarande fått platser.

 

Har själv fått frågor av psykologen som gjort att man känt sig obekväm och då måste man ta tillbaka rodret och ge ett bra svar. Gör man inte det allt för många gånger så finns tyvärr chansen att man åker ur.

 

Du kan som sagt söka igen om något år och förhoppningsvis har du lärt dig av upplevelsen och annat i livet  som gör att du kan prestera bättre. :)

 

Jo visst är det så, det är pryakologena uppgift att se sådant så jag kommer se det som en proffesionell bedömning. 

Jag ringde faktiskt rekryteringsmyndigheten idag och ville samla på mig mer information till nästa gång och det slutade med att jag pratade med 2 personer.

första personen jag fick prata med sa kortfattat att det var kört för resten av mitt liv att söka på grund av mina fortkörningsböter.

Han sa att säkerhetsprövningen RM gör är inte som en vanlig sökning i belastningsregistret utan dom kommer se ALLT man har gjort fram till dess man dör typ.

Sen ringde jag till RM i Sthlm där jag mönstrade och hon sa att jag skulle testa igen sen när spärrtiden har gått bort och prickarna är borta, där gav hon tipset att även om inte psykologen kommer se prickarna så ska man ändå vara ärlig och säga de ”brott” man har gjort men att dom är avskriven. Sen att man lämnar en bra motivation till hur man ställer sig till lagen nu och att man har vuxit som person etc etc.

Då förhoppningsvis går man vidare den omgången, men sen när man går in på befattningsutbildningen så kommer det göras en mer omfattande säkerhetsprövning där dom kommer se ALLT och då är risken igen att man åker ut.

jag sa till personen jag fick prata med att det ör skillnad på brott och brott. Visst är ett brott fortfarande ett brott men man får ju se hur ”allvarligt” brottet var också. Det är ju inte så att jag har rånat en bank och sedan skjutit föreståndaren. Då kan jag förstå att det är kört men en fortkörningsböter....

Så min fråga är då hur folk som har haft tidigare brott har kommit in? Om det nu är så hårt och nolltolerans mot brott i FM?

 

Link to comment
Share on other sites

Hmm, allt prat om att det är "kört" bara för att man har en gammal fortkörningsböter i bagaget börjar göra mig mer och mer orolig :(

 

Om ett par veckor ska jag in på antagningprövning inför SOU och hitintills har jag varit betydligt mer orolig för om jag ska klara fyskraven för en rolig/intressant/utmanande befattning.

 

Men nu börjar jag mer och mer oroa mig för om en gammal fortkörningsböter ska sätta käppar i hjulet för mig.. Det skulle ju vara riktigt surt! :'(

Link to comment
Share on other sites

On ‎2‎/‎9‎/‎2019 at 11:34 AM, Blomman78 said:

Men nu börjar jag mer och mer oroa mig för om en gammal fortkörningsböter ska sätta käppar i hjulet för mig.. Det skulle ju vara riktigt surt! :'(

 

Alltså... avbryt på detta. Finns gott om folk som gjort värre saker men fått göra värnplikt.

 

Det är inte att man fått en bot som är grejen utan hur man ser på och hur man hanterat upplevelsen. Frågar psykologen om en bot och man svarar upprört med "polisen är borde ägna sej åt viktigare saker" så kommer det att varningsklockorna ringa hårt. Alla har gjort diverse fel i livet och varit med om negativa upplevelser som påverkar dem på olika sätt. Som sagt. Att vara säker på sej själv och svara som att det vore en arbetsintervju så kommer man långt. :)

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, employed said:

Att vara säker på sej själv och svara som att det vore en arbetsintervju så kommer man långt. :)

För det första, tack! Du lugnar nerverna, haha! 

 

Hur ungefär hade du svarat, känns ju som att man inte vill överdriva åt andra hållet heller liksom. 

Enda jag vet från egen upplevelse är att jag sket ner mig när det hände, det var mitt fel och jag accepterade boten direkt för att jag visste att jag gjort fel, hur lite det än var. Sen tog jag verkligen till mig det och polisen sa själv att han såg att jag verkligen tog åt mig. Efter incidenten har jag nog varit en av världens mest laglydiga, inte ens gått mot röd gubbe. 

Link to comment
Share on other sites

Det gick både bra och dåligt. Det slutade med att jag inte fick göra gmu pga psykologen. Tror inte hon och jag kom så bra överrens. Känns som hon hängde upp sig på vissa saker, så som att jag räknar kalorier ibland. Och att hon tyckte mina betyg var låga i gymnasiet genomsnitt VG+ eftersom det höga resultatet på inskrivningsprovet. Hon frågade om vapenvana jag sa att medans jag rest runt har jag och min partner testat skjuta på rancher olika diverse vapen. Så säger hon, Jaha så du har varit typ i vietnam och skjutit Uzi då också (Har rest igenom asien). I Vietnam testade jag Ak faktist. (psyk: Jaha det är ju livsfarligt, och en suck). stället var en ranch med säkerhet, vapnen satt till och med fast så man inte kunde vända eller springa iväg med det utan bara skjuta mot tavlorna.

 

Men men, man får ju inte veta varför dom tyckte som dom gjorde, så kan bara spekulera. Hoppas det går bra för er andra. 

 

Inskrivningsprovet: 9/9

Styrka: 9/9

Kondition: 7/9

Färgseende: 9/9

Syn: A

Hörsel: A

Läkare: A

Inga andra fysiska hinder

Psykolog: 3

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Niklas Björling said:

Text...

 

 

Tråkigt att det inte gick hela vägen. Är dock rätt säker att det finns en del tjänster som har 3a på psykolgen typ ledning och hemvärnet. Kolla upp det.

 

Övriga tankar av vad du har skrivit:

 

- Psykologens jobb är att ställa en mot väggen och ställa jobbiga frågor. Inte att sitta och ha gofika. Det kommer att komma jobbiga och kanske otrevliga frågor och stämningen kommer att bli väldigt spänd. Detta är för att se bla hur man beter och för sig i dessa situationer.

 

- Att du räknar kalorier är inget konstigt då det är fler som gör det. Hur svarade du? Förklarade du att det tex är vanligt i träningskretsar och att du gör det för att du vill maximera din träning eller konade du och/eller svarade konstigt.

 

- Frågan om vapen skulle jag säga är för att se hur man ser på våldsanvändning. Många tex jag tycker att det är väldigt intressant med olika vapensystem, men glömmer bort att de faktiskt är ett verktyg byggt i syfte för att döda en annan människa. Visar man inte på något sett för psykologen att man har stor respekt för vapen så kommer varningsflaggorna snabbt upp.  Nämnde du för psykologen om säkerheten på ranchen och "din" syn på vapen? Detta hade varit ett stort plus i kanten.

Link to comment
Share on other sites

On 2/15/2019 at 9:35 AM, employed said:

text..

 

 

Kändes inte jobbigt att prata, men känndes lite som hon själv var skeptiskt vände sig emot saker på grund av okunskap. Jag försökte förklara mitt tankesätt när hon frågade om sakerna självklart.

 

Om kalorierna svarade jag att jag har inga problem med att äta vad som helst eller det som ges. Men när jag är hemma och har möjlighet att äta bra och räkna kalorier så gör jag det för att få så bra resultat som möjligt i min träning. Hon undrade då om jag tränade som en idiot eller vilade ibland och då svarade jag att jag brukar ha vilodagar placerad som 3-1 träning/vila eller 4-1 men det kan bero på, är kroppen lite extra trött kan det bli några dagar extra vila och känner jag mig pigg och taggad kan det bli någon extra dag träning. 

Hon frågade hur jag ser på vapen och så, och jag har svarade att jag ser på vapen med respekt. Jag har vuxit upp i en jägarfamilj och jag och min bror har följt med ut i skogen många gånger och suttit i pass eller spårat med pappa som också varit i militära i 40 år. Höll också på med gevärsskytte (luftgevär) när jag var 15-16 och hade träning en gång i veckan sådär under ett år. Jag nämde också att dom hade samma säkerhet om inte bättre i Vietnam än när jag skjutit på andra rancher i Usa eller Sverige.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/15/2019 at 8:45 AM, Niklas Björling said:

Inskrivningsprovet: 9/9

Styrka: 9/9

Kondition: 7/9

Färgseende: 9/9

Syn: A

Hörsel: A

Läkare: A

Inga andra fysiska hinder

Psykolog: 3

 

 

Riktigt tråkigt att det inte gick vägen för dig trots grymma resultat bra över medel på mönstringen!

 

Jag tror att det är väldigt många som blir grillad just vid psykologen.

Även jag nämnde att jag är uppväxt i Norrland så vanan att springa och vistas i skog, ibland i flera dygn med min far som också är jägare är väldigt god. Jag själv är jägare nu.

förkarade att jag inte riktigt blir darrig av att vara nära vapen men jag innehar stor respekt för dom.

Hon frågade varför jag sökte in till försvarsmakten och svarade att jag ville göra nytta, att jag ville tillföra något. Det svaret kanske inte var det mest välformulerade av de alla...

jag brukar fjällvandra 1 gång per år.

har ca 4-5 vänner som jag litar 100% på.

har spelat hockey i 5 år varav 1 år som lagkapten.

När det inte var säsong för hockey spelade jag fotboll.

gick 4 år i gymnasiet vilket inte var uppskattat.

hade 16 IG när jag gick ut... hehe. Det var inte heller uppskattat.

men pluggar nu upp allt på komvux.

var med om husbrand men blev brandman i slutändan.

Hon frågade om jag hade några fobier och jag sa nej, inte vad jag vet av.

frågade om jag hade begått några brott och berättade dom.

Hon frågade om jag hade varit med om något traumatiskt och sa då givetvis dels när min mamma fick cancer som var jobbigt för hela familjen och när huset brann ner.

Berättade ärligt det psykologen frågade om.

Jag tyckte att jag själv svarade bra och gav ett bra intryck vid psykologen men visst hade man nog kunnat berätta sanningen ur en annan vinkel också. 

När dessa jobbiga frågor dök upp så berättade jag varje gång hur det hade format mig positivt senare.

Psykologen för inte berätta varför man inte gick vidare pga sekretess så jag gick där ifrån och trodde jag var dum i huvudet stort sett.

 

Niklas du har en spärrtid på 18 månader sen kan du söka igen. Vill du att det gamla underlaget ska försvinna och göra en helt ny ansökan kan du söka igen om 24 månader.

finns viljan är det bara att resa sig upp igen och göra bättre nästa gång.

 

finns ett citat min farfar tjatade när jag var liten:

 

Din framgång kommer vara summan av av misslyckanden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Svin tråkigt att de kuggade dig på psykologen!  

Tror jag vet vilken psykolog du var hos, var hos henne första gången jag mönstrade fick en 4:a då och kuggade, mönstrade sedan igen efter två år fick en annan psykolog och fick en 8:a. För min egen del (talar för mig själv) så mognade jag psykiskt med åldern. Ta inte illa upp! Men jag tror du får se första gången som ett "test", nu vet du hur det fungerar, om du vill söka igen så kan du förberadda dig mentalt på ett annat sätt, så allting är inte kört. Så har jag fått tänka även nu, då jag i efterhand kom på att jag kanske skulle gjort jägarprovet och sökt en annan befattning men det bara att acceptera läget. Btw, ger en stor eloge till edolF där! Om man tänker att allt kommer gå åt helvete ja då går allt åt helvete helt enkelt. Men om du lär dig av dina misstag som jag gjorde och gör just nu så blir börjar saker nysta upp sig och livet blir lite lättare och man kommer någon vart, istället för att stå och trampa vatten. Det jag vill säga är GE ALDRIG UPP! INGET ÄR FÖRLORT! Man kan gå en annan väg den behöver inte vara spikrak. Men du får INTE GE UPP! Hoppas dessa ord kan tända hoppet och flamman i dig! Du får testa igen och hålla fanan högt! 

 

Mvh. Blåburk 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tack för alla ord. Och ursäkta för sent svar. Håller med er helt och hållet. Kanske blir ett försök senare, men just nu håller jag en dialog med utbildning inom hemvärnet för att få komma igång och visa vad jag går för. Enligt handledare och lite sammtal kan min 3.5 månaders GU jag gjorde för 9 år sen hjälpa mig att komma igång. Så får se hur det ser ut där. Då kan jag vidare utbilda mig civilt sammtidigt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...