Jump to content

Ny mönstermålning?


Reservingenjör

Recommended Posts

Jag har sett några olika nya mönster på stridsfordon. Nånting för FM, eller bara försök?

 

 

 

Eller är detta för utländska kunder?

 

Upplys mig!

 

 

Även om det inte alltid är solklart var gränsen går mellan industrin och Försvarsmakten så undviker svenska företag att måla sina produkter under utprovning och demonstratorer i färger och mönster som kan antyda att materielen tillhör myndigheten. Om det är ett fastställt förfarande eller om det är god sed/kutym vet jag inte, men är det inte en svart registreringsskylt med gula bokstäver på fordonet så är det målat i något annat mönster än kronans (och gärna då i något flärdfullt och futuristiskt).

 

Bandvagnen har jag aldrig sett förut (och kan inte svära på det), men 90-vagnarna här ovanför är inte kronskyltade (och lär aldrig bli).

Edited by Adeptus Bellum
Link to comment
Share on other sites

Errr... jag kom bara till en Googlesökning på "mönstermålning"..

Var det din mening?

 

Min mening var att ifrågasätta om du på allvar trodde att något av fordonen

(eller mönstren) skulle kunna tillföras försvarsmakten, med de ekonomiska

och politiska begränsningar som finns idag. I synnerhet då du också ser att

cv90-vagnen har en kanon med en annan kaliber än den som FM använder.

 

Sen vet du lika väl som jag att det inte finns någon försvarsmakt överhuvudtaget

som använder något av de tre mönstren.

 

Adeptus Bellum har svarat väldigt bra på din fråga.

 

 

Om du vill så kan du läsa på om de tre fordonen, för de är enastående prototyper

från BAE allihop, med mycket spännande teknologi i. 90120:n slår otroligt nog

hårdare än en Strv-122:a gör och "lands systems-90:an" i sitt rutiga "city"-kamouflage

är en ruskigt potent mojäng. Google är din vän! ;-)

Edited by Flak
Link to comment
Share on other sites

@Flak, jag reflekterade faktiskt inte alls över huruvida fordonen skulle tillföras FM, eller om mönstrena användes av annan makt.

Min tanke var att man (FMV, FOI, annan) testade nya mönster i samband med nyutveckling av fordonen.

Så min fråga känns ändå relevant.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nej vi testar inga nya kamomönster, den gråa (väldigt snygga) M90-paletten du har på första bilden där används av Hägglunds på sina provvagnar/prototyper/visningsfordon. (Färgkoderna är: NCS S 3502-B, NCS S 5502-B och NCS S 7502-B.)

 

Idag mönstermålas det sällan, varken nya bandvagnen eller pansarterrängbilarna är mönstermålade. Dock har jag hört att man funderar på att mönstermåla Patgb 360 på Livgardet. Jag håller tummarna för att dom gör det och att dom då kör Livgardets "egna" palett med grå färg. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Idag är det väl snarare mer populärt att måla fordon i en grundfärg ljusgrön, olivgrön, mörkgrön gärna IR dämpande.
Och ist för mönster camouflera fordonen med påhängda dukar med kamonät fastsatta med kardborre (Barracuda?) 

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad jag har förstått så ska de nya fordonen målas i den mörkgröna färg som ingår i FOA-kamouflaget, så att om fordonet ska mönstermålas senare så ska den färgen redan vara klar. I så fall är det 326M, enligt Anvisningar för mönstermålning.

http://www.klabbe.eu/manualer/Anvisningarformonstermalning.pdf

 

Här hittar man exakta färger, (bläddra ner en bit på nedanstående sida). Kan inte intyga riktigheten dock.

http://ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?t=5232

Edited by Reservingenjör
Link to comment
Share on other sites

On 2016-07-04 at 3:40 PM, Lindblad said:

Nej vi testar inga nya kamomönster, den gråa (väldigt snygga) M90-paletten du har på första bilden där används av Hägglunds på sina provvagnar/prototyper/visningsfordon. (Färgkoderna är: NCS S 3502-B, NCS S 5502-B och NCS S 7502-B.)

 

För den som vill grotta ner sig i färger och inte minst NCS så rekommendera jag följande bok. Det tunna formatet (57 !?! sidor) och höga priset till trots är den väldigt bra :) 

 

Finns på svenska.
http://ncscolour.com/sv/product/colour-choices/

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...