Snowtiger Posted May 22, 2013 Report Share Posted May 22, 2013 (edited) Jag tror att i grunden handlar GSS/T möjlighet att öva med Hv inte om vad som står i olika beslut och föreskrifter, dessa kan trots alltid ändras. Istället tror jag det handlar om principen: Om GSS/T ska få öva med Hv i grundläggande färdigheter genom att öka mängden övningstid man personaligen får tillgång till, varför ska inte Hv få öva med GSS/T gällande motsvarande grundläggande färdigheter och grundläggande nivå på vissa fackkompetenser. Ett exempel på detta är 709 tidigare tog upp, varför skulle inte bandvagnsförarna kunna öva med GSS/T om de har moment som passar förarnas utbildnings- och övningsbehov. Sedan kan man undra vad detta säger om både GSS/T övningsutbud, om soldaterna med detta kontrakt känner att de måste utanför tilldelad övningstid för att upprätthålla sin fulla kompetens. Man kan också undra vad det säger om Hv:s kompetens, om man ser det som ett utbildningsförband där folk kan "droppa" in för att delta i övningarna. I det av Rainman nämnda fallet så är det med det fd egna Hv-förbandet, men redan dyker det i olika forum upp frågor från GSS/T-personal som vill öva med närmaste Hv-förband. Risken i förlängningen med detta synsätt är att Hv återigen kommer att stå och stampa i utbildningsnivå. Min personliga reflektion är att det i viss mån är bättre att det är tomt i leden, om det saknas personal på befattningar eller folk uteblir från övningar. Detta om något är troligen den tydligaste signalen om Hv-förbandets rekrytering- och personalhantering fungerar. Sedan kan jag förstå folks behov och önskan om att öva mer, fast frågan är om det löser sig genom att GSS/T deltar i Hv:s övningar. Det kanske snarare är så att FM ska skapa löpande övningsstillfällen i grundläggande färdigheter, vilka kan vara tillgängliga både gör GSS/T/K och Hv. Edit: Rättstavning Edited May 22, 2013 by Snowtiger 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted May 22, 2013 Report Share Posted May 22, 2013 (edited) ... Nu är min stf på g över till "mörka sidan". Dock vill han fortsatt vara delaktig i gruppens utveckling och det ser jag som positivt vilket många andra hos oss också gör. Visst skriver man kontrakt och blir krigsplacerad iom GSS/T. MEN innan GSS kom och vpl fanns blev man krigsplacerad efter fullgjord vpl så fick man gå med i Hv som extra hvman vilket gjorde att man kunde bibehålla sina kunskaper och slapp gå via FBU (som på den tiden endast tog in befäl (Frivillig Befäls Utbildning) eller de som ville skola sig till befäl). Varför är det då så fel att folk har viljan och strävan efter att bli bättre? Viljan att offra sin fritid även när man har kontrakt med FM att bli bättre. Extra Hv-man förr var bajs, för det var många som var med, som sen skulle försvinna när den stora mobiliseringen drog igång. Och det är poängen idag. Vi har ingen mobilisering att åka till. GSS/K är alltid igång, i sin enhet. Hv är alltid beredda att åka, till sin enhet. GSS/T är alltid beredda, att åka till sin enhet. Sen ska de stanna där, skedet ut! Hv är nu en del som skall verka hela kriget, med hela sitt förband. Vi har inte råd att tappa folk vid skarpt läge bara för att det fredsmässigt inte funkar med utbildningen. Det är inte fel att vilja mer. Jag lägger själv ner avsevärt mer tid än mina nio dagar som kontraktet anger, och vill göra ändå mer. GSS/T får helt enkelt kräva mer utbildning för de som vill mer, motsvarande Hv:s Kompletteringsutbildning (två helger/år), och en/tvådags skjutningar med enklare bakomövningar. Det är inte Hv's uppgift att erbjuda det. ... Istället tror jag det handlar om principen: Om GSS/T ska få öva med Hv i grundläggande färdigheter genom att mängden övningstid man personaligen får tillgång till, varför ska inte Hv få öva med GSS/T gällande motsvarande grundläggande färdigheter och grundläggande nivå på vissa fackkompetenser. ...Risken i förlängningen med detta synsätt är att Hv återigen kommer att stå och stampa i utbildningsnivå. Min personliga reflektion är att det i viss mån är bättre att det är tomt i leden, om det saknas personal på befattningar eller folk uteblir från övningar. Detta om något är troligen den tydligaste signalen för om Hv-förbandets rekrytering- och personalhantering fungerar. Sedan kan jag förstå folks behov och önskan om att öva mer, fast frågan är om det löser sig genom att GSS/T deltar i Hv:s övningar. Det kanske snarare är så att FM ska skapa löpande övningsstillfällen i grundläggande färdigheter, vilka kan vara tillgängliga både gör GSS/T/K och Hv. Vad han sa. Vi har tappat många till GSS i vårt kompani. Det är jättetrevligt att de vill komma och öva på vår KFÖ. Men det ger ju en falsk bild av en redan dålig situation (att rekryteringen misslyckats kapitalt i vårt förband). Sett i stora hela, om inte Hv kan locka svenskar att delta, så kanske vi inte ska ha en del av försvaret som är frivillig på det här sättet. Eller så måste rekryteringsarbetet förändras i grunden? Kanske så är Hv den liggande delen i bilden nedan? http://awesomegifs.com/wp-content/uploads/dead-horse.gif Det sker ingen förändring om vi mörkar det dåliga eller alltid gillar läget. Edited May 22, 2013 by 709 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted May 22, 2013 Report Share Posted May 22, 2013 FM fina nya dyra datasytem tillåter INTE dubbla anställningar. Har du gått över till "riktiga" FM får du vackert stanna där. Man kan inte både ha kakan och äta den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted May 22, 2013 Report Share Posted May 22, 2013 FM fina nya dyra datasytem tillåter INTE dubbla anställningar. Har du gått över till "riktiga" FM får du vackert stanna där. Man kan inte både ha kakan och äta den. "Datasystemet" tillåter vad som helst. Systemet är uppsatt med gällande regler från ledningen. Reglerna säger en soldat=en befattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted May 22, 2013 Report Share Posted May 22, 2013 @Frippe Som sagt, att tillföra några soldater till en redan planerad HV-övning är knappast något som gör att övningsterrängen inte räcker till, snarast tvärtom. Det blir väldigt oeffektivt att öva ett underbemannat kompani, jämfört med att då kunna tillföra ett antal GSS/T för att kunna fylla upp grupperna och öva ordentligt. Fler utbildade soldater per övningsledartimma blir resultatet. Jag tycker att det beror på vad du ska öva. Ska du öva moment för förbandet (gruppen, plutonen) så de blir samtränade, lär sig varandra och hur de tillsammans löser situationer. Då vill nog inte jag ha in andra soldater i förbandet, som på något sätt påverkar hur vi i gruppen/plutonen löser en uppgift. Risken då är väldigt stor att vi får fel bild av vad förbandet klarar av samt hur den löser uppgifter. Det är också något som sänder signaler om att Hv förband, ja det är bara att rafsa ihop och fylla upp, för samträning, det är inte viktigt här inte. Jag vill se grupper och plutoner som är väl samövade, inte som bara består av enskilt bra soldater. Däremot, vid övningar för enskild soldat, absolut ser jag inget hinder att vara flera eller att andra från andra förband vill delta. Om inte rent övningstekniskt, slut på platser på skjutbanor, inte tillräckligt med p-skott, transporter eller vad det nu kan vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 22, 2013 Report Share Posted May 22, 2013 Det är dessutom felaktigt. PRIO klarar flera anställningar (befattningar). Det vet jag eftersom jag själv har haft det. Däremot är det ordersatt att en soldat bara ska ha en krigsplacering/tillhörighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted May 22, 2013 Report Share Posted May 22, 2013 Vi på ungdomsavdelningen har ett likartat problem.. allt fler ungdomsledare anställer sig som GSS/T, vilket i sig resulterar att de inte kan delta på skjutövningar etc. då ingen försäkring täcker dom. Vilket leder till inställda skjutövningar och missnöjda ungdomar som slutar. Förstår inte varför GSS/T/K soldater inte kan vara med och utbilda ungdomar, de gör det likt hemvärnsmännen helt utan ersättning och på egen fritid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 22, 2013 Report Share Posted May 22, 2013 Förstår inte varför GSS/T/K soldater inte kan vara med och utbilda ungdomar, de gör det likt hemvärnsmännen helt utan ersättning och på egen fritid. De kan vara med och utbilda ungdomar men de ska då ha arbetstid för det. Antigen jobbar man eller också är man ledig. Försvarsanställda har regler att förhålla sig till, bland annat gällande hur man arbetar. Militär personal arbetstidsplaneras utifrån gällande avtal. Om man ska tjänstgöra så ska man ha arbetstid för det och därmed också ersättning. Det är ett jobb, inte en hobby. Analogi: "Äh fan jag har inte fått gripa någon på flera månader sen jag valde att sluta som patrullerande polis för skrivbordstjänsten. Jag tror att jag ska gå ut och jaga lite bus i morgon när jag är ledig." 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 22, 2013 Report Share Posted May 22, 2013 Analogi: "Äh fan jag har inte fått gripa någon på flera månader sen jag valde att sluta som patrullerande polis för skrivbordstjänsten. Jag tror att jag ska gå ut och jaga lite bus i morgon när jag är ledig." Möjligen med den skillnaden att en Polis alltid är i tjänst, och har en skyldighet att ingripa även på sin fritid Så rent teoretiskt skulle han nog faktiskt kunna göra det genom att gå runt på stan och "råka" se något.. Men Polis torde vara ett tämligen unikt specialfall i sammanhanget. Men ja.. Man representerar aldrig sin myndighet som hobby. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 22, 2013 Report Share Posted May 22, 2013 Nej, en polis är inte alltid i tjänst och inte alls alltid skyldig att ingripa. Det gäller bara i det distrikt som polisen tillhör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted May 22, 2013 Report Share Posted May 22, 2013 709 där slog du spiken i kistan. Håller med dig i det du skriver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 Jag anser att ett argument håller för att tidigare Hv som nu är GSS/K-T kan delta i Hv-övningar: -att hålla kontakten så att de inte tappar intresset Det finns så många argument mot det bara. "Välj det ena eller det andra. Välkommen tillbaka när du väljer om och hoppas du talar väl om Hv under tiden. Du kan ju vara med i Hv-föreningen och komma på festerna." 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted May 24, 2013 Report Share Posted May 24, 2013 Jag tycker att det beror på vad du ska öva. Ska du öva moment för förbandet (gruppen, plutonen) så de blir samtränade, lär sig varandra och hur de tillsammans löser situationer. Då vill nog inte jag ha in andra soldater i förbandet, som på något sätt påverkar hur vi i gruppen/plutonen löser en uppgift. Risken då är väldigt stor att vi får fel bild av vad förbandet klarar av samt hur den löser uppgifter. Det är också något som sänder signaler om att Hv förband, ja det är bara att rafsa ihop och fylla upp, för samträning, det är inte viktigt här inte. Jag vill se grupper och plutoner som är väl samövade, inte som bara består av enskilt bra soldater. Däremot, vid övningar för enskild soldat, absolut ser jag inget hinder att vara flera eller att andra från andra förband vill delta. Om inte rent övningstekniskt, slut på platser på skjutbanor, inte tillräckligt med p-skott, transporter eller vad det nu kan vara. Problemet med HV är att dem aldrig är fulltaliga eftersom inte alla dyker upp pga barn, familj, resor, jobb etc. Därför blir aldrig komp/plut/grp ordentligt samövat så som en pluton blev under till exempel ett vpl-år, samt att det bara är 8 dagar per år det handlar om. Därför blir det mer kvalité på övningen genom att kunna tillåta några GSS/T att fylla ut leden så att man kan öva ordentligt. Dessutom får då dessa soldater extra tid i gröna kläder vilket är bra. Det är ju inget överflöd på frivilliga i FM så det gäller att ta hand om de man har och utbilda de så bra som möjligt. Det egentliga problemet är ju försäkringen, men det är ju bara att lösa om man inte är totalt handlingsförlamad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slugg Posted May 24, 2013 Report Share Posted May 24, 2013 Det är ju faktiskt lite orättvist. Jag kan ju jobba för HV eller Rödakorset eller Försvarsutbildarna på min lediga tid utan att min arbetsgivare kan sätta stopp för detta. Egentligen borde inte försvarsmakten ha rätt att sätta stopp för detta som arbetsgivare heller. Och om vi börjar prata om att det är sååå speciellt att vara anställd inom FM för att man är Krigsplacerad där så är man fel ute, tex poliser och läkare får jobba inom frivillgrörelsen på sin fritid och de är krigsplacerad på sin arbetsplats. Däremot om man av arbetsgivaren Försvarsmakten blir ombedd att jobba med utbildningar inom frivillgorganisationer eller HV är en annan sak. Sedan håller ju jag med om att det borde vara lika enkelt för HV-Soldater att vara med och träna personliga färdigheter hos GSS-T/K som tvärt om. Däremot är det dumt att blanda in "utbölingar" när man har verksamhet som handlar om att bygga enheter. Varje deltagare på en utbildning måste självklart uppfylla samma grundkrav för att få delta. Jag tycker personligen att försvarsmakten måste börja se sin organisation lite mer organiskt, inom en (större)enhet borde man kunna bemanna olika funktioner med olika personalkategorier dvs en blandning av GSS-K, GSS-T och HV soldater (jag pratar nu om krigsförband i storleksordningen bataljon och uppåt inte grupper och HV bara i samband med organisation för nationella operationer) /Slugg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 24, 2013 Report Share Posted May 24, 2013 Att du går en kurs eller jobbar som instruktör för en frivilligorganisation kan sannolikt HV inte sätta stopp för. Men Hv är en del av Försvarsmakten. Det går liksom inte att ta ledigt från Försvarsmakten för att jobba i en annan del av Försvarsmakten. Och det börjar bli allt tydligare att det måste vara så. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 24, 2013 Report Share Posted May 24, 2013 Det är ju faktiskt lite orättvist. Jag kan ju jobba för HV eller Rödakorset eller Försvarsutbildarna på min lediga tid utan att min arbetsgivare kan sätta stopp för detta. Egentligen borde inte försvarsmakten ha rätt att sätta stopp för detta som arbetsgivare heller. Och om vi börjar prata om att det är sååå speciellt att vara anställd inom FM för att man är Krigsplacerad där så är man fel ute, tex poliser och läkare får jobba inom frivillgrörelsen på sin fritid och de är krigsplacerad på sin arbetsplats. Däremot om man av arbetsgivaren Försvarsmakten blir ombedd att jobba med utbildningar inom frivillgorganisationer eller HV är en annan sak. *snip* /Slugg Det beror på vilken arbetsgivare du har. Är du anställd av det offentliga (Stat, landsting, kommun) så får du inte ha vilka bisysslor som helst. Även fritidsintressen kan överses om de inte harmonerar med arbetsgivarens bästa. Om din bisyssla eller fritidsintresse negativt påverkar ditt yrkesutövande så är det skäl för avsked. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowtiger Posted May 24, 2013 Report Share Posted May 24, 2013 Det är ju faktiskt lite orättvist. Jag kan ju jobba för HV eller Rödakorset eller Försvarsutbildarna på min lediga tid utan att min arbetsgivare kan sätta stopp för detta. Egentligen borde inte försvarsmakten ha rätt att sätta stopp för detta som arbetsgivare heller. Och om vi börjar prata om att det är sååå speciellt att vara anställd inom FM för att man är Krigsplacerad där så är man fel ute, tex poliser och läkare får jobba inom frivillgrörelsen på sin fritid och de är krigsplacerad på sin arbetsplats. Däremot om man av arbetsgivaren Försvarsmakten blir ombedd att jobba med utbildningar inom frivillgorganisationer eller HV är en annan sak. *snip* /Slugg Det beror på vilken arbetsgivare du har. Är du anställd av det offentliga (Stat, landsting, kommun) så får du inte ha vilka bisysslor som helst. Även fritidsintressen kan överses om de inte harmonerar med arbetsgivarens bästa. Om din bisyssla eller fritidsintresse negativt påverkar ditt yrkesutövande så är det skäl för avsked. /K Däremot är det framförallt inom statlig anställning (undantaget de s.k. blåljusmyndigheter) lättare att få ledigt för deltagande i frivillig försvarsverksamhet. Det finns till och med vissa myndigheter som historiskt sett har täckt upp skillnaden mellan ersättning från Hv/FM och dagslön i myndigheten för att motivera folk att delta i försvarsverksamheten. Lite OT är också att tydligen stora deler av sjukvårdens personal, inklusive läkare, inte längre krigsplacerade på sina arbetsplatser. Att så inte längre är fallet framkom rätt nyligen för mig, som också gått i tron att det är så. Men tydligen så finns denna klausul inte längre med i avtalen, och jag har inte kunnat hitta motsvarande skrivning i lag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 24, 2013 Report Share Posted May 24, 2013 Det är nya tider nu. Staten är mer reglerad och ansträngd än tidigare och jag har hört om privata arbetsgivare som ersätter förlorad inkomst vid tjänst i FM(!). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowtiger Posted May 24, 2013 Report Share Posted May 24, 2013 (edited) Nå, det med private arbetsgivare var ju en positiv utveckling i varje fall Det har blivit hårdare inom vissa myndigheter, och inom blåljusmyndigheterna (polis har varit så länge, men nu även t.ex. tullen) kan det vara extrement svårt idag. Men det finns fortfarande många myndighet där det aktivt uppmuntras, det har dock visat sig vara mycket beroende mer beroende på myndighetens uppgift och myndighetschef idag än vad det varit förr. Sen finns tydligen vissa påslag kvar. Efter lite slagning i gällande ALFA-T för statligt anställda konstatera jag att man får t.ex. som RO får 25 % av lönen för författningsenlig tjänstgöring, samt att man kan få behåll del av lön efter överenskommelse med chef i samband med annan totalförsvarsverksamhet om det är skäligt med hänsyn till ersättningarna för verksamheten. /Slut OT för min del Edited May 24, 2013 by Snowtiger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted May 25, 2013 Report Share Posted May 25, 2013 Att ni orkar tjafsa. Se på större bilden. I tiderna bildades hemvärnet med förebilden från den finska skyddskåren, vilken inte var del av försvarsmakten, utan en frivilligorganisation. En frivilligorganisation kan öva i en mängd konfigurationer, och oavsett hur militären gör det. När man nu formerat hemvärnet till en organisk del av försvaret, blir det ju bara att ta konsekvenserna. Man kan inte mera hålla på med hobbyverksamhet, utan man är underställd en militär organisation, med alla trögheter som finns i en sådan. Det är rätt intressant, att man i Finland bygger en lokalorganisation inom försvarsmakten, som kallas landskapskompanier, vilket inte vill fungera pga dåliga rekryteringsresultat och för få indianer, och man samtidigt i Sverige för in den tidigare friare medborgarverksamheten till en milis under försvaret. ----- Var kontraktsreservister (GSS/T) skall öva om de vill, är ju en fråga, men HV och "skarp militär" har inte ännu funnit sin nisch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted May 25, 2013 Report Share Posted May 25, 2013 Det är ju faktiskt lite orättvist. Jag kan ju jobba för HV eller Rödakorset eller Försvarsutbildarna på min lediga tid utan att min arbetsgivare kan sätta stopp för detta. Egentligen borde inte försvarsmakten ha rätt att sätta stopp för detta som arbetsgivare heller. Och om vi börjar prata om att det är sååå speciellt att vara anställd inom FM för att man är Krigsplacerad där så är man fel ute, tex poliser och läkare får jobba inom frivillgrörelsen på sin fritid och de är krigsplacerad på sin arbetsplats. Däremot om man av arbetsgivaren Försvarsmakten blir ombedd att jobba med utbildningar inom frivillgorganisationer eller HV är en annan sak. *snip* /Slugg Det beror på vilken arbetsgivare du har. Är du anställd av det offentliga (Stat, landsting, kommun) så får du inte ha vilka bisysslor som helst. Även fritidsintressen kan överses om de inte harmonerar med arbetsgivarens bästa. Om din bisyssla eller fritidsintresse negativt påverkar ditt yrkesutövande så är det skäl för avsked. /K Det gäller faktiskt alla arbetsgivare egentligen, även om reglerna är mer omfattande för personer som omfattas av LOA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 25, 2013 Report Share Posted May 25, 2013 Jag tror faktiskt att det är dags att skaka liv i gamla hederliga FBU/Försvarsutbildarna igen. Från det att man i början på 2000-talet ansåg att det inte fanns någon framtid för repetitionsutbildning eftersom i princip inga fd värnpliktiga krigsplacerades längre så har ju pendeln slagit tillbaka. Helt plötsligt så har vi en hel kader med människor som behöver upprätthålla sina personliga färdigheter och öva på ledarskap över tiden och på sin fritid (eftersom de inte får göra det som anställda). Så det billigaste FM skulle kunna göra just nu är helt enkelt att skicka in lite pengar i PROD FRIV-spåret, och ge uppdraget att åter inrätta kurser i vapentjänst och grupps- och plutons strid. Det här ett koncept som visat sig framgångsrikt i över 100 år. Finns ingen anledning att åter uppfinna hjulet. Dessutom har vi massor av Hemvärnsmän som skulle vilja få möjligheten till ytterligare förkovran.. Ja ja.. Jag vet att Försvarsutbildarna fortfarande finns. Men jag tror inte de haft någon rolig kurs de senaste 7-8 åren på central nivå.. Idag är det i princip bara specialförbunden som kan erbjuda något, gamla infanterister göre sig icke besvär. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted May 25, 2013 Report Share Posted May 25, 2013 Se på större bilden. I tiderna bildades hemvärnet med förebilden från den finska skyddskåren, vilken inte var del av försvarsmakten, utan en frivilligorganisation. En frivilligorganisation kan öva i en mängd konfigurationer, och oavsett hur militären gör det. Att HV är en del av det reguljära försvaret beror väl på: 1) Det får inte vara någon tvekan om HV-soldatens status som reguljär kombattant, dvs man vill undvika situationen att en motståndare är i sin fulla rätt att avrätta tillfångatagna HV-soldater som mördare. 2) Samhället måste hålla en skarp kontroll över organisationer med kapacitet att utöva organiserat våld. Det finns exempel när detta har misslyckats som förskräcker. Vad gäller själva huvudfrågan kan jag se båda sidor: å ena sidan vill man öva med ett fungerande förband, å andra sidan vill man öva med just de som verkligen kommer när det gäller. En tanke vore att GSS/T är välkomna på befattnings-KFÖ men inte på förbands-KFÖ. Tanken vore att på förbands-KFÖ ska man se och öva det förband som verkligen existerar, här och nu. I mitt förband tycker jag man börjat lära sig att få till KFÖ. Det är sämre med övriga övningstillfällen, vilket väl tyvärr mycket beror på att inte tillräckligt många kommer. Här vore det en tillgång om man kunde få GSS/T att komma på endagars- och tvådagarsövningar; då skulle man vara säker på att det alltid blev tillräckligt antal deltagare = fungerande övning = rolig övning, vilket skulle kunna locka fler deltagare i en positiv spiral. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted May 26, 2013 Report Share Posted May 26, 2013 Jag tror faktiskt att det är dags att skaka liv i gamla hederliga FBU/Försvarsutbildarna igen. Från det att man i början på 2000-talet ansåg att det inte fanns någon framtid för repetitionsutbildning eftersom i princip inga fd värnpliktiga krigsplacerades längre så har ju pendeln slagit tillbaka. Helt plötsligt så har vi en hel kader med människor som behöver upprätthålla sina personliga färdigheter och öva på ledarskap över tiden och på sin fritid (eftersom de inte får göra det som anställda). Så det billigaste FM skulle kunna göra just nu är helt enkelt att skicka in lite pengar i PROD FRIV-spåret, och ge uppdraget att åter inrätta kurser i vapentjänst och grupps- och plutons strid. Det här ett koncept som visat sig framgångsrikt i över 100 år. Finns ingen anledning att åter uppfinna hjulet. Dessutom har vi massor av Hemvärnsmän som skulle vilja få möjligheten till ytterligare förkovran.. Ja ja.. Jag vet att Försvarsutbildarna fortfarande finns. Men jag tror inte de haft någon rolig kurs de senaste 7-8 åren på central nivå.. Idag är det i princip bara specialförbunden som kan erbjuda något, gamla infanterister göre sig icke besvär. Att Försvarsutbildarna (FU) inte haft nån "rolig" kurs under ett antal år beror, som du är inne på, att FM inte beställer några sådana kurser och därmed inte heller skjuter till pengar för sådana. FU ska dessutom numera huvudsakligen ägna sig åt utbildning upp till krigsplaceringsbar nivå, över den nivån är det förbandets ansvar att utbilda sina soldater. Jag har hört uttrycket "varmhållningskurser" nämnas i kulisserna, men det är på visions/fria tankar-stadiet. Men blir det inte lite grann av ett systemfel om FU ska ha varmhållningskurser för GSS/T? Tanken med /T var ju just att det skulle räcka med att kalla in förbandet lite då och då för övning och utbildning. Om det är några som ska varmhålla de soldaterna så är det väl det egna förbandet? Då har de dessutom rätt till ledighet och får öva i förbandsram. Å andra sidan kan FU, genom att sköta sådana kurser på uppdrag av ett förband, frigöra resurser genom att använda "egna" instruktörer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 26, 2013 Report Share Posted May 26, 2013 En stor fördel med FBU/FU var att deltagarna inte gjorde det på arbetstid, således blev det inte ökade kostnader för övningar - inte heller behövdes arbetsreglering. Visst det är ju inte ekonomiskt lönsamt med SGI för den enskilde. Men det verkade ju inte spela så stor roll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 26, 2013 Report Share Posted May 26, 2013 Men blir det inte lite grann av ett systemfel om FU ska ha varmhållningskurser för GSS/T? Tanken med /T var ju just att det skulle räcka med att kalla in förbandet lite då och då för övning och utbildning. Om det är några som ska varmhålla de soldaterna så är det väl det egna förbandet? Då har de dessutom rätt till ledighet och får öva i förbandsram. Å andra sidan kan FU, genom att sköta sådana kurser på uppdrag av ett förband, frigöra resurser genom att använda "egna" instruktörer. "Varmhållning" av GSS/T sker genom KFÖ, SÖF och SÖB, precis som det var förr. De som det skrivs om i denna tråd nöjer sig inte med att vänta på dessa övningar utan vill ha mer. Det har inte förbanden alltid råd/tid med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted May 26, 2013 Report Share Posted May 26, 2013 Men blir det inte lite grann av ett systemfel om FU ska ha varmhållningskurser för GSS/T? Tanken med /T var ju just att det skulle räcka med att kalla in förbandet lite då och då för övning och utbildning. Om det är några som ska varmhålla de soldaterna så är det väl det egna förbandet? Då har de dessutom rätt till ledighet och får öva i förbandsram. Å andra sidan kan FU, genom att sköta sådana kurser på uppdrag av ett förband, frigöra resurser genom att använda "egna" instruktörer. "Varmhållning" av GSS/T sker genom KFÖ, SÖF och SÖB, precis som det var förr. De som det skrivs om i denna tråd nöjer sig inte med att vänta på dessa övningar utan vill ha mer. Det har inte förbanden alltid råd/tid med. Används de begreppen även för GSS/T? Jag trodde att det bara var Hv som sysslade med KFÖ/SÖB/SÖF nu för tiden. Jodå, jag förstår vad folk är ute efter. Men "varmhållning" i det sammanhang jag hörde begreppet var just sådana "mellan de vanliga övningarna"-kurser som efterfrågas här i tråden, bara det att kurserna anordnas för ett enskilt förband. Ungefär som det insomnade FBU-konceptet Krigsförbandskurs (KFK). Man kanske skulle damma av och modernisera KFK? *) Jag vill inte alls underskatta värdet av den enskildes vilja att förkovra sig, men jag ställer mig lite tveksam till den högre nyttan av det gamla upplägget med ett smörgåsbord av kurser som den enskilde kunde söka. Exempel: jag gick kursen strid i bebyggelse 1998 och det höjde ju min personliga färdighet högst väsentligt, men jag kan inte påstå att det gavs möjlighet att spilla över den kunskapen på den hv-pluton jag tillhörde då. Så frågan är ju om den kursen bidrog till att höja förmågan? En fluga gör som bekant ingen sommar. *) Ett teoretiskt exempel kunde vara 92. artbat: FU genomför frivilliga KFK:er med bataljonens /T-kompanier i syfte att "varmhålla" soldaterna vad gäller personliga färdigheter som t ex att gräva ståvärn och bygga motståndsnästen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 26, 2013 Report Share Posted May 26, 2013 Förband genomför KFÖ/SÖF/SÖB mfl. T-delar (både GSS, OR6-9 och OF) kallas då in efter behov för tjänstgöring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 26, 2013 Report Share Posted May 26, 2013 Tja, det torde bli exakt samma nytta för den enskilde som att öva tillsammans med en Hv-förband på fritiden. Individen kanske får något, individens förband får inte mer än en lite mer tränad individ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted May 26, 2013 Report Share Posted May 26, 2013 Förband genomför KFÖ/SÖF/SÖB mfl. T-delar (både GSS, OR6-9 och OF) kallas då in efter behov för tjänstgöring. Då ska jag be att få tacka för den fyllnaden av min (ganska stora) kunskapslucka. Tja, det torde bli exakt samma nytta för den enskilde som att öva tillsammans med en Hv-förband på fritiden. Individen kanske får något, individens förband får inte mer än en lite mer tränad individ. Allzå, den högre nyttan är tveksam? Jag tror att man generellt sett bör tänka inte bara på individens tillfredsställelse utan även på vad förbandet kan få ut av det hela. Annars är det enligt mig mest slöseri med dollars, av vilket FM inte har särskilt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts