Kustkavallerist Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Vilken form av landsättning utbildas ni i (dvs landsätts ni bara med en helikopter landning eller använder ni rep också??) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Fastrope eller annan form av LL med rep genomförs inte med värnpliktiga LBB-soldater ännu, i alla fall inte i nån större omfattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Är det pga säkerhets skäl eller. En annan fråga till dig ach. på områden där helis inte kan landa så landsätts soldater med rep men på öppna fält där helikoptrar kan landa är det inte lika bra att sänka helikoptern so hoppar alla ur. Eller handlar det om så mycket tid så det är lönt att de hoppar ut med rep? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 (edited) Inga restriktioner i SäkI förutom övningsledarens behörighet och att Hkp skall vara typgodkänd för firning, det reglemente som styr är FMR Firning/Klättring. På Hkp3 sista flygning i FM (den allra sista var till FVM) genomfördes firning av två personer. Tror det var 2001, platsen var iaf Malmen. Det var på relativt hög höjd och alltså inte fastrope. Edited May 22, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Firning är alltid mer omständigt än att landa. Anledningen att man inte gjort det med K3 är nog en blandning av tidsbrist, brist på utbildat folk samt att LBB inte är den typen av förband. Man vill ju ha ner minst en pluton och då går det inte att hålla på och fira och greja, det tar alldeles för lång tid utan man väljer fält där man kan landa istället. Skall man dessutom ha med sig lite mtrl så är ju firning inte heller en option. Nåt som man däremot kan nyttja på svårtillgängliga platser är att man bara landar ner så att skiddarna precis snuddar marken och sedan hoppar truppen mer eller mindre ut de sista centimetrarna. Det gör att man kan komma ner även där man inte kan sätta helikoptern fullt ut. Med hkp14 och 15 där hjulen och markfrigången kommer att vara starkt begränsande kommer denna teknik att vara nödvändig även på vissa platser där man idag kan sätta ner helt och hållet med hkp11 och 9. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Inga restriktioner i SäkI förutom övningsledarens behörighet och att Hkp skall vara typgodkänd för firning, det reglemente som styr är FMR Firning/Klättring. På Hkp3 sista flygning i FM (den allra sista var till FVM) genomfördes firning av två personer. Tror det var 2001, platsen var iaf Malmen. Men jag har läst i ett reglemente att "fastrope" är förbjudet i fredstid. Har letat som en galning men kan inte hitta det nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Sist jag läste om fastrop från HKP gällde först att man rappelerat vanligt nedför vägg, sedan från HKP efter detta skulle man tydligen få fastropa från HKP, men det kan ha ändrats. P.S. Det blir så mycket säkrare att fastropa i krig när man aldrig gjort det i fred ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 SÄKI G sid. 324: "vid firning från typgodkända helikoptrar skall övningsledare ha särskild behörighet för respektive helikoptertyp och vara helikopterkoordinator. För övriga helikopterrelaterade övningar (enligt UtbR FirKlä) utfärdas särskilda säkerhetsföreskrifter av HKV/SÄKINSP efter framställan" Utbildningsreglemente Firning/Klättring sid. 262: "För fastroping med värnpliktiga ska tillstånd från HKV/Säk Insp inhämtas i varje enskilt fall." The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Masse Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Då är det väl en ny regel för FJS har ju gjort det med sina värnpliktiga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Det kanske är så att dom hade inhämtat tillstånd från HKV/Säk insp. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Masse Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Jo det är kanske så. Att få tillstånd för en 50-70 pers är kanske inte så omständigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 http://hem.passagen.se/kjlump/bilder/fastrope.jpg <--- KJ (KA2) 99/00 (Klistra in adressen i ett nytt fönster så funkar det.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Men jag har läst i ett reglemente att "fastrope" är förbjudet i fredstid. Har letat som en galning men kan inte hitta det nu... Det finns iaf en max höjd för "Fastrope" i fredstid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Hoppas att det finns en maxhöjd även i krig. -Men repet tar ju slut!! -Spelar ingen roll...ni får hoppa resten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Utbildningsreglemente Firning/Klättring sid. 262: "För fastroping med värnpliktiga ska tillstånd från HKV/Säk Insp inhämtas i varje enskilt fall." The Swede Ahh det var det jag leta efter. Gott the swede!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 23, 2003 Report Share Posted May 23, 2003 Men jag har läst i ett reglemente att "fastrope" är förbjudet i fredstid. Har letat som en galning men kan inte hitta det nu... Det finns iaf en max höjd för "Fastrope" i fredstid. Ur UtbR FirKlä 2001 sid 261 Maxhöjd för fastroping är 20 meter.Hög höjd är inget självändamål, således ska så låg höjd som möjligt väljas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 13, 2003 Report Share Posted June 13, 2003 Lite mer om fastroping The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 13, 2003 Report Share Posted June 13, 2003 (edited) Från sidan du länkade till: Den värnpliktiga personalen har fått denna utbildning därför att man har bordning som huvuduppgift.Vilka värnpliktiga är det (alltså vilken befattning)?Jag har inte hört talas om vpl med bordning som huvuduppgift tidigare, men å andra sidan kan jag inte så mycket om marin vht. Edited June 13, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 13, 2003 Report Share Posted June 13, 2003 Har ingen aning, jag råkade bara snubbla över sidan och tyckte den passade i diskussionen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted June 13, 2003 Report Share Posted June 13, 2003 (edited) http://www.geocities.com/Pentagon/9290/sve_pic5.htm Övning Palnatoke, FBJS agerar B-styrka mot Danska Jaegercorpset. FBJ utför Pick-up och fast-Rope. Edited June 15, 2003 by LYNX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phantom Posted June 17, 2003 Report Share Posted June 17, 2003 Ville bara säga att bordningsstyrkan använder sig av fastrope-tekniken. kolla bilderna http://www.amf4.mil.se/photo.php?id=50063&nid=15555 http://www.amf4.mil.se/images/local/030612_index2.jpg http://www.amf4.mil.se/photo.php?id=50064&nid=15555 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 17, 2003 Report Share Posted June 17, 2003 (edited) Jag börjar med lite gnäll: @Phantom Noterade du att det är samma som The Swede länkade till fyra inlägg tidigare? Med den skillnaden att han länkade till sidan som dessutom har någon text (dvs inte bara till blderna). @Hideous I krig är det samlingsregering som gäller, dvs alla partier är med. Sedan förstår jag inte kopplingen mellan politik och fastroping. Men om vi skall övergå till den egentliga diskussionen istället. @LYNX Vet du hur lång utbildning/övning de fick innan? Vad innefattade utbildningen? Är det vpl eller officerare? I vilket syfte användes den tekniken (på bilden ser det landningsbart ut)? Edited June 17, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phantom Posted June 17, 2003 Report Share Posted June 17, 2003 ok, sorry läste inte hela tråden.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 17, 2003 Forumsledning Report Share Posted June 17, 2003 SÅg onekligen lite naket ut. Har inte läst på ordentligt vad SEAL reglementet etc säger om fartygsbordning via fastrope, men "fartyget" såg verkliogen litet ut och helt riskabelt både för piloten att styra in i masterna eftersom ytan att sätta ner soldaterna på är så liten. Fastrope borde vara mer lämpligt vid bordning av större fartyg typ tankers där soldaterna kan ta stridsställning i lite skydd/skyl medan alla firar ner. Nu landar de ju i stort på deras fikabord. Som "Bad Guy" skulle jag direkt ana oråd och kasta mig ut om jag hörde rotorblad vina 4 m över huvudet och då antagligen hinna öppna eld innan de ens knäppt upp säkerhetsbältena i hkp:n. Mitt första intryck är iaf att det är på tok för litet fartyg för fastropetekniken om man inte vill ha 50%:iga förluster eller ev en störtad HKP4. Jag får konsultera böckerna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Target#1 Posted June 17, 2003 Report Share Posted June 17, 2003 På tal om befattning i den där bordnings styrkan. En lumpar-polares kompis är med i den och den är tydligen helt ny för i år. Lite testaktig. Detta är andra hands information så jag ta inget ansvar för den. Hur som helst så utbildas de detta året på amf 4 och var något de fick söka och kvala in till (testerna genomfördes då andra hade någon lång permission) efter påbörjad tjänst (troligtvis amf-skytte) Jag tvivlar starkt på att gruppen innehåller f-skallar men garanterat pb och gb. Beväpning är fyra Kulspruta 90 (ojade mycket när jag fick höra detta) och på resten av gruppen ak5 med diverse bokstavskombinationer efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted June 17, 2003 Report Share Posted June 17, 2003 Det här med bordning är något som är väldigt i ropet i dagens läge. Alla från AMF till IKS vill vara med och leka. Uppgiften bordning innefattar en mängd hotnivåer. Allt från att förhöra fartyg via radio och pappersvisitation till att med vapenmakt skaffa sig kontrollen över ett fartyg mot besättningens vilja. Att överta ett fartyg som man inte har någon kännedom med vapenmakt med besättning som är ovillig till detta, med last som kan vara minerad och flyktingar eller fripassagerare ombord är en snudd på omöjlig uppgift. Jag skulle vilja påstå att inte ens SSG äger den förmågan fullt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 17, 2003 Report Share Posted June 17, 2003 Tackar för info Target#1 och Vargas. Intressant om ni kan gräva fram lite mer info, jag hade inte hört talas om en sådan styrka innan jag snubblade över sidan. Om man nu inte har fartyg att tillgå finns det väl inte så många andra sätt att göra det på. Det är ju inte ofarligt att wincha ner personal heller, jag antar att någon ytbärgare kan berätta mer om det. Man skulle ju kunna ha en helikopter till som skydd under fastroping, eller om plats finnes en Ksp-skytt (door-gunner) på den helikoptern truppen finns i. Enda andra sättet jag kan komma på är om man har Hkp4 och knuffar ut en patrullbåt 51 från bakrampen och hoppar i vattnet för att sedan paddla ifatt fartyget man skall borda, vilket skulle se tämligen roligt ut. Jag kan inte komma på ett enklare eller säkrare sätt att göra det på än fastrope. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted June 19, 2003 Report Share Posted June 19, 2003 @LYNXVet du hur lång utbildning/övning de fick innan? Vad innefattade utbildningen? Är det vpl eller officerare? I vilket syfte användes den tekniken (på bilden ser det landningsbart ut)? "Vet du hur lång utbildning/övning de fick innan?" Tyvärr är det hemligstämplade uppgifter ( Jag minns inte!!! ) "Vad innefattade utbildningen?" Väldigt kortfattat, det du ser + "säkerhetsrutiner" "Är det vpl eller officerare?" Det är värnpliktiga "I vilket syfte används den tekniken (på bilden ser det landningsbart ut?)" Om man tänker sig att ( i det här fallet FBJ patrullen ) man ska landsättas/ upphämtas så vill man göra det så säkert som möjligt. I terrängen ( skogen ) där helikoptern inte kan landa har vi mer skydd från fi insyn/eld, för att då slippa exponera sig på öppna fält väljer man den säkrare metoden, som möjligen ser farligare ut. Det Amerikanska förbandet Navy Seals har under många år använt sig av den här tekniken med goda resultat. Bilderna visar utförandet, som skulle vara svårt att se under "realistiska" förhållanden. ( Snacka om ironi ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 19, 2003 Report Share Posted June 19, 2003 Tackar för svaren. När jag läser det nu var den sista frågan rätt korkad. Det jag undrade var hur ni använde det taktiskt (vilket du svarade på) och varför det genomfördes vid tillfället på bilden, men det var som jag förstod bara uppvisning/SäkI-anpassat. Hur gjorde ni med hundarna? Hur väl fungerar det i skog när max höjd för fastrope är 20 meter (för ni struntade väl inte i SäkI)? Hur sent under GU kom den övningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted June 20, 2003 Report Share Posted June 20, 2003 SÅg onekligen lite naket ut. Har inte läst på ordentligt vad SEAL reglementet etc säger om fartygsbordning via fastrope, men "fartyget" såg verkliogen litet ut och helt riskabelt både för piloten att styra in i masterna eftersom ytan att sätta ner soldaterna på är så liten. Fastrope borde vara mer lämpligt vid bordning av större fartyg typ tankers där soldaterna kan ta stridsställning i lite skydd/skyl medan alla firar ner. Nu landar de ju i stort på deras fikabord. Som "Bad Guy" skulle jag direkt ana oråd och kasta mig ut om jag hörde rotorblad vina 4 m över huvudet och då antagligen hinna öppna eld innan de ens knäppt upp säkerhetsbältena i hkp:n. Mitt första intryck är iaf att det är på tok för litet fartyg för fastropetekniken om man inte vill ha 50%:iga förluster eller ev en störtad HKP4. Jag får konsultera böckerna... Under övning nordic peace 01 så gjorde våra befäl en fastrope bordning av en liten fiskebåt utan problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts