Jump to content

Recommended Posts

Posted
Tackar för svaren. När jag läser det nu var den sista frågan rätt korkad.

Det jag undrade var hur ni använde det taktiskt (vilket du svarade på) och varför det genomfördes vid tillfället på bilden, men det var som jag förstod bara uppvisning/SäkI-anpassat.

Hur gjorde ni med hundarna?

Hur väl fungerar det i skog när max höjd för fastrope är 20 meter (för ni struntade väl inte i SäkI)?

Hur sent under GU kom den övningen?

Nej 106, det var INTE en korkad fråga utan en i högst grad befogad sådan! Nu i efterhand

"ser" jag vad du menar och funderar på hur många andra som höjde på ögonbrynen?!

Bilderna togs som sagt i pedagogiskt syfte men tekniken hade/har en viktig funktion

att fylla. Under övningen skedde förflyttningarna mycket snabbt och smidigt tack vare

helikoptern. I Sverige kan det användas minst lika effektivt, men i nuläget har vi inga

helikoptrar på FBJ plutonen ( Man kan väl få drömma? )

Övningen är i första hand till för J korpset, vår roll som B-styrka är att ge så bra

"sparring" som möjligt. Vi "jagar skiten" ur dom för att i ett senare läge ta dom

till fånga ( utmattade, lågt stridsvärde och "sköra" ) där dom utsätts för nedbrytande

förhör.

Danska Jaegerkorpset är ett specialförband som tidigare övat mot en Brittisk "Hunter Force"

( minns tyvärr inte vilket förband ) att dom på senare tid har testat och valt att fortsätta

med FBJS ser jag som ett internationellt erkännande av vår duglighet.

Kort fakta resume om DJK

"ÖVNING PALNATOKE BAKGRUND Danska Jaegerkorpset startades upp 1962 som ett fjärrspaningsförband

men har under vägen utvecklats till specialförbandet det är idag. Förbandet löser uppgifter med

inriktning spaning, strid och raid företag samt att de understödjer danska polisen i fred med

antiterrorstyrka. Under de senaste fem åren har Flygbasjägarskolan (FBJS) samövat under ett

flertal tillfällen med Danska Jaegerkorpset (DJK), inledningsvis med befäl men under senare

tid även värnpliktiga."

Saxat ur artikel av P.Bottne.

( Svenska officerare har genomfört kursen, tyvärr vet jag inte exakt hur många eller var dom kom

ifrån men de 2 jag känner till var från K4, ett förband med kompetens. )

De utförde samma övningar som FBJ soldaten, när hundarna förlorar fotfästet ( hänger i luften ) så

hamnar dom i ett"apatiskt" tillstånd. Danska träd blir sällan över 2 meter så vi har 18 meter till

godo ( förlåt, ett dåligt skämt ). Struntar i Säk1 ? Nej. Övningen kom sent.

Posted

Så hundarna winchades när ni använde fastrope?

Hur lång tid tog det ungefär att få ner en patrull (inkl fyrbenta vänner) med hjälp av fastrope?

På en av bilderna hänger en patrull under hkp, användes detta endast för exfiltration eller även vid infiltration?

Användes endast fastrope eller genomförs vanlig firning också (av vpl FBJ)?