Jump to content

Recommended Posts

Posted

Men N-bandat (tygbandat) är ju am som vi förbrukar i fredstid. Den am vi får ut i krig får vi inte ut nu. Krigsammunitionen är, mig veterligen, inte tygbandad. Sen att det finns ett överskott av tygbandat det är en annan sak. Kriam ligger i pappaskar om 20st, i "limpor" om 200st(7,62) och sen i låda om 800st (?).

Tror inte det finns så mycket om ens något färdig bandat till Kulspruta 58, min pluton får ut 128st tomma band till 4st Kulspruta 58 vid mob.

Posted
450 i en kassett ..... man skall juh kunna lyfta vapnet osso :angry:

jo det är sant, men den "kassetten" användes mest vid vagnsstrid. Annars var det lite tungt....men det går, största nackdelen är att den slår mot benet när man springer 8-/

Guest Rattara
Posted

I krig ska (är tanken i alla fall) Ksp-banden komma bandade från trossen och du behöver enbart byta in de tomma banden mot fulla.

Banden laddas sedan i speciella laddningsmaskiner, handvevade med en tratt på ovansidan.

Posted

Rätta mig om jag är fel men tanken med sönderfallande band är väl att dom är förbrukningsvara? (I krigstid)

Posted
Banden laddas sedan i speciella laddningsmaskiner, handvevade med en tratt på ovansidan.

Innan jag såg dessa hade jag en övertro till dessa fantasktiska maskiner. "Det är bara att veva så är bandet laddat" sades det.

Efter att ha användt dem är min erfarenhet att de är ganska tidsödande och det går i många falla snabbare att banda förhand. Det kan bero på orutin från min sida.

Finns det någon som har använt laddmaskinerna med bra resultat och kan ge bra tips på användandet samt vad är dess korrektna namn?

Används dessa laddmaskiner på övningar?

Posted

Vi var fyra pers som på några timmar bandade 40-50 000 plug en kväll under sydfront. Två som matade i patroner i tratten, en som vevade och matade på band och en som plockade fram amunitionen ur lådor och kondomer. Fungerade mycket smidigt.

/Ken

Posted (edited)

:} Tycker det låter helt klart intressant med att använda en närlyslåda...

Brukar det trassla till sig i lådan, eller fungerar det bra ? :)

Hur mycket finns det plats för ?? :2guns:

Hur sätter ni fast "kassettfjädern" i lådan ?

Edited by King
Posted

Min konfiguration till 340k, fungerade bra för mig.

Man får testa sig fram till vad som passar bäst.

En kassett om två band fastsatt på sprutan.

(Fungerar som ett "ready-mag" ifall man inte hinner fippla upp ett

band ur de övriga fickorna, annars används helst kassetterna sist

då omladdning med lösa band är prioriterat)

Ett löst band som ligger i matningen.

Tre band i den tredje fickan (2st sammansatta, 1 löst).

Tre band i den andra fickan (2st sammansatta, 1 löst).

En Kassett om två band i en skyddsmaskväska

(fungerar även som "band-dump" man kan pressa ner ett par

askar med extra ammo som kommer till bruk då man vid ett uppehåll kan

fylla på det halvt utskjutna bandet med nya patroner och på så sätt

"återanvända det igen" då det ligger nära till hands).

Plåtlådan som är smidig att ha vid vagnstrid har i lockets undersida

två st "plåtskidor" (kom inte på någon bättre benämning) som finns där

för att se till att bandet glider lätt ur lådan då locket klämmer bandet mot lådans

kant. I den ena "skidan" kan man kila fast patronens kula.

Då man lättar på läderremmen (som låser locket) och öppnar locket så är det

enkelt att få tag på bandet. Bandet läggs med fördel ned i lådan genom "veckning",

inte i någon hög där man får gräva efter första länken.

Ordnar man till det för sig så går det mycket smidigare när det hettar till.

Och var och en får ta reda på vad som passar en själv.

Posted

Blir det inte väldigt mycket plockande och fipplande med alla dessa lösa band... ?

Föredrar själv att hålla på med den sysslan så lite som möjligt :blink:

Posted (edited)

Nej, det tyckte aldrig jag.

Eftersom det bara delades ut 2st kassetter till var och man inte fylla dem med 450 skott eller dylikt utan modifikationer (och sånt var inte populärt). Och jag fann det lättare att slita fram ett löst och bara slänga på än att: haka loss kassett, ta fram kassett, mata, stoppa tillbaks kassett.

Jag tyckte det var bäst att kassetten satt kvar där oanvänd inför en extrem situation då det hade tagit för lång tid att gräva efter ett band i en ficka.

Jag gjorde även så att jag kunde låta 1-2 band sitta virat kring armen då man anade att det kunde braka loss rejält.

Det är mycket svårt att förklara. Som jag tidigare sagt så fungerar inte en konfiguration som jag hade för alla.

Det är upp till var och en, så jag förstår att du kan tycka att det verkar vara mycket fipplande medan jag inte tycker så.

Edited by daedalus
Posted
Nej, det tyckte aldrig jag.

Eftersom det bara delades ut 2st kassetter till var och  man inte fylla dem med 450 skott eller dylikt utan modifikationer (och sånt var inte populärt). Och jag fann det lättare att slita fram ett löst och bara slänga på än att: haka loss kassett, ta fram kassett, mata, stoppa tillbaks kassett.

Jag tyckte det var bäst att kassetten satt kvar där oanvänd inför en extrem situation då det hade tagit för lång tid att gräva efter ett band i en ficka.

Jag gjorde även så att jag kunde låta 1-2 band sitta virat kring armen.

Det är mycket svårt att förklara. Som jag tidigare sagt så fungerar inte en konfiguration som jag hade för alla.

Det är upp till var och en, så jag förstår att du kan tycka att det verkar vara mycket fipplande medan jag inte tycker så.

Ok... Med så starka begränsningar om att inte få göra några modifikationer så var det nog en lösning.

Posted (edited)

Ja en och annan nykläckt fänrik snackade väl om att man minsann kunde sprätta upp och sy eget.

När man sedan visade intresse för det och stod där med sax, nål och tråd var det ingen som vågade

råda en till det längre. Mycket snack, lite verkstad.

Gick dock lös på kronans heliga kassett en gång.

Bandet slank ned i kassetten likt en hal ål och jag bara skrek,

tiden knappade och det gick inte att få upp bandet.

Så då åkte kniven fram.

Sydde sedan ihop den med omsorg så inget syntes.

Många ggr önskade man att det fanns en dragkedja eller liknande i

dess botten.

Det finns möjligheter till att fästa en större kassettliknande anordning undertill sprutan.

Jag har sett bild på en 58:a där en större påse agerade både "bandlåda" samt hylsuppfång.

Hylsuppfånget och att en större mängd band hindrar utkastet genom luckan med eldavbrott som följd är väl det enda men stora minuset med den. Dock borde en djupare påse åtminstone få bort problemet med luckan.

Jag spånade länge på det där men jag kom ingen vart.

Edited by daedalus
Posted
Ja en och annan nykläckt fänrik snackade väl om att man minsann kunde sprätta upp och sy eget.

När man sedan visade intresse för det och stod där med sax, nål och tråd var det ingen som vågade

råda en till det längre. Mycket snack, lite verkstad.

Gick dock lös på kronans heliga kassett en gång.

Bandet slank ned i kassetten likt en hal ål och jag bara skrek,

tiden knappade och det gick inte att få upp bandet.

Så då åkte kniven fram.

Sydde sedan ihop den med omsorg så inget syntes.

Många ggr önskade man att det fanns en dragkedja eller liknande i

dess botten.

Det finns möjligheter till att fästa en större kassettliknande anordning undertill sprutan.

Jag har sett bild på en 58:a där en större påse agerade både "bandlåda" samt hylsuppfång.

Hylsuppfånget och att en större mängd band hindrar utkastet genom luckan med eldavbrott som följd är väl det enda men stora minuset med den. Dock borde en djupare påse åtminstone få bort problemet med luckan.

Jag spånade länge på det där men jag kom ingen vart.

hmm, tror du har sett den där grunkan man hänger på när sprutan är monterad på taket till 20-bil, motsv. Fungerar nog dåligt i skogen då det inte finns "lock" till band eller hylsor. Har för mig att denna även hade någon fästpunkt i den fjäderbestyckade fästanordningen (kom ej ihåg vad denna hette)som sprutan satt fast i. Annars var det ju en bra idé..miljövänlig och praktiskt, inget lämnas kvar och allt är med.

Posted

Danskarna har en väska till sin mg/42. Exakt hur mycket den rymmer är jag osäker på men minst 2 band är det. Väskan ä 4 kantig och har en öppning i gaveln mot vapnet där man drar ut bandet. Väskan fungerar även till Kulspruta 58, har testat det för 2 år sedan. Vår KC lär ha väskan hemma hos sig. Skall "låna" den endag och ta en bild på den.

Posted
Min ksp-skytt på BA01 tog en ammolåda till 20mm Akan.

I den fick han in 1400 skott i ett band.    :D

Under stridsskjutning i Oksböl sköt han 1200 skott innan han bytte pipa, det glödde fint om gasregulatorn.  :}

Lite otymlig för markstrid men för pansarskytte som oftast agerar i närheten av vagnen eller vid fast OP var det klockrent.

The Swede

Bra the Swede, mera historier, det gillar vi! ;D

Posted

daedalus, du menar att du då hade en överladdad kasset med två band hängande på sprutan men brukade inte dessa två utan hade ett tredje i matningen?

Posted

Något som funkar fint är en tomlåda 7.62 med banden i fäst på en lk 35 mes. Banden ligger så att spetsen ligger vända från skyttens rygg, dvs spetsen pekar bakåt. Bandet går över axeln fram till kspn. Skytten kan då skjuta under förflyttning utan att använda kassetten.

Laddaren skjuter med sitt EHV och eldreglerar. Hjälper till med pipbyte på skyttens kommando. Skytten behöver inte ta av mesen vid skjutning i liggande ställning eller knästående.

Funkade för våra ksp skyttar. Vet att det används av kspskyttarna på divund också. Säkerligen vid andra förband. Det är dock tungt vilket kan ses som en nackdel.

Posted

Ksp-skytten i min grupp fixade till nåt liknande det som 111 SSK Bat snackar om: en tomlåda 7.62 på LK-35 mes, i vilken vi hade sågat ett litet jack på kanten och satt dit en halv rundstav så det skulle glida på bättre. Vi fick plats med 14 band om jag inte minns fel... B)

Posted

daedalus, ett AK4 magg väger 800 gram. Det innehåller 20 patroner. Magasinet väger tomt kanske 300 gram. Med lite snabb matte inser man att ett band a 50 patroner kommer hamna runt kilot.

Detta är uppskattat, men är rimligt...

Posted
Fasen ett kilo!

Brukade ha på mig runt 10 band.

Jag är inte särskilt stor.

Ur SoldR Mtrl Vapen Ksp58B 2000

Vikt 49 patroner på band 1,4 kg