Jump to content

M203

Recommended Posts

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Användningsområde för lysstavar frågas.

 

Skjutfältsbegränsaremarkerare kvällstid/nattetid undantaget.

igenkänningssignaler, nödbelysning, nödsignal, you name it.

Verkar också som fälla lämnat av patrull strax innan metkrok påbörjas (dock helst IR-typen) om patrullen känner att FI har gjort en sticky-patrol på dom.

 

Edit: Glömde att säga hur dårliga erfarenheter jag har med den runda typ (grönna, inte IR):

Tappade energien efter 30 minutter. Producenten påstod annars 12 timmar :o

Men dina kunde givetvis vara gjort av nån annan :}

 

MVH

Troels

Edited by Patroels
Link to comment
Share on other sites

@Marzocchi

Jag tror att Jake the Snake och Patroels beskrev några bra användningsområden. Ditt eget förslag var ju bra.

Jag brukar ha en inuti ryggsäcken när jag är ute på nattlig verksamhet, så hittar man lite lättare. Tältbelysning funkar dom även som.

Har man dom så hittar man på sätt att använda dom.

 

@mönstersoldat

lystavar

Link to comment
Share on other sites

Nu är det dags att bryta det här lystav snacket innan BlåGul kommer på oss och ägna oss åt det som hela tråden handlar om, NYA PRYLAR!

Och då får jag bidra med följande:

kngor4ft.jpg

Ett par nya Performence pga reklamation.

Plastkappan i hälen sprack och stack in igenom innerfodret :}

 

inte skönt, inte skönt :camo:

Link to comment
Share on other sites

Med lite extra tillbehör så fick jag betala runt 2400 inklusive frakt... men då var vi tre som beställde kängor samtidigt och jag vet inte hur det kan ha påverkat.... de brukar vara rätt flexibla med prissättningen iaf vad jag erfarit. Har ett par Jörn m/98 också de betalade jag runt 1700 för (exkl frakt)...

 

/Creative :D

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfarenhet av Jörn kängor överhuvud taget, dock så måste jag säga att den där sulan ser grymt oskön ut. Den är ju totalt platt i både fram och bakkant, sen så är ju inte sulan så värst grovmönstrad heller. En liten fråga också, vad är det för "näbb" i framkant på ovansidan?

Link to comment
Share on other sites

Ber om ursäkt att det blivit så OT ang kängor... Finns det fler frågor och funderingar så föreslår jag att den som undrar något startar en ny tråd alt. letar upp någon gammal tråd som behandlar jörnkängor, finns säkert någon.

 

Det där är ju inte den korrekta modellen som kallas "Antifrys". Den korrekta modellen har ingen näbb, Den är helt rund där framme för att man inte skall fastna i mineringar.

 

Det är antifrys, den finns både med näbb och utan... dock finns inte antifrys med näbb m-nummer satt. Jörn-kängan har tre olika modeller Orginal, m/98 samt antifrys... alla går att få med näbb eler utan.

 

Har ingen erfarenhet av Jörn kängor överhuvud taget, dock så måste jag säga att den där sulan ser grymt oskön ut. Den är ju totalt platt i både fram och bakkant, sen så är ju inte sulan så värst grovmönstrad heller. En liten fråga också, vad är det för "näbb" i framkant på ovansidan?

 

Sulan som sitter på kängorna är en skidsula och är följdaktligen i första hand inte till för att gå med utan för att skida med, Dock så är de inte obekväma att gå i för det, det finns tre olika sulor att välja på, vibram, skidsula modell försvarets och en mjuk tjock sula som också lämpar sig för skidor fast med annan typ av bindning. Sulan är inte helt platt utan har en viss rundning även om det inte syns på bilderna. Näbben har jag valt helt enkelt för att jag gillar det, har det inte på mina sommarkängor... finns massa olika förklaringar/historier varför näbb finns.

Link to comment
Share on other sites

Näbben är ju till så att man kan åka skidor med en enkel rembindning bara. Bindningen är alltså enbart en "ögla" som man stoppar in kängan i, och näbben förhindrar då att skon glider ut ur bindningen.

 

/Jens

Link to comment
Share on other sites

Jag vill tipsa om denna pannlampan. Har inte testat, men jag vill vara snäll och visa upp den om någon är intresserad :)

Har en som ligger överst i sjvväskan. Man skall inte jämföra med t ex Zippka+, lite yxig batteriförvaring men helt ok.

Betalde 150DKK (c:a 180SEK).

Link to comment
Share on other sites

books: hittad pa en local book store

Beyond the Wild Blue, a history of the U.S Air Force 1947-1997 $7.00

Handbook for the Marine NCOs $3.00

The Medic: Life and Death in the Last Days of WWII $4.00

 

annat: ny stock ($39.00) till min SKS, nasta project ar ett scout mount och red dot sight typ aimpoint.

SKS0200.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som sagt bilder på uniformen finns det gott om på detta forum och lägga upp bilder med mig i kallingar :/

 

Jackan 2585

Byxan 1895

Fälthatten 465

Fältkalsongen 205 X 2

Imprenex 0,25L 90 X 2

Frakt 90

Postförskott 36

 

Summa 5661

Moms 1415,25

Avrundning -0,25

 

Slutsumma 7076:- :=o

 

Duger det

Link to comment
Share on other sites

Nytt i bokhyllan:

 

Underhållstruppreglemente (UhR) - Del I (UhR I) - 1945 Års upplaga (2st)

Soldatinstruktion Sjukvård (SoldI Sjv) för alla truppslag - 1951 års upplaga (1st)

Stabstjänstinstruktion för kustartilleriet (Stabs I KA) - 1965 års upplaga (1st)

Igenkänningskort - IK av rysk & svensk materiel - 1999 års upplaga (1st)

 

Djärvhet och hänsynslös framåtanda äro oundgängliga krav för framgång i handgemäng.
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Fick ut soldatkök 09 + Uppgraderings kittet till västen i förra veckan på vår KFÖ =)

 

Damn, tänkte precis skriva detta ph34r.gif

 

Kan ju för egen del konstatera att förvåningen över att få ut soldatkök 09 var _stor_. Men mycket angenämt smile.gif

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...