Jump to content

Recommended Posts

När soldater i HV vill ha mer övning så sägs det ofta att man får det som behövs, vill man ha mer så sök till något annat.

Det gäller väl GSS/T också. Skaffa ett kontrakt som låter dig tjänstgöra mer istället.

• Like 1

Tilldelad övning är tillräcklig övning. 0:)

Jo men det är väl egentligen så?

Någon har bestämt att det här är det som behövs. Att du tycker det finns vinst i att du får träna/öva mer det spelar liksom ingen roll.

(och nej som soldat jag faktiskt inte att det borde vara så, men det är den verklighet vi lever i)

• Like 1

Tilldelad övning är tillräcklig övning. 0:)

Jo men det är väl egentligen så?

Någon har bestämt att det här är det som behövs. Att du tycker det finns vinst i att du får träna/öva mer det spelar liksom ingen roll.

(och nej som soldat jag faktiskt inte att det borde vara så, men det är den verklighet vi lever i)

Det känns väldigt konstigt att ha den här diskussionen...

Jag undrar hur detta påverkar rekryteringen? Kanske en del av de som skrivit på som GSS/T räknar med en gräddfil till intressanta utbildningar och övningar? En sorts super-FBU. Det kanske inte är vad FM tänkt, men man kanske får bjuda på det för rekryteringens skull, och/eller ge bättre betalt.

Jag kan känna en viss frustration över att det är svårt att upprätthålla min kompetens mellan övningstillfällena i HV och jag funderar på hur det då måste kännas för GSS/T soldater som på pappret kan ha mer än ett år mellan KFÖ, det måste också vara frustrerande för övningsledare att behöva lägga ner tid på "avrostning" i början av varje KFÖ. Så det känns som om det skulle vara fördelaktigt för Försvarsmakten om det fanns ett sätt att se till att all Personal som inte är heltidssoldat upprätthöll sin personliga färdigheter mellan övningarna.

Sedan ser jag två fördelar med att heltidssoldater, deltidssoldater och hobbysoldater övade mer tillsammans. Detta är ökad samverkansförmåga mellan förbanden och förhoppningsvis ett naturligare personalflöde mellan de olika förbanden beroende på soldaternas livssituation.

/Slugg

• Like 1

Jag kan känna en viss frustration över att det är svårt att upprätthålla min kompetens mellan övningstillfällena i HV och jag funderar på hur det då måste kännas för GSS/T soldater som på pappret kan ha mer än ett år mellan KFÖ, det måste också vara frustrerande för övningsledare att behöva lägga ner tid på "avrostning" i början av varje KFÖ. Så det känns som om det skulle vara fördelaktigt för Försvarsmakten om det fanns ett sätt att se till att all Personal som inte är heltidssoldat upprätthöll sin personliga färdigheter mellan övningarna.

Jag kan beskriva situationen som jag och en kamrat är i (på tal om GSS/T och upprätthålla personliga färdigheter); 2011 så tjänstgjorde jag och en kamrat i FS21 i sambands och stabssvängen. Vi fick samtliga behörigheter för relevanta sambandssystem och utbildning på all relevant materiel, vilket totalt är flera veckors utbildning och fan vet vad det kostat FM i resekostnader och dylikt. Jag kom från HV och hade sedan några år tillbaka hållit på med samband och stabstjänst även där, min kamrat hade senast haft en KS-mission med liknande tjänst. Under FS21 så kännde vi båda att vi vill fortsätta vara engagerade i FM och helst med P4 (bra befäl!). Vi skrev kontrakt kring julen 2012 och är numera båda GSS/T-soldater där. Tjänstgöringen för de närmaste åren i vårat förband är grundläggande soldatförmåga.

Dilemmat för oss är att när vi lämnade FS21 så kände vi oss mäkta skickliga på våra befattningar och på systemen. Vi vill fortsätta vara det. Vi vill fortsätta att förbättras och vi vill att FM skall kunna dra nytta av den erfarenheten vi fick och kunskapen vi har. Det är därför vi ville till FM och GSS/T. Men, som vårat tjänstgöringsschema ser ut så kommer vi inte att påbörja våran befattningsutbildning förens om flera år. Våra behörigheter kommer att expirera och om vi inte får chansen att åtminstone på något grundläggande sätt hålla liv i framför allt sambandsdelen de kommande åren så kommer det bli mycket rost att damma av när det blir dags för befattningsutbildning. Det kommer att kosta övningstid och utbildning att återta det, inte minst att återta behörigheter.

Kort sagt, det känns som om vårat förband är dåliga på att ta vara på en kunskap och erfarenhet som redan finns i förbandet. Men samtidigt så är vi ju inte dumma, självklart måste man bygga förband från grunden, vi behöver öva grundläggande soldatkunskaper, men måste det ske på bekostnad av att låta erfarenhet tyna bort och redan existerande kunskap förtvina?

Målsättningen för T-delar i förbanden är inte full duglighet hela tiden utan först efter mobilisering/aktivering och visst återtag. Man FÅR inte glömma det.

Sedan är det så att GSS/K är prioriterade och att det kommer ta flera år innan kompetensförsörjningssystemet har satt sig. Det gäller både prioriteringar, finanisering, övningsfrekvens och inte minst förväntningarna.

/K

• Like 1

Så GSS/T, som merparten av vårt lilla anställda "spetsförsvar" ska stå för, är alltså inte mer kvalificerade än vad värnpliktiga var eftersom de behöver mobileseras och övas i god tid? Och HV, som övar 4-8 dagar per år, ska utgöra stommen av vårt nationella försvar?

Så vi bytte värnplikt och en riktig kriorg mot några få tusen heltidsanställda riktigt bra soldater, några fler tusen GSS/T som inte är bättre än värnpliktiga samt att basera landets försvar runt 40 underbemannade HV-bataljoner?

Låter som en riktigt, riktigt, RIKTIGT dålig affär. Blir lite ledsen i ögat bara av att tänka på det.

Ännu större skäl att låta GSS/T öva med HV, så att de få frivilliga som vi har håller en någorlunda nivå.

En fråga, går man direkt till GSS/T-anställning efter GMU, eller måste man göra en befattningsutbildning innan man får anställning som T?

Så GSS/T, som merparten av vårt lilla anställda "spetsförsvar" ska stå för, är alltså inte mer kvalificerade än vad värnpliktiga var eftersom de behöver mobileseras och övas i god tid? Och HV, som övar 4-8 dagar per år, ska utgöra stommen av vårt nationella försvar?

Så vi bytte värnplikt och en riktig kriorg mot några få tusen heltidsanställda riktigt bra soldater, några fler tusen GSS/T som inte är bättre än värnpliktiga samt att basera landets försvar runt 40 underbemannade HV-bataljoner?

Låter som en riktigt, riktigt, RIKTIGT dålig affär. Blir lite ledsen i ögat bara av att tänka på det.

Ännu större skäl att låta GSS/T öva med HV, så att de få frivilliga som vi har håller en någorlunda nivå.

En fråga, går man direkt till GSS/T-anställning efter GMU, eller måste man göra en befattningsutbildning innan man får anställning som T?

Man blir ju direkt anställd efter GMU som GSS/T men man genomför samma befattningsutbildning som heltidsanställd likt GSS/K. Sen verkar det variera lite mellan förbanden hur allt ser ut.

....

Första stycket, håller med i allt.

Fetstil. Nej, /T får kräva mer av SINA förband.

@REALIN

Ok. Tur det. Då kan man säga att de har ungefär samma nivå som en vpl efter GMU och befattningsutbildning. Då är GSS/T att jämföra med värnpliktiga alltså, rent kompetensmässigt.

@709

Tror att det blir väldigt svårt för /T att kräva mer av sina förband, med hela den byråkratin som FM innebär. Lättare att då låta de GSS/T som vill gå med på redan befintliga övningar inom frivilligorganisationerna/HV.

Och byråkratin försvinner bara de kan på eget initiativ öva med Hv? Det blir ändå en hel del byrårati... Vem ska redovisa T-soldaternas tjänstgöring i PRIO, förmånsbeskattningar av fria måltider osv. Tror inte att hemförbanden eller utbildningsgrupperna vill ha denna extra byråkrati. Nu så kan inte utbildningsgrupperna administrera T-förbanden, utan det blir hemförbanden som måste genomföra den administrationen. Detta ställer krav på att det är av hemförbandet beordrad verksamhet.

Har hemförbandet beordat en T-soldat att öva med H-förband så måste det även hemställas om plats att få öva med H-förband. Förbanden måste komma överens om vem som betalar lön, övningskostnader etc. Detta är inte något som enskild individ kan komma överens om med en hemvärnskompanichef.... Bara för att det är kul...

kan bara instämma med föregående talare i denna tråd, T övar med sina förband och H övar med sina förband. Det handlar om att öva in personliga- och förbandsfärdigheter. Olika förband löser uppgifter på olika sätt.

Sedan om vi ska se på det byråkratiska så är en T soldat anställd, och ska ha arbetstid om det ska övas med Hv. Vem betalar den arbetstiden?

Försvarsmakten blev tvingade att göra vägval när pliktlagen lades på hyllan. Om det gamla KFÖ-systemet via pliktlagen hade varit kvar hade det blivit andra konsekvenser. Bl.a. en enkelhet i att vara extra hemvärnsman. Nu valdes andra alternativ vilket fick tex fördelen att T är anställda. Nackdelen med att vara anställd är att all tid i FM genomförs på arbetstid. Arbetstid kostar lönemedel.

2000 soldater som övar 10 dagar "extra" per år kostar rätt så mycket i lönemedel, instruktörer, ammunition, mat etc.

lön om exempelvis 130kr/h * 11h * 10 dagar * 2000soldater * 1,33 i arbetsgivaravgifter => en kostnad avrundad till 40 miljoner.... Sedan tillkommer kostnaden för ammunition, låt säga att det är 1000kr per år och Hv-soldat. Det ger en kostnad på ytterligare 2 miljoner. En klassisk instruktörstäthet är 1 instruktör per 10 soldater. Det ger ytterligare 200 instruktörer till H-förbanden. Det är 2000 extra arbetsdagar för instruktörer. Lägg därtill ledigheter för övningsdygn ex så blir det runt 3000 extra arbetsdagar. 3000* 130 * 8 * 1,33 => en kostnad strax över 4 miljoner.

Nu är vi uppe i en kostnad på 46 miljoner extra för att öva GSS/T soldater med Hemvärnet. Lite över 2 miljoner extra kostnader per utbildningsgrupp.

Samtidigt har det kostat nästan 14 arbetsdagar i användandet av GSS/T soldaten. på en 8 års period har det då blivit 112 arbetsdagar som T-soldaten nyttjats av FM utanför sitt förband. Det är ett stort resursutnyttjande av T-soldatens tjänstgöringstid.

Det är bara att acceptera, att det går inte att äta kakan och ha kakan kvar. Väljer man att vara H-soldat så övar man med H-förband. Är man T-soldat övar man med sitt förband. Så enkelt är det.

• Like 1

Nej vi bytte en undermåligt utrustad, dåligt övad och ihålig kriorg mot det som du beskriver. Det är vad ekonomin ser ut att räcka till. FM har inte varit bra de senaste 20 åren.

GSS/T är precis som vilken vpl som helst förutom att de är frivilliga.

En liten sak jag reflekterat över är att RO får vara med i Hv.

Vad jag vet är dessa också krigsplacerade i stora tårtan FM eller har jag fått det om bakfoten?

För får RO vara med även om de är krigsplacerade så borde det gå att ordna för /T eller?

Nej, Det är enbart RO med nollavtal som får skriva avtal med Hemvärnet.... Allt detta finns i skrivelse från HKV/PROD.

Sedan regleras OF/T, OR/T på annat sätt än GSS/T enligt lagboken. Vilket ger en del för och nackdelar för GSS/T

Jag har tagit för givet att det är ett steg upp från HV att bli GSS/T: mer kvalificerad, mer övad, bättre fysisk status, bättre integrerad i förband. Efter att ha läst den här tråden frågar jag mig om det verkligen är så ?! Jag har tidigare tänkt att HV borde skärpas upp genom att göras till delar av ordinarie (heltidstjänstgörande) förband.

Hur stora klossar bildar förresten GSS/T när de kallas in?

Hur stor del som blir T får vi se när hela konsekvensen av RB5 blir officiell. Iom RB5 så ska befattningar och förmågor flyttas från från K -> T. Nu har Försvarsmakten fått möjlighet att uttala sig om konsekvenserna av detta beslut, vilket är ovanligt. Men det som står klart är att lönekostnaderna ska minskas med 500 miljoner utifrån 2012års kostnader fram till 2019. Sedan kommer ett försvarsbeslut 2015, på fredag kommer försvarsberedningens hotbildsanalys. Så att säga hur T kommer att nyttjas är svårt. Dock det som är klart är att flera K-befattningar blir T. Att T sedan ökar kostnader är inte aktuellt.

Efter att följt denna tråden ett tag så har jag lite diverse spridda frågor.

1 Kan man inte vara med i hemvärnet och samtidigt vara krigsplacerad på ett annat förband ? Det var i all fall jag, och det var inte ens inom samma region

2 Det verkar vara väldigt spritt hur mycket övning GSST förbanden får beroende på vilket förband man tillhör, några är inne hela tiden andra är där bara absolut minimum.

3 Har det redan innan ens fullt införande skapat en viss rivalitet mellan anställnings formerna ? Man får den känslan här i alla fall. Typ vi får köra stridsvagn å skjuta med archer så vi är lite bättre än de där som studsar runt hemma i skogen å bevakar telemaster. Eller åt andra hållet att insats har blivit överkörda av en helt ny anställning som är till för att göra saker som insats inte var ämnat till men övade på och hoppades få göra i alla fall.

4 Det största systemfelet jag har ramlat över är att vissa förband ny utbildar inga inom befattningar än. Tex där jag är skall det användas personal från värnplikten så långt det är möjligt att hitta ca 10 år framåt. Sen först efter det kan ny utbildning komma på tal. Vart hittar man då dessa redan utbildade personer med ett intresse för att vara med i den militära organisationen ? Jo hemvärnet, så de måste insett redan från början att största delen av GSST personalen kommer att vara en inre förflyttning ifrån hemvärnet och inte ett steg ut när man slutar som full utbildad GSSK.

5 Hade det inte varit bättre att vi helt sonika skippar antingen Hemvärnet och låter de plockas in i T organisation? Då måste administrationen kunna kapas rejält och pengar sparas samt att personal försörjningen blir lite lättare då man kan plocka runt lite inombords till vad som behövs. Eller skippa GSST och ge hemvärnet all dessa förmågor. Vilket som så blir det lite mera likt National Guard bra eller dåligt med det inte en aning.

En liten reflektion från en tidigare hemvärnsman och numera GSST som väntat ca 2.5 år på att få komma ut på den första övningen från det att jag sökte en tjänst. :/

5 Hade det inte varit bättre att vi helt sonika skippar antingen Hemvärnet och låter de plockas in i T organisation? Då måste administrationen kunna kapas rejält och pengar sparas samt att personal försörjningen blir lite lättare då man kan plocka runt lite inombords till vad som behövs. Eller skippa GSST och ge hemvärnet all dessa förmågor. Vilket som så blir det lite mera likt National Guard bra eller dåligt med det inte en aning.

Det andra kan jag komma att kommentera senare, men jag ser själv en klar nytta i att ha kvar Hv som kontroktsform, och det är att både GSS/K och GSS/T är förenade med en skyldighet att tjänstgöra utomlands.

Även om sannolikheten kanske är liten att GSS/T kommer att kallas in för att tjänstgöra så finns den ändå där. För de som enbart vill tjänstgöra för att kunna försvara Sverige, eller som kan tänka sig att tjänstgöra i FM men har en livssituation som gör att de inte vill risker att åka utomlands, är Hv en bra alternativ. Jag bedömer personligen att ett sådan alternativ måste kvarstå, om man inte vill få en ännu svårare rekryteringssituation.

• Like 1

....

1 Kan man inte vara med i hemvärnet och samtidigt vara krigsplacerad på ett annat förband ? Det var i all fall jag, och det var inte ens inom samma region

....

Det hette extra hemvärnsman förr. Som jag skrivit, numer är Hv en del av FM från krisens början till krigets slut. Man är antingen /K/T/Hv eller civilist. Inte både och.

Även om sannolikheten kanske är liten att GSS/T kommer att kallas in för att tjänstgöra så finns den ändå där. För de som enbart vill tjänstgöra för att kunna försvara Sverige, eller som kan tänka sig att tjänstgöra i FM men har en livssituation som gör att de inte vill risker att åka utomlands, är Hv en bra alternativ. Jag bedömer personligen att ett sådan alternativ måste kvarstå, om man inte vill få en ännu svårare rekryteringssituation.

Just denna vecka är GSS/T inkallade för tjänstgöring vid P7:s övning i Skåne. GSS/T kan också inkallas för internationell tjänst (som de är skyldiga att ställa upp på) och andra uppgifter.

/K

Just denna vecka är GSS/T inkallade för tjänstgöring vid P7:s övning i Skåne. GSS/T kan också inkallas för internationell tjänst (som de är skyldiga att ställa upp på) och andra uppgifter.

/K

Insåg att jag var otydlig. Det är den internationella tjänstgöringsskyldigheten som jag avsåg.

Den nationella tjänstgöringsskyldigheten kan klart orsaka störningar i en privatliv också, men i viss begränsad mån så gäller denna Hv också (annars hade en del av syftet med Hv försvunnit). Men det kan nog vara så att tjänstgöringsskyligheten för GSS/T kan orsaka större störningar i privatlivet om de nu kallas in mycket för olika former av övningar, utbildningar och liknande, och dessa inte är schemalagda i god tid.

/K

Insåg att jag var otydlig. Det är den internationella tjänstgöringsskyldigheten som jag avsåg.

Den nationella tjänstgöringsskyldigheten kan klart orsaka störningar i en privatliv också, men i viss begränsad mån så gäller denna Hv också (annars hade en del av syftet med Hv försvunnit). Men det kan nog vara så att tjänstgöringsskyligheten för GSS/T kan orsaka större störningar i privatlivet om de nu kallas in mycket för olika former av övningar, utbildningar och liknande, och dessa inte är schemalagda i god tid.

Men det är väl lagkrav på minst 3 månaders förvarning på så vidare det inte gäller mobilisering ?

Och sen om det nu är just den internationella biten som är det som skiljer de mest åt borde det ju vara bra mycket billigare å enklare att de som kan tänka sig åka utomlands har med det i sitt avtal och de som inte vill med har det i sitt. Tex ge de lite löne skillnad eller nått som motiverar skillnaden. Sen tar vi å bakar ihop hela klabbet i en organisation och skippar ett helt led med befäl, utrustning mm ?

FM har inte varit bra de senaste 20 åren.

Och blir nu ännu sämre, nu kan man verkligen börja tala om pappersförband på riktigt, utan någon som helst substans. Dålig deal som sagt.

• Like 1

• 2 weeks later...

/K

Den erfarenhet jag har av GSS/T och Hv är att i Hv så är verksamheten i grunden anpassad efter att du har ett annat liv. Med undantag för en handfull dagar om året är all verksamhet på kvällar och helger. Nu är det säkert olika på olika förband men det GSS/T:ande jag sett på nära håll har en verksamhet som till huvudsak följer heltidspersonalens arbetstid. Det gör att det blir svårare för en person med ett fat heltidsjobb att också vara GSS/T, jämfört med att vara hemvärnsman.

FM har inte varit bra de senaste 20 åren.

Och blir nu ännu sämre, nu kan man verkligen börja tala om pappersförband på riktigt, utan någon som helst substans. Dålig deal som sagt.

Det blir inte så mycket sämre, bara mindre. De enskilda förbandsdelarna är i mångt och mycket bättre nu än förr. Men det finns för få förband.