Peter134 Posted April 20, 2014 Report Posted April 20, 2014 Hej, är som så att jag ska på antagningsprövning om två månader och har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig besvara. Har växt upp med mycket sport; fotboll, handboll, pingis, cykling, osv. Dock så började intresset försvinna när jag började gymnasiet, i samband med det växande intresset för datorer. Gick upp en hel del i vikt under denna period och bestämde mig att börja träna igen efter gymnasiet. Har nu gått ett par år då jag har tränat av och till. Vägde 74 kg när jag började ta upp träningen igen och är nu nere på 53 kg. Jag är 172 cm lång. Iaf, hade tänkt mig göra karriär genom någon mer invecklad och fysiskt krävande position inom Försvarsmakten, som t.ex. jägare. Kommer jag ha problem att klara de fysiska tester som ställs? Om inte, är två månader tillräckligt med tid för att bygga upp den nödvändiga muskelmassa/kondition som krävs? Hur lätt är det att komma in på GMU och hur lätt är det att få jobb efter? Som sagt, skulle gärna vilja göra karriär inom Försvarsmakten, med +10 års tjänst Undrar också lite hur hårda de är med allergi? Har nämligen gräsallergi med lider inte speciellt mycket av det. Finns det någon annan typ av position inom Försvarsmakten som är fysiskt krävande som är mer lämpad för en person i min storlek? Är väldigt tacksam för svar, hoppas att ni kan hjälpa mig Med vänliga hälsningar Peter. Quote
Barbadawg Posted April 21, 2014 Report Posted April 21, 2014 (edited) Det är en väldig skillnad på rekryteringsmyndigheten och försvarsmakten. Rekryterarna har till uppgift att placera dig för en GMU efter vad du prestrerar hos dom på testerna, det är väldigt svart på vitt. Så bara för att de tycker man är lämplig inom ledning/underhåll så betyder inte det att du hamnar där i slutändan. För att ta mig själv som exempel så var jag antagen mot ledningspluton när jag gjorde min GMU men jag blev kallad till tester för en annan pluton i slutat av utbildningen där jag blev anställd istället.Om jag var dig skulle jag träna så mycket styrka och kondition som jag bara kan inför testerna (marklyft, ben, cykling/löpning) och prestrera så bra som möjligt. Sen får du se vad du har för alternativ, tror att en vanlig markstridtjänst inte är så svårt att komma in på men det viktigaste av allt är att du får göra din GMU. Efter GMU så är det fritt fram att söka olika tjänster och du är inte alls tvungen att söka till det du var antagen emot.Sök mot jägare och gör testerna, det får bära eller brista men det är GMU som spelar roll. Du kan söka till jägare i en senare fas när du väl har jobbat ett tag och byggt upp fysiken. Viktigaste är att komma in på GMU, prestrera, visa attityd och vilja sen få en anställning där du kan utvecklas så mycket som möjligt som soldat. Sen är du garanterat mer eftertraktad hos ett jägarförband än någon annan gmuare.Angående allergin, som du inte har nämnt den redan i några papper och det inte finns dokumenterat så skit i att berätta det. Edited April 21, 2014 by Barbadawg Quote
Peter134 Posted April 21, 2014 Author Report Posted April 21, 2014 @Barbadawg, tack för snabbt svar Så det spelar ingen roll vilken GMU jag går? Alla har samma förutsättningar att gå den inriktning de helst vill och är lämpade för? Är ju inte heller speciellt lång som alla andra vikingar på två meter i detta land. Kommer det stoppa mig från att söka in till de mer fysiskt krävande positioner? Har hört att man måste bära tungt (har även hört att alla bär samma vikt oberoende av personlig fysik) och jag väger ju som sagt bara runt 53 kg. Angående allergin så är jag helst ärlig . Vill ej utsätta någon för potentiell fara på grund av att jag valde att inte klargöra information som skulle kunna hindra mig från att prestera på maximal förmåga under extrema förhållanden. En annan sak angående allergin. Gör dem inte hälsotester som skulle exponera min gräsallergi? Har för övrigt berättat för två enskilda läkare om min gräsallergi, så jag antar att det är dokumenterat. Quote
Martiniswe Posted April 21, 2014 Report Posted April 21, 2014 Angående träning: Det viktigaste inför mönstringen är marklyft hela vägen upp till hakan. Samt mjölksyreträning på cykel. Träna det intensivt så borde det gå bra. Jag är inte stor (175cm och 63 kilo) men jag drog ändå en sjua på styrkan vilket är krav för det tuffare tjänsterna. Saken med GMU är att det talas mycket fint om 1000 möjligheter och att det är lika på alla ställen. Verkligheten är dock en annan. Söker du gmu mot markstrid på I19 exempelvis så har du en plats reserverad som det. Det innebär att om du klarar gmu och deras krav så har du automatiskt ett jobb oavsett vilka andra som har sökt. Gmu;are mot ett visst område har alltid förtur. Kom alltså dit förberedd med vad du vill göra! Det verkar faktiskt som att de endast kollar hälsodeklarationen efter e.v. allergier. Så var det i alla fall för mig. Mitt tips är att du mörkar det. Pollenallergi går att leva med. Jag var dum nog att inte mörka och fick därför automatiskt tjänstbarhet D. (Icke stridande). Mitt tips är: Var förberedd, ge allt och visa att du är motiverad. Lycka till! Quote
Barbadawg Posted April 21, 2014 Report Posted April 21, 2014 Precis som ovanstående säger så har du förtur till den plats du är antagen till. Men jag menar att om du har som mål att bli jägare så kanske det är viktigare just nu att ta steget in i firman, ifall du inte har vad som krävs just nu. Vikt och längd kan aldrig mäta sig mot pannben och attityd. Jag jobbar på en pluton med höga fyskrav där vi har folk av alla storlekar och egenskaper.Man bör iallafall söka GMU mot det regementet där man vill arbeta i framtiden, räcker inte dina prestationer för jägartjänst på I19 så sök markstrid där istället.Det är helt rätt att alltid vara ärlig, men du måste bestämma dig för om du "inte lider speciellt mycket av det" eller om tror att du kommer säcka ihop när det verkligen gäller. Jag tror att du kommer testas tillräckligt mycket under extrema förhållanden när du gör din GMU för att veta vad du har för begränsningar. Quote
Peter134 Posted April 22, 2014 Author Report Posted April 22, 2014 Tack för alla svar som ni givit hittils När jag testade mig hos doktorn för cirka tre år sedan så sa hon att jag visade tecken på "stark" gräsallergi. Men har sedan dess varit ute och klippt gräset varje sommar utan problem, så vet inte hur det är med den saken. Vad finns det för andra fysiskt krävande inriktningar (Helst något som anses vara bland det svåraste och tuffaste) inom Försvarsmakten? Har inte lyckats få fram någon utförlig information angående detta, så tacksam för svar Quote
Riktinstrument Posted April 22, 2014 Report Posted April 22, 2014 Tack för alla svar som ni givit hittils När jag testade mig hos doktorn för cirka tre år sedan så sa hon att jag visade tecken på "stark" gräsallergi. Men har sedan dess varit ute och klippt gräset varje sommar utan problem, så vet inte hur det är med den saken. Vad finns det för andra fysiskt krävande inriktningar (Helst något som anses vara bland det svåraste och tuffaste) inom Försvarsmakten? Har inte lyckats få fram någon utförlig information angående detta, så tacksam för svar De flesta tjänster är i viss mån fysiskt krävande, det är jobbigt även för en vanlig skyttebasse. Men mest krävande är så klart jägeriet och spaning. Varför vill du till det mest fysiskt krävande, och "svåraste och tuffaste"? Varför vill du gå långt och tungt? Varför vill du ligga och frysa på en o-plats? Det är dumt om du söker dig till sådana tjänster bara för sakens skull och jag har svårt att tro att du kommer klara av de. Jag vill inte vara dryg men du är trots allt underviktig. Quote
Martiniswe Posted April 22, 2014 Report Posted April 22, 2014 Självklart ska man utmana sig själv. Var noga med att tänka igenom vad du verkligen vill bara. Om du vill ha det jobbigaste som går att erbjuda så borde du nog satsa på gmu hos K3, AMF1 eller AJB. Gmu ska som sagt vara lika överallt men tjänsten den inriktar sig mot är jobbigare hos dessa förband. Men som sagt var säker på din sak. Ingen vill ha någon som bryter. Quote
Peter134 Posted April 22, 2014 Author Report Posted April 22, 2014 (edited) Tack för alla svar som ni givit hittils När jag testade mig hos doktorn för cirka tre år sedan så sa hon att jag visade tecken på "stark" gräsallergi. Men har sedan dess varit ute och klippt gräset varje sommar utan problem, så vet inte hur det är med den saken. Vad finns det för andra fysiskt krävande inriktningar (Helst något som anses vara bland det svåraste och tuffaste) inom Försvarsmakten? Har inte lyckats få fram någon utförlig information angående detta, så tacksam för svar De flesta tjänster är i viss mån fysiskt krävande, det är jobbigt även för en vanlig skyttebasse. Men mest krävande är så klart jägeriet och spaning. Varför vill du till det mest fysiskt krävande, och "svåraste och tuffaste"? Varför vill du gå långt och tungt? Varför vill du ligga och frysa på en o-plats? Det är dumt om du söker dig till sådana tjänster bara för sakens skull och jag har svårt att tro att du kommer klara av de. Jag vill inte vara dryg men du är trots allt underviktig. 1. Gillar fysisk och psykisk utmaning väldigt mycket. Anser att påfrestning av dessa sorter hjälper folk att växa extremt mycket. Vill vara den bästa versionen av mig själv och ser detta karriärval som det mest optimala. Finns väl också andra karriärval för att uppnå samma resultat men jag tycker att en karriär inom Försvarsmakten är överlägsen eftersom du gör skillnad. Arbetet du utför förändrar liv. Du hjälper folk till ett bättre liv. Allt som allt så anser jag att en fysisk påfrestande position inom Försvarsmakten är den optimala vägen för mig att gå. 2. Angående min "undervikt" så finns det en del saker man måste ta hänsyn till. Funkar inte att bara stirra på en persons BMI. Någon kan ha ett högt BMI för de har mycket muskelmassa eller fettmassa. Någon skulle kunna ha ett högre BMI för att de har kraftigare benstruktur. I mitt fall så har jag relativt liten benstruktur, vilket rent generellt placerar mig ett snäpp lägre på BMI skalan. Sen om jag hade varit 5 kg fetare så hade jag direkt kommit under kategorin "Idealvikt". Jag ser inte till vilken nytta det är att bära omkring på 5 kg extra vikt som ej är användbar på något annat sätt än kaloritillskott när du håller på att svälta. Anser att ha så lite kroppsfett som möjligt är bättre då det tillåter dig att prestera avsevärt mycket bättre inom fysikens lagar. Edit: Blev lite fel när jag skulle citera. Text markerat med siffra 1 och 2 är skrivet av mig. Edited April 22, 2014 by Peter134 Quote
Riktinstrument Posted April 22, 2014 Report Posted April 22, 2014 Ja, men då är det bara att träna så mycket som möjligt innan antagningsprövningen och göra sitt bästa där. Fokusera på bålmuskulatur och kondition. Ät ordentligt, det är svårare att bygga muskler på kaloriunderskott. Vill du träna mer specifikt inför antagningsprövningen och inte tjänsten, cykla stegrande program på träningscykel och gör marklyft. Quote
WennbergOscar Posted May 11, 2014 Report Posted May 11, 2014 Hej!Jag har nyligen gjort min antagningsprövning själv mot Jägartjänsten och sitter nog på lite information som kan hjälpa dig. Antagningsprövningen går till så att du kommer till Rekryteringsmyndighetens byggnad och du sätts direkt in i ett rum där du gör ett IQ-test på en dator. Svarar du mycket rätt i början blir det svårare och svårare frågor och tvärtom. Dessa frågor handlar bland annat om Ordförståelse, hur former ser ut i olika vinklar och att följa mönster mm.Efter IQ-testet skickas du antingen till en Psykolog/Läkare eller till Fystesterna. Jag tycker personligen att det är skönast att få börja med fystesterna samma dag som du kommer dit, för att slippa bli väckt klockan 6 på morgonen och behöva tagga till för att göra dina fystester då.. Fystesterna består av Muskeltest och Konditionstest. Muskeltestet under antagningsprövningen är inget jobbigt alls. Du står i en Isokai som det heter (IsoKai_maskin2.JPG) och drar den uppåt så hårt du bara kan. Detta byter du inte ens om till träningskläder för att göra utan du gör det direkt i dina civila kläder. Ett tips är att inte ha tighta jeans på dig, det sänkte mitt resultat lite att man inte kan sträcka på sig helt utan problem. Isokaien i sig fungerar så att ju hårdare du drar, desto tyngre blir ditt motstånd. Ett tips här är att om du har möjlighet, testa att lyfta i en Isokai innan antagningsprövningen, det handlar lika mycket om teknik som muskelstyrka. Vissa Gym har dessa maskiner. Konditionstestet var det jobbigaste jag gjort på länge. Jag hade egentligen inte tränat någonting innan jag gjorde min antagningsprövning, förutom att spela basket som jag gör på min fritid. Här sitter du på en motionscykel som ökar motståndet successivt ju längre tiden går. Här gäller det att bita ihop och trampa tills du svimmar, bokstavligt talat. Killen som cyklade samtidigt som mig svimmade och ramlade av cykeln, så det kom sjuksköterskor springande osv.. Konditionen prövas såklart, men också benmuskelaturen. Jag har inte cyklat varken utomhus eller på träningscykel på flera år, men tror att det även här handlar lite om teknik. Efter att alla tester är genomförda och godkända (Psykologen har makten att skicka hem dig direkt om hen anser att du inte passar in i Försvarsmakten) kommer du till en Yrkesvägledare där du får reda på alla dina resultat samt där du får välja vilken tjänst du vill göra din GMU mot. Kraven för att få chansen att bli Jägare är att du minst har en 7a på alla tester du gör, på en skala av 9. Hos yrkesvägledaren hittar ni en tjänst du vill ha av de som är lediga, och du placeras sen (Beroende på dina resultat) på den GMU som passar för tjänsten. Om du här har möjlighet att välja en Jägartjänst kommer du skickas ner till träningslokalerna igen och genomföra ett såkallat "Jägartest". Jägartestet går ut på att sköterskan ska se att dina knän/fötter och leder håller för en mer fysisk tjänst. Du får då göra ett step-up test på en 40cm hög bänk med en ryggsäck (20 kg) på ryggen. Detta skall göras 75 gånger på varje ben, samt i en speciell takt som spelas upp för dig. Inte för att vara den som är den och förstör för dig nu, men en Jägare får inte ha några allergier whatsoever. Det var jag och en kille till, av 60 personer, som skulle göra jägartestet, och han fick inte godkänt eftersom han, när han var 6-7 år gammal var allergisk mot katter. Om du dessutom är allergisk mot gräs, som är den plats där en jägare spenderar mesta av sin tid, kommer det nog inte fungera för dig att söka den tjänsten. Ska dock inte säga att något är omöjligt, och önskar dig all lycka till!Tillägger att jag klarade jägartesterna och gör min GMU på K3 den 18de Augusti, med inriktning mot Jägare. Hör av dig efter antagningsprövningen, kan ju bli så att vi kommer in tillsammans! Lycka till! Quote
verbanostra Posted June 13, 2014 Report Posted June 13, 2014 En något komplicerad fråga (antagligen) från mig som tänkte söka antagning nästa år. Har kollat lite i trådarna men inte hittat svar - är det någon som har koll på hur FM ser på http://www.medocular.se/synfel/Metoder/ICL/ just istället för LASEK (alltså laseroperation) som inte kan genomföras i mitt fall med rätt resultat (tydligen) och jag vill absolut hamna i stridande förband och undrar sålunda hur de ser på det. Kan man alltså bli klassad som A-syn med detta typ av ingrepp? Uppskattas mycket om någon av de inryckande nu kan höra sig runt bland sina blivande kamrater Quote
Peter134 Posted June 13, 2014 Author Report Posted June 13, 2014 Har gjort antagningsprövningen nu. Muskelstyrka: 6 Fysisk arbetsförmåga: 6 IQ: 8 Psykolog: 4 Syn: Max Hörsel: Max Färgseende: 0 fel Läkarbedömning: E Sammanvägd tjänstbarhet: E Yrkesvägledaren sa att jag inte kunde gå något annat inom försvarsmakten förutom hemvärnet. Känns ju inte så väldigt bra eftersom jag har en så extrem vilja att göra en karriär inom Förvarsmakten. Tydligen så var det min medicin (levaxin) mot underfunktion av sköldkörteln som drog ner min tjänstbarhet. Förstår inte hur en tablett om dagen har så stor inverkan, speciellt eftersom jag inte hade några symptom innan jag började med medicineringen (så kommer förmodligen inte ha några om jag slutar). Hur stor chans är det att jag lyckas överklaga och höja min tjänstbarhet till i alla fall D eller C? Vill som sagt inget hellre än att göra en karriär inom förvarsmakten. Quote
verbanostra Posted June 13, 2014 Report Posted June 13, 2014 Jag undrar alltså hur denna hälsodeklaration egentligen fungerar - berättar man själv om hur det ligger till eller går dem in på all info om en själv från offentliga vården? Quote
speculatores Posted June 13, 2014 Report Posted June 13, 2014 Har gjort antagningsprövningen nu. Muskelstyrka: 6 Fysisk arbetsförmåga: 6 IQ: 8 Psykolog: 4 Syn: Max Hörsel: Max Färgseende: 0 fel Läkarbedömning: E Sammanvägd tjänstbarhet: E Yrkesvägledaren sa att jag inte kunde gå något annat inom försvarsmakten förutom hemvärnet. Känns ju inte så väldigt bra eftersom jag har en så extrem vilja att göra en karriär inom Förvarsmakten. Tydligen så var det min medicin (levaxin) mot underfunktion av sköldkörteln som drog ner min tjänstbarhet. Förstår inte hur en tablett om dagen har så stor inverkan, speciellt eftersom jag inte hade några symptom innan jag började med medicineringen (så kommer förmodligen inte ha några om jag slutar). Hur stor chans är det att jag lyckas överklaga och höja min tjänstbarhet till i alla fall D eller C? Vill som sagt inget hellre än att göra en karriär inom förvarsmakten. tydligen gjorde läkaren som gav dig medicinen en annan bedömning, de delas knappast ut medicin om de kvittar vilket om du tar den eller inte. Sen var det ju något som fick läkaren att misstänka underfunktion på sköldkörteln. hur benägna de är på att ändra tjänstbarhet om de gäller något medicinskt får någon anan svara på. Quote
Peter134 Posted June 13, 2014 Author Report Posted June 13, 2014 (edited) Har gjort antagningsprövningen nu. Muskelstyrka: 6 Fysisk arbetsförmåga: 6 IQ: 8 Psykolog: 4 Syn: Max Hörsel: Max Färgseende: 0 fel Läkarbedömning: E Sammanvägd tjänstbarhet: E Yrkesvägledaren sa att jag inte kunde gå något annat inom försvarsmakten förutom hemvärnet. Känns ju inte så väldigt bra eftersom jag har en så extrem vilja att göra en karriär inom Förvarsmakten. Tydligen så var det min medicin (levaxin) mot underfunktion av sköldkörteln som drog ner min tjänstbarhet. Förstår inte hur en tablett om dagen har så stor inverkan, speciellt eftersom jag inte hade några symptom innan jag började med medicineringen (så kommer förmodligen inte ha några om jag slutar). Hur stor chans är det att jag lyckas överklaga och höja min tjänstbarhet till i alla fall D eller C? Vill som sagt inget hellre än att göra en karriär inom förvarsmakten. tydligen gjorde läkaren som gav dig medicinen en annan bedömning, de delas knappast ut medicin om de kvittar vilket om du tar den eller inte. Sen var det ju något som fick läkaren att misstänka underfunktion på sköldkörteln. hur benägna de är på att ändra tjänstbarhet om de gäller något medicinskt får någon anan svara på. Peter134: Delade väl ut medicin för att tjäna pengar. Hade inga symptom innan jag fick diagnosen. Jag ville göra en hälsokontroll för att kolla lite olika saker, inklusive blodprov. Det var där han såg att jag hade låg ämnesomsättning. Grejen är, det är så många som har samma skit, men inte känner av symptomen, så de får inte diagnosen. Känns inte rättvist att jag ska bli utesluten ur militären för en så trivial sak som en tablett om dagen, bara för jag hade vett nog att göra en undersökning. Sen sa överläkaren också att det finns personal inom försvaret som går på levaxin också, men det är tydligen "ok" för de fick diagnosen när de redan var anställda. Vad har det för relevans liksom? Är ju samma "sjukdom", oavsätt när diagnosen inträffade. Edited June 13, 2014 by Peter134 Quote
Chassi Posted June 19, 2014 Report Posted June 19, 2014 Det är ju betydligt krångligare att avskeda någon som redan är anställd men som man upptäcker har en sjukdom eller motsv, uppvisar han inga symptom så är det inget problem.Sen framgick ju inte var dessa "anställda sjuklingar" jobbade inom vilket område, de flesta kanske är inom Hemvärnet (troligt).Det är ju betydligt enklare att nneka någon en militärtjänst ifrån början, du blir ju inte nekad pgra av din medicinering utan pgra sjukdomen, livet är orättvist och även om det säkerligen finns ett fåtal inom FM som har Hypotyreos så är det inget man kan göra åt saken, en del kan ju ha fått efter flera års tjänst i FM eftersom det är ett sjukdom som kan komma i efterhand.Vissa utav de mer allvarliga symtomen är ju rent av skrämmande. Det du kan göra är väl att göra ännu en läkarundersökning för att se om det blev något fel i förra undersökningen, blir det samma resultat så är väl din möjlighet att satsa på en karriär inom Hemvärnet ist. 1 Quote
Queen-of-Battle Posted June 19, 2014 Report Posted June 19, 2014 (edited) Att överklaga ett medicinskt beslut skulle jag uppskatta som mycket svårt. Här verkar det ju dessutom handla om två åkommor. Gräsallergi (som av läkaren har beskrivits som kraftig) samt den här grejen med sköldkörteln. Förstår att det känns orättvist men sånt är livet. Det är potentiellt lika orättvist mot eventuella framtida kamrater om dessa åkommor "blommar ut" vid ett olämpligt tillfälle. Att jobba i Armén är inte en rättighet. Att det finns folk i FM med diverse krämpor råder det inga tvivel. Men precis som Chassi säger så är det mycket svårt att omplacera dig när du väl är anställd om din sjukdom skulle bryta ut eller förhindra dig från att lösa dina uppgifter. Börja i HV och se hur det känns. Det kanske visar sig att du tycker soldatlivet är enformigt, tråkigt och allmänt pissigt. Edited June 19, 2014 by Queen-of-Battle Quote
martinator Posted July 1, 2014 Report Posted July 1, 2014 Vikt och längd kan aldrig mäta sig mot pannben och attityd. Jag jobbar på en pluton med höga fyskrav där vi har folk av alla storlekar och egenskaper. Vikt och längd har inget med pannben att göra. Men visst är vikt och längd avgörande i en del fall... Ett starkt psykes enda påverkan på förslitningsskador är att våga inse sina begränsningar. Det går inte att komma ifrån att du tjänar enormt på att bära procentuellt sett mindre av din kroppsvikt när du bära full packning. Jag skulle tvärt om vilja påstå att pannben i många fall där gör betydligt mer skada än nytta. Allt har sitt pris och får man inte betala det nu så kommer det som ett brev på posten när man blir lite äldre. Tänk på den glädjen det innebär att kunna spela fotboll med sina barnbarn - skit i pannbenet och använd förnuftet. /m - som börjar bli gammal och inse att det nog inte längre är nyttigt för knäna att hoppa från garagetaket även om det var kul förr. Mentalt klara jag det, fysiskt är det förödande. 1 Quote
Recommended Posts