Jump to content

Recommended Posts

En löjtnant, iaf min bror tjänar ca 18000 i grunden.

Därtill kommer alla tillägg. Pengar för att sova ute, leda  överlevnadskurser mm.

Slutsumman blir ungefär 22 000.

Det är inte allt för mycket :(

 

Om man läser till kapten så stiger lönen med en 1000-lapp.

Inte heller så mycket...

 

Detta gäller iaf på P4.

Om man skulle byta till exempelvis F7 så stiger lönen direkt med ett par tusen, eftersom flygfolket har rätt så mycket högre löner. Det smittar av sig på skogsfolket också ;)

 

Som Swede sa så ligger Fk lön idag på 16900 kr.

Det är en höjning sen min bror började jobba. Det dumma är bara att det är ju fänrikarna som får meri lön. Det smittar inte av sig på de högre graderna. Skumt tycker jag...

 

Slut

Link to comment
Share on other sites

Fågel Fenix.

 

Det är väl inte helt klart med hur lönestegringen ska se ut ännu vad jag förstår.

Naturligtvis måste ju lönerna höjas även för "di gamle".

 

Ser ju lite dumt ut om en nykläckt fänrik tjänar mer än en löjtnant.

 

En annan ändring dom gjort från nästa år är att man får inget extra betalt för de 8 första övningsdygnen som nyanställd.

Dock får man ut komp.ledigt för dygnen.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

tack för alla svar!

38000 kr i ingångslön för helikopterpilot?? oj...

Hur många års utbildning kräver det? visst är det så att man går 2 år på MHS först?

lite OT kanske men iaf...

Link to comment
Share on other sites

>>Swede

Kan mycket väl vara så. Mig inte vara allt för insatt ;)

 

>>Lajsen

Sen var det ju det där med den nedrans synen! :(

Men har man den så är det ju bara att försöka :)

Två år på MHS gäller väl alla som skall bli Yoff ??

 

Är det ett år för Roff ?

Link to comment
Share on other sites

38000 kr i ingångslön för helikopterpilot?? oj...

Hur många års utbildning kräver det? visst är det så att man går 2 år på MHS först?

lite OT kanske men iaf...

Man gör lumpen som någon form av chef (lägst GB tror jag det är). Sedan är det ett år på MHS tillsammans med övriga försvarsmakten. Därefter börjar flygkursen, som är 2:a året kan man säga.

 

Ang. löner så är det så att SAS inte tar in några just nu, de har ju tom sparkat piloter. Men vänta 4-5 år tills de börjar ta in igen, räkna med att det blir flykt från försvaret då om det inte görs nåt åt löner och framförallt flygtid. Vissa av flygvapnets piloter flyger c:a 50 timmar per år just nu, något som är VÄLDIGT lite. I princip saknar vi just nu kapacitet att genomföra strid i större förband än rote pga att det inte övas tillräckligt.

 

Visst kan man tjäna 100 000 som trafikpilot, men bara de sista åren av karriären om man blivit kapten och erfaren.

 

Om man inte jobbar utomlands dvs...

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis måste ju lönerna höjas även för "di gamle".

 

Ser ju lite dumt ut om en nykläckt fänrik tjänar mer än en löjtnant.

Det är inte bara inom FM det e så, detta gäller även inom läraryrket. Jag vet att jag tjänar mer än flera gamla rävar till kollegor på skolan :)

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man tjäna 100 000 som trafikpilot, men bara de sista åren av karriären om man blivit kapten och erfaren.

 

Om man inte jobbar utomlands dvs...

I Ryan Air kan du tjäna så mycket på direkten, men de har å andra sidan en horribel personalpolicy och det kostar dig ca 4-500 000 att få börja arbeta iom avgifter till dem och certning osv.

Detta efter flygskola som går på ungefär lika mycket.

Link to comment
Share on other sites

I Ryan Air kan du tjäna så mycket på direkten, men de har å andra sidan en horribel personalpolicy och det kostar dig ca 4-500 000 att få börja arbeta iom avgifter till dem och certning osv.

Detta efter flygskola som går på ungefär lika mycket.

"På direkten"... Menar du då direkt efter flygskolan, som färsk pilot, med ett cert där bläcket inte torkat?

 

Då har jag faktiskt svårt att tro att man tjänar 100 000 SEK i månaden. Ingångslönen på SAS ligger på c:a 30 000-35 000 för en styrman och jag tror inte det skiljer SÅ mycket inom europa.

Link to comment
Share on other sites

"På direkten"... Menar du då direkt efter flygskolan, som färsk pilot, med ett cert där bläcket inte torkat?

 

Då har jag faktiskt svårt att tro att man tjänar 100 000 SEK i månaden. Ingångslönen på SAS ligger på c:a 30 000-35 000 för en styrman och jag tror inte det skiljer SÅ mycket inom europa.

Jodå, har snackat med ett par piloter som har bekräftat det.

På ytan alltså, men det finns ett men...

Problemet är som sagt att du får betala diverse skumma avgifter först som uppgår till flera hundra tusen kronor. Dessa summor "lånar" du av Ryan Air som drar av dem från lönen de första 3-4 åren.

 

Dessutom är lönen på ett slags accord, ju fler passagerare i planet, ju mer enligt tidtabellen och du får mer lön.

Men du får mindre om det är färre passagerare, förseningar etc.

Ryan Airs ledning lägger också omöjliga tidtabeller så att piloterna konstant får jaga ikapp tid bäst dem kan, Ryan Air vet att detta innebär att många regelbrott begås men har inställningen att piloterna är ansvariga.

Detta är inskrivet mycket tydligt i invecklade avtal mellan bolaget och piloterna, bolaget har inget ansvar för någonting.

Som exempel kan nämnas att Ryan Air-plan har uppmätts taxa i 90 km/h i försök att vinna tid.

 

 

Summa summarum så gör ledningen allt för att piloterna inte ska tjäna så mycket, men om piloten är villig att bryta mot regler, jobba som ett gnu och orkar med det tills lånet är betalt så tjänar dem enorma summor. Upp till 120 000 för en styrman.

 

Men, är det värt det?

Link to comment
Share on other sites

Framförallt, är det ett seriöst sätt att arbeta på? Det som blir lidande är ju säkerheten för passagerarna.

 

Tror att de har krav på att du skall vara influgen på Boeing 737 också, för att ens kunna söka till Ryan Air.

Nej, visst blir säkerheten lidande. Det är en anledning till att jag inte tänker flyga med Ryan Air oavsett hur billigt det än är.

 

Vet inte om de kräver 737 certning före ansökan, troligt dock.

Link to comment
Share on other sites

Tänk hur det var förr :) Då var ju officerare högt ansedda och tjänade massa. Dvs för 100-150 år sedan...

Det var tider det :)

 

Då var man en av stans mest ansedda människor, nu börjar dte bli tvärtom, att folk ser militären som en böld i samhället, att försvaret bara är slöseri med skattebetalarnas pengar :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Dirty-1

jo, det är synd att lönen är så kass.. men anledningen till att man väljer att arbeta inom försvaret är väl inte i första hand lönen?

kan bara tala för mig själv, men lönen ligger inte högst upp på 'kriterie' listan för möjliga jobb...

Link to comment
Share on other sites

Well kan bara prata för egen räkning men jag mer än fördubblade min lön när jag slutade i FM. Det låter mycket men det är det inte när man betänker hur skrattretande låg lönen var som officer. ;) Men som sagt tidigare så var det ju inte lönen som gjorde att man sökte jobb som officer...

Link to comment
Share on other sites

En officerare tjänade inte så värst bra för 100-150 år sen heller, men oftast kom de från rika släkten och kunde leva ett glatt officersliv ändå. Värre var det för officerarna Svensson, Johansson och Karlsson.

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag vet är att enligt nya avtalet är ingångslönen för en fänrik 16 900:-

 

The Swede

16900,- efter två år högskoleutbildning där man fått allt betalt inklusive bostad, mat, resor och litteratur samt fått en liten summa pengar att supa upp varje månad.......

 

Sicken dröm.......

 

ca 16500,- ingångslön efter tre års högskoleutbildning med kostnader för bostad, mat, resor och litteratur...

Yrket är sjuksköterska...  

 

Fan! Jag har satsat på helt fel yrke....  ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...