MackanPackan Posted November 27, 2012 Report Posted November 27, 2012 Eftersom jag för tillfället jobbar deltid tycke jag att GSS/T verkade som en bra idé. Jobba för FM, samtidigt som jag har kvar mitt vanliga jobb med flexibla arbetstider, plus ett sätt att dryga ut kassan lite, så jag sökte till en GSS/T befattning och är kallad på tester / intervju. I samband med att jag ansökte sa dem till mig: "Att notera är att lägsta ingångslön för soldat är 18 000 Skr" och det är vad man får reda på FM's hemsida också när det gäller löner för GSS/T, men i samband med att jag kallades till intevjun fick jag en tjänsgöringslista och de första 11 månaderna, 2013, skall jag tjänstgöra totalt 3 dygn. Jag antar då att jag kommer få ut ungerfär 3 x 1800 kr i ersättning totalt? Då är det ingen höjdare direkt, för jag trodde verkligen skulle få tjänstgöra lite mer och även tjäna lite mer. Quote
DaRaven Posted November 27, 2012 Report Posted November 27, 2012 Tanken som den ligger just nu är att du tjänar precis lika mycket som en GSS/K, under de dagar du tjänstgör. Sedan tillkommer ju sannolikt lite tillägg, t.ex. ersättning för övningsdygn. Så ja, runt 1800/dag verkar väl rimligt. Hur man gör med semester vet jag inte, om man slår på 12% ersättning direkt. Och som det debatterats här tidigare så är ju tjänstgöringsfrekvensen lägre än för t.ex. Hemvärnet (och även ersättningen). Men välkommen till vår verklighet... ;) Quote
IB5 Posted November 27, 2012 Report Posted November 27, 2012 GSS/T på Amf-skytte verkar öva mer, dom hade ca 3 veckor nu på hösten och drar upp 2-3 veckor på vinterutbildning i jan/feb. De som jag har talat med som har varit med tyckte dessutom att det var riktigt bra och givande. Vet inte om det kanske kan vara ett alternativ för dig? Dom söker folk just nu. Quote
Bengtsson Posted November 27, 2012 Report Posted November 27, 2012 Ungefär samma här. Som jag vet i dagsläget så har jag 3 veckor nästa år på P4 Skövde psk/T. Quote
MackanPackan Posted November 27, 2012 Author Report Posted November 27, 2012 Det var roligt att veta att det finns andra tjänster med mer utbildning, men tyvärr så är jag nere i Skåne, så det blir lite för långt för mig. Här nere vid P7 lär de inte hitta några som tjänstgör närmsta tiden iallafall. Såg nu att de har satt ut rekryteringsannonsen ännu en gång..hehe Har ansökt till GSS/T som bevakningssoldat på 61. Lvbat /LV6 istället. Där tjänstgör man 16 dagar på en 35 dagarsperiod. Quote
3345 Posted November 28, 2012 Report Posted November 28, 2012 Hej fick mitt anställnings avtal idag för GSS/T och där står min lön som 18 200kr är detta det lägsta som finns idag eller är det så fantastiskt att jag ansågs värdefull och har fått en liten löne boost ? Quote
MackanPackan Posted November 29, 2012 Author Report Posted November 29, 2012 Hej fick mitt anställnings avtal idag för GSS/T och där står min lön som 18 200kr är detta det lägsta som finns idag eller är det så fantastiskt att jag ansågs värdefull och har fått en liten löne boost ? "Att notera är att lägsta ingångslön för soldat är 18 000 Skr" De höjde nyligen minimilönen till 18 000 kr...inte en dag försent. Quote
IB5 Posted November 29, 2012 Report Posted November 29, 2012 Dock har dom väl sänkt ÖD ersättningen så den genomsnittlige soldaten får ut mindre i lön, enligt vad jag har hört. Quote
Krook Posted November 29, 2012 Report Posted November 29, 2012 ÖD-ersättningen är nu fast och inte beroende på hur många man gör. Det medför att de som gör över 25 st ÖD per år får mindre med det nya avtalet än det gamla men de som gör färre gynnas av det nya avtalet. GSS/T lär inte göra fler än 25 ÖD per år och torde gynnas av det nya avtalet. Quote
IB5 Posted November 29, 2012 Report Posted November 29, 2012 Aha, tack för infon Krook! Vet du hur mycket den nya ÖDn ligger på? Quote
Krook Posted November 29, 2012 Report Posted November 29, 2012 Jag tror att den är på 988kr/dygn. Nytt är att den anställde kan välja mellan att ta ut 8h eller 4h + mer ersättning men jag kommer inte ihåg formeln för 4h-alternativet. Quote
IB5 Posted November 29, 2012 Report Posted November 29, 2012 Ok, tack igen för infon! Så som GSS/T tjänstgör man kanske en månad på ett år vilket är då 18.000kr. Så kanske man gör 10-15 ÖD under den perioden vilket då är ca 10-15.000kr till. Sen är det väl så att den ledigheten man gör sig förtjänt av, den får man ju också lön under? Så om man då har 10 ÖD under perioden man ligger inne, ska man alltså få 2 veckor betald ledighet vilket ger ytterligare ca 40% av 18.000kr vilket är ca 7.200kr. Har jag förstått det rätt då? Så per år får man alltså 35.200 om man tjänstgör en totalt månad med 10 ÖD fördelade över ett år? 1 Quote
Recommended Posts