Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Undrar bara om Linköpings militärflygfält är stort?

En dag så flög det miltärplan med 1 minuts mellanrum därifrån(jag har inte själv vart där men det var en som berättade)

Posted

Ptja, stort och stort. en lång och en kort bana och lite hus runt omkring. Om man mäter i startande flygetyg så lyfter det ibland 6 plan på 5 minuter och ibland tar det dagar och veckor utan någon som helst flygaktivitet.

Posted

Hej!

Undrar bara om Linköpings militärflygfält är stort?

En dag så flög det miltärplan med 1 minuts mellanrum därifrån(jag har inte själv vart där men det var en som berättade)

Det finns även en övergiven kortbana på Riksväg 23 som nu har fått vajerräcke och blivit 2+2 väg och "vändplanerna" för flygplan är fina parkeringsplatser för lastbilar.

Jag tycker att vi gott kunde nybygga fler sådana drygt 800 m långa spikraka 2+2 vägar med parkeringsplatser för lastbilar, det blir bra vägar och någon gång kan de behövas för annat.

Posted

Ptja, stort och stort. en lång och en kort bana och lite hus runt omkring. Om man mäter i startande flygetyg så lyfter det ibland 6 plan på 5 minuter och ibland tar det dagar och veckor utan någon som helst flygaktivitet.

01 / 19 är 2214 x 35 m

08 / 26 är 1870 x 37 m

09 / 27 vet jag inte hur lång eller bred den är, men den är riktigt kort.

När man snackar flygrörelser bör man, precis som Born antyder, tänka på att de inte är jämnt fördelade över tiden utan precis som rusningstrafik så åker alla ungefär samtidigt och kommer tillbaka samtidigt. Under de perioderna kan det vara tätt mellan flygplanen, men övrig tid hellugnt. Man kan observera samma sak om man sitter utanför grinden på ett regemente. Även på Arlanda är trafiken mer intensiv vissa perioder.

Posted

Jag antar att vi pratar om Malmen? Själva basen är till ytan tämligen stor och innehåller även skogspartier där vi från Hvundkomp huserar. Vad som är intressant med Malmen är bla det att kommunen har utfärdat förbud mot start och landningar på lördagar och söndagar, hur nu fasen en kommun kan lägga sig i militär verksamhet...

:surprise:

Posted

Jag antar att vi pratar om Malmen? Själva basen är till ytan tämligen stor och innehåller även skogspartier där vi från Hvundkomp huserar. Vad som är intressant med Malmen är bla det att kommunen har utfärdat förbud mot start och landningar på lördagar och söndagar, hur nu fasen en kommun kan lägga sig i militär verksamhet...

Kanske för att det till största delen är en skola och den minsta delen är en anläggning som används av industrin. Det flygs på helgerna också, men då i regel bara helikoptrar. Eftersom flygskolan verkar bedriva huvuddelen av sin verksamhet under kontorstid (med undantag av några få kvällsflygningar/vecka så faller det sig naturligt att det inte flygs med spetsnosar på helgerna. :wub: Tycker jag om det

Posted

Kanske för att det till största delen är en skola och den minsta delen är en anläggning som används av industrin. Det flygs på helgerna också, men då i regel bara helikoptrar. Eftersom flygskolan verkar bedriva huvuddelen av sin verksamhet under kontorstid (med undantag av några få kvällsflygningar/vecka så faller det sig naturligt att det inte flygs med spetsnosar på helgerna. :wub: Tycker jag om det

Tyvärr så är ju spetsnosarna sedan länge borta från Malmen, det är hög tid att utöka flygvapnet samt sätta upp en Gripen-flottilj på Malmen!

Posted

Tyvärr så är ju spetsnosarna sedan länge borta från Malmen, det är hög tid att utöka flygvapnet samt sätta upp en Gripen-flottilj på Malmen!

Nåja, de har en "hög" med Gripar på FMV T&E samt TU-JAS.

Sedan får man inte glömma högen med spetsnos på andra sidan stan... :)

Posted

Sedan får man inte glömma högen med spetsnos på andra sidan stan... :)

Du menar lådan med gamla plastmodeller på mina föräldrars vind? ;-)

/E

Posted

Jag skulle föredra att Malmen organiserar ett par nya krigsflygbaser.

Posted

Ser man dock till hela Linköpingsområdet så är flygetygsituationen rätt imponerande:

I väster så flappar helikopterflottiljen runt. Specflyg, Flygskolan, FMV T&E, TU-JAS tar sig runt på fasta vingar. I öster flygs det mindre antal typer (Sk 60, Saab 340, Saab 2000 och Gripar). Slänger man sedan in tråkiga passagerarflyg från KLM, Nextjet osv samt en aktiv sportflygklubb så är flygtätheten i lufthavet påtaglig..

...my kind of place.

Posted

Ser man dock till hela Linköpingsområdet så är flygetygsituationen rätt imponerande:

I väster så flappar helikopterflottiljen runt. Specflyg, Flygskolan, FMV T&E, TU-JAS tar sig runt på fasta vingar. I öster flygs det mindre antal typer (Sk 60, Saab 340, Saab 2000 och Gripar). Slänger man sedan in tråkiga passagerarflyg från KLM, Nextjet osv samt en aktiv sportflygklubb så är flygtätheten i lufthavet påtaglig..

...my kind of place.

Glöm inte segelflygarna, för de finns väl kvar på Malmen, eller? Samt de där galningarna som väljer att hoppa urr fullt fungerande flygplan..

Med tanke på att Malmen firar 100 år som flygfält nästa år så är jag förvånad varje gång man hör någon som bor i stan klaga över att det flygs så mycket. Särskilt när det kommer från någon som valt att bosätta sig i Malmslätt. Men det är ju alltid så, man tar seden med sig dit man kommer, istället för tvärt om.

/E

Posted (edited)

...my kind of place.

Glöm inte segelflygarna, för de finns väl kvar på Malmen, eller? Samt de där galningarna som väljer att hoppa urr fullt fungerande flygplan..

Med tanke på att Malmen firar 100 år som flygfält nästa år så är jag förvånad varje gång man hör någon som bor i stan klaga över att det flygs så mycket. Särskilt när det kommer från någon som valt att bosätta sig i Malmslätt. Men det är ju alltid så, man tar seden med sig dit man kommer, istället för tvärt om.

/E

Bah, klart man måste klaga. Jag är tacksam för min nya ventilation, fasadpanel med tillhörande extraisolering och mina svindyra ljudisolerade fönster som jag slapp betala ett öre för, fick tillomed en bra slant för att jag upplät huset under några dagar för monteringen.:rockon:

Dock tycker jag inte riktigt att jag får valuta för min investering i huset som jag köpte enbart för mitt stora flygintresse, jag saknar skakningarna och bullret nu när det nästan bara flygs med små franska pluttmotorer som mer påminner om en lten citroenmotor än en vrålande jetkärra.

Edited by Born
Posted

/E

De vart tvingade att flytta och håller på att tyna bort. 8-/

Posted (edited)

För mycket buller från segelflygplanen? :)

Synd hur som helst.

/E

Japp, det surrade lite om flygplanet som drog upp dem i luften och då det segelflögs mest på fritiden när några andra som hade fritid grillade i sina trädgårdar och irriterade sig vart de tvungna att flytta från Malmen.

Å andra sidan förenklar det säkerheten för den militära verksamheten när man inte längre har en okänd blandning av civila i rörelse på andra sidan bansystemet.

Å tredje sidan finns det de som vill flytta linjeflyget från Sabbfältet till Malmen och påstår att flotiljledningen tycker att det vore en bra idé.

Ungefär nu försvinner de sista civila småhangarerna.

http://kartor.eniro.se/m/aObHI

Edited by Magnus Redin
Posted

Japp, det surrade lite om flygplanet som drog upp dem i luften och då det segelflögs mest på fritiden när några andra som hade fritid grillade i sina trädgårdar och irriterade sig vart de tvungna att flytta från Malmen.

Det var egentligen inte anledningen. Visserligen skulle flygskolan flytta dit och antalet flygrörelser öka (men helikopterskolan försvann) och med begränsat antal flygrörelser vill man självklart inte ge bort dem till någon annan. Men det var inte flottiljen som skickade bort alla civila utan en handläggare på fortverket (?) i Strängnäs (!) som motsatte sig civil verksamhet på Malmen, fastän det funkade bra även på andra flottiljer. Flytten innebar att segel flyttade till Finspång/Sonstorp, fallskärm till Motala/Skärstad och de militära klubbarna (!) till Saab.

Å andra sidan förenklar det säkerheten för den militära verksamheten när man inte längre har en okänd blandning av civila i rörelse på andra sidan bansystemet.

Egentligen inget problem. De som hade nyckel var säkkollade och ansvarade för de som medföljde, precis som för anställd personal. Flygsäkerhetsmässigt var det inte heller något problem. Om det flygs militärt är ju tornet öppet och då måste alla rätta sig efter dem, vilket oftast betyder att TL skickar ut all civil trafik utanför kontrollzon.

Å tredje sidan finns det de som vill flytta linjeflyget från Sabbfältet till Malmen och påstår att flotiljledningen tycker att det vore en bra idé.

Det är nog ganska få som tycker det vore en bra idé. Man har ju stora planer på att bygga ny civil terminal på norra sidan av Saab-fältet.

Posted

Det var egentligen inte anledningen. Visserligen skulle flygskolan flytta dit och antalet flygrörelser öka (men helikopterskolan försvann) och med begränsat antal flygrörelser vill man självklart inte ge bort dem till någon annan. Men det var inte flottiljen som skickade bort alla civila utan en handläggare på fortverket (?) i Strängnäs (!) som motsatte sig civil verksamhet på Malmen, fastän det funkade bra även på andra flottiljer. Flytten innebar att segel flyttade till Finspång/Sonstorp, fallskärm till Motala/Skärstad och de militära klubbarna (!) till Saab.

Intressant!

Det är nog ganska få som tycker det vore en bra idé. Man har ju stora planer på att bygga ny civil terminal på norra sidan av Saab-fältet.

Min linje är att ta det försiktigt och undvika att belasta civilflyget med dyra investeringar. Blir det en flytt för att komma närmare det nya resecentrumet hoppas jag på något enkelt och billigt med bra utbyggnadsmöjligheter om det blir succé.

Posted

Jag kommer närmast att tänka på att vi på Hvundkomp har tillgång till våra beburna kamraters anläggning precis utanför staketet! Faktum är att vi hör både revelj och tapto spelas på hög volum inifrån Malmen, det enda som vi saknar är egen ingång till basen via vår externa festplats!