Jump to content

Recommended Posts

Posted
Nej inte så länge jag var med och täckte hans rygg. (stridspar med Rangerteddy) :blink:

Jag utgick tyvärr lite innan allt slutade så jag vet inte om dom hängde han någonstans :blink:

hahaha okej..blir roligt att se dom andras kommentarer :blink:

• Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

För er i Halland så kolla in tv4 2155 i kv skulle ha med reportaget i kv..

För er andra kolla in www.tv4.se o klicka er fram till lokala nyheter Halland..

:uzi

FAN TA MINA TJOCKA O TRÖTTA FINGRAR

Edited by SISU
Posted (edited)

2:a genomförandet: :camo: Jag tar min grupp för att ta stridställning, för att kunna understödja 3:e grupps inbrytning, mot byggnaden i lite buskage och högt gräs. Där väljer jag givetvis fel framryckningsväg :dong: och springer ut rakt framför skolan, där får gruppen rätt så mycket eld på sig :ak: och media trycker upp div. kameror och mikrofoner i nyllet på en... Att jag inte fick något utskjuten där är ett mysterium :uzi

Mer kommer senare

Wendisten

Edited by Wendisten
Posted

Kan intyga att Rangerteddy var kvar hela tiden. Jag var siste levande ur byggnaden av styrka B och då hängde ingen teddy och dinglade utan satt lungt vid ÅSA och lyssnade på A-styrkans förvirrade eldgivning från den på fi tomma byggnaden. :uzi

Posted

jag skall be att få tacka Alla som var med i den anfallade styrkan för ett bra jobb. :ak:

:uzi Det har aldrig varit så lätt att vara B-stryka som innan i dag. :dong:

Jag och min gamla bössa har endast fått skjuta på så stillastående mål på skjutbana och när vi har skjutit på SAAB-mål :camo:

Kaxighet åsido, jag vill tacka alla som var närvarade för en riktigt kul dag, hoppas att vi kan göra om det någon gång. Fu. Kjellberg sa att vi kunde vara hemma hos honom nästa gång, Även Rangerteddy har visat sitt intresse av att ha övn. i sin lägenhet.

Posted (edited)

På min hårddisk. Någon som kan lägga dom på nätet? :ak:

Fu Kil: Akta dig så jag inte skickar mina småtalibaner på dig :uzi:dong::camo:

Edited by Fu Kjellberg
Posted

Upplåter du inte ditt hem för nästa övn. kommer jag att skicka min suicidala katt på dig och han är riktigt jävla tuff. X|

Han är öppet med medlem i Hamas, Jihad och alasqas matyr brigad. Han är den katt som ligger högst upp på FBI Moost Wanted (nr. 74594, för att vara exakt). Han tuggar din talibaner som aptitretare. :huh:

Posted

Tycker nog att vi A-styrkan gav B-styrkan på nöten, typ när vi under det andra genomförandet tvingade ut tre fi mot oss med hjälp av handgranat, för att sedan skjuta ner er. Hörde nog er kommentar "Fan oxå".

Guest Lt. payne
Posted

Måste få säga att det var jättekul att träffa alla i verkligheten :o:o

Det var synd att vi inte hade mer tid att lära känna varann bara.

@Fu Kjellberg

Jag gilllade din stegräknare, håller just nu på att genomsöka dotterns rum för lämpligt material.

Posted (edited)

Lt. payne: Det var trevligt att träffas IRL. Det är skoj att man kan ge upphov till lite nya prylideer.

Hittar du lämpliga pärlor så tar du Ca 70 cm paracord, drar ur innersnörena och värmer ändarna med en tändare. Viker linan dubbel och börjar trä på pärlorna. 4 st till km och 9 till meterdelen.

rpc295a.jpg

Typ så här. Mina pärlor såg inte så ut. :D

Jag har ju huset fullt med pärlor när man har 3 döttrar :P

Edited by Fu Kjellberg
Posted

Hej alla! Min grp hade oturen att bli hängande i första inbrytningspunkten lite väl länge båda ggrna, så det blev hemskt lite strid för oss. Vill minnas att det varit mer action tidigare år, då även striden förts fram till UFA i betydligt större omfattning. Jag hade ett par killar med som inte ens sköt ett skott... Någon från B-sidan som hörde varför man ändrat på konceptet? Fan, på gamla goda slakthustiden smällde man upp fem, sex mag före lunch och sedan ytterliggare fem, sex på em. Jag har gjort Slaget om Halmstad åtta ggr nu och detta var den klart tamaste. Den roligaste gången var 95 eller 94 när både a och b-sidan hade BT-46. Då var det betydligt bättre realism på striden. Nu fick vi en inbrytningspunkt vid andra genomförandet som var så djävla dum så det var inte sant! BTW: Jag såg inte till Hägg. Har han lagt av?

Posted

Vet inte varför dom ändrat upplägget. Förra året hade vi mer strid innan A-styrkan kom fram till söndrumsgården. Hägg har inte slutat. Men han var inte där igår. Han är BFA på Lv6 nu.

Posted

Hepp, im back alive and kicking AAASS!

Trodde ni va, att jag RT skulle hänga upp och ner efter att blivit överrumplad av A-styrkan. Där hade ni feeeeel så J* feel man bara kan ha, HA HAHAHA :P

Jag har varit B-styrka vi ett flertal tillfällen men aldrig har det varit under en utpräglad SIB-övning, jag har ju dock övat SIB som A-styrka. Jag fick nu se hur det är från andra "sidan", och har därmed dragit en massa sunda slutsatser. Därmed har det både varit roligt och nyttigt att deltaga denna dag.

Kul att träffa er från forumet, nu kan man placera ett ansikte till era balla nicks!

Jag pallar inte skriva mer nu men jag kan delge er ett par av mina många slutsatser:

1: "ALDRIG i helvete att jag kommer att ställa upp på att ta en byggnad UTAN att närmsta tillgängliga GRK pluton dragit över byggnaden först!"

2: "Håll stridstempot"

3. "Don´t mess with Rune&Co.!" :Malaj:

Väl kämpat KRIGARE både A&B sidan!!!!! :blink:

MvH JägarNallen

Guest Lt. payne
Posted

Kul att träffas! :Malaj:

Vill gärna delge mina små erfarenheter av gårdagen.

1: Jag saknade fler inbrytningspunkter.

2: Eftersom kartor över byggnaden fanns var det möjligt att

specificera angreppsmålen.

3:Egna initiativ under striden borde uppmuntras mer=högt tempo.

4:Egna understödsvapen skulle först mjukat upp kampviljan hos

fienden.

Tack Heiho för ditt tips om dolda handgranater och bärande av sårade.

Fk. mandrake fick du märket?

Bra kämpat av B-styrkan, ni tog fler av oss än vad Blågul såg.

"Lets do this again som time"

:blink::lala:

Posted (edited)

Vi delge min tankar om Övn.

A-styrkan skulle haft betydligt högre tempo och aggresivitet, SIB kräver högt tempo och aggresivitet än vad som visades. Hade A-styrkan haft höt tempo och inte stannat upp. hade Försvarade styrka haft mer att göra, som det gick till, så fick B-styrkan order från Blå-gul att släppa in anfallade styrka och sedan ge de spelrum.

Att betänka är att oddsen för anfallande styra är 9-1, dvs på varje försvarare krävs det 9 anfallare. tillskillnad från strid i "skog" då det krävs 3-1, dessa nuffror fick jag förklarat för mig under GU:n.

Hade A-styrka hållt ett högre tempo hade det blivit värre, försvarande styrka hade nu full koll vart FI befann sig i stort sett hela tiden.

LT. Payne > att har fler inbrytnings punkter är aldrig bra, vad man åstakommer med mer än en inbrytningspunkt är bara våda bekämpning. Jag har sett det flera gånger under min GU bla en gång i söndrumgården. man skall hålla sig till en inbrytningspunkt och där efter jobba framåt går dettan inte, backa bakåt och försök på nytt ställe.

Edited by Fu. Kil
Posted

Anledningen till att hastigeten var låg var den fövirrade ordergivningen från ledningen. Problemen för A-styrkan kom av att var tvungna att följa order som skiftade för varje rum vi tog. Blågul tyckte dessutom att det gick för fort fram. Vi fick inte storma på, därför satt vi där som sittade ankor.

Håller med om att tempot skulle vara mycket högre...... ,O

Posted

Jag fick höra av "vår" PC att Blågul styrde väldigt hårt på vilka platser inbrytningen skulle ske. Jag tyckte att understödet före inbrytningen grupperades illa och det kunde verka endast i begränsad omfattning. Jag hörde att det spelades med indirekt eldgivning från grk, men nedhållande eld mot fönster och dörrar är väl ett MÅSTE om man skall ta sig in? Vidare borde man kanske ändå öppnat upp en alternativ inbrytningspunkt för exempelvis två grupper. Vi hade bra skisser över bygget och jag tror nog att man kunnat undvika blue on blue om man haft klart definierade mål och tilldelade skjutgränser. En begränsad inbrytning i målet B4 med ett tagande av denna del av byggnaden hade beskurit B-sidans möjligheter att röra sig mellan de olka avdelningarna. Nu blev det en djävla massa logistik och rangering av kompaniet inne i byggnaden och A-sidan tappade tempo, sprang ihop och förvirrade till det stundtals rätt så rejält.

Posted

Mina erfarenheter är ungefär dessa:

-Kolla alltid noga den/de av fi sårade eller döda som du skall flytta! Om det är du som skall flytta dem så kolla dem själv oavsett om någon annan säger att det är gjort. Sedan kan man ju faktiskt strunta i att flytta döda personer tills det att läget lugnat ner sig. Håller med Lt.payne om att Heiho gav bra råd, även om jag just då inte hade en aning om att payne var payne eller att Heiho var Heiho. ;)

Vidare så håller jag med om att den inbrytningspunkt som valdes andra gången inte var den bästa. Det hade redan kommit eld från den öppningen, varför gå rakt in i den? Sedan tycker jag att man skall välja en inbrytningspunkt i någon ända av en byggnad. Som det var nu blev jag och min stridspartner avskurna i en liten del av byggnaden. Detta kan leda till att man som anfallande blir tvungen att föra "tvåfronts" krig, eller så leder det till det som hände. Jag och stridspartnern tog oss ut och gick upp i ryggen på den styrka som väntade på att gå in i byggnaden. Detta fick till följd att vi var etta i striden och slog ut två man innan vi själva blev utdömda. I verkligheten hade troligtvis samtliga 4 man som satt där blivit utslagna. Detta leder till den sista erfarenheten. Kolla alltid bakåt, strid i bebyggelse är tredimensionellt!

Men det var en bra övning med erfarenheter från bägge håll.

Lt.Payne: Vilket märke???? :lol::)

Posted (edited)

Jag vill göra ett tillägg till det jag som "BLÅ" tjatade om nämligen:

" Gruppen lyckas eller misslyckas TILLSAMMANS." Om det händer något i t.ex. fronten under framryckning så satt hela gruppen och glodde åt det hållet, det kan betyda att gruppen misslyckas TILLSAMMANS. Varje man har en uppgift och han skall sköta den till 99% den sista 1%'en skall han använda till att kontrollera och hålla samband med gruppen/plutonen.

Övriga småtips:

- När ni stannar, ta ett steg ut från väggen så att andra kan passera bakom och ni kan bruka era vapen.

- Om ni inte kommer längre under rensningen/genomsöket backa ur rummet och bevaka det från föregående rumet, detta för att ni skall få handlingsfrihet om fi gör en motstöt. Ni stridszonsäkrar genom att skapa en handgranatfälla och ett "tomt" rum som fi först måste igenom.

- När ni stannar upp passa på att dricka MEN gör det ur en flaska i taget, låt den gå laget runt så att inte alla sitter och fepplar med sina vattenflaskor samtidigt.

- Om du stöter på en skadad eller död fi och det finns anledning att misstänka att han är försåtminerad, det hände i torsdags. Sätt dig ner på sidan av honom, lyft upp den sidan som är längst ifrån dig och rulla honom emot dig. Skulle han t.ex. ligga på en handgranat så lägger du ner honom lugnt och fint på den igen.

- Om du är i ett rum och det kommer in en handgranat, anfall frammåt och få övertaget.

Är fi norrmän så tar du upp handgranaten, osäkrar den och kastar tillbaka den. 0:)

Kom ihåg att det är hjärnan som är det viktigaste vapnet i strid.

Edited by heiho
Posted
Som det var nu blev jag och min stridspartner avskurna i en liten del av byggnaden. Detta kan leda till att man som anfallande blir tvungen att föra "tvåfronts" krig, eller så leder det till det som hände. Jag och stridspartnern tog oss ut och gick upp i ryggen på den styrka som väntade på att gå in i byggnaden.  Detta fick till följd att vi var etta i striden och slog ut två man innan vi själva blev utdömda. I verkligheten hade troligtvis samtliga 4 man som satt där blivit utslagna. Detta leder till den sista erfarenheten. Kolla alltid bakåt, strid i bebyggelse är tredimensionellt!

Jag vet, det var min grupp som stod där. Jag räknar med att hela 2. omgång blev utslagna :banana (1 omgång stod runt hörnan på väg in genom inbrytningspunkten ) men det är som du skrev en miss att inte hålla uppsikt bakåt. Resultatet av denna sammanstöt var att hela gruppen gick åt att transportera de skadade till förbandsplatsen och därefter blev det inget pangande mer för vår del.

Jag kan bara instämma i de lärdommar som har räknats upp här redan...

Vi försöker igen nästa år 0:)

Posted
Anledningen till att hastigeten var låg var den fövirrade ordergivningen från ledningen. Problemen för A-styrkan kom av att var tvungna att följa order som skiftade för varje rum vi tog. Blågul tyckte dessutom att det gick för fort fram. Vi fick inte storma på, därför satt vi där som sittade ankor.

Håller med om att tempot skulle vara mycket högre...... :angry:

Jag håller med, väldigt frustrerande... :((

Posted
- När ni stannar upp passa på att dricka MEN gör det ur en flaska i taget, låt den gå laget runt så att inte alla sitter och fepplar med sina vattenflaskor samtidigt.

Det är därför man skaffar sig ett vätskesystem. :((

Att feppla med dricksflaska gör att man skiter i att dricka i stridens hetta och plötsligt sitter man där med yrsel o illamående pga uttorkning. :angry:

Posted
Som det var nu blev jag och min stridspartner avskurna i en liten del av byggnaden. Detta kan leda till att man som anfallande blir tvungen att föra "tvåfronts" krig, eller så leder det till det som hände. Jag och stridspartnern tog oss ut och gick upp i ryggen på den styrka som väntade på att gå in i byggnaden.  Detta fick till följd att vi var etta i striden och slog ut två man innan vi själva blev utdömda. I verkligheten hade troligtvis samtliga 4 man som satt där blivit utslagna. Detta leder till den sista erfarenheten. Kolla alltid bakåt, strid i bebyggelse är tredimensionellt!

Jag vet, det var min grupp som stod där. Jag räknar med att hela 2. omgång blev utslagna :) (1 omgång stod runt hörnan på väg in genom inbrytningspunkten ) men det är som du skrev en miss att inte hålla uppsikt bakåt. Resultatet av denna sammanstöt var att hela gruppen gick åt att transportera de skadade till förbandsplatsen och därefter blev det inget pangande mer för vår del.

Vi försöker igen nästa år :baskerPa:

Nu får jag nästan lite dåligt samvete när du berättar att det inte blev mer pangande för er del. Jag gick in till BlåGul Gud och anhåll snällt om att bli återupplivad och så var jag det! Nåja, det går fler tåg och trots allt så är det av misstagen vi lär oss. Och det är tur att det anordnas denna typ av övningar så att vi slipper mer "dyrköpta" misstag för att lära oss, den dagen då (gud förbjude!) det är skarpa skott i magasinen och lösskjutningsanordningen är avtagen!

Posted

Jag vet, det var min grupp som stod där. Jag räknar med att hela 2. omgång blev utslagna :) (1 omgång stod runt hörnan på väg in genom inbrytningspunkten ) men det är som du skrev en miss att inte hålla uppsikt bakåt. Resultatet av denna sammanstöt var att hela gruppen gick åt att transportera de skadade till förbandsplatsen och därefter blev det inget pangande mer för vår del.

Vi försöker igen nästa år :baskerPa:

Nu får jag nästan lite dåligt samvete när du berättar att det inte blev mer pangande för er del. Jag gick in till BlåGul Gud och anhåll snällt om att bli återupplivad och så var jag det! Nåja, det går fler tåg och trots allt så är det av misstagen vi lär oss. Och det är tur att det anordnas denna typ av övningar så att vi slipper mer "dyrköpta" misstag för att lära oss, den dagen då (gud förbjude!) det är skarpa skott i magasinen och lösskjutningsanordningen är avtagen!

Ingen fara, vi hade i stort sett ingen am kvar efter vi sprang rakt ut framför skolan (se tidigare inlägg) och ert påhopp :huh:

Posted
Hoppas det funkar så ni kan se lite bilder.

Vissa på B-styrkan och vissa SOLDFare på A-styrkan.

Bilder

ÖÖÖööö glömde du inte något eller....

Väldigt nyfiken på bilderna. :-(