Jump to content

ljuddämpare

Jossan11

Recommended Posts

Hej!

Jag försöker hitta en svensk motsvarighet till en "phase-cancellation sound supressor". Den förekommer i en bok jag håller på att översätta och när jag bad författaren om en närmare förklaring skrev han: "It's a way of dulling and flattening the sound of a gunshot by making the peaks and troughs of the sound line up and cancel out, so the sound scatters and muffles itself."

Låter det bekant för någon? Jag har googlat ihärdigt men inte lyckats hitta vad det kan tänkas vara för en dämpare. 

Tack på förhand!

/J

2 hours ago, Jossan11 said:

Hej!

Jag försöker hitta en svensk motsvarighet till en "phase-cancellation sound supressor". Den förekommer i en bok jag håller på att översätta och när jag bad författaren om en närmare förklaring skrev han: "It's a way of dulling and flattening the sound of a gunshot by making the peaks and troughs of the sound line up and cancel out, so the sound scatters and muffles itself."

Låter det bekant för någon? Jag har googlat ihärdigt men inte lyckats hitta vad det kan tänkas vara för en dämpare. 

Tack på förhand!

/J

är det en pryl som finns på riktigt eller kan de vara något som författaren hittat på?

13 hours ago, speculatores said:

är det en pryl som finns på riktigt eller kan de vara något som författaren hittat på?

Bra fråga. Det är en hel del i boken som är påhittat, men eftersom författaren svarade som han gjorde tänkte jag att det nog var något som fanns på riktigt - annars hade han väl sagt att det var hittepå.  :huh:

Det enda jag har hittat om phase-cancellation verkar för övrigt ha med brusreducering att göra, i högtalare och så. 

Det finns tillverkare som påstår att de använder tekniken i sina ljuddämpare, och man försöker där att separera krutgaserna i pipan genom att ventilera dem på ett mycket precist sätt strax före mynningen. Detta skall teoretiskt få dem att kollidera med varandra i 180 graders vinkel och därör eliminera amplituden, vilket skall ta bort de tryckskillnader som upplevs som ljud. 

Det är ett dock ett ganska kontroversiellt påstående då en mynningsexplosion ger ifrån sig (mycket högt och plötsligt) bandbegränsat vitt brus, snarare än en ton.  Detta betyder att ljudet innehåller alla frekvenser med samma sannolikhet och genomsnittliga energi, inte en ton där en speciell frekvens amplifieras (och därför är mycket lättare att blockera ut aktivt). Det är inte omöjligt att göra detta, men det är oerhört svårt och kräver att man mycket exakt känner till med vilken hastighet ljudet rör sig i pipan, vilket i sig kan påverkas oerhört av olika typers patroner och piplängd.

Ur ett praktiskt perspeltiv är ljuddämpare dock den enda hjälpen för överljudskulor att skydda skyttens hörsel då en sådan ändå åstadkommer en överljudsknall genom att röra sig i luften, obeorende av mynningsknallen.

3 hours ago, Jossan11 said:

Har du någon aning om ifall den här tekniken har fått någon svensk benämning eller använder man den engelska?

"Aktiv bullerdämpning" vilket finns t ex i headset och kabinen på Saab 2000 så principen att använda motfas är ju helt riktig. Men att montera mikrofoner och högtalare på ett gevär i stället för en vanlig dämpare...?

• 3 weeks later...
On 2017-09-15 at 6:35 PM, griffon said:

"Aktiv bullerdämpning" vilket finns t ex i headset och kabinen på Saab 2000 så principen att använda motfas är ju helt riktig. Men att montera mikrofoner och högtalare på ett gevär i stället för en vanlig dämpare...?

Jag tror inte det handlar om mikrofoner och högtalare. Ljud är ju vågrörelser i luften, om du genom att bygga en resonanskammare som gör att ljudet återsänds och möter efterkommande vågor med en halv våglängds förskjutning  kommer de att ta ut varandra - kallas interferens. Det krävs egentligen ingen elektronik för detta. Problemet är som tidigare skrivits att det inte är EN ENDA våglängd. 

Edited by martinator