homeguard Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 (edited) Hur kan man placera en ficka bak på fältjacka 90? Den är ju för det mesta svår åtkomlig. Har man inte stridsväst eller stridsbälte på sig gå det ju bra att stoppa skägglav med mera. Är det någon som vet historien bakom fickan? Edited November 17, 2025 by henke Förtydligande av rubriken Quote
KalleSWE Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 (edited) Bland oss äldre som var med under m/59 tiden så ylades det högt över att dom tog bort fickorna baktill på fältjackan. Perfekt att ha extra handskar/vantar mössa och dyl i, även extr am var funkis att ha där. Hade stridsbältet under GU:n och inte van vid att man skall ha både strids och trosspackningen på sig, som verkar vara tiden melodi! <_< Edited December 28, 2002 by KalleSWE Quote
HvPrsk Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 Hur kan man placera en ficka bak på fältjacka 90? Finns det en ficka bak på 90 jackan...*titter efter i garderoben*. Näää, inte på min i alla fall... ;) Quote
homeguard Posted December 28, 2002 Author Report Posted December 28, 2002 Hur kan man placera en ficka bak på fältjacka 90? Finns det en ficka bak på 90 jackan...*titter efter i garderoben*. Näää, inte på min i alla fall... ;) i mitten på 90 talet kom en ny variant av fältjacka 90 den har en stor ficka på ryggen. Quote
The Swede Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 Hur kan man placera en ficka bak på fältjacka 90? Finns det en ficka bak på 90 jackan...*titter efter i garderoben*. Näää, inte på min i alla fall... ;) Det fanns på de första m/90 jackorna men togs bort av kostnadsskäl. Dä var det en ficka som stängdes med dragkedja. Nu har den kommit tillbaka igen fast denna gång med lock som stängs med kardborre. Försökte få ut en sån när jag hämtade ny uniform på Ing2 men dom hade inte såna i min storlek. :( The Swede Quote
Forumsledning Kimster Posted December 28, 2002 Forumsledning Report Posted December 28, 2002 Det fanns på de första m/90 jackorna men togs bort av kostnadsskäl.Dä var det en ficka som stängdes med dragkedja. Nu har den kommit tillbaka igen fast denna gång med lock som stängs med kardborre. Försökte få ut en sån när jag hämtade ny uniform på Ing2 men dom hade inte såna i min storlek. :( The Swede ?? Va ?? ..skulle du springa omkring i nått annat än 90P näääää kan jag inte tänka mig... <_< Quote
homeguard Posted December 28, 2002 Author Report Posted December 28, 2002 Hur kan man placera en ficka bak på fältjacka 90? Finns det en ficka bak på 90 jackan...*titter efter i garderoben*. Näää, inte på min i alla fall... ;) Det fanns på de första m/90 jackorna men togs bort av kostnadsskäl. Dä var det en ficka som stängdes med dragkedja. Nu har den kommit tillbaka igen fast denna gång med lock som stängs med kardborre. Försökte få ut en sån när jag hämtade ny uniform på Ing2 men dom hade inte såna i min storlek. :( The Swede Normalt rättar man inte blågul. Men de togs inte bort, de kom till av någon anledning. De första m/90 som kom 1985 var gröna, sedan blev det två olika kammo modeller en för södra Sverige och en för övriga. 1991 sydde man dit en extra förstärkning på vristerna. Samma år vände man på dragkjedjorna på byxbenen och tog bort metallspännena som gick sönder. I mitten på 90 talet kom fickan till och byxorna fich en ny flärp att fästa i kängorna (som för övrigt skall bytas igen), det var först nu man kompå at ta bort den bakre krog hållaren som man inte har någon nytta av på känga 90. Quote
The Swede Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 Det fanns på de första m/90 jackorna men togs bort av kostnadsskäl.Dä var det en ficka som stängdes med dragkedja. Nu har den kommit tillbaka igen fast denna gång med lock som stängs med kardborre. Försökte få ut en sån när jag hämtade ny uniform på Ing2 men dom hade inte såna i min storlek. :( The Swede ?? Va ?? ..skulle du springa omkring i nått annat än 90P näääää kan jag inte tänka mig... <_< Jo, det händer ibland. B) Jag tycker kombinationen vanlig m/90 jacka och m/90P byxor är oslagbar. (Om man inte sitter i en vagn) Dessutom har jag blivit tillsagd att jag får INTE ha min m/90P på högvakten. The Swede Quote
The Swede Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 Ingen fara Homeguard, det får man ta om man är otydlig. Det jag menade var att bakfickan fanns på prototypen till uniform m/90, dvs. den gröna. Dock stämmer det som jag säger att den togs bort av kostnadsskäl. The Swede Quote
KalleSWE Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 HvPrsk: Gör ett tvättbyte, eller e du inte sykunning? Quote
Coveise Posted March 24, 2011 Report Posted March 24, 2011 Jag BUMPAR denna! Jag vill veta vad fickan är tänkt till! Någon som har en bra klenod? Quote
Rickard N Posted March 24, 2011 Report Posted March 24, 2011 Jag kan tänka mig att fickan är till att stoppa grejer i. Finns det NÅGON ficka på uniformen som är vikt till något speciellt mer än att man har första förband i höger benficka? (är det ens reglementerat?) Quote
g3space Posted March 24, 2011 Report Posted March 24, 2011 Adyk-jackan har ficka bak, om jag inte missminner mig. Syfte? Inte en susning. Quote
Pipkin Posted March 24, 2011 Report Posted March 24, 2011 Jag har fått höra att man skulle ha handgranater i den under SIB innan Sv2k fanns. Quote
92PER02 Posted March 24, 2011 Report Posted March 24, 2011 det jag har fåt höra är att den ska vara till för att förvara karta i. Quote
Skalman Posted March 24, 2011 Report Posted March 24, 2011 Som jag minns det hade den ju onekligen rätt storlek för kartförvaring, och jag har för mig att nån på plutonen använde sig av den på det sättet med lyckat resultat. Quote
Kanna Posted March 24, 2011 Report Posted March 24, 2011 Jag kan tänka mig att fickan är till att stoppa grejer i. Finns det NÅGON ficka på uniformen som är vikt till något speciellt mer än att man har första förband i höger benficka? (är det ens reglementerat?) Hållare för autoinjektor finns väl i vänster bröstficka på fältjackan om jag inte missminner mig. Quote
Rickard N Posted March 24, 2011 Report Posted March 24, 2011 Ja, det finns hållare i fickan för autoinjektor, men fickan är inte till för den ;) F.ö. så byttes väl autoinjektorn som passade i hållaren ut tämligen omgående efter att jackan infördes? Quote
kexet Posted March 25, 2011 Report Posted March 25, 2011 Jag kan tänka mig att fickan är till att stoppa grejer i. Finns det NÅGON ficka på uniformen som är vikt till något speciellt mer än att man har första förband i höger benficka? (är det ens reglementerat?) Hållare för autoinjektor finns väl i vänster bröstficka på fältjackan om jag inte missminner mig. höger, men annars var det rätt Quote
screamin_demon Posted March 25, 2011 Report Posted March 25, 2011 det jag har fåt höra är att den ska vara till för att förvara karta i. Alldeles rätt. Fickan är till för att förvara kartor och i viss mån anteckningar i. Från början iaf sen vad man stoppar i den är en helt annan femma. Quote
hajjper Posted March 25, 2011 Report Posted March 25, 2011 Alla fickor som har en oklar funktion är utmärkta att ha chipspåsar i. Quote
Recommended Posts