Guest Lt. payne Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Här ligger Sovjetunionens stolthet och ska huggas upp.. Hon var ett fint fartyg. http://www.bharat-rakshak.com/NAVY/Article.../Article07b.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Här ligger Sovjetunionens stolthet och ska huggas upp..Hon var ett fint fartyg. http://www.bharat-rakshak.com/NAVY/Article.../Article07b.jpg Vad gör ett sovjetiskt fartyg i Indien ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Hon skrotas=huggs upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 MASSOR av fartyg huggs upp just i Indien. Oavsett nationalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Lt.payne var du tvungen att lägga upp en länk med en sådan hemsk bild på man blir ju alldeles gråtfärdig när ett så fint fartyg är i det skicket *The Mistaken som tycker at fartyg är bland det finaste som finns* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 @ The_mistaken Instämmer till 100% Jag tog årets första sportbåtstur idag! underbart B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Se det såhär i stället: Hon huggs upp och stålet smälts ner så att man kan bygga nya, ståtliga örlogsfartyg med massor av robotar och kanoner... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Hon har varit med om en del.. http://www.hazegray.org/navhist/carriers/i...ia/moskva-2.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 MASSOR av fartyg huggs upp just i Indien. Oavsett nationalitet. Kan man få sig en förklaring ? Är de skrotnissar eller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Hmm, verkar som Ivan har en motsvarighet till AEGIS..? Kika på skeppets överbyggnad - kan det vara något liknande? och Säga vad man vill om ryssen, men bygga vackra och kraftfulla båtar kunde de!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 MASSOR av fartyg huggs upp just i Indien. Oavsett nationalitet. Kan man få sig en förklaring ? Är de skrotnissar eller ? Typ De kör båten på grund sen låter de massa underbetalda stackare slita bort allt som sliter löst och sen svetsar de ner skrovet i hanterbara bitar. Därefter säljs stålet och allt löst av värde. Ganska stor industri i Indien som har gjort ett par familjer riktigt rika. Illustrerad vetenskap skrev en artikel om det för nåt år sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1228 Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 (edited) MASSOR av fartyg huggs upp just i Indien. Oavsett nationalitet. Kan man få sig en förklaring ? Är de skrotnissar eller ? 1) De är villiga att ta emot stora fartyg 2) De är också billigast eftersom personalen som river båtarna jobbar under värsta tänkbara arbetsförhållandena, samt att de inte bryr sig ett skvatt om att ta vara på avfallet (olja m.m.), de dumpar rakt ut i naturen Var med på kalla fakta eller dyl. för ett par år sen. Edited June 10, 2003 by 1228 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 2) De är också billigast eftersom personalen som river båtarna jobbar under värsta tänkbara arbetsförhållandena, samt att de inte bryr sig ett skvatt om att ta vara på avfallet (olja m.m.), de dumpar rakt ut i naturen Sånt där gör mig riktigt förbannad! Dels att arbetarna har det jävligt men sen när de inte tar hand om oljan och låter allt skit hoppa ut i naturen...nä usch! Blev lite knäpp på Aktuellt igår. De sa att den kraftiga blåsten dels gjorde oljesaneringen i Skåne svårare på land men tills havs blev det lättare för då blåste oljan bort ifrån Sverige. Jaha ?! Skall man skita i oljan då eller ?? hmm..blev visst lite OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Blev lite knäpp på Aktuellt igår. De sa att den kraftiga blåsten dels gjorde oljesaneringen i Skåne svårare på land men tills havs blev det lättare för då blåste oljan bort ifrån Sverige. Jaha ?! Skall man skita i oljan då eller ?? Om det blåser och oljan far ut till havs igen så är chansen större att oljan fördelas ut och "löses upp" i vattnet och "försvinner". Inte så nyttigt på det hela taget, men för alla parter (inklusive miljön) bättre än att den driver i land i stora bälten och tar död på det strandnära djur och naturlivet. Iallafall så har jag fått det förklarat för mig.. Lite OT men.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Jaha ok. Jag fattade det mer som "Äh, nu skiter vi i det här. Det får ngn annan ta hand om" Hur som helst är det tråkigt när det händer. båtar var det ja ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Det är ändå värre än så... Det skrotas MÅNGA fartyg i Indien som man inte vill ta i med tång i västvärlden på grund av all asbest som användes i isolering ombord. Arbetarna dör som flugor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Stämmer det ni säger , dock är Pakistan om möjligt änne värre Jag har för mig att lönen för 4-5 år sedan låg på 2sek/dag. Medan ägarna var miljonärer flera gånger om. TRor det var BBC som gjorde detta program. Tala om människoförakt. -Valiant- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HappyMeaI Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 (edited) Om det blåser och oljan far ut till havs igen så är chansen större att oljan fördelas ut och "löses upp" i vattnet och "försvinner".Inte så nyttigt på det hela taget, men för alla parter (inklusive miljön) bättre än att den driver i land i stora bälten och tar död på det strandnära djur och naturlivet. Iallafall så har jag fått det förklarat för mig.. Lite OT men.. /E Oljan gör lika mycke skada på botten som på stranden bara att man inte ser skadorna till havs. Effekter av olja i marin miljö Edited June 10, 2003 by HappyMeaI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gpd Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Sant, den olja som sjunker till botten dvs. Lättare fraktioner som dieselolja dunstar i allmänhet så här är det en fördel om den får flyta ett tag. När det gäller de plana antennerna på Kutznetsov så är det sk elektroniskt styrda antenner (Phased array) ( dvs de roterar ej utan radarstålen styrs m h a ett stort antal så sändarelement) , en sådan radar ingåt i AEGIS systemet ( SPY-1 ). Dock är detta bara en del, AEGIS består även av datorer, operatörsstationer och inte minst SM-x robotar. Redan USS Enterprise CVN-65 ( tidigt 60-tal )hade en Phased array radar , likaså den samtida kryssaren Long Beach. Den togs dock bort i början av 80-talet då den var svår att underhålla. Det innegär inte att de hade Tico/Burkes förmåga art skjuta på luftmål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 10, 2003 Report Share Posted June 10, 2003 Fasstyrda radarantenner (3D radar) finns det gott om i FM också. Exempelvis PS-860 och PS-890 (FSR-890), en massa olika inom luftvärnet, och många fler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ramius Posted June 11, 2003 Report Share Posted June 11, 2003 Världens största upphuggningsvarv ligger i Alang i Inden. Huggs upp ungefär 300-400 ftg årligen just där. Totalt i hela Inden så utgör alla fartyg som huggs upp i landet 15% av indens årsbehov utav stål. Japanerna investerar hårt i industrin där med, Dessa företag drivs som det brkar i desssa länder, arbetare från 15-40 eftersom de anses förbrukad vid 40. Av arbetarna är många gästarbetare från tex Pakistan. Minst 1 skadas svårt eller dör i veckan under arbetet. Kan även nämnas att arbetarna bor 100+ i baracker om 250 kvadratmeter utan vatten eller Wc. Uppgifterna ovan från Nautisk Tidskrift nr1 2002 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akula Posted June 11, 2003 Report Share Posted June 11, 2003 Sorgligt att se Moskva så där. Tänk alla gånger man sänkt henne under intensiva Harpoon spelkvällar, liggandes på alla fyra på vardagsrumsgolvet såg man kusinens bekymrade blick när han plockade bort markern från heltäckningsmattan som representerade något lämpligt hav. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 11, 2003 Report Share Posted June 11, 2003 MASSOR av fartyg huggs upp just i Indien. Oavsett nationalitet. Kan man få sig en förklaring ? Är de skrotnissar eller ? Typ De kör båten på grund sen låter de massa underbetalda stackare slita bort allt som sliter löst och sen svetsar de ner skrovet i hanterbara bitar. Därefter säljs stålet och allt löst av värde. Ganska stor industri i Indien som har gjort ett par familjer riktigt rika. Illustrerad vetenskap skrev en artikel om det för nåt år sen. Aaaah!! Man svetsar inte ner någonting. Svetsar gör man när man skall sammanfoga 2 matrial. Antingen kapar man med en kapmaskin eller så skär man med en skärbrännare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Sorgligt att se Moskva så där. Tänk alla gånger man sänkt henne under intensiva Harpoon spelkvällar, liggandes på alla fyra på vardagsrumsgolvet såg man kusinens bekymrade blick när han plockade bort markern från heltäckningsmattan som representerade något lämpligt hav. :( Ah, Harpoon! Ett underbart spel!!! I ärlighetens namn så var det lite omständigt att spela det som boardgame. Spelet vann phett på att datoriseras och nu går man i väntans tider på "Harpoon IV"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akula Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Sorgligt att se Moskva så där. Tänk alla gånger man sänkt henne under intensiva Harpoon spelkvällar, liggandes på alla fyra på vardagsrumsgolvet såg man kusinens bekymrade blick när han plockade bort markern från heltäckningsmattan som representerade något lämpligt hav. :( Ah, Harpoon! Ett underbart spel!!! I ärlighetens namn så var det lite omständigt att spela det som boardgame. Spelet vann phett på att datoriseras och nu går man i väntans tider på "Harpoon IV"... Visst var det omständigt, onda knän, böjd rygg, pappersbitar över hela golvet och blekt utseende när sommaren var slut men det var attans kul. Harpoon manade fram min inställning till spel "man spelar inte för att vinna, man spelar för att vinna stort, snabbt och övertygande, kort sagt man spelar för att förnedra motståndaren". Ska nog springa ner i källaren och leta upp spelet, undrar om jag kan lura min sambo att det är ett sällskapsspel? Harpoon IV, undrar när det dyker upp, maken till försenat spel får man leta efter, Hmm där kan man nog spela med Moskva (akula som slingrar sig). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.