Rokare Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Godafton :( Vi har tyvärr förlorat en av våra främsta uppvisningspiloter. Pierre Holländer omkom i England idag. Jag minns fortfarande hans show med en linjeflygmålad Pitts när jag bara var en tvärhand hög. redan saknad.... GMY Artikel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Oj! Det var mycket tråkigt att höra..!! Gud vet hur många uppvisningar man har sett honom i, spakandes sin Pitts eller JA37. :( Han var ju även stående inslag i Mach. Trist. RIP & GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Oj! Det var mycket tråkigt att höra..!!Gud vet hur många uppvisningar man har sett honom i, spakandes sin Pitts eller JA37. :( Han var ju även stående inslag i Mach. Trist. RIP & GMY Mycket tråkigt. En epok i svensk uppvisningsflygning har tagit slut... Link to comment Share on other sites More sharing options...
d97pa Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Tråkigt. For hoppas någon annan tar över. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Oj.. :( Mycket tråkigt som sagt.. :( :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tarkan Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Helt otroligt mycket tid i luften. 21 000 timmar = 875 dagar = 2.4 år Har tyvärr aldrig fått se mannen/legenden i action. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Det var inte kul det är i stunder som denna man skulle vilja ha iraks informationsminister säga att han är död Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 RIP & GMY RIP vet jag vad det beyder men vad står GMY för? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 God Mit You....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Efter Mark Hanna är detta en av de tyngsta förlusterna som uppvisningsflygbranschen drabbats av. En levande uppslagsbok och en av Sveriges genom tiderna största flygentusiaster. Mycket mycket trist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menige Ryan Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Tråkigt. For hoppas någon annan tar över. Jag vet inte vad du tycker? Men jag sörjer Pierre Holländer, som har varit en stor och aktad pilot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Pierre Holländer flög alltid på skolavslutningarna på min gymnasieskola....................... *RIP* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubba Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 snyft Tyst minut. Resate im pease (kan ha stavat fel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magic_Johnson Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Tråkigt. For hoppas någon annan tar över. Den nästa att at över kan ju vara hans son Jacob Holländer.. RIP Pierre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 R.I.P. :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Mina tankar går till hans anhöriga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
flying_c Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Vad gick snett? Var det hans kopia av Spirit of Saint Louis som inte höll måtten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Som sagt, väldigt väldigt tråkigt :( R.I.P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted December 5, 2005 Report Share Posted December 5, 2005 Efter att vi hade förlorat vår nationelle stjärna i Holländer nämnde jag Mark Hanna.,som även tas upp bland annat HÄR. och på andra ställen. Nu har tyvärr hans far, Ray Hanna, gått bort och med det mina vänner har världens två främsta warbirdförare lämnat iaf vårat luftrum för gott. lämnar en LÄNK om legenden ifråga där även en bild från hans smått enastående flygning under bron för tv serien Piece of Cake. Köp tv-serien "Piece of Cake" eller snabbspola fram till Mustang scenen i "Solens Rike" och njut av en nu till historien förpassad kunskap. "Vi kommer aldrig våga lära oss flyga som dem, och vem fan skulle lära oss förresten?" for the show gentlemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 6, 2005 Report Share Posted December 6, 2005 Nää Inte Holländer :( Frid över hans minne Lite sent ute. Hade inte sett tråden innan, och lite snabb att svara. edit: Förklarande Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted December 6, 2005 Author Report Share Posted December 6, 2005 Tråkigt med Ray Hanna... Dock säger mig något att både Far och Son lämnade oss med ett leende på läpparna. Vad det gäller Mark så är det väl förvisso så att det likt Pierre inte är kul när det sker i samband med flygning, men samtidigt så är det väl så att det är i samband med flygning som det "borde ske"... Vad det gäller Ray så bör han i sista stund kunnat se tillbaka på ett liv fyllt av "det absolut roligaste som finns" och även det bör väl skapa ett nöjt leende.. @Hendrix Pierre, det var ett tag sedan, även om jag föstår din reaktion... GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted December 6, 2005 Report Share Posted December 6, 2005 ... Dock säger mig något att både Far och Son lämnade oss med ett leende på läpparna. Vad det gäller Mark så är det väl förvisso så att det likt Pierre inte är kul när det sker i samband med flygning, men samtidigt så är det väl så att det är i samband med flygning som det "borde ske"... Vad det gäller Ray så bör han i sista stund kunnat se tillbaka på ett liv fyllt av "det absolut roligaste som finns" och även det bör väl skapa ett nöjt leende.. Helt klart är det så. Även många som inte vet det har "mött" R och M Hanna, dels genom diverse filmer men kanske främst genom ett filmklipp som är vida spritt över internet. Det ett produktionsbolag som skulle göra ett inslag om Spitfirens födelse och utveckling. Som introduktion skulle en Spitfire flyga förbi reportern. Tyvärr tyckte den klämkäcke reporterna att föraren av spiten såg "lika gammal ut som maskinen och hoppas han överlever turen".... B) Inte helt enligt plan Lite fler bilder: Ray Hanna, då i Red Arrows. För de som inte kollad länken till OFMC: Producenterna övervägde här att göra en skalabro och flyga med en RC-modell under den, men på vägen gem från en tagning till serien (Piece of Cake) "testade" Ray om det gick, för att sedan övertala producenterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted December 6, 2005 Report Share Posted December 6, 2005 Filmklippet påminner om ett reklaminslag som skulle göras för en flyguppvisning i Karlstad för några år sedan. En gubbe skulle stå på en udde vid vänern strax utanför karlstad och filma ett gripenplan som skulle flyga över honom på mycket låg höjd. Sagt och gjort, han ställde sig där och började filma ut över vattnet. Planet dyker upp och flyger över honom. Han hade förmodligen aldrig hört hur högt ett gripenplan låter på nära håll. Skrattade mig halvt fördärvad när man såg honom falla ihop medan han fortfarande filmade. Som tur var hade någon försett honom med kraftiga hörselskydd, så han klarade sig utan hörselskador. : Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted December 6, 2005 Report Share Posted December 6, 2005 Våran familj kände Pierre Holländer. Har träffat honom ett flertal gånger. Riktigt trevlig man. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.