Jump to content

Recommended Posts

• Forumsledning

Jag tänkte skrive lite om vad jag gjorde nere i Kosovo, då jag vet att frågan om hur en vardag ser ut i Kosovo ploppat upp några gånger. Den varierar ju lika mycke som en häst pissar, så.. ja

Men det går ju givetvis bra för er andra att skriva om vad fan som helt, bara det är med grönkläderna på. B)

• Forumsledning

Jag börjar skriva den 24 Dec.. mitt på självaste julafton.. varför `? det vetisatan..

Vissa saker väljer jag att inte ta med av vissa skäl, och ibland har jag inte skrivit nått alls..

Annars så skriver jag rakt uppåner från min lilla fick bok med text om mina dagar i Kosovo Vinter o Våren 2002.

Dagbok från 1427 Svensson Vakt/Eskort Pluton

Vi hoppar över allt fram till den 28:e

-Fredag 28 Dec

Utb. skyddsombud, då jag vart huvudskyddsombud för *PapaLima så vart det mycke sånt. En jevla massa papper och skit. Protokoll o fan. De andra körde LSG3 eskorten.

*Papalima = S/T Komp

*LSG3 = En eskort som vi bedrev som gick mellan Gate 3 och en Serbisk By inom vårt AOR (Area Of Responsibility)

-Lördag 29 Dec

LSG3 idag. Jag står som HMG-skytt idag för att få lite variation. Fryser arslet av mig då det är svinkallt ute. Ballaklavan e not so good. Softar resten av dan, lite meck med kameran.

-Söndag 30 Dec

Vilodag, Tränar en massa, springer lite. Är på mässen och bubblar en del med *Chelsey. Fin tjej det där... Spanar nån film o glor på TV.

*Chelsey = Brittisk hundförare som bodde på den svenska campen.

-Måndag 31 Dec

Skyddsombuds möte, massa pappersgöra igen. Jobbar med SISUn i nån timme. Tittar på 3 filmer med

Campbandet spelar på mässen, rätt coola killar faktiskt.. .

Nyårsfirande för halva bataljonen.. andra halvan löser uppgift.. Jag ska till vakten 0200 :rocketl:

*Chilli = min sjukvårdare

-Tisdag 1 Jan

Inte mycke

-Onsdag 2 Jan

Ledig inget skrivet

-Torsdag 3 Jan

Meckar lite idag, sitter sen med min kamera, ser mer film.. fan vad lungt det varit denna veckan

-Fredag 4 Jan

*Nisen idag. Jag kör förbil. Vi kör mellan Gate 3 och Gate 5, ganska lite trafik. En av britterna somnar vid ratten och kör av vägen rakt ner i diket.. tur att det var fett med snö där... ingen skadas. Äter hoss jänkarna. Missade mötet med skyddsombuden..

*Nisen = Nis-expressen, en stor eskort som vart en av min pluton och våran bataljons huvuduppgifter. Eskort med serbiska bussar som åker en tur inne i Kosovo.

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...ages/nisen5.jpg

-Lördag 5 Jan

Maingate. Pratar med chelsey innan hon roterar hem, hon får lite tejp av mig. Lite halv sur idag.. Pratar mycke med en av tolkarna om albanska förhållanden och deras syn på ...ja massa saker.. ;)

Uppstår lite strul i gruppen då vissa verkar lite off...

-Söndag 6 Jan

Maingate. Sov dåligt. Strömmen gått under natten, kallt som faaan.

Köper lite cdskivor hoss yxorna och "försöker" prata med dem..

Under nattpatrullen ca 0100 upptäcker jag o Chilli ett hål i Grind 3. Minst 2 pers har varit inne och gjort nått. VB o MP tilkallas och det blir lite hallaballoa i nån timme.. vi slänger dit lite taggis och sen byts vi av.

-Måndag 7 Jan

Ledig idag, Baccis till *Bondsteel med gruppen. Köper kameraväska skithögtalare, grader, märken och ett stativ. Fått höra klagomål från *SierraLima då de tycker vi på V/E har det för bra... idiotsnack.. de har för lite att göra för att bry sig om oss..

Britterna kommer med förslag om att vi ska köra Nisen med softskins.. ?!?! vad i helv. (hatar britter)

*Bondsteel = Jänkarnas största camp med flera tusen soldater.

*SierraLima = Ett av mek.skyttekomp. i bataljonen

-Tisdag 8 Jan

Nisen idag också Körde sista SISU med *Aapa. Gick bra Bara en buss idag. Fotade en massa och PX-ade på *Montiege. Batteri och lite pinky-tjafs

*Monteige = En av jänkarnas camper, den mindre varianten

-Onsdag 9 Jan

*MCP hela dan vid Slivovo. Filmade lite. Chilli körde sönder min SISU :( Köpte lite halsband på PX´et

*MCP = Mobile Checkpoint

-Torsdag 10 Jan

*Crescenten. Körde förbil, och sen efterbil. Lungt, men dimmigt som fan, körde fel då o då, filmade lite också

*Crescenten = En eskort som tar hela dan, man eskorterar bilar/bussar runt en slinga kring serbiska byar.

----

-Fredag 11 Jan

LSG3 idag. Körde första SISU. Dimmigt utav bara helvete.. såg knappt 5m framför mig. Stötte på 3 olyckor under vägen... varav den sista fick jag dra loss med min vagn. Ett lastbilsekipage som .. ja jag vetifan hur han lyckas, men den blockerade HELA vägen ... Där var säkert 40-50 pers, 4 - 5 UNMIK poliser och nån stackars britt som försökte styra upp ordningen.. alla hade egan ideer om hur fan man skulle få bort den. Min plutch hoppa ut o tog befälet ganska direkt.. Efter 10 min var lastbilen på rull igen. Låg växel och en Kim vi ratten så löste SISUn problemet :camo: Britterna vart tacksamma som fan sen...

Vissa olyckor man körde förbi ville man fan inte veta hur det gått för föraren.

Filmade en dal av händelsen givetvis. . När jag kom till campen upptäcker jag att min styraxel är inte riktigt som den ska.. får reda på att den använt den tidigare till att köra terräng med för de som ska få förarbeviset..(de som inte fått) ...arg som ett ollon lämnar jag in den på REP.

- Lördag 12 Jan

LSG3 Eskorten idag med. Kör förbil. (softskin som blockar korsningar o sånt) Gick bra.. såg bara en olycka idag. Dimmigt idag med men inte lika farligt.. nu såg man iaf fronten på bilen..

Såg PearlHarbour filmen .. rätt okej.. lite smörig kanske.. lång var den med. Kollade inte CIM-IA larmsystemet senare på kvällen, då kanske jag o en till var tvungna att sätta upp skiten.

-Söndag 13 Jan Fick tillbaka min vagn från REP .. Hel och fin ... Tränade en del. Hjälpte QM (adjutanten) med lite grejer för inkommande besök. Som tack för det fick vi basta i gästförläggningen, sjysst som fan .. Bastu e fint. Softar på mässen resten av kvällen.

-Måndag 14 Jan

CIM-IA larmsystem ...usch Varit kabeltattare hela dan med Dmitri (Golfs sjukvårdare) Vi gjorde det sketa snyggt, drog säkert ut 5km kabel i dag. Vetifan om det funkar .. det ser vi imorn.

Innebandy.. svettas som fan.. måste träna mer....

-Tisdag 15 Jan

Kabeltattare igen.. lite småjobbigt klättra över vagnar och släp och runda lyktor och över murar.. aghh .. ca 5km idag också

Sen vart vi på *KFOR MAIN ..köpte skit.. handuk och lite gåvor hem.. Skriv brev till Annika.. på dåligt humör lite idag. Trafikmöte med trafikombuden.. gissa vem som är det i plutonen.. . *suck* Samt gick skyddsrond med kompch.

*KFORMAIN = BAS och Huvudcamp för KFOR styrkorna. Här sitter brigadchefen osv.. Massa massa PX att handla i. Lite som en egen stad med barracker överallt.

-Onsdag 16 Jan

JA.. vad fan har man gjort idag.. inte mycket. Repat SISU mest.. kollat brandsystemet i den, allt funkar som det ska. Köpte CD-skivor för 130D !. . mp3 mest

Packat det sista.. . Åker på LEAVE IMORN wohoo.. :=o

*HEMMA 3 VECKOR på LEAVE*

-Torsdag 7 Februari

TEBAX !! fan va skönt.. klättrade på väggarna den sista veckan hemma.. usch...

Har hänt hur mycket som helst medan jag var borta givetvis... de har varit ute på patrull och sovit i tält och ja massa skoj.. :ph34r:

Tärnade innebandy tills jag dog. Kvällsfikat var extra gott idag... gratis mat mmmmmmm

-Fredag 8 Feb

Skjutning idag. Sköt med alla våra vapen + röken på vagnen. Sen brann stället ned... nej men en rejäl gräsbrand som man fick släcka.. asjobbigt, varmt som fan och i uppförsbackar hela tiden... och vattnet fick man bära i 20L dunkar.. När brandkillarna kom hade vi släckt nästan allt .. Filmade mycket under skjutninge. Sitter just nu i SÖK-Beredskap.. bläh..

-Lördag 9 Feb

Slaz (ett område i bergen utanför Pristina) vi C2 (Charlie 2, en ställe med massa telesnubbar o en massa master) SierraLima hade en superhemlig sök operation där. Vi var där och hade MCP med min vagn så att de kunde söka ostört. Otroligt vacker dag där uppe. Vi grilla korv och sånt. Hittade misstänkt minfält under våran patrull. En annan sökpatrull hittade fett med ammo. 14,5 mm luftvärns kulor och RPG ammo. Filmade en del. Spelade lite dator resten av kvällen på campen och trixa med kameran.

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...es/DSC00213.jpg

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...es/DSC00231.jpg

-Söndag 10 Feb

Vård o Inventering .. *usch*

Annars lugn dag, regnade lite på kvällen. Blåste som fan också.. skumt jevla väder här alltså. Spelat lite. Mailade Chelsey.. hon e hemma i Wales nu. Kollade med PX om lite prylar. Golfgruppen hade tydligen varit med i Slaz idag och hittat massa ammo o sånt.

Forts. finns på nästa sida.. bara klicka dig dit.

Jag resarverar mig mot alla stavfel... för även solen har sina fläckar.. :P

Edited by Kimster

• Forumsledning
När du hade ledigt...vad gjorde du då?

Fick du inte typ ta på dig civila kläder och dra litet på stan i pristina...kanske shoppa lite...;)

Svar nej !

Hade inte ens civila kläder med mig förutom träningskläder.

Hej hallå.

Rätt intressant att läsa faktiskt. Även om det är lite korta notiser ibland. En sak som jag inte förstod (eftersom ni använder en hel del slanguttryck) var softskin? Vad innebär det? Kör utan pansar?

Fortsätt gärna att posta lite fler dagboksanteckningar. Du borde nästan skicka en kopia på din dagbok till Krigsarkivet.

• Forumsledning

Uppdatert dagboken.. har lagt in lite länkar till bilder som är från dagen jag berättar om...

Ska försöka göra det vid varje gång då jag har bild som matchar...

:D

Fick du inte typ ta på dig civila kläder och dra litet på stan i pristina...kanske shoppa lite...;)

Svar nej !

Men hur kommer dig sig att många soldater besöker pubar med mera under sin tjänst?

Vad händer om man är ledig en dag , tar på sig civila kläder och tar en promenad i kosovos gator?

• Forumsledning

Svar nej !

Men hur kommer dig sig att många soldater besöker pubar med mera under sin tjänst?

Vad händer om man är ledig en dag , tar på sig civila kläder och tar en promenad i kosovos gator?

Du, får gärna berätta din källa angående att soldater besöker pubar med ett syfte som inte innefattar tjänsten. Vi pratar Kosovo nu.. inget annat ställe.

Du får inte ta på dig civila kläder och springa ut på "Kosovos Gator" så länge du är anställd i utlandsstyrkan. Försöker du så kommer vakten att gladeligen stoppa dig. Lyckas du komma ut ändå, är det en sak, men räkna med att du kanske blir avskedad om du blir påkommen. I mildra fall blir det böter, och ett "trevligt" snack med batch.

Svar nej !

Du, får gärna berätta din källa angående att soldater besöker pubar med ett syfte som inte innefattar tjänsten. Vi pratar Kosovo nu.. inget annat ställe.

Du får inte ta på dig civila kläder och springa ut på "Kosovos Gator" så länge du är anställd i utlandsstyrkan. Försöker du så kommer vakten att gladeligen stoppa dig. Lyckas du komma ut ändå, är det en sak, men räkna med att du kanske blir avskedad om du blir påkommen. I mildra fall blir det böter, och ett "trevligt" snack med batch.

källan...man läser i tidningar att folk på utlandstjänst har varit på brodeller, pubar med mera.

källan...man läser i tidningar att folk på utlandstjänst har varit på brodeller, pubar med mera.

De flesta fall av bordeller och allmänna svinerier har väl varit på leave-resor till andra ställen än hem, att det organiserades "semester"resor men p.g.a. skriverier i tidningar så måste man numera åka hem först och får styra upp svinerier på egen hand om man nu vill det.

Källa: En Lt. på F4 som varit på två missioner under 90-talet.

Ni som haft utlandstjänst, bekräfta!

• Forumsledning

OT

Du ska inte tro allt som står i tidningar.. Men det som hände var alltså förbjudet och inte tillåtet. Samt så skedde det inte i Kosovo som jag nämde utan på ett annat ställe.

DÅ vart vi utanför tråden som fan... Inget mer om det nu utan har ni fler så ställ dem i en annan utlandstråd motsv.

Trevlig läsning ! ;)

Verkar vara en otrolig upplevese att göra något utomlands sådär. Kanske både på gott och ont ?  :banana  :ph34r:

Helt klart en upplevelse för livet att tjänstgöra i Utlandsstyrkan!

Rekommenderas å det varmaste för hugade spekulanter med en stabil livsituation på hemmaplan.

• Forumsledning

Jag skriver i nytt för att inte skapa för många ord och så forumet spunkar ur och vägrar..etc..

Forts från den 10 Feb

Måndag 11 Feb

AAIIAAAAHHH Hej hallå :)

Har haft utbildning hela dagen. Förmiddagen vart det sökutbildning med ett par jävulskt drillade britter... fick lära oss hur man söker fordon, bilar o bussar på ett speciellt sätt. Nyttigt som fan. De hade grymma erfarenheter från NordIrland där det tydligen kan hetta till som fan ibland med alla vapen o skit som de försöker smuggla. Jag o min co-driver fick vara med under bussen.. hade på oss vita skyddskläder.. såg ut som en gigantisk spermie.

Eftermiddagen så hade jag feta orgasmen ALLAN .. flög Helikopter vid *Apod. Vi hade chopper utbildning med att ta sig i o ur och helikopter säkerthet och dirigering osv.. sen bjöd de på en nice tur med Puman runt omkring den delen av Kosovo. Jag filmade nästan hela tiden då de hade öppna dörrar och jag satt närmst utgången :D:D

Sen körde vi fakead eskort hem så det skulle gå undan. Det var då jag såg en VW-buss modell tidigt 80 tal med utslitna säten och istället för folk därbk stod det en ko .. (!)

Köpte lite Yxmjukvara på vägen hem.. ser ut att funka bra.. ..vakt imorn 12h ...

*Apod = Britternas Helikopter camp.

Tisdag 12 Feb

Förmiddagen hade jag sjukvårdutb med C Medic platoon. Rätt basic men ändå nyttig repetering.

Sen hade jag personligt samtal - gick bra det med.

Kl 1900 gick jag på Camp vakten framtill 0700. Under natten spelade jag o min HMG-skytt in lite kul film som man kan skratta åt.. fan vad tråkigt vi hade :) Försökte sova sen... NOT..

Onsdag 13 Feb

RIOT RepUtbildning, trött som ett as. Hade det mellan förråds containrarna slogs som fan... Skadade axeln lite.. men vad fan lite skit får man ta. Sen vårdade jag SISUn. Varit upp i snart 36 timmar .. . bör ta o sova lite.. tror jag... aaggh

Torsdag 14 Feb

Suttit Vakt hela dagen.. försov mig en halvtimme.. NOT GOOD fick lite skäll av min grupp.. jaja jag gjorde fel och jag tog det.. lungt. Nya killen till plutonen har kommit, verkar okej.

Fredag 15 Feb

Vakt idag med .. sov mest sen hela dagen. Fortfarande ont i axeln.

Lördag 16 Feb

RIOT på *Razorback. Jag körde mest vagnen.. ville inte göra min axel illa igen.. eftersom den fortfarande bråkar med mig. Filmade undertiden vart coolt som fan. Vi hade sjukvårdsplutonen mot oss.. vart lite sådär.. de var rätt kassa på att aggera trovärdigt.. när vi tog skydd för en handgranat så .. stod dem fortfarande upp och kasta vatten på oss.. nötter !...

Städade Vakten på eftermiddagen och sopade en massa och samlade fett med skräp.. vart fan kommer allt ifrån... . :D

*Razorback = Ett ställe strax utanför Camp Victoria med en skjutbana o en helikopterplatta.. och lite annat skit som inte får plats inne på campen.

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...mages/Riot7.jpg

Söndag 17 Feb

Vila hela dan. Fixa lite jox med SISUn. Sitta vakten inatt 12h

Måndag 18 Feb

Sov förmiddagen efter nattpasset i vakten. Vårdare lite RIOT-utrustning. Skumade mest omkring idag. Kvällen hade vi PatrullRapport-utbildningd av SierraLimas *LNO´er

LNO = Samverkansofficer

Tisdag 19 Feb

Crescent Eskorten. körde förbil. Eskorterade bussar idag. Filmade under vägen i en timme. La kameran på instrumentpanelen och så fick den ligga där ... Lånade lite pengar.. mådde dåligt under kvällen.. magen spökade.

Onsdag 20 Feb

Skjutning i gruvan.. Jag filmade mest. Vi skjöt massa HMG och lys - lyspistol, närlys och mellanlys.

Då vi måste görapå dagarna så.. befolkningen tycker tydligen inte om det på natten :/

Kastade handgranat också

Torsdag 21 Feb

Lökdag, städat U:et (där vi bor) Putsat bössan, vi hade tom visitation.. :o helt otroligt men men. Ska skrubba SISUn också då det är körförbud på den jävlen pga att vi inte har några säkerhetsbälten där bak.. :) *svär en massa* Skissar lite på min film som jag tänkte göra när jag kommer hem sen. Köpt lite yxspel idag också

nytt >>

Fredag 22 Feb

Halvdryg dag med vård på vagnar och sånt. Hade först utbildning o repetition på Kontrollboken och vård-80 systemet, med vår "kära" TC (Teknisk Chef) Han var officer från flygvapnet och jobbade som flygplanstekniker motsv. ..eller nått sånt.. och hans sätt att kolla flygplan verkade han föra över på vårat sätt att kolla vagnar.. . :} jag bara hoppar av lycka... :) .. jaja annars lugnt idag.

Lördag 23 Feb

Sökoperation Prowler. Min pluton har fått ett eget område uppe i Slaz-terrängen som vi delat in med våra grupper som vi ritat in på karta o allt. Uta och traska i bergen vart kalasskönt. Man får lite motion och det är kul att komma bort från skiten och allt skräp. Vårat uppdrag är att leta efter Ammo, vapen och kolla lite med lokalbefolkningen där uppe hur dom har det.

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...es/DSC00197.jpg

Söndag 24 Feb

Prowler idag igen. Var och körde på massa skumma grus-stigar-väg eller vad man nu kallar dem.. traktor-stig kanske. Varm som fan idag.. märkligt.. bara februari. Men en underbar dag igen. Hittade inget dock...

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...es/IMG_0015.jpg

Måndag 25 Feb

Idag vart det vila och vård. Jag vart o dona med vagnen en del, samt steg in några timmar i vakten, mest för att nån skulle göra nått annat..

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...images/fis1.jpg

Tisdag 26 Feb

Kartfixa halva dan, inför fortsatta prowler missions ...tråkigt som fan... Var sen och slappa på mässen hela dan.

Onsdag 27 Feb

Prowler idag. Sökade som fan uppe i terrängen .. hittade massa skumma hus och gårdar som övergivits under kriget. Många saker låg kvar inne och vissa hus vart olåsta. Hittade torkadfrukt och.. en leksaks pistol .. woohoo ... närmare än så kom vi inte :)

Torsdag 28 Feb

Prowler idag igen... och BINGO ..hittade 2 pskott modell ryska varianter.. samt lysgranatshylsor med fallskärmar, brittiska artellerilys enligt EOD som vi kalla till platsen så de fick ta hand om sakerna.. Det finns en regel vi måste överalllt annat följa.. RÖR EJ Jag filmade givetvis :) finns förevigat.

Fredag 1 Mars

Nis Express har bytt namn till Luxton Express .. och vi får/ska numera inte köra den med våra SISU. . :):((:((

idiotbritter som bestämmer över nått de inte har en aning om. De ser bara att vi löser vår uppgift bra hela tiden och då drar de ner på pansaret. Vårat enda skydd egentligen om nått skulle hända. För bara ett år sen så sprängde de Nisen under KS03 ... . men jaja

Vi körde långa rundan idag till Gate 5. Var och snacka med jänkarna och filmade och .."försökte" prata med ryssarna .. filmade och fota lite.

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...es/IMG_0010.jpg

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...es/IMG_0019.jpg

Lördag 2 Mars

Trafikombuds möte.. bla bla bla bla... massa regler och ..läsa lite SÄKI. 3.grp förare var och körde lite terräng med vagnen och råkade missbedömma djupet i en pöl... .. det hela sluta med att det var vatten i heeeeeela vagnen .. det låg GN1´or och telehjälmar o flöt omkring inne i vagnen.. = NOT GOOD ... så vi fick bärga upp den och REP fick en rolig tid med att "sanera" vagnen.. mest skador hade elsystemet tagit. SISU - Kan bada ?? njaaaaa tveksamt. Fotade givetvis. (Ska lägga upp det så fort min cp lina funkar som den ska..)

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...Sisu%20blot.jpg

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...isu%20blot3.jpg

Söndag 3 Mars

Prowler idag. Varmt o jobbigt.. fan nästan sommar värme här nu. Backarna vart 45gradiga och jag vart dyngsur.

Var hoss Finnarna "Camp Ville" några mil från CV (Camp Victoria) Där basta vi i en av deras typ 25 bastuhus och drack öl hade det bara fiiiint.

Måndag 4 Mars

Fysdag. Brännboll och fotboll på fotbollsplan utanför campen. Rätt soft dag annars.. sol och allt. Gjorde lite tappra försök i gymmet också

Tisdag 5 Mars

1500 Maingate, till 0700 nästa dag. Fet sovmorgon hade jag. Sen är det min omgångs tur att ha vakten.. . örk.. ;)

Onsdag 6 Mars

Ja .. gick av 0700 sov hela förmiddagen.. upp sen för ytterliggare ett nattpass ivakten. Vad händer i vakten egentligen ? -Inte så mycket dramatik direkt. Vi tar hand om brödbilen som kommer mellan 0300 o 0500 och eskorterar den till matsalen där de dumbar nybakat 10 sorters bröd. På dagarna kommer sopbilen och då eskorterar man den runt på campen som tömmer alla sopor. Våran favorit "Toyfor" Bajsbilen kommer och tömmer utedassen ibland. Ibland är det den stora som suger upp från våra barrack toaletter också En dag i veckan kommer tvättbilen och så ja.. ni hajjar..

Utöver dessa rutiner så släpper man in alla som jobbar på campen och de hämtar sina ID-kort som de bär med sig under sin tid på campen. Jättekul ibland .. för då sitter man där .. klocka är runt 0654 och lokalbefolkningen (tvättyxor, städyxor och tolkar) kommer och man har världen SUPERLEENDE när dessa trötta saker kommer.. och så hälsar man på mest vänliga och superglada sätt man kan .. hehe riktigt kul att se deras försöka att.. bli glada.. och ja ibland så piggar man upp dem med ett leende.. ..

På natten sen kör vi våra patrull rundor runt campen och kolla vissa objekt och så.. ..ja lite om vakten det... jo. ja just det.. MYCKET SonyPlaystation och video blir det om nätterna kan jag tillägga...

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...lvakt%20008.jpg

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...es/DSC00332.jpg

Torsdag 7 Mars

Vakten idag... 16 timmars nattpass. ..jehoo.. .. :/

Fredag 8 Mars

...gissa vad.. just 16 timmars vakt på natten.. Började faktiskt lite smått med min plutonsfilm som jag planerat lite grann på... riktigt kul faktiskt.

Fredag 9 Mars

...ja Vakt inatt igen. Runt 0112 dyker det helt plötsligt upp en snubbe en från PapaLima kompaniet som tydligen haft fest nånstans nere i Aijvalih (Byn som ligger precis intill campen) och .. han vart en hel del full .. han har inget annat än kängor byxor o M/87 tröjan på sig.. inge vapen inge radio.. no nothing.. = inte så bra.

Vet inte vad han fick som straff... men han fick vara kvar iaf.

Lördag 10 Mars

Vila idag. Min co-driver råkar ut för en familje tragedi hemma.. hemskt som fan.. så han ska åka hem imorn. Vet inte om han kommer tillbaka. Ingen munter dag för plutonen... :(

Forts följer. ,O

• Forumsledning
Man får tacka för kul läsning men vad betyder "yxprogram" och "yxspel"? 8-/

JohnDoe

öhm hehe.. Yxa- är ett ord för lokalbefolkning. Alltsom köps i lokala affärer brukar man kalla för yx-blabla

så om jag går in i cd-kiosken och köper en piratkopierad (för de är 99% piratkopierade) så säger man yxskiva. Om jag går in i en färgaffär och köper färg så .. ja yxfärg :) yx- har en negativ betoning och räknas oftast som .. en mindre bra produkt .. . .. typ nått sånt

Guest J-Star

<ler och garvar emellanåt/> Kul skrivet på sina ställen. :)

Men låt för fanken inte kvällspressen få syn på det här. Får de veta att ni använder gammal slang(*) som "yxor" då djävlar exploderar de väl. 8-/

Keep it coming... läser med förtjusning. :)

/J

(*) När farsan visar diabilderna från sin tjänstgöring på Cypern och Gaza, då brukar han det uttrycket rätt friskt. Och han var där på 60-talet. ;)

Yxa är även ett ord som används för att beskriva en erfaren FN- eller utlandsstyrkesoldat.

Som nyanländ på sin första mission är man "Pinky"

När man fått sin medalj är man en "Yxa"

När man gjort tre missioner eller mer är man en "Gammelyxa"

The Swede

*Gammelyxa*

• Forumsledning

Dåså .. uppdaterat en massa av dagboken på samma sida..

SAMT så nu finns det lite länkar till bilder som jag lagt in... tror det var bättre med länkar än att visa själva bilden.. så laddas sidan snabbare.

8-/

Själv kommer jag söka till KS10 KS11

Kanske Kongo också.

Mvh Livhusaren

Rekrytering till FK02 pågår fram till 8 juni. Endast två missioner är planerade hittills. Det är med andra ord inte säkert att det blir en FK03.

Även KS-missionerna kan komma att ändras avseende tjänstgöringstid och förmåner.

• Forumsledning

Jag fortsätter mitt skrivandes

Måndag 11 Mars

Har inte skrivit nått... måste varit trött eller nått..

Tisdag 12 Mars

Crescent Eskorten. Gick som vanligt, och med UN- bussar idag. Flirtade med tolkarna gjorde jag o min sjukvårdare :/ ehhe kul som fan.. rätt söt sak det där. Vi slogs om vem som skulle hålla i radion som hade kontakt med henne i bussen...

Onsdag 13 Mars

Operation Prowler fortsätter idag, ut o traska ..som vanligt fick kanon väder.. gudarna måste gilla oss. Gick långt idag, säkert 1,5 mil glömde kolla GPS´en Filmade en massa.

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...fis1%20(15).jpg

Torsdag 14 Mars

Crescent Eskort på förmiddagen, bara bilar idag. Gick lungt bra väder o allt. Hata dessa idiotvägar bara.. bilen skakar ju fan sönder.. Sprintern bara väntar jag på att den ska gå av eller nått.

Sände RADIO på eftermiddagen. Vi har en radiostation på bataljonen. Den bemmanas inte av nån egentligen utan sköts av S6 (Sambands Sektionen) Vill man sända och spela musik eller prata, så bara anmäler man sig och till S6 och så får man en lite utbildning på hur utrustningen (komplett med allt) funkar. Jag har ju givetvis med mig min Laptop och pluggar in den och vips.. 6000 låtar till godo. :/

Tränade efteråt.. Plutch tillbaka efter Leave (ledighet).

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...s/1DSC00229.jpg

Fredag 15 Mars

urk.. Särskild tillsyn på SISU .. själv !! då min co-driver åkt hem.... fett med göra för min del.. Min HMG-skytt vart snäll och hjälpte till. Mixade sen film halva dan, och sände lite Radio igen.. fan det vart så himla sköj.

Lördag 16 Mars

LSG3 Eskort. Hade med oss nått jevla nyhetsteam från nån tidning eller tv.. jag vetifan.. Sen fick grön för en *Baccis-resa till Bondsteel (Jänkarnas camp) shopping shooping... Sen åkte vi till Finbat och Camp Ville ..och spana deras PX (camp-affär) också.

Fältartisterna gjorde ett första framträde på Muddymess (mässen) ..oooh titta tjejer... . :2guns: det var välfyllt kan jag säga.. go musik oxå 8-/

*Baccis .. ja det finns förklarat på nått ställe här på forumet..

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...s/1DSC00220.jpg

Söndag 17 Mars

Hela dan gick åt till SISU´n inventera alla tillbehör och osv osv.. själv fortfarande. Massa skit som finns plutonscontainern också.. så mycket skit det finns...

Måndag 18 Mars

Prowler idag. Bra väder.. inget att klaga på... VI körde mest idag med våran coola vita TLC (ToyotaLandCruiser) som är bäst. Fan ska ha en sån när jag köper bil nån dag. Körde mycke terräng kan jag säga.. asskoj.

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...es/DSC00232.jpg

Tisdag 19 Mars

Var uppe på Spybar (svenskt troophouse med en pluton) Ligger uppe i Slivovo trakterna upp mot bergen. Operation Drawbridge hette det.. vi gjorde lite där .. fet patrull kan jag väll säga. Lite film också. Kom hem sent .. typ 0130 ... sova nu...

Onsdag 20 Mars

Vilodag. tittade på film.. massa film.. Kollade upp med vårat PX om beställningar och om vilken kamera jag kanske skulle köpa.

Torsdag 21 Mars

Patrull i byn Aivalija i några timmar. Hjälpte SierraLima lite med sånt.. såg massa hundar som man vill ploppa.. livsfarliga vissa.. rabies och fan vet vad de går o bär på. Annars var det inte mer.. idag.

Snubbar från KS06 var här på CV o titta lite på oss .. rekade inför deras mission tror jag.

Fredag 22 Mars

Idag fick vi lite ledigt för de som ville åka skidor.

Jag och min HMG skytt var de enda på plutonen som ville... resten hade att göra eller ville inte.

Vi åkte med buss norrut ...upp i bergen till nått jevla skidhotell.. ála 70tal som fan var det...

Man kunde där hyra grejer och ut o åka i en backe som var öppen.

Min HMG skytt som typ.. ja norläning som han var ..föddes ju typ på ett par skidor.. valde skidor.

Jag ..världens sörläning ..tog snowboard.. fan det såg ju coolt ut på TV .. då kunde jag oxå vara lika cool.

Tuff som en 5 åring satt vi oss på liften och åkte upp.. 2000m höjd nånting stod det på GPS´en. Backen som var öppen var givetvis inte .. nybörja backen.. men va fan.. jag har ju lärt mig cykla.. så ska det här gå också.. min polare virvla ner en bit som om han aldrig lämnat ett par skidor.. En annan. . .. ... det är nu det onda börjar.

Jag åkte 5 m trilla åkte 5 m trilla ...5 m trilla.. 10m trilla 5m trilla... helvete ... helt jävla slut var jag också

Tog i som fan.. .lyckades åka 15m ..trilla.. min polare sarkastiskt som han var tyckte det gick ju bättre o bättre.. .. jvar totalt slutkörd.. :/ blött och kallt var det också. och inget slut på backen såg man.

Jag gjorde fan ett sista försök.. åkte.. jaaa 10. 20 .. dro dit som fan snurrar runt i snön baklänges... hamnar på rygg och börja kana nerför med huvet före.. . . . ... och.. ja titta ... jag kommer ner iaf.. så jag lät mig själv ligga där på rygg medan jag kanade neråt fort som fan... skitbra.. slipper jag gå. .. tills jag såg nått grått flyga förbi.. efter en närmare titt på dessa grå saker så såg i farten att det var stenar som dök upp ur snön. . och jag med huvet före.. :ak: . AJAJAJAJAJAJ bROMSAAAA satta brädan i snön så hårt jag kunde.. jag hade nog kanat 200 250 m... ... fy fan.. sen gick jag ner resten.. kasta av mig skiten gick o lämna tillbaka skiten... stampa in i resturangen och beställde öl.. ..där trivdes jag mycke bättre.... fy fan vilken dag.. lite filmat också. jo jag pkte liften en gång till .. mest bara för att det var kul att åka.. . . B)

Kims första snowboard tur.. vart inte som jag räknat ... :wub:

Lördag 23 Mars

Något shockade från gårdagen vart vi iväg på Prowler idag också ..åååååhh så härligt att bara använda fötterna till att gå med.. det här med skidor e fan överskattat.

Sen vart det FETT MED ÖS på kvällen, fältartisterna hade sin stora spelning i vårat gigantiska förrådstält som de gjort iordning. Jag hade tur och slapp gå vakt som vissa andra ur plutonen fick göra.. Det var asröj som fan. Jag satt på en Stege och filmade också.. massa inbjudet folk med britter och finnar och norrmän.

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...es/DSC00218.jpg

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...es/DSC00216.jpg

Söndag 24 Mars

Vilodag.. Fast jag ville inte ..så jag följde med Golfgruppen till VCP1 (vehicle checkpoint)i Gracanica och hade sök halva dan på bilar. Filmade en del. Fan vad tråkigt folket måste ha som stå i en sån här dagar ut och dagar in... :banana

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...es/DSC00243.jpg

Forts följer :/

• 3 weeks later...
  • Forumsledning

Måndag 25 Mars

Vakten i Maingate i natt igen. Mailade lite folk under tiden. Är man vakt på natten så är oftast alla datorerna lediga i welfare-rummet, och man kan sitta ostört. Detta gör man när man har patrulluppgift, för då gör man sin runda och sen sitter man en 20min vid datorn.

Sände Radio på morgonen direkt efter.. Lekte lite GOODMORNING VIETNAM ... hehe

Tisdag 26 Mars

Sov till 1400, väcktes av grpch vi hade fått högsta beredskap. Det skulle ske ett krigsfånge utbyte vid Gate3, och britterna hade begärt svensk assistans... men precis i det sista innan vi rullade mot Gate3 fick vi bakåt av Staben. Vi skulle inte näravara.. . *FAAAN!!* :D:ak: ..

..resten av den gick mest omkring o vart sur..

Hade mässen på kvällen, jag o min sjukvårdare... vi var jevligt grymma som bartenders.. spelade kalasbra musik hela tiden och fick beröm våra besökare och mässchefen :)

Onsdag 27 Mars

Maingate.. . inget mer att säga om det.. bläh..

Torsdag 28 Mars

Ledigt !! yes ! Baccis till Bondsteel och Kfor Main. Ännu mer pengar som spenderades på .. skit typ. ;) Vagnen får rulla också vilket är bra så vi får köra så mycke som möjligt.

Fredag 29 Mars

KSP 90 stridsskjutning på Slatare ..vi sköt från vagnen i rörelse.. coolt som fan. Filmade en massa..

Vissa har sett min film här på forumet ..visst e den häftig :) (nej jag tänker inte lägga upp den.. 250MB stor..) sorry

Lördag 30 Mars

Maingate ..wohoo .. . va kul.. eller inte.. Gick dagpasset för ovanlighetens skull.

Söndag 31 Mars

Maingate .. .. ... .urk. . . Enda som e kul så här på en söndag, är nog allt besök från olika länder och UNMIK som kommer hit. Svenska UNMIK poliser tar med sig lite kollegor från världens alla hörn och äter våffla som serveras på söndagar under sjukvårdsplutonens regi. Kalastrevligt egentligen, pengarna går sen till humanitärt bistånd.

Måndag 1 April

Vilodag, som vi ängnadfe åt att göra en film om MCP. Vi tog våran vagn och åkte ut nånstans och gjorde MCP. Skillnaden denna gång från alla andra var att jag filmade allt. Filmen var beställd av PapaLima Kompch som ville ha en förevisningsfilm motsv om just MCP som han skulle skicka till sverige och till nått Förband.. tror tom det var HV som vart intresserade av det.

Tisdag 2 April

Idag fick vissa av oss möjligheten att gå Dancon Marschen. Givetvis var man på plats på den Danska Campen och gick den .. ca 2,6 mil långa sträckan, som var rätt tung eftersom det bar uppför en HEL DEL. Jag bar den svenska fanan :) Belönades med diplom och medalj efteråt..

Onsdag 3 April

Fick dagen ledigt av Plutch för att klippa ihop filmen vi spelade in i måndags.. Blev mycket lyckat och kompch var übernöjd. Vi såg den alla sen på 52" Tvn i mässen.

Torsdag 4 April

Crescent Eskorten idag.. slappt och lungt. Tolk från OP6 fick vi "Maria" .. mycket trevlig donna att sitta o prata med, hade hur kul som helst.

Fredag 5 April

LSG3 Eskort.. Vi skulle eskortera en penga transport idag så vi hade snäppt upp oss en hel del. Körde med 2 vagnar och en softskin som förbil. Jag fick "baccis"-luckan på vagnen, så jag filmade mycket av det hela.

Under hemfärden genom Pristina small det till utav satan i vagnen jag åkte i. Feta rökmolnet allan bollmade ut från avgasröret.. inget visste vad fan som hände.. Vi lyckas fortsätta hela eskorten till målet, där vi kunde kontrollera vad som hände.. Pelle han som körde sisun konstatera att nånting i motorn hade gått åt helvete och vi kunde inte rulla mer... Så andra vagnen fick bogsera hem oss till Campen för reparation... Filmade allt gjorde jag :)

Lördag 6 April

LSG3, bara en vagn idag... Vi börja få ont om fordon som är hela och funkar på plutonen. Jag körde efterbil.. med våran vita ToyotaLandCruiser.

Söndag 7 april

Vila. tittade på film halva dan.. sova lite äta lite.. massa lökande. På kvällen åkte jag o plutch och hämta den radio utrustning som vi ska ha imorn hoss Britterna på Camp SlimLine

Måndag 8 April

Skulle eskorterat ett Dansband idag.. men blev aldrig av.. de kom aldrig.. vet inte om det var gränsen eller nått som strulade... De kom senare.. 2v senare..

Tisdag 9 April

I våran desperation av att ha så få rullande fordon vart jag inne hoss RepKillarna och han som besiktar och godkänner fordonen. snackade lite .. kom överens om lite grejjer och .. det slutade med att MIN vagn fick rulla igen.. woohoo .. Tog mig senare en liten provtur i terrängen.

Onsdag 10 April

Operation SKOLA hette det. Det gick ut på att vi åkte ut till byarna och deras skolor och visa upp oss lite, prata med barnen och visa vart vi kommer iffrån på kartan och ja.. busa o skoja med dem... detta inkluderade även i att spela fotboll....

Min kära stf grpch lyckas med att på 2 av 3 skolor LURA i alla ungarna (6-14 åringar) att JAG var Sveriges bästa fotbollspelare !!! Att jag hade spelat med Ronaldo och killarna.. . .. . :((:(( och FYY FAAN säger jag bara.. jag hade inte EN ENDA LITEN SEKUND DÄR JAG INTE hade nån lite odräglig parvel som skulle hänga på mig, hålla handen, fråga vad jag hette, sitta runt benen . .. . . *arghh* de vart säkert en 50 ungar i varje skola.. OCH det bästa utav allt då.. jo vi skulle ju spela MOT ungarna också.. och Kim som typ inte kunde träffa en fotboll om den nu var stor som en badboll..

Jag slant och trillade och . . .. tjejerna vart väldigt förtjusta i mig.. minst sagt.. . bortgjord ? .. det är bara förnamnet... . Hände EXAKT samma sak på nästa skola.. och jag verkligen bönade o bad om att inte göra det.. men nej.. han snacka med tolken och tolken flinade och sa till alla där att.. -här har vi sveriges bästa fotbollspelare.. ... .

När vi kom hem .. och jag vart lagom munter... . så tvättade jag Sisun och bättringsmålade den lite på vissa ställen.. fy fan vilken dag..

Torsdag 11 April

Operation Prowler idag. Körde i en fett grym terräng, gick skitbra. Lugn och härlig dag.. med att traska ute i skogen. Tog hemresan genom Pristina... så vi kunde titta på lite folk och så.. ..

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...es/IMG_0070.jpg

Fredag 12 April

Vård av alla optisk utrrustning och mtrl. Samt Repetion och utbildning av Radio mtrl.

Forts. följer ,O

Mycket Prowler blir det (i dagboken).

Ambitiöst försök att söka av halva bataljonsområdet. På KS06 hade vi fullt upp med att avsluta påbörjade sökoperationer. Men visst, jag lämnade nog över en och annan operation oavslutad också.

/USC

• 4 weeks later...
  • Forumsledning

hittade mina sista rader i min dagbok som jag tänkte slänga ut här innan jag avslutar mitt äventyr.

Lördag 13 April

Hände inte så mycket idag mer än lite vård, lite jollrandes på campen för att kolla upp vaktsystem. Sände sen Radio hela kvällen efter förfrågningar. Fick telefonen att funka med radion så jag kunde ta emot samtal under sändning. Funderar på att köra Hassan... fast... nej kanske inte. Men det kom önskningar iaf :)

Söndag 14 April

Idag.. så ja det var vapen vård av tunga vapen. På kvällen så hrm.. ja vad fan gjorde vi.. vi tog.. ja en massa combat bilder.. sånt man gör ibland när man har tråkigt.. mer säger jag nog inte om det B)

Måndag 15 April

Idag vart det operation Skola igen. Denna gång slapp jag en massa fans för att jag var sveriges bästa fotbollspelare.. . :D men hade dock ett antal flickfans som stöttade mig i mina taskiga dribblingarna :)

Tisdag 16 April

Flög helikopter hela dan :D Vi körde Luxton expressen och det var min tur i choppern. Jag hade radio passning på 2 nät där uppe. En till min plutch och en till Brittiska HKV.. och det var ju fan en hela historia om hur det funkade. Hade nån jevla liten skit radio som såg ut som en större mobiltelefon fast den hade samma egenskaper som en RA180. Engelsk signalering var ju oxå en jevla grej. Man ska alltid börja med "Helo" annars var man "rude"

Charlie 5 Charlie 5

-Charlie 5 here over.

Helo Charlie 5, this is Charlie 4 message send over.

-Helo Charlie 4 how are you, send over.

Charlie 5 Map coordinates follows... bla bla osv

Filmade givetvis en jevla massa under färden. Piloterna var coola som fan, fråga om man hade varit med om en HELLDIVE o sånt.. -nä Okey great here we go.. Sen följde en vansinnes färd utan dess like.. Men det var fan den coolaste jag varit med om. Flyga lågt ..typ 5-7m över marken e fan bättre än sex.

Efter Lunch hade vi tagit bort dörrarna på Helikoptern som man nästan satt ute i det fria.

Jag hade nog stånd i en vecka efter.

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...April%20119.jpg

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo.../DSC00226_2.jpg

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo.../DSC00217_2.jpg

Onsdag 17 April

Maingate idag. Som kanske behövdes för att lugna ner mig lite sen gårdagen. 24(!) timmars pass blev det. Skulle kolla om man pallade.. dum som är ibland.

Torsdag 18 April

Ja som sagt ..en fortsättning på mitt 24h pass.... Solen ligger på nu som fan och det är 25 grader ganska ofta.

Fredag 19 April

Avslutande timmar på mitt megapass i vakten... somnade rätt lungt kan jag lova.

Lördag 20 April

Sov hela förmiddagen. Sen vart det SISU vård. Det börjar dra ihop sig till slutvården eftersom vi roterar hem den 15 juni. Så det vart grov meck med den. Det läckte en massa olja som fan från min vagn så vi pratade med REP om att byta motor eftersom det var enklare att göra det än att försöka laga med reservdelar, som tar MÅNADER att komma fram efter man beställt dem. ( Vilken mission som helst, är favvo uttrycket)

Vi bytte motor en vecka senare också Började förbättringsmåla min vagn på utsidan också

Söndag 21 April

Städdag, Sopade hela framsiadan på Campen och runt vakten, samt kring våra barracker. Det börjar lukta hemmåt kan jag säga.

...och där slutar min dagbok.. jag vet inte varför jag inte fortsatte.. orkade väll kanske inte.

Kan väll säga att den sista månaden o veckorna bestod av mycket av det vanliga men med mycket vård o vård och några dagar ledigt. Vi åkte till Pec i västra Kosovo igen med hela plutonen och käkade pizza på nån resturang i bergen. Vi hade även en träff med finska EOD där vi skjöt utav bara satan.

Dagen innan vi åkte hem så kom KS06 V/E pluton innehållandes en styck Henrik Svensk.. just det C SoldF.com Vi bjöd på Pinkydrink kan jag lova.. :D

Jag gav bort min radiostyrda bil till gruppen som skulle ta över min vagn... så ja lite ceremoniellt var det iaf.

En liten bit av mitt liv i missonen.

/ 1427 Kimster Sisuförare Vakt/ESkort Pluton :D

http://www.plutonen.com/ks05/images/Kosovo...es/DSC00462.jpg