Rainman Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 God dag kamrater. Vi har ett antal soldater som har valt att gå till GSS/T. Dessa soldater vill fortfarande öva med sina gamla kollegor i HV men får ej göra det. Detta gör mig förbannad!! - Soldaterna är medvetna om att de inte kan få någon ersättning för detta. - Soldaterna har fått OK av sin GSS/T chef som uppnuntrade till de extra övningstillfällerna som de fick. - HV KompC förstärker gärna upp enheten under övning. Förr hade vi systemet med Extra HV man som under många år fungerade alldeles utmärkt. Vi hade då soldater som frivilligt deltog i vår verksamhet men hade sin krigsplacering någon annanstans. Jag har personligen och via andra som driver denna fråga fått så många korkade argument från bla RiksHV att jag snart börjar misstro min egen högsta ledning. Att försvarsmakten vägrar att låta sina soldater öva är skandal! Vi är inte allt förmånga i detta land som vill vara en del av FM. det visar ju med all önskvärd tydlighet resultatet av den rekrytering som minst sagt haltar. Och i det läget hindra oss som vill ser jag som USEL personalvård. Hur ser det ut på andra håll i Sverige? Har ni samma problem? eller har ni löst detta?? /Rainman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 Det kanske är dags för FBU att återigen ha alla kurser man en gång i tiden hade? Är det inte bättre att HV kompaniet får öva med de soldater de har? Att chefer får öva med soldater som finns och lära känna dom? Får jag komma på era GSS/T övningar? Får jag komma och var med när P4 övar med sina stridsvagnar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rainman Posted May 20, 2013 Author Report Share Posted May 20, 2013 Det finns nackdelar och fördelar med allt men i detta fall så tycker jag att fördelarna vägeröver. Klart cheferna skall öva med de soldater han har, men nu är detta en frivilligt verksamhet så det är inte alltid soldaterna kommer. Och som tex.GrpC så vill jag ha en hel grp att leda. Dessa soldater är ju fd Grp-medlemmar så de är inte helt okända, så vi har god koll på deras utbildningsståndpunkt. Sedan så har inte HV så många stridsvagnar, så till de flesta tjänster så räcker det gott med genomförd GU för att kunna vara med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 Min poäng var väl mer att stridsvagnar är kul och jag skulle grymt gärna vara med när dom övar... Det innebär inte att man vill ha mig där eller att det på något sätt gör deras stridsvagnar bättre. Om man vill öva med HV så får man väl skaffa kontrakt med HV? Kul är liksom inte att argument för att få vara med... tycker jag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
301 Lantz Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 Jag tycker det är självklart att vi ska ha möjlighet med "extra hemvärnsmän"! Det finns en del problem med att man övar med personal som inte "finns" men att öva med enbart det grupper man har på pappret lämnar också många problem. Ett av det största problemen rent övningsmässigt, enligt mig, är att om man har kompletta grupper och ett fåtal inte kommer på övningen (pga sjukdom etc) så kommer plutonen rycka in med ofullständiga grupper. Detta kommer resultera i att man får öva med sammansatta grupper, och personligen tror jag att vi kommer tjäna mer än vi kommer förlora på att ha en flexibel möjlighet att fylla på grupperna med soldater UTAN att behöva bryta upp grupper som annars kunde blivit bättre samövade inom gruppen/plutonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odi et Amo Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 Har varit i samma situation och fick säga upp mitt gsst-avtal. Är inte och har aldrig varit krigsplacerad i hv så de argumenten faller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 Vem är det som har sagt nej? Det borde gå att låta dem öva genom sitt ordinarie förband, även om det är gratis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rainman Posted May 20, 2013 Author Report Share Posted May 20, 2013 De som har sagt nej är bla. Avd dir PROD FRIV. Hv ombudsmannen ( oklart vad han har för mandat) men åsikter har han. Att mitt kompani får färre soldater är trist men hanterbart. Det tragiska är de soldater som har viljan men inte får öva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 Det är dock viktigt att sånt här sköts på rätt sätt. Ett sätt att "komma runt" byråkratin är att de anställs av sitt ordinarie förband och sedan övar med er. Då är alla papper i sin ordning, avtal och rutiner följs och soldaterna är i tjänst och därmed försäkrade. Man måste komma ihåg att det är statlig tjänstgöring i myndigheten Försvarsmakten det handlar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 Det finns många GSS/K/T som vill öva med oss. Oklart om någon hunnit vara med. De har oftast haft egna ÖD när vi haft vht. Som någon skrev innan, det handlar om soldater som tidigare tillhört kompaniet men pga. livssituationen haft möjlighet att växla upp. De kommer någon gång växla ner igen, och då är det viktigt att de lätt och smidigt kan glida in i HV-förbandet igen. Sen är det mycket bra med kunskapsöverföringen som sker när K/T övar med HV. Så länge det inte påverkar ordinarie förbands vht är det en win-win situation. Det känns som att någon vill pissa in sitt revir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 Intressant, på UVG så har chefen LedR gett klartecken att man kan öva med HV även om man är GSS/T. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 Jag har vänner som faktiskt har fått tjänstledigt från sitt förband för att vara med på t.ex Hemvärnsövningar. Det är absolut bra att vara med andra förband, man borde inom både FM och annan statlig/kommunal/privat/osv verksamhet ha någon form av rotation där anställda får prova andra delar av verksamheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 20, 2013 Report Share Posted May 20, 2013 Tycker det är enkelt. Man övar med sitt förband. Ska det övas med annat förband får mottagande förband göra en hemställan till sändande förband om personalen. Eller att sändande förband hemställer till mottagande förband om att få skicka personal.Sedan måste de två förbanden komma överens om vem som betalar och vad som ska betalas. Att motivera det hela med att det är "kul" funkar som inte. Jag gissar att jag inte får öva med SOG bara för att jag skulle tycka att det var roligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LoveMachine Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 Då jag är GSS/T på A9 men bor i Stockholm så vore det väldigt trevligt om man kunde öva utanför ordinarie förbandsverksamhet. Främst på de personliga färdigheterna, skytte och enskild strid. För då skulle man del bli bättre själv men förhoppningsvis också kunna öva mer effektivt när hela förbandet är samlat. Det kräver ju dock att de olika förbanden har någon form av avtal så att man inte åker snålskjuts och blir en belastning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 "Bara för att det är kul"? Vem har ens nämnt att man ska tillåta detta för att "det är kul"? Och sedan massa dåliga argument om SOG och stridsvagnar... Självklart ska GSS/T få öva med HV om de vill. Ser bara fördelar med kunskapsspridning och mer övningstid vilket kommer ge oss bättre förband. Och det som är viktigt är att FM aktivt underlättar för den här typen av aktiviteter, istället för att sätta käppar i hjulet för frivilliga organisationer och soldater som vill öva. Det är dags för FM att släppa sargen och komma in i matchen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 "Bara för att det är kul"? Vem har ens nämnt att man ska tillåta detta för att "det är kul"? Och sedan massa dåliga argument om SOG och stridsvagnar... Självklart ska GSS/T få öva med HV om de vill. Ser bara fördelar med kunskapsspridning och mer övningstid vilket kommer ge oss bättre förband. Och det som är viktigt är att FM aktivt underlättar för den här typen av aktiviteter, istället för att sätta käppar i hjulet för frivilliga organisationer och soldater som vill öva. Det är dags för FM att släppa sargen och komma in i matchen. Det beror väl på vad man övar, tillgång på bra övningsledare och övningsterräng m.m. Vi har ett stort problem med tillgång på bra övningsledare och bra övningsterräng i mitt område. Något som får flera övningar att stanna upp och pausa, för att terrängen inte tillåter alla förband (grupper, plutoner beroende på vad som övas) att öva tillämpat samtidigt eller att inte övningsledare finns för alla förband. Att då öka på antalet förband, som det blir med fler soldater riskerar att försämra övningsmöjligheten för de ordinarie i förbanden. Visst, enklare skjutövningar, där det finns gott om plats på skjutbanor, eller kanske till och med där det behövs b-styrkor. Absolut, men att genrellt tillåta det vore fel väg att gå. Om man inte ordnar till det formellt, d.v.s. det planeras för det direkt vid övningsplanering. Men jag gissar att framförhållningen inte alltid är sådär jätte god..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 En del av kompanierna i Sthlm tillåter GSS/T att öva med dem. Men det är väl the big boss som bestämmer eller är det upp till respektive kompC att bestämma? Tänker mest på försäkringar och så. Att de vill/ska få öva med Hv/NSS tycker jag låter bra då det blir utbyte av kunskaper. Återinsätt extra hv-man skapa en 5e grupp på varje pluton så kan man ha en gss grupp så att man inte splittrar de grupperna som finns. För finns efterfrågan på plats ska man väl se till att man kan ordna det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 Det är väl just det att GSS/T räknas som en anställning, eller det är en anställning till skillnad från fd krigsplaceringen efter värnplikten. Och jag har iaf hört i flera år och mer än en gång att är man anställd i försvarsmakten så "kan" man inte ha ett kontrakt eller jobba extra på ett företag motsv som kan komma att bli kontroversiellt. vet inte riktigt hur det formuleras där det ordagrant borde stå, men det är iaf så jag har fått höra det, bla under NBG08 så yppades det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 "Bara för att det är kul"? Vem har ens nämnt att man ska tillåta detta för att "det är kul"? Och sedan massa dåliga argument om SOG och stridsvagnar... Självklart ska GSS/T få öva med HV om de vill. Ser bara fördelar med kunskapsspridning och mer övningstid vilket kommer ge oss bättre förband. Och det som är viktigt är att FM aktivt underlättar för den här typen av aktiviteter, istället för att sätta käppar i hjulet för frivilliga organisationer och soldater som vill öva. Det är dags för FM att släppa sargen och komma in i matchen. Därför att du övar med ditt förband... Eller puffa på FBU om du vill ha övning utanför ditt förbands övningar och puffa på din chef om du vill öva tält eller skytte. Varför ska HV vara en plats där man liksom bara kan ploppa in när man inte har något bättre för sig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
301 Lantz Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 "Bara för att det är kul"? Vem har ens nämnt att man ska tillåta detta för att "det är kul"? Och sedan massa dåliga argument om SOG och stridsvagnar... Självklart ska GSS/T få öva med HV om de vill. Ser bara fördelar med kunskapsspridning och mer övningstid vilket kommer ge oss bättre förband. Och det som är viktigt är att FM aktivt underlättar för den här typen av aktiviteter, istället för att sätta käppar i hjulet för frivilliga organisationer och soldater som vill öva. Det är dags för FM att släppa sargen och komma in i matchen. Det beror väl på vad man övar, tillgång på bra övningsledare och övningsterräng m.m. Vi har ett stort problem med tillgång på bra övningsledare och bra övningsterräng i mitt område. Något som får flera övningar att stanna upp och pausa, för att terrängen inte tillåter alla förband (grupper, plutoner beroende på vad som övas) att öva tillämpat samtidigt eller att inte övningsledare finns för alla förband. Att då öka på antalet förband, som det blir med fler soldater riskerar att försämra övningsmöjligheten för de ordinarie i förbanden. Visst, enklare skjutövningar, där det finns gott om plats på skjutbanor, eller kanske till och med där det behövs b-styrkor. Absolut, men att genrellt tillåta det vore fel väg att gå. Om man inte ordnar till det formellt, d.v.s. det planeras för det direkt vid övningsplanering. Men jag gissar att framförhållningen inte alltid är sådär jätte god..... Nu tror jag dock inte vi pratar om att ta med hela extra förband till hv övningar utan bara enskilda soldater som självklart måste anmäla sig i förväg och bli godkända av chefen. Sen att övningsterrängen inte skulle räcka till förstår jag inte riktigt, om man genomför en övning för en pluton och denna pluton saknar 3 soldater för att bli fulltalig så bör övningen enbart bli bättre för samtliga inblandade om man kan skjuta till 3 extra soldater. Om dessa utöver det kan sprida lite kunskap och tips och trixs till sina medsoldater så är det extra bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 Bara för att enstaka förband har begränsningar i övningsterräng betyder inte det att hela diskussionen faller. Lite nyans i diskussionen borde man kunna hålla. Än så länge har jag inte sett ett enda argument i sakfrågan som hindrar "gamla" insatssoldater att medverka i övningar om båda förbanden ger sitt ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 Något OT, men på samma tema;Jag står som vilande just nu i mitt HV förband då jag svart-fotat mig över till GSS/T. Om vi bortser att jag har ett GSS/T kontrakt för tillfället och bara ser mig som "vilande" HV-soldat, kan jag ändå få delta i övningar? Finns det några officiella hinder eller är det praktiska hinder (materiel, instruktörer, pengar e.t.c)?Bortsett från det skulle jag uppskatta möjligheten att få öva extra med mitt HV-förband trots att jag förrått dem och gått över till GSS/T, framför allt PEK vet jag att jag behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 Något OT, men på samma tema; Jag står som vilande just nu i mitt HV förband då jag svart-fotat mig över till GSS/T. Om vi bortser att jag har ett GSS/T kontrakt för tillfället och bara ser mig som "vilande" HV-soldat, kan jag ändå få delta i övningar? Finns det några officiella hinder eller är det praktiska hinder (materiel, instruktörer, pengar e.t.c)? Bortsett från det skulle jag uppskatta möjligheten att få öva extra med mitt HV-förband trots att jag förrått dem och gått över till GSS/T, framför allt PEK vet jag att jag behöver. Knappast OT, det är ju just det som hela tråden handlar om. I min mening ska det absolut inte vara några problem. Sen om några mindre begåvade individer försöker stoppa det vet jag inte, men det borde inte vara några problem. @Dxl Och min övning med mitt underbemannade förband blir bättre om vi kan fylla på med några soldater som nu är GSS/T men som var HV förut. Med fulla grupper och större styrkor går det att öva bättre. Fördelen för GSS/T-förbanden blir såklart att deras soldater i fråga håller sina färdigheter uppe och får ännu mer tid i gröna kläder. @Frippe Som sagt, att tillföra några soldater till en redan planerad HV-övning är knappast något som gör att övningsterrängen inte räcker till, snarast tvärtom. Det blir väldigt oeffektivt att öva ett underbemannat kompani, jämfört med att då kunna tillföra ett antal GSS/T för att kunna fylla upp grupperna och öva ordentligt. Fler utbildade soldater per övningsledartimma blir resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 Det finns en (endast en i min värld) nackdel med att GSS/T övar med Hv och det är att man tullar på ammunitionsförbrukningen i miljögodkännandena. Varje skjut-/övningsfält har ett tak för hur många skott med resp kaliber (både löst och skarpt) som får avges per år. Det kan också ha reglerats periodvis så att man under del av året har större begränsningar. Med "externa" soldater når man fortare maxtaket. Det kan innebära att andra skjutningar (sprängningar) får ställas in. Men om det inte är så många extra som deltar är nackdelen liten och vinsten större. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odi et Amo Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 Bara för att enstaka förband har begränsningar i övningsterräng betyder inte det att hela diskussionen faller. Lite nyans i diskussionen borde man kunna hålla. Än så länge har jag inte sett ett enda argument i sakfrågan som hindrar "gamla" insatssoldater att medverka i övningar om båda förbanden ger sitt ok. Mitt förband hade fått en skrivelse från Rikshv C som sa att gss-k/t endast fick ha "vilande" kontrakt och inte fick medverka på övningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 Då jag är GSS/T på A9 men bor i Stockholm så vore det väldigt trevligt om man kunde öva utanför ordinarie förbandsverksamhet. Främst på de personliga färdigheterna, skytte och enskild strid. För då skulle man del bli bättre själv men förhoppningsvis också kunna öva mer effektivt när hela förbandet är samlat. Det kräver ju dock att de olika förbanden har någon form av avtal så att man inte åker snålskjuts och blir en belastning. Tydligen så har Hkv bestämt att ni inte ska skjuta mer, och bli bättre. Precis som vi i Hv inte bara kan åka till regementet och skjuta lite Ak5 för att bli lite bättre. En produkt är beställd, du har skrivit på för GSS, öva för den. "Bara för att det är kul"? Vem har ens nämnt att man ska tillåta detta för att "det är kul"? Och sedan massa dåliga argument om SOG och stridsvagnar... Självklart ska GSS/T få öva med HV om de vill. Ser bara fördelar med kunskapsspridning och mer övningstid vilket kommer ge oss bättre förband. Och det som är viktigt är att FM aktivt underlättar för den här typen av aktiviteter, istället för att sätta käppar i hjulet för frivilliga organisationer och soldater som vill öva. Det är dags för FM att släppa sargen och komma in i matchen. Så jag kan åka upp till en kollegas förband och hjälpa dem bli bättre på strid, för de däringa GSS/K som han är med i, de tycker han är kass på det. "Kunskapsspridning" är självklart. FM kan släppa sargen och låta t.ex. min GU-F bandvagnsförare bli ännu bättre genom att öva extra med 714 komp på P7. Eller...? Att de vill/ska få öva med Hv/NSS tycker jag låter bra då det blir utbyte av kunskaper. Återinsätt extra hv-man skapa en 5e grupp på varje pluton så kan man ha en gss grupp så att man inte splittrar de grupperna som finns. För finns efterfrågan på plats ska man väl se till att man kan ordna det? Efterfrågan på plats finns ju dock inte. De som valt GSS har valt BORT Hv, precis som övriga 9,4 miljoner svenskar valt bort Hv. Därför att du övar med ditt förband... Eller puffa på FBU om du vill ha övning utanför ditt förbands övningar och puffa på din chef om du vill öva tält eller skytte. Varför ska HV vara en plats där man liksom bara kan ploppa in när man inte har något bättre för sig? Bingo. Nu tror jag dock inte vi pratar om att ta med hela extra förband till hv övningar utan bara enskilda soldater som självklart måste anmäla sig i förväg och bli godkända av chefen. Sen att övningsterrängen inte skulle räcka till förstår jag inte riktigt, om man genomför en övning för en pluton och denna pluton saknar 3 soldater för att bli fulltalig så bör övningen enbart bli bättre för samtliga inblandade om man kan skjuta till 3 extra soldater. Om dessa utöver det kan sprida lite kunskap och tips och trixs till sina medsoldater så är det extra bra. Rent formellt så ser jag inga problem med att övningarna blir sämre för Hv:are, att övningsterräng inte räcker eller annat, det argumentet köper inte jag heller. Det finns en (endast en i min värld) nackdel med att GSS/T övar med Hv och det är att man tullar på ammunitionsförbrukningen i miljögodkännandena. Varje skjut-/övningsfält har ett tak för hur många skott med resp kaliber (både löst och skarpt) som får avges per år. Det kan också ha reglerats periodvis så att man under del av året har större begränsningar. Med "externa" soldater når man fortare maxtaket. Det kan innebära att andra skjutningar (sprängningar) får ställas in. Men om det inte är så många extra som deltar är nackdelen liten och vinsten större. Detta gäller väl förutsatt att FM/förbanden räknar med en konstant kräftgång på förbandens personal? Det BÖR ju vara räknat på 80-100 % uppfyllnad gentemot ammoförbrukning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 @Dxl Och min övning med mitt underbemannade förband blir bättre om vi kan fylla på med några soldater som nu är GSS/T men som var HV förut. Med fulla grupper och större styrkor går det att öva bättre. Fördelen för GSS/T-förbanden blir såklart att deras soldater i fråga håller sina färdigheter uppe och får ännu mer tid i gröna kläder. Återigen... FBU fanns/finns för just de som vill hålla sina färdigheter uppe... Krigsförband finns för dom som har kontrakt i förbandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 21, 2013 Report Share Posted May 21, 2013 Då jag är GSS/T på A9 men bor i Stockholm så vore det väldigt trevligt om man kunde öva utanför ordinarie förbandsverksamhet. Främst på de personliga färdigheterna, skytte och enskild strid. För då skulle man del bli bättre själv men förhoppningsvis också kunna öva mer effektivt när hela förbandet är samlat. Det kräver ju dock att de olika förbanden har någon form av avtal så att man inte åker snålskjuts och blir en belastning. Tydligen så har Hkv bestämt att ni inte ska skjuta mer, och bli bättre. Precis som vi i Hv inte bara kan åka till regementet och skjuta lite Ak5 för att bli lite bättre. En produkt är beställd, du har skrivit på för GSS, öva för den. "Bara för att det är kul"? Vem har ens nämnt att man ska tillåta detta för att "det är kul"? Och sedan massa dåliga argument om SOG och stridsvagnar... Självklart ska GSS/T få öva med HV om de vill. Ser bara fördelar med kunskapsspridning och mer övningstid vilket kommer ge oss bättre förband. Och det som är viktigt är att FM aktivt underlättar för den här typen av aktiviteter, istället för att sätta käppar i hjulet för frivilliga organisationer och soldater som vill öva. Det är dags för FM att släppa sargen och komma in i matchen. Så jag kan åka upp till en kollegas förband och hjälpa dem bli bättre på strid, för de däringa GSS/K som han är med i, de tycker han är kass på det. "Kunskapsspridning" är självklart. FM kan släppa sargen och låta t.ex. min GU-F bandvagnsförare bli ännu bättre genom att öva extra med 714 komp på P7. Eller...? Att de vill/ska få öva med Hv/NSS tycker jag låter bra då det blir utbyte av kunskaper. Återinsätt extra hv-man skapa en 5e grupp på varje pluton så kan man ha en gss grupp så att man inte splittrar de grupperna som finns. För finns efterfrågan på plats ska man väl se till att man kan ordna det? Efterfrågan på plats finns ju dock inte. De som valt GSS har valt BORT Hv, precis som övriga 9,4 miljoner svenskar valt bort Hv. Därför att du övar med ditt förband... Eller puffa på FBU om du vill ha övning utanför ditt förbands övningar och puffa på din chef om du vill öva tält eller skytte. Varför ska HV vara en plats där man liksom bara kan ploppa in när man inte har något bättre för sig? Bingo. Nu tror jag dock inte vi pratar om att ta med hela extra förband till hv övningar utan bara enskilda soldater som självklart måste anmäla sig i förväg och bli godkända av chefen. Sen att övningsterrängen inte skulle räcka till förstår jag inte riktigt, om man genomför en övning för en pluton och denna pluton saknar 3 soldater för att bli fulltalig så bör övningen enbart bli bättre för samtliga inblandade om man kan skjuta till 3 extra soldater. Om dessa utöver det kan sprida lite kunskap och tips och trixs till sina medsoldater så är det extra bra. Rent formellt så ser jag inga problem med att övningarna blir sämre för Hv:are, att övningsterräng inte räcker eller annat, det argumentet köper inte jag heller. Det finns en (endast en i min värld) nackdel med att GSS/T övar med Hv och det är att man tullar på ammunitionsförbrukningen i miljögodkännandena. Varje skjut-/övningsfält har ett tak för hur många skott med resp kaliber (både löst och skarpt) som får avges per år. Det kan också ha reglerats periodvis så att man under del av året har större begränsningar. Med "externa" soldater når man fortare maxtaket. Det kan innebära att andra skjutningar (sprängningar) får ställas in. Men om det inte är så många extra som deltar är nackdelen liten och vinsten större. Detta gäller väl förutsatt att FM/förbanden räknar med en konstant kräftgång på förbandens personal? Det BÖR ju vara räknat på 80-100 % uppfyllnad gentemot ammoförbrukning. Det är inte FM som ger sig själva miljötillstånd utan det är respektive länsstyrelse (?). Det är trånga ramar på vissa skjutfält vet jag. Härads skjutfält i Strängnäs tex, är ett skjutfält där man tvingats till övningsreduktion pga att man skjutit så mycket att inga fler skott fick skjutas. Det borde vara ett ringa problem om några GSS/T övar med Hv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted May 22, 2013 Report Share Posted May 22, 2013 Tror det är Naturvårdsverket som håller i miljöfrågorna. Men hur som. Är det inte så då att anställda inom FM inte får "leka" krig tiden då de inte jobbar inom FM dvs, på fritiden? Isf hade vi ju säkert sett fler aktiva yoff och andra anställda inom HV de senaste åren, men jag har hört från flera håll att bla Yoff inte "får" engagera sig i HV utanför tjänsten, likaså när vi var med i NBG 2008 så fick vi inte hålla på med HV verksamhet, men då var jag inte med i HV och tänkte inte mer på det. Iom att GSS/T har en anställning så är det ju troligt att de hamnar inom samma byråkratiska träsk. Vet inte vad allt kommer ifrån men skulle gärna se ett pappaer som bekräftar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted May 22, 2013 Report Share Posted May 22, 2013 709 eftersom tråden finna så verkar det finnas en efterfrågan på plats. Nu är min stf på g över till "mörka sidan". Dock vill han fortsatt vara delaktig i gruppens utveckling och det ser jag som positivt vilket många andra hos oss också gör. Visst skriver man kontrakt och blir krigsplacerad iom gsst MEN innan gss kom och vpl fanns blev man krigsplacerad efter fullgjord vpl så fick man gå med i Hv som extra hvman vilket gjorde att man kunde bibehålla sina kunskaper och slapp gå via FBU (som på den tiden endast tog in befäl (Frivillig Befäls Utbildning) eller de som ville skola sig till befäl). Varför är det då så fel att folk har viljan och strävan efter att bli bättre? Viljan att offra sin fritid även när man har kontrakt med FM att bli bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts