Jump to content

Recommended Posts

Det är ju en ganska låg nivå, tyvärr. Både sett till det faktiska antal som dessa kompanier, plutoner m fl utgör, men också sett till just förbandsnivån. Att man kan upprätthålla en god färdighet i mindre sammansättningar med specifikt avgränsade uppgifter, efter att ha haft folk anställda under längre tid är ju en sak. Att ha fungerande (=fullt bemannade, utrustade och samövade) förband större än kompani är något annat. Bekymmersamt, helt klart.

Det blir inte så mycket sämre, bara mindre. De enskilda förbandsdelarna är i mångt och mycket bättre nu än förr. Men det finns för få förband.

Säkerligen är de enskilda GSS/K-soldaterna bättre än under vpl-tiden. De är säkert snabbare på magasinsbyten, tar bättre eldställningar, har bättre skogsrutin och kan säkert sin sambandsmateriel bättre. Dock lär ju GSS/T hålla samma nivå som tidigare värnpliktiga förband, kanske lite högre med tanke på att de är frivilliga. Så en liten del (GSS/K), av vår mycket lilla krigsmakt, kommer att vara enskilt bättre än vad vårt vpl-försvar var. Men till det kommer Knekts frågeställning, hur väl samövade är de som förband? De är säkert jävligt fäiga som enskilda soldater/grupper/plutoner/kompanier, men som större förband när mat inte blir utkört från matsalen?

Jag gillar fortfarande liknelsen med Finlands försvar. De har ju precis dragit ner på sin Kriorg till 250.000 pers, och lägger ca 25 miljarder SEK på sin krigsmakt, nästan hälften av vad vi lägger. Om vi nu, i dagsläget, skulle ställa våra två, fullt mobiliserade krigsmakter mot varandra, hur skulle det gå? Jag är ganska övertygad om att Finland skulle vinna, trots att vi har sådana anställda superninja-soldater. Om vi då skulle göra som Finland, men nästan kunna dubbla deras budget (för att fortfarande rymmas inom vår befintliga), då får vi ju en försvarsmakt värd namnet på riktigt.

• Like 2

GSS/T-systemet har flera problem, som till stor del grundas i att det är svårt att rekrytera tillräckligt med folk. Det blir en ond spiral som jag har svårt att se hur FM ska ta sig ur.

Jämfört med Hv så finns det ingen minsta kontrakterad övningstid som en GSS/T måste göra varje år. Tiden är något som soldaten kommer överens med sin förbandschef om från år till år.

Det gör att vi riskerar att skapa papperförband med stor andel "nollor" i rullorna, eftersom det är lättare att låta folk stå kvar än att ha tomma stolar som man ändå inte kan fylla.

Bristen på folk gör också att det är svårt att få ihop kompletta grupper/plutoner/kompanier med GSS/T. Det blir istället mest utfyllnad av GSS/K-enheterna.

Det i sin tur gör att många GSS/T inte upplever att det känns vettigt att satsa på sin anställning eftersom det som erbjuds i praktiken är inhopp i tillfälliga sammansättningar eller tillfällig luckuppfyllnad i befintliga GSS/K-enheter.

GSS/T är säkert ett bra extraknäck för exempelvis en student. Men någon större volym med samövande förband lär det inte bli på väldigt många år, om det alls går att genomföra.

• Like 1

Det blir inte så mycket sämre, bara mindre. De enskilda förbandsdelarna är i mångt och mycket bättre nu än förr. Men det finns för få förband.

Säkerligen är de enskilda GSS/K-soldaterna bättre än under vpl-tiden. De är säkert snabbare på magasinsbyten, tar bättre eldställningar, har bättre skogsrutin och kan säkert sin sambandsmateriel bättre. Dock lär ju GSS/T hålla samma nivå som tidigare värnpliktiga förband, kanske lite högre med tanke på att de är frivilliga. Så en liten del (GSS/K), av vår mycket lilla krigsmakt, kommer att vara enskilt bättre än vad vårt vpl-försvar var. Men till det kommer Knekts frågeställning, hur väl samövade är de som förband? De är säkert jävligt fäiga som enskilda soldater/grupper/plutoner/kompanier, men som större förband när mat inte blir utkört från matsalen?

Jag gillar fortfarande liknelsen med Finlands försvar. De har ju precis dragit ner på sin Kriorg till 250.000 pers, och lägger ca 25 miljarder SEK på sin krigsmakt, nästan hälften av vad vi lägger. Om vi nu, i dagsläget, skulle ställa våra två, fullt mobiliserade krigsmakter mot varandra, hur skulle det gå? Jag är ganska övertygad om att Finland skulle vinna, trots att vi har sådana anställda superninja-soldater. Om vi då skulle göra som Finland, men nästan kunna dubbla deras budget (för att fortfarande rymmas inom vår befintliga), då får vi ju en försvarsmakt värd namnet på riktigt.

Nu lägger vi inte 50 miljarder på försvaret och det går inte att göra ekonomisk jämförelse rakt av då finansieringsmodellen inte är den samma. Har du funderat på hur mycket av det svenska anslaget som går tillbaka till staten i form av skatter, sociala avgifter och kostnader till andra statliga myndigheter? Jag skulle säga att nettoanslaget till respektive försvarsmakt är ganska jämnstora. En jätteskillnad är det industristöd som tas ur det svenska anslaget. En mindre skillnad är kostnaden för de anställda soldaterna.

Det finns inga större samövade förband i Sverige. Det finns inte så många i Finland heller men även jag tilltalas av den finska numerären. Jag är däremot inte imponerad av delar av deras krigsmakt som har gammal utrustning och oövade soldater.

Om man skulle ställa respektive försvar mot varandra just nu så skulle Sverige säkerligen få det svårt, framförallt pga brist på krigsbaser och bomber för vårt stridsflyg. Vår armé är inte mycket att hänga i julgranen nu men om Finlands mobilisering störs jämnas oddsen ut något. Man får dock inte glömma att Sverige är inne i en omställning utan det krävs tålamod.

Låt mig vara tydlig: Dagens FM är bra utrustad på många håll, betydligt bättre än för tio år sedan, men IO14 är alldeles för liten och det samma gäller för basorg. Under 90- och 00-talet var FM inget vidare (folk tycks tro det) heller faktiskt men en aning större.

/K

Sitter och funderar på vad denna tråd gör i Hv-forumet.

Jmf mellan svensk och andra länders försvarsmakter på central nivå är inte forumet "Hemvärnet" rätt plats. Så åter till ämnet om hurvida Hemvärnet ska låta GSS/T öva med Hemvärnet.

Fk Satan

Blågul

Attans att Blågul hann in, annars hade du fått svar på tal Krook ;)

OnT:

Jg anser att GSS/T bör få öva med HV, utan ersättning men såklart försäkrade. Så kan de /T som vill få lite mer övningstid och därmed kanske höja sin förmåga lite till att vara lite högre än de värnpliktiga få göra det. Det är ju inte så att HV är ett väl samövat förband ändå, beroende på dålig uppslutning, lite övning, etc. Så lite extra folk lär knappast försämra HVs förmåga.

Det är ju inte så att HV är ett väl samövat förband ändå, beroende på dålig uppslutning, lite övning, etc. Så lite extra folk lär knappast försämra HVs förmåga.

Det finns en risk att man cementerar brister i Hemvärnets förmåga. Jag menar att anslutande GSS/T blir en kärna i förbandet som har högre personlig förmåga och agerar föregångsmän på övning, men sedan vid ett riktigt larm finns inte de personerna längre. I stället har de gått till sina ordinarie förband, där jag antar att det är GSS/K som är kärnan. Jag kanske överdriver, det blir väl inte så många GSS/T på en genomsnittlig HV-KFÖ.

Det är ju inte så att HV är ett väl samövat förband ändå, beroende på dålig uppslutning, lite övning, etc. Så lite extra folk lär knappast försämra HVs förmåga.

Min erfarenhet är att det här varierar väldigt mycket från kompani till kompani.

Men ok, hos förband som har problem med uppslutningen skulle man ju vinna på att bjuda in GSS/T genom att man skapar möjlighet för chefer att öva med fulla besättningar. Men tillfälliga sammansättningar skapar andra problem, och är kanske inte representativt för det förband den aktuella chefen är tänkt att leda.

Jag anser att Hv bör få öva med GSS/T, utan ersättning men såklart försäkrade. Så kan de Hv som vill få lite mer övningstid och därmed kanske höja sin förmåga lite till att vara lite högre än de värnpliktiga få göra det. Det är ju inte så att GSS/T är ett väl samövat förband ändå, beroende på dålig uppslutning, lite övning, etc. Så lite extra folk lär knappast försämra GSS/Ts förmåga.

Fixade dina felskrivningar.

Om GSS/T inte får öva mer, så får begära mer tid från SIN chef, precis som vi i Hv gör.

• Like 1

God dag kamrater.

Vi har ett antal soldater som har valt att gå till GSS/T.

Dessa soldater vill fortfarande öva med sina gamla kollegor i HV men får ej göra det.

Detta gör mig förbannad!!

- Soldaterna är medvetna om att de inte kan få någon ersättning för detta.

- Soldaterna har fått OK av sin GSS/T chef som uppnuntrade till de extra övningstillfällerna som de fick.

- HV KompC förstärker gärna upp enheten under övning.

Förr hade vi systemet med Extra HV man som under många år fungerade alldeles utmärkt.

Vi hade då soldater som frivilligt deltog i vår verksamhet men hade sin krigsplacering någon annanstans.

Jag har personligen och via andra som driver denna fråga fått så många korkade argument från bla RiksHV att jag snart börjar misstro min egen högsta ledning.

Att försvarsmakten vägrar att låta sina soldater öva är skandal!

Vi är inte allt förmånga i detta land som vill vara en del av FM. det visar ju med all önskvärd tydlighet resultatet av den rekrytering som minst sagt haltar.

Och i det läget hindra oss som vill ser jag som USEL personalvård.

Ingen lekstuga nu! Ta bort hv-prefixet från förbandet och se om det verkar vettigt att "öva med sina gamla kollegor"!? Det är knappast så att ex 1 serg Karlsson som nu jobbar på LSS trossvägen ringer gamla polare på telekrigbat LedR och på eget bevåg åker dit och "hänger med" på deras övning!

Däremot, har en OrgE/förband ett behov så kan man hemställa om stöd hos annan OrgE/förband. Dvs om förbandet som GSS/T tillhör har ett behov av utbilda hen så kan man hemställa om stöd med detta. Hemställer nu ex LSS om stöd med utb för Karlsson hos ex LedR så är det dock de som avgör vem som får uppgiften där, det kan ju bli telekrigsbat eller Västmanlands hvbat, trots att "polers" finns på Sörmlands hvbat.

Vi måste förstå att hvbat är förband i insatsorganisationen, inte nåt slags militärt fritids. Extra hemvärnsmän togs formellt bort när hemvärnsförordningen 1997 ersatte hemvärnskungörelsen; det ska inte finnas några extra hemvärnsmän övht! Vi måste också förstå att hemvärnsförband självklart är en del av Försvarsmakten. För Försvarsmakten är det högt prioriterat (även om det i nuläget är si och så) med återrekrytering av personal; de som slutar som GSS/K ska förmås anställas som T, T och K som inte vill det ska förmås teckna hv- eller frivilligavtal, de som inte vill det ska förmås engagera sig hos frivorg! Det gör att vi inte ska ha special, hitte på lösningar bara för hv som att "låta GSS/T öva med", vilande avtal för de som blivit anställda! Vi kan inte kämpa emot personalrörlighet eller tro att det är funkis, vettigt, eller ens alltid lagligt att föra nåt vid-sidan-om kartotek med fd hvmän-GSS. Försvarsmaktsgemensamma rutiner vid avgång ska säkerställa att folk återrekryteras. Gamla kompisrelationer (på fritiden!) är ju dock helt funkis och kanske många ggr det starkaste sättet att återrekrytera, när polare får höra att "K-soldaten" Nilsson ska börja plugga på universitet och inte så sugen på anställning som GSS/T ska de ju tjata ner honom!

Att "soldater inte få övas" som de sjävla önskar(?) är inte en fråga för den enskilde soldaten!!! Utifrån krigsförbansspecifikation och hela produktionsplaneringen så bygger man en produkt, ett förband. Nu har man gränssatt utbildningen för GSS/T och då har man också gränssatt vilken förmåga förbandet sedan ska ha.

Det ligger även i pipe-line att frivorg, ex Försvarsutbildarna, för främst GSS/T kan komma att genomföra vidmakthållandeutbildning/färdighetsträning och/eller fackutbildning med "meritvärde" för befattning/förbandet.

• Like 1

Du kan få öva med andra förband om DE vill. Antingen sker det genom ditt hemvärnsavtal eller genom att du korttidsanställs av förbandet.

Liten BW: GSS/T är en personalkategori, ingen förbandstyp.

Och byråkratin försvinner bara de kan på eget initiativ öva med Hv? Det blir ändå en hel del byrårati... Vem ska redovisa T-soldaternas tjänstgöring i PRIO, förmånsbeskattningar av fria måltider osv. Tror inte att hemförbanden eller utbildningsgrupperna vill ha denna extra byråkrati. Nu så kan inte utbildningsgrupperna administrera T-förbanden, utan det blir hemförbanden som måste genomföra den administrationen. Detta ställer krav på att det är av hemförbandet beordrad verksamhet.

Har hemförbandet beordat en T-soldat att öva med H-förband så måste det även hemställas om plats att få öva med H-förband. Förbanden måste komma överens om vem som betalar lön, övningskostnader etc. Detta är inte något som enskild individ kan komma överens om med en hemvärnskompanichef.... Bara för att det är kul...

kan bara instämma med föregående talare i denna tråd, T övar med sina förband och H övar med sina förband. Det handlar om att öva in personliga- och förbandsfärdigheter. Olika förband löser uppgifter på olika sätt.

Sedan om vi ska se på det byråkratiska så är en T soldat anställd, och ska ha arbetstid om det ska övas med Hv. Vem betalar den arbetstiden?

Försvarsmakten blev tvingade att göra vägval när pliktlagen lades på hyllan. Om det gamla KFÖ-systemet via pliktlagen hade varit kvar hade det blivit andra konsekvenser. Bl.a. en enkelhet i att vara extra hemvärnsman. Nu valdes andra alternativ vilket fick tex fördelen att T är anställda. Nackdelen med att vara anställd är att all tid i FM genomförs på arbetstid. Arbetstid kostar lönemedel.

2000 soldater som övar 10 dagar "extra" per år kostar rätt så mycket i lönemedel, instruktörer, ammunition, mat etc.

lön om exempelvis 130kr/h * 11h * 10 dagar * 2000soldater * 1,33 i arbetsgivaravgifter => en kostnad avrundad till 40 miljoner.... Sedan tillkommer kostnaden för ammunition, låt säga att det är 1000kr per år och Hv-soldat. Det ger en kostnad på ytterligare 2 miljoner. En klassisk instruktörstäthet är 1 instruktör per 10 soldater. Det ger ytterligare 200 instruktörer till H-förbanden. Det är 2000 extra arbetsdagar för instruktörer. Lägg därtill ledigheter för övningsdygn ex så blir det runt 3000 extra arbetsdagar. 3000* 130 * 8 * 1,33 => en kostnad strax över 4 miljoner.

Nu är vi uppe i en kostnad på 46 miljoner extra för att öva GSS/T soldater med Hemvärnet. Lite över 2 miljoner extra kostnader per utbildningsgrupp.

Samtidigt har det kostat nästan 14 arbetsdagar i användandet av GSS/T soldaten. på en 8 års period har det då blivit 112 arbetsdagar som T-soldaten nyttjats av FM utanför sitt förband. Det är ett stort resursutnyttjande av T-soldatens tjänstgöringstid.

Det är bara att acceptera, att det går inte att äta kakan och ha kakan kvar. Väljer man att vara H-soldat så övar man med H-förband. Är man T-soldat övar man med sitt förband. Så enkelt är det.

Som det krook och Ukko Lode skriver... Hemställan om att få öva mellan förband. Hv-Bat hemstället till GSS/T soldatens förband om att få ha GSS/T soldaten i övat förband och vem som tar kostnaden. Alternativt att GSS/T - soldatens förband hemställer till Hv-bat om att soldaten får öva med Hv-bat och att de tar kostnaden.

Så enkelt är det.

• 4 months later...

För att ändra ämnet lite men nästan samma.

Vad anses det om att man som GSST skulle kunna vara med på de skjutövningar som Hv håller i? Nu verkar det inte vara speciellt många det heller nu förtiden men det är bättre än inget. För mig veterligen är det inget ämne som diskuteras för oss GSST soldater. Nu förstår jag att det inte är nått som kan erbjudas alla men tex jag har fortfarande min AK4 liggandes i kasunen så det hade varit 100 skott extra som hela operationen hade kostat. Förvisso på fel vapen men kan man träffa med AK4 kan man det med AK5 med.

Jag tror inte du får det enligt byråkratin, hoppa mellan förband, ingen stor sak men det är ju som det är.

Det är isf kanske lämpligare att (om man får det) delta vid Försvarsutbildarnas kurser eller skjuttillfällen, försvarsutbildarna är ju faktiskt en civil organisation.

För att ändra ämnet lite men nästan samma.

Vad anses det om att man som GSST skulle kunna vara med på de skjutövningar som Hv håller i? Nu verkar det inte vara speciellt många det heller nu förtiden men det är bättre än inget. För mig veterligen är det inget ämne som diskuteras för oss GSST soldater. Nu förstår jag att det inte är nått som kan erbjudas alla men tex jag har fortfarande min AK4 liggandes i kasunen så det hade varit 100 skott extra som hela operationen hade kostat. Förvisso på fel vapen men kan man träffa med AK4 kan man det med AK5 med.

Det borde inte vara några större problem om det är ditt Hv-vapen som du har i kasunen. Den ska du iofs lämna in men tills det är gjort bör du kunna delta med ditt gamla Hv-förband, förutsatt att de vill ha med dig.

Det finns inga byråkratiska hinder att öva med ett annat förband. Det handlar "bara" om att ha OK från hemförbandet och att de man ska samöva med godkänner det.

/K