Jump to content

Recommended Posts

Hej.

 

Var på Hv skallet i helgen och det vlev en lyckad tävling för oss iår.

 

Men en sak som vi undrar lite över är om de ändrat på hur man ska lägga en skadad person på båren.

I patrullen har samtliga inte hört några ändringar från att ha ansiktet på den skadade i färdriktningen.

Nu har de tydligen ändrat på detta så att ansiktet ska vara bakåt för att den som bär bakom ska kunna ha uppsikt över patienten på ett enklare sätt.

 

Denna ändring ska vara gjord i enlighet med reglemten för sjv men de hänvisade inte till vilket och vi frågade inte heller.

 

Någon som vet mer?

Link to comment
Share on other sites

Att den burne har fötterna framåt i färdriktningen har man ju fått lära sig sedan Jesus gick i kortbyxor...

 

Har det inte något att göra med att om den burne är något så när vid medvetande så kan ju denne "ta emot sig" om bärarna snubblar och tappar taget om båren eller liknande i.o.m. att denne "ser" vad som händer till skillnad om man blir buren "baklänges"...?

Edited by LtLag
Link to comment
Share on other sites

SoldF säger både på sidan 416 att man ska låta patienten ha fötterna i färdriktningen så den ser vart man är på väg. Men på sidan 420 så säger SoldF att man ska bära med huvudet i färdriktningen.

Link to comment
Share on other sites

SoldF säger både på sidan 416 att man ska låta patienten ha fötterna i färdriktningen så den ser vart man är på väg. Men på sidan 420 så säger SoldF att man ska bära med huvudet i färdriktningen.

 

 

Då är det ju enkelt. Gör som Soldf säger så blir det rätt.

 

Det är ju faktiskt lysande, då går det inte att göra fel... :-P

 

Skämt åsido: SoldF är inte exakt ett föredömme av tydlighet gällande bårbärning. Jag tolkar emellertid SoldF som så att man i normalfallet ska bär den skadade på båren med huvudändand framåt. (Sid 420 samt samtliga illustrationer sidorna 417-421.) Varför framgår inte men det troliga är, som 1.skalman skriver, att det lättare ska gå att ha uppsikt över den skadade.

 

Undantaget är om den skadade är vid medvetande då han ska transporteras med fötterna i färdriktningen (SoldF sid 416) så att han kan se vart han är på väg.

 

Det blir dock lite förvirrande när instruktionerna står på två olika ställen i texten. Man får hoppas på tydligare instruktioner i kommande utgåva av SoldF.

Link to comment
Share on other sites

FU Svejk: hur som helst skall patienten vara ovanför båren, även om de går att bära en person med båren upp och ner. nästa instruktion kanske skulle var tydliga om de också.

 

SoldF är föredömligt tydlig med att patienten ska placeras båren (sid 416) så där har jag inget att anmärka. Jag tycker det är bra när SoldF inte lämnar för mycket utrymme för missförstånd. T ex det gamla "skjut chefen först" jämfört med "skjut fiendens chef först" i olika utgåvor av SoldF. :happy:

Link to comment
Share on other sites

Får mig att tänka på en scen när en av gubbarna ska bäras iväg på bår i slutet på "Okänd soldat":

 

Inte åt det hållet, för FAN!

Jag går inte med fötterna före!

 

Har för mig att det är gammal sed att lik bärs med fötterna först. Därav uttrycket:

 

"Att bli buren ut med fötterna först"

Link to comment
Share on other sites

Nu spekulerar jag o det grövsta.

Det låter ju logiskt båda förslagen..

Dvs, är den skadade så pass skadad så den behöver ständig övervakning så lämpar det sig ju att bära den med huvet först så att den som bär där bak kan övervaka, om man är så pass skadad så är det också i min mening osannolikt att den skadade skulle kunna vara med och parera eller ta emot sig om båren slant..

 

Om den skadade däremot är någorlunda pigg så finns det däremot ingen logik i att transportera den med huvet före då den inte kan se eller vara med och parera eller ta emot sig.

 

Angående soldf.. Det står mycket matnyttigt i den som soldater gammal som ung kan lära sig mycket av, men boken är ju inte direkt nytryckt, tiderna liksom metoder ändras...........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...