JTS Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 (edited) De strypningarna sitter där av en anledning.Det är ju inte tänkt att vagnen bara ska hålla i 100 mil, utan lite längre än så. Det är inga dumhuven som har gjort grejerna, jag lovar, det finns andra vinklar på det än än att bara kunna köra fort. M.a.o: GE FAN I ATT MANIPULERA MED MATERIEL UTAN TILLSTÅND! Har jag uppmuntrat någon att göra så? Jag har talat om att det går, något som alla som utbildas på stridsfordon 90 får lära sig, eftersom att det är en vårdpunkt att kolla dessa pluggar om jag inte missminner mig. Ja, det har du. Jag tolkar det så, och det kan andra också göra. Det farligaste som finns är en beväring som tror att han kan sina grejer, och börjar ta egna initiativ. Jag har varit med om för många bortfjongade framföringsfjädrar till AK 5, sönderborrade magasin (räkna skotten), brända kopplingar och "så här gjorde vi i FBU" för att gilla egna initiativ. Edited June 25, 2003 by jake the snake Quote
Mats Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Ja, det har du. Jag tolkar det så, och det kan andra också göra. Det farligaste som finns är en beväring som tror att han kan sina grejer, och börjar ta egna initiativ. Jag har varit med om för många bortfjongade framföringsfjädrar till AK 5, sönderborrade magasin (räkna skotten), brända kopplingar och "så här gjorde vi i FBU" för att gilla egna initiativ. Trots att alla visste hur man skulle gå tillväga på de 2 kompanier jag varit på så var det aldrig någon som prövade... Quote
JTS Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Ja, det har du. Jag tolkar det så, och det kan andra också göra. Det farligaste som finns är en beväring som tror att han kan sina grejer, och börjar ta egna initiativ. Jag har varit med om för många bortfjongade framföringsfjädrar till AK 5, sönderborrade magasin (räkna skotten), brända kopplingar och "så här gjorde vi i FBU" för att gilla egna initiativ. Trots att alla visste hur man skulle gå tillväga på de 2 kompanier jag varit på så var det aldrig någon som prövade... Tänk på alla som läser på forumet som inte har gjort GU än. Jag garanterar att det kommer att finnas någon som kommer att komma ihåg "tricks" som han har lärt sig på forumet och sedan försöker själv. Det är inte bra. Quote
Mats Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Då ska jag hålla tyst om att jag hört om en liten plåt som hindrar gasreglaget på Viggen att gå så långt fram som det egentligen kan. Gjord att tas bort i krig. För den vet säkert inte tekniker och flygförare om. Quote
106 Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 och säg för guds skull ingenting om hur man trimmar förrådsgubbarnas flakmoppe. ;) Quote
Guest J-Star Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Då ska jag hålla tyst om att jag hört om en liten plåt som hindrar gasreglaget på Viggen att gå så långt fram som det egentligen kan. Gjord att tas bort i krig. För den vet säkert inte tekniker och flygförare om. Det där är med största sannolikhet en skröna. Det finns ingen anledning att göra så. Piloter är inte som väringar och kör sönder grejorna på pin tjiv. Och varför skulle du känna till den om tekniker och flygförare inte gör det? Äkta lumparhistora... /J Quote
Mats Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 (edited) Hmmm, tja, det var en f.d. JA 37 och AJS 37 tekniker som sade det. En lärare till mig på gymnasiet. Och, hmm, det om att tekniker och flygförare var ironi. Och varför man skulle ha det, för att spara på grejerna, av samma skäl som man stryper motorn på Strf 90. Men är du viggen-mek och såger att den inte finns så gör den antagligen inte det då. Piloter är inte som väringar och kör sönder grejorna på pin tjiv. Så kanske ni gjorde, men inte vi. Edited June 25, 2003 by Mats Quote
106 Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Då ska jag hålla tyst om att jag hört om en liten plåt som hindrar gasreglaget på Viggen att gå så långt fram som det egentligen kan. Gjord att tas bort i krig. För den vet säkert inte tekniker och flygförare om. Det där är med största sannolikhet en skröna. Det finns ingen anledning att göra så. Piloter är inte som väringar och kör sönder grejorna på pin tjiv. Och varför skulle du känna till den om tekniker och flygförare inte gör det? Äkta lumparhistora... /J Hmm, en sökning på forumet gav följande uttalande från en 37-tekniker: När en av våre piloter på F16 flög sitt sista pass med Viggen 2001 så skulle han maxa den på hög höjd. Vi tog av X-Tanken och bort med spärrbläcket för gasreglaget. Men han kom inte upp i M2.0 ändå..... men strax under var han... om jag mins rätt runt M1.95 enligt RUF bandet.kommer från följande tråd:Viggen Quote
Mats Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Tack 106, jag var ganska säker på att det fanns... och att jag läst det inlägget. Viggen går dessutom att "trimma" lite till genom att ställa om bränsleregulatorn. Fast det har jag aldrig sagt heller. Någon oansvarig slaskbasse kanske tar ut motorn och lyckas mecka isär det undret av mekanik, utan att någon märker. Quote
JTS Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Jag märker av din sarkasm att du tycker att min ståndpunkt att inte obehörigen pillra med materiel är fel? Eller känner du dig bara sårad i allmänhet? Quote
Guest J-Star Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Ok... finns den plattan då är jag mäkta förvånad. Visst... du får en extra kick. Men samtidigt har du en kärra med prestanda som piloterna inte är bekanta med. Men som sagt... den kanske finns där. Fattar dock inte varför. /J Quote
gpd Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Av samma anledning som alla andra strypningar i försvarsmaktens prylar, att de skall hålla sin tekniska livlängd. De sista 5-10% effektuttag förkortar livslängden med rätt mycket, kanske 80-90%. I krig så spelar inte den tekniska livslängden någon roll, antingen är du utslagen eller kriget över innan den är nådd, däremot så kan de sista km/h - knopen klara ditt skinn och/eller ditt uppdrag Quote
Mats Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Jag håller helt med dig, just därför blir jag smått irriterad när du påstår att jag uppmuntrat folk att göra saker de inte får när jag förklarade för Cyph3r att man kan ta ut mer ur svenska motorn också. Men som sagt grejorna håller kortare tid. Tar man bort dem helt så är det nog många saker som går sönder i bandaggregat och transmission. När det dessutom är ganska uppenbart att sådana strypningar finns och värnpliktiga får reda på det och har i uppgift att kontrollera att de sitter kvar var fjärde vecka. Nu får det vara slut och så kan vi försöka enas om vad norrmännen har för motor. Quote
The Swede Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Sitter och kollar i produktblad från Hägglunds på CV9030 och 9040 men det enda som står är att båda vagnarna har en effekt på 460 kW/2300 rpm. På bladet för CV90ARV (Bgbv90) står det Scania DSI 14. Effekt 404 kW/2200 rpm CV901020 har 500 kW/2200 rpm Hittade ett annat produktblad på CV9030CH och där anges effekten till 500 kW/ 2200 rpm Enligt produktblad för CV9030FIN så har den en Scania DI 16 med effekt 460 kW/2200 rpm Dessa produktblad ska finnas för nerladdning hos HÄGGLUNDS The Swede Quote
Mats Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Av det drar jag slutsatsen att norrmännen har 14 liters motorn som Sverige har, men tar ut mer effekt. Finnarna och schweizarna kommer att ha 16 liters motor om jag förstått modellbeteckningarna rätt. Scania Är allt jag hittar hos Scania. Quote
jonte72 Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Ändra effekt på motorer är inte speciellt svårt.....Volvo Lastvagnar har bla en 12- liters Dieselsexa på 340, 380, 420 eller 460 hästkrafter. Samtliga är likadana, förutom motorstyrningen som skiljer mellan varianterna....kundens plånbok och behov styr motorvalet. Quote
Elias Mårtensson Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Så här är det gällande norgevagnen, det är samma motor som i våra svenska vagnar, men däremot så har dom en större turbo, samt så har dom endast 11 kuggar, men dock så har det inletts en studie för våra svenska vagnar att använda 11kuggar. Gällande Viggen så kan jag med nästan 100% säkerhet, säga det att den dära plåten för gasreglaget finns, och med det hänvisar jag tillbaks till mina studier på Flygtekninkcentrum i Västerås, där jag gick gymnasiet -98 som flygmekaniker och fått skruva lite med Viggen, Tunnan, Draken. // Elias <--- Känns som jag. Quote
syte Ericsson Posted July 2, 2003 Report Posted July 2, 2003 Hörde lite löst som så många andra gör här...... att norrmännens motor skulle ha en kraftigare vevaxel oxå för att palla effektökningen med en större turbo och mera soppa..... Men jag tycker fortfarande att tillförlitlighet är ganska viktig i händelse av krig. Som det påpekades tidigare att plocka de sista pållarna ökar slitaget enormt. Vårat lilla försvar med de välinvesterade vagnarna behöver just tillförlitlighet..... Volvo är uppe i 500hkr med D12D Turbo Compound, De ska väl ha en 520 också.... Quote
jonte72 Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 (edited) Hörde lite löst som så många andra gör här...... att norrmännens motor skulle ha en kraftigare vevaxel oxå för att palla effektökningen med en större turbo och mera soppa..... Men jag tycker fortfarande att tillförlitlighet är ganska viktig i händelse av krig. Som det påpekades tidigare att plocka de sista pållarna ökar slitaget enormt. Vårat lilla försvar med de välinvesterade vagnarna behöver just tillförlitlighet..... Volvo är uppe i 500hkr med D12D Turbo Compound, De ska väl ha en 520 också.... Volvos största 12 liters motor har som du skriver 500 hk med hjälp av Turbo compound ( Turbo + Kompressor). De vanliga turbo-12 litarna ligger på 340-460 hk. I den gamla FH-16 fanns det en motor på 470 eller 520 hk, men i nuvarande FH-16 finns bara den nyligen introducerade 16 liters motorn på 550 eller 610 hk. Volvo har endast raka 6 cylindriga lastbilsmotorer, till skillnad mot Scania som även har V8:or i sitt motorprogram. Edited July 3, 2003 by jonte72 Quote
EOD Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Pressreleaser 2003-07-09 10:01 Scania: 95 Scania-motorer till Alvis Hägglunds 95 Scania-motorer till Alvis Hägglunds Scania har fått en order från Alvis Hägglunds på 95 motorer. De ska monteras i Stridsfordon 90. Den nya ordern från Alvis Hägglunds avser Scanias 16-liters V8 - en motor som tack vare sina kompakta mått passar mycket bra i denna typ av specialfordon. Beroende på användningsområde ger motorn 620-680 hk. Scania ska leverera motorerna under 2004. De byggas in i Alvis Hägglunds Stridsfordon 90 till Finland och Schweiz. - Vi har tidigare levererat motorer till Stridsfordon 90 som idag används av den svenska och norska arm´n, berättar Lennart Hjelte, Senior Vice President och chef för Scania Industri- & Marinmotorer. Det känns mycket bra att få fortsätta vårt långvariga samarbete med Hägglunds genom att få leverera vår senaste motor. För ytterligare information, kontakta · Lennart Hjelte, Scania Industri- & Marinmotorer, telefon 08-553 82317 eller mobil 070-577 76 45 Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2002 blev faktureringen 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com Denna motorn ska tydligen vara på 620-680 hk och vad jag förstår på info här från SoldF så är den som sitter i våra svenska 90:or en V8 på 14 l, 550 hk. Är det något som vet om svenska FM funderar på att uppgradera våra strf90, tänker då kanske främst på strf 9040D (Det ärväl den som t.ex. IA03 har)? Har hört att den ska vara så tung att den citat "förlorat sin smidighet". EOD Quote
SSN Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Jag SKA köpa hägglunds aktier. Då får du kämpa ;) Quote
EOD Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Diskuterade vi i tråden: Vad är detta? Där ser man. Blågul, ni får göra en avdömning om tråden ska stängas eller flyttas. Passar på att repetera frågan jag ställde så länge, finns det planer på att uppgradera svenska 90:or med en ny motor och då kanske framför allt strf 9040C? EOD Quote
jonte72 Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Diskuterade vi i tråden: Vad är detta? Där ser man. Blågul, ni får göra en avdömning om tråden ska stängas eller flyttas. Passar på att repetera frågan jag ställde så länge, finns det planer på att uppgradera svenska 90:or med en ny motor och då kanske framför allt strf 9040C? EOD Borde inte vara så svårt att trimma befintliga motorer.....ny motorelektronik och eventuellt större turbo borde ge minst 100 kusar till. Quote
The Swede Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Jag tog mig friheten att slå ihop trådarna till en. Blev även tvungen att ta bort något inlägg. The Swede BLÅGUL Quote
tikvah Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Diskuterade vi i tråden: Vad är detta? Där ser man. Blågul, ni får göra en avdömning om tråden ska stängas eller flyttas. Passar på att repetera frågan jag ställde så länge, finns det planer på att uppgradera svenska 90:or med en ny motor och då kanske framför allt strf 9040C? EOD Borde inte vara så svårt att trimma befintliga motorer.....ny motorelektronik och eventuellt större turbo borde ge minst 100 kusar till. Vad jag har hört bland annat från våran kompanitekniker på ia03 3mek coy... så finns det inga som helst planer på att uppgradera motorerna i ceaservagnarna. Tydligen ligger även vagnen nu över den viktgräns som Hägglundssatte för att kunna garantera att vagnen (läs bandaggregatet) skulle hålla och fungera... under de få veckorna vi hade och nyttjade vagnarna hade vi en hel del strul med just bandaggregaten, men man får hoppas på att det berodde på vanliga "nybils" fel. Samt för lite tid, och där med dåliga kontroller av hägglunds. Och ja, om man nu prompt vill ha det så är det inga större problem att skrämma upp motorn ytterligare. Quote
Elias Mårtensson Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Nej, det finns inga som helst planer på att byta motor i någon av våra svenska fordon, och det att vagnarna väger förmycket var ett tidigt problem som kom fram och därav får vi mycket högre slitage. Studier kommer genomföras mot nya bärhjul och band, sedan finns det en idé om att kanske ändra vinklarna på pendelarmsstationen för att få bort en hel del slitage på bandagget. Sedan är det som du säger att allt har inte varit i tip top när det har gått ut till FM. Snart är det pågång en studie för att skrämma upp vagnen lite, exempelvis kugga ner till 11kuggar på drivkransarna. Elias... Quote
Vargas Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Det är ju ofta först efter en halvtidsmodifiering eller liknande som mycket av materielen i FM börjat fungera glockrent. Speciellt när det handlar om en svensk produkt igrunden utan utländska varianter som tagit mycket av utvecklingskostnaderna. Dels förbättrar man inte bara prestanda, utan även hållbarhet och driftsäkerhet. Sen är problemet att följa upp med att köpa in nya reservdelar till den modifierade materielen. Det är ofta där det brister under de första åren efter modifiering. Man har tonvis med gamla reservdelar som är betalda, men som man inte kan använda till nuvarande revision. Kostnaden för en viss materiel är bara toppen på isberget om man tittar på hela projektets livstid. Quote
Proto Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Kan inget om försvarets strf men i bilbyggar/modifieringsvärlden tar man relativt lätt ut 100hk extra ur en 2 liters motor överladdad motor. Detta utan att äventyra driftsäkerheten spesiellt mkt. (om det görs ordentligt vill säga) Att ta ut den "norska effekten" kan inte vara spesiellt svårt eller så mycket mer påfrestande på motorn. Detta med tanke på motor volymen. När motorer byggs av konstruktören ligger det alltid (i vanliga bruksfordon) ganska stora toleranser om man ser på uttagen effekt och effekt möjlig att ta ut. Troligen klarar/tål motorn mkt mer änn den effekt den idag ger men att det är drivlina mm som inte pallar av effekten motorn levererar. Se bara på biltrimmning, när du väl fått en herrejösses motor rasar du vxl-lådan, när den är förstärkt rasar drivknutar, fördelningslådor, diffar, axlar osv, osv.. JS Quote
Elias Mårtensson Posted July 21, 2003 Report Posted July 21, 2003 Visst är det så men det vill nog inte leverantören då som i strf90 fall har systemsäkerhetsåtagande. // Elias Quote
Recommended Posts