Jump to content

Skalplagg


ExMarine

Recommended Posts

Jag är jäkligt förtjust i skaljackan, nu vet ja att det ogillas att man använder/söker efter fm material så min fråga är vet någon här om ifall de finns en civil version som är lika som fm skaljacka? Hade gärna köpt en fm jacka också men som sagt dom går ej att få tag på!

Link to comment
Share on other sites

Dom var inte gratis

 

Det finns en uppsjö av skaljackor i militärt stuk olika kvalitéer om du inte vill punga ut 5lök på en jacka. Tacupgear, Ale cyclone, helicon, tru-spec etc. ligger på runt 1500. Skulle tro alla dessa lämpar sig något eller några år i stadsmiljö eller lättare friluftsliv.

 

Men ska du punga ut 5000 så tillverkas väl CPA jackorna av Taiga. Annars är ju Norröna Recon något att titta närmre på.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Helicon Gunfighter jacka och under det bär jag deras Patriot flisjacka som foder när det behövs.

Bra funktioner och mycket fickor. Kör olivgrön och tycker den är snygg o praktisk som färg.

Båda jackorna gör sig bra utan varandra men är uppbyggda väldigt lika varför man kan nyttja deras funktioner att ventilera på ett bra sätt.

Enda som jag är fundersam över är hur de tål brand men det är inte mitt primära behov. Som jämförelse tål m90 om den är ny och rätt behandlad ca 7 sec brand... Vad nu det ger mig för odds att få av den om jag får brandstridsmedel på mig.

 

Skit samma jag gillar Tac-up gears jacka då den är Ir absorberande men har inte testat den än.

Link to comment
Share on other sites

Själv vänder jag mig direkt till den civila marknaden för funktionsplagg, gärna så långt ifrån FM "ska passa alla oavsett form"doktrin. Jag har fastnat för Arcteryx, de är dyra men jag har ALDRIG blivit besviken.

Link to comment
Share on other sites

Finns en hel del tydligen, någon som har testat olika skaljackor och vet vilken som är mest lik försvarets rent utformningsmässigt?

Ja, och förhoppningsvis finns ingen eftersom utformningen är skitdålig.

 

Taiga's är klockrena, Arc'Teryx likaså, lite softare är Haglöfs eller annat känt helcivilt märke :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag är över förtjust i min Arktis smock. Köpte den i höstas, och det är den enda (mer eller mindre) jackan jag använder. Köpte en i färgen coyote. Det enda, efter erfarenhet, jag kommer byta ut i framtiden är dragkedjan till en tejpad, då den inte fixar hårt regn utan att man blir blöt på bröstet. Det vattentäta membranet har aldrig svikit mig i någon av mina Arktis smockar.

Den lämnar heller inget jätte stort hål i plånboken, jag gav 2000 inkl frakt för min.

 

 

Utöver den har jag en Marmot Spire, tycker den är ok. Gillar inte att den är så kort och har så hög krage. Men funkar utmärkt i riktigt busväder.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 1 year later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...