Jump to content

Recommended Posts

• Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Det går ju så rysligt fort att få svar här så det är skrämmande!!!

Tackar :angry:

EDIT: Rättade skamligt dålig stavning...

Edited by nahoj84
Posted (edited)

Ursäkta en okunnig men hur skiljer man på 9040A och 9040B genom att bara titta på den?

Är det den där Ksp:n som flyttats runt eller liknande?

Edited by 106
Posted

Om du tittar på hitsidan av vapenvaggan så sitter det en kamera där i en liten låda.

Den finns endast på B- och C-versionerna.

Kamera_03a.jpg

På A-vagnarna sitter det en dämpningscylinder på tornets framkant, till vänster om kanonen.

Den finns endast på A-vagnarna samt Lvkv (som är byggda på A-vagn)

Tornfront_01a.jpg

Dämpningscylinder=Adam

Kamera=Bertil

The Swede :angry:

Posted

En hel del faktiskt men jag håller på att ändra på det. :winner:

*alla är vi lite tokiga på något sätt men tänk så trist det skulle vara om alla var stöpta i samma form*

Posted

Det är ett reservsikte.

Den kan även användas för att kontrollera om kanonen bär mot målet eftersom kameran till skillnad mot ordinarie sikte sitter parallellt med eldröret.

Posted

Om man ser en Strf 9040 utan vare sig reservsikte eller yttre dämpcylinder tittar man antingen på en Strf 9040 innan dessa blev moddade till A (tror inte det finns några kvar?) eller så tittar man inte på en Strf 9040 alls, utan en Stripbv 90 eller Epbv 90 med eldrörsdummy..

/Erik som bara skulle glänsa lite :angry:

Posted
Om man ser en Strf 9040 utan vare sig reservsikte eller yttre dämpcylinder tittar man antingen på en Strf 9040 innan dessa blev moddade till A (tror inte det finns några kvar?) eller så tittar man inte på en Strf 9040 alls, utan en Stripbv 90 eller Epbv 90 med eldrörsdummy..

/Erik som bara skulle glänsa lite :angry:

Vad skiljer mellan 9040 och 9040A.

Är det 9040B som kan skjuta under gång.

Posted

Strf 9040 saknade stabiliserad kanon, på 9040A infördes ett stabiliseringspaket och på 9040B är stabiliseringen förbättrad ytterligare. Så redan 9040A borde kunna skjuta under gång (och ha chans att träffa).

/E

Posted (edited)
Strf 9040 saknade stabiliserad kanon, på 9040A infördes ett stabiliseringspaket och på 9040B är stabiliseringen förbättrad ytterligare. Så redan 9040A borde kunna skjuta under gång (och ha chans att träffa).

/E

Vilken av A- och B-versionerna har samma stabilisering som Norska vagnarna?

Edited by Vargas
Posted

Vi får nog ta hjälp av the Swede för att reda ut det här till fullo, men det jag vet är följande:

Den norska vagnen (9030) har en annan pjäs ( Bushmaster ) 30 mm. Jag vet inte så mycket av den

9040 levererades med laseravståndsmätare och streckplatta, ingen pjäsdator.

9040A = 9040 + verkanspaket dvs tornstabilisering + pjäsdator.

9040B = verkanspaketet från första början + något mjukare fjädring

9040C ?? tilläggspansar och mer ???

Lvkv90 , 9040A + annan pjäsdator, spaningsradar , möjligheter att skjuta och programmera 3 P

(Försöksfordonet till LvKv var en annorlunda vagn med bl a hydraulisk riktning i stf elektrisk av tornet )

the Swede, rättningar och tillägg ??

Posted

Jag har skrivit om detta i någon gammal tråd och jag har letat febrilt utan att kunna hitta det.

Jag ber att få återkomma.

The Swede :}

Posted

Den norska 90an lär ha bättre stabilisering och eldledningssystem än de svenska enligt, källor som jag inte kommer ihåg.

Så de har säkert trevägs stabiliserad kanon.

9040A/B/C är bara tvåvägs, dvs, sida och höjd, inte roll (sid lutning). Utan får sidlutningen med hjälp av NAV90 systemet. En sorts magnetisk kompass som rätt kalibrerad kan ge sidlutningen på vagnen.

Att NAV90 är igång är en förutsättning för att man skall träffa om man skjuter normalförfarande, dvs mäter laser och skjuter, och på så vis låter datorerna jobba. Annars får man ju skjuta som man skjuter med sin Ak, kompensera för vind osv själv.

Detta är ju även positionsbestämningssytemet som man använder om inte GPSen funkar. Men jag skulle inte förlita mig på det...

Posted
Bilden visar en Strf9040B

The Swede :}

Är det en modell av strf90??

Nä, det är ett riktigt fordon.

Eller menar du om Strf9040B är en version av Strf90? Isåfall är svaret ja.

The Swede :D

Posted

Nu kommer jag med litet frågor om strf90 också. Är tanken att någon variant kommer förses med pvrb utöver kanonen eller ersätta kanonen? Eller finns detta redan? Jag har tittat runt en del och bara funnit vissa uttalanden om att man funderar på en variant, inga mer konkreta fakta.

The Swede, hur ligger det till?

Posted

Hoppas det duger att nån annan svarar...

Det har funnits funderingar på att förse strf 90 med pvrb 56. Men av kostnadsskäl har man lagt planerna på det i skrivbordslådan.

Posted
Hoppas det duger att nån annan svarar...

Det har funnits funderingar på att förse strf 90 med pvrb 56. Men av kostnadsskäl har man lagt planerna på det i skrivbordslådan.

Jag har en film liggande tror jag med strf904056 under provskjutning. Fin vagn! Varianterna 90105 och 90120 är inte helt fel heller ... :D

Posted

Jag hade gärna haft ett par robotar på min vagn för att kunna oroa stridsvagnar på längre håll och i öppen terräng. Men jag gillar inte konceptet med att ha extra robotar och rb-skytt i stridsutrymmet. Har hellre en full skyttegrupp där. Marklavett och extra robotar borde kunna sättas i skidstället...

Posted

Jävlar här går det undan, jag kom tillbaka för att edita min fråga. OK, det känns som om en CV904056 borde rocka ganska fett.

Vargas, du får gärna leta upp den där filmen...

I alla fall, är det CV9040C som har extra pansar? Om ja, cirkus hur mycket då? Hemligt givetvis, men uppskattningsvis.

Posted
Jävlar här går det undan, jag kom tillbaka för att edita min fråga. OK, det känns som om en CV904056 borde rocka ganska fett.

Vargas, du får gärna leta upp den där filmen...

I alla fall, är det CV9040C som har extra pansar? Om ja, cirkus hur mycket då? Hemligt givetvis, men uppskattningsvis.

Det är på sin höjd en 9040B i grunden var ett tag sen jag tittade på den, men en C-version skulle inte vara fel ...

Posted
Det är på sin höjd en 9040B i grunden var ett tag sen jag tittade på den, men en C-version skulle inte vara fel ...

Ah, jag var nog litet otydlig. Jag ville inte veta vilken variant CV904056 byggde på, utan huruvida CV9040C faktiskt HADE mer pansar, och i så fall hur mycket.

Posted

Strf 9040C har tilläggsmoduler både på utsidan och insidan (liner). Utökat skydd för minor genom att golvet fått tilläggspansar på utsidan och insidan klätts med liner. Vidare har hållare för skyttegruppens vapen gjorts om för att vara minsäkrade.

Prototypen på Strf 9056 är baserad på en A-vagn, som man kan se på dämpcylindern

PA050001.jpg

PA050003.jpg

PA050018.jpg

PA050013.jpg

Strf 9040C undersida, notera tilläggspansaret jämfört med...

PA050044.jpg

...Strf 9040A.

PA050008.jpg

Strf 9040C interiör. Ett säte har ersatts av hållare för gruppens vapen. Istället för sju stolar i stridsutrymmet finns med andra ord bara sex i Strf 9040C

Hur tjocka tilläggsmodulerna är, och vad de består av vet jag ej. Antar att det kanske är lite känsligt. Tror att vi kan utesluta att de består av anrikat uran iallafall :ph34r:

mvh

Erik G

Posted

Det finns ett antal trådar om Strf90 redan så om ni använder sökfunktionen och söker på Strf90 i Transportcentralen kommer ni att hitta mycket matnyttigt.

På det viset slipper vi sitta och rabbla alla uppgifter en gång till.

The Swede :ph34r:

Posted

Nu sökte jag på strf90105 och strf90120 utan att hitta något svar till det jag undrade över.

Hur står dom sig tex mot en Strv121 i eldkraft och skydd?

Posted

90105 och 90120... skydd, hmm, de är gjorda av samma folie som vanliga 90or.

Dock på 90120 harman ju satsat på avancerade sensorer och motmedel för att kunna överleva. Laserdetektorer och möjlighet att spruta vattendimma för att minska IR-signaturen, även barracudanät över hela vagnen av samma skäl.

Eldkraft är det svårt att uttala sig om, beror ju på vilken ammunition man använder, omladdningstider osv.

Posted

Strf90120 använder samma ammunition som Leo2, M1A2 Abrams med flera.

Skillnaden är att Strf90120 har ett eldrör med kaliberlängd 50 mot Leo2/Abrams L44

Detta gör att den har bättre punch än dessa vagnar.

Skyddsnivån vad gäller pansar är dock betydligt lägre.

The Swede :ph34r: