Miikkiis Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 Jag har bara en liten fråga: Jag hade tänkt köpa en Rottis när jag gått klart skolan och eventuell GMU. Om jag sedan går med i hv, får jag då använda den hunden i tjänsten? Quote
Mattias_Larsson Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 Vad jag vet rekryteras hundförare via Brukshundsklubben. Men jag kan ha missat något... /Mattias Quote
Gåsapåg Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 Svenka Brukshundsklubben är en frivillig försvarsorganisation så det är bara att börja med hunden där och gå dom grundläggande kurserna. Quote
Anders G. Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 Alla bra hundar är välkomna, sedan de klarat testerna. Det vanliga är att hundarna är hundförarnas egendom, det utgår en patetisk ersättning. Frivilligrörelse... SBK är rätt väg att gå i detta fall. Lycka till! Quote
Fk Satan Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 Den patetiska ersättningen är 7000kr/år för själva hunden och sedan 7000kr för hundföraren + eventuell SGI ersättning Quote
eskil Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 (edited) Jag har bara en liten fråga: Jag hade tänkt köpa en Rottis när jag gått klart skolan och eventuell GMU. Om jag sedan går med i hv, får jag då använda den hunden i tjänsten? Ja, du får använda din egen hund i tjänsten när (om) den blivit kvalificerad. SBK (Svenska Brukshundsklubben) genomför kvalificeringstesterna. Den patetiska ersättningen är 7000kr/år för själva hunden och sedan 7000kr för hundföraren + eventuell SGI ersättning Det är väl bara befattningspengen (eller vad det nu heter i hundens fall)? Till det kan man lägga foderersättning och eventuell kvalificeringsbonus. Vad jag vet rekryteras hundförare via Brukshundsklubben. Men jag kan ha missat något... Man behöver vara med i SBK för träningens och kvalificeringens skull. Däremot så behöver man inte få sin befattning via SBK, utan man kan rekryteras direkt av ett hemvärnsförband. Edited July 6, 2011 by eskil Quote
LV426 Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 Däremot så behöver man inte få sin befattning via SBK, utan man kan rekryteras direkt av ett hemvärnsförband. Det där bör kollas upp, för det var inte det besked vi fick i våras på frågan. Får inte SBK/klubben premien för påskrivet kontrakt/avtal, blir det nog även lite "tannagnissel"... Quote
hajjper Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 Det spelar ingen som helst roll. Kan de inte träna och tillsätta ett kvalificerat ekipage själva så är det deras problem. Själv tycker jag det är riktigt bra att ha soldater som blir hundförare, det är svårare att göra soldat av en hundförare än tvärt om. Quote
Claaren Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 Hur fungerar detta om man tex jobbar på livgardet som MP och har en tränad hund, kan man få arbeta som hundförare där eller är det bara hos hemvärnet man kan få använda sin egna hund? Quote
LV426 Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 Det spelar ingen som helst roll. Kan de inte träna och tillsätta ett kvalificerat ekipage själva så är det deras problem. Själv tycker jag det är riktigt bra att ha soldater som blir hundförare, det är svårare att göra soldat av en hundförare än tvärt om. Du måste certa hunden innan den är användbar och det är bara SBK som gör det, så enkelt är det - risken är sedan att man kommer i "onåd" hos, i SBK insyltade, hundbefäl som gör livet surt för en... (Med erfarenhet därav!) Personligen vill jag hellre ha en soldat med hund, eller ja... Ja, debatten ang. avtalsorg. är ju förd i andra trådar. Quote
Chassi Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 Vill bara inflika bland alla skriverier här och påpeka att en Rottis är en mycket krävande hund och för att få ett bra ekipage krävs mer eller mindre daglig träning med hunden, om inte daglig träning så kommer det krävas en hel del timmar varje vecka iaf. Är du ovan vid hund så är nog mitt tips att börja med en annan ras som inte kräver lika mycket och som kan acceptera att det inte alltid händer roliga saker, för att bevaka är en knepig uppgift och Schäfer, Rottis upplever jag kan lätt bli otåliga. I varje fall så hoppas jag att du och din hund får det bra Quote
dazzzero Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 Angående val av hund så kan jag rekommendera Golden Retriver med jaktlinjer(Smidigare, lättare och mer energisk) i sig. Min hund är fantastisk på sök och spår. Quote
Särimner Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 En rottis kräver sin husse/matte för att det ska bli ordning på den. Det är kloka djur och om de inte får jobba med huvudet ofta så mår de inte bra i just huvudet. Jag var själv inne på att köpa just en schäfer eller rottis för några år sedan men var realistisk och insåg att tiden inte fanns. I praktiken så skulle det ju bli jag som tog ut hunden på alla promenader t ex. En åttaåring som är ute och går med en rottis när fylle-Sture kommer och vill klappa vovven lät inget bra. Men visst - har du tiden, kunskapen och motivationen så kan du få en kanonhund i framtiden. Lycka till! Quote
Charlie Spartan Posted July 7, 2011 Report Posted July 7, 2011 Rekommenderar en försvarsmakts hund sedan när du genomfört GMU och är med som HV soldat. Gå på Försvarsmakten.se där kan du läsa mer. En soldat i min pluton fick nyligen hem sin försvarsmakts hund som han nu ska träna upp till tjänstehund. Quote
LV426 Posted July 7, 2011 Report Posted July 7, 2011 Rekommenderar en försvarsmakts hund sedan när du genomfört GMU och är med som HV soldat. Gå på Försvarsmakten.se där kan du läsa mer. En soldat i min pluton fick nyligen hem sin försvarsmakts hund som han nu ska träna upp till tjänstehund. Som man sedan skall lämna ifrån sig till FM om den klarar anlagstesterna, eller hur? Klarar den inte anlagstesterna, så är den väl inte heller speciellt lämpad för Hv... Quote
Charlie Spartan Posted July 7, 2011 Report Posted July 7, 2011 Rekommenderar en försvarsmakts hund sedan när du genomfört GMU och är med som HV soldat. Gå på Försvarsmakten.se där kan du läsa mer. En soldat i min pluton fick nyligen hem sin försvarsmakts hund som han nu ska träna upp till tjänstehund. Som man sedan skall lämna ifrån sig till FM om den klarar anlagstesterna, eller hur? Klarar den inte anlagstesterna, så är den väl inte heller speciellt lämpad för Hv... Nej. Hunden har då redan genomfört anlagstesten och fått godkänt, det du tänker på är valp programmet där man placerar ut valpar hos familjer som tar hand om dem tills det är dags för test. Det som jag referar till är det program där man utrustar befintliga HV soldater som visar intresse och har rätt bakgrund med godkända hundar som sedan tränas upp för tjänstgörning i Hemvärnet. Quote
weekendwarrior Posted July 9, 2011 Report Posted July 9, 2011 @Charlie Spartan: Intressanta uppgifter, hade jag ingen aning om. Övriga: ang soldat kontra hundförare så anser jag att det är lättare att göra hv-soldat OCH hundförare av en som har gjort fullständig, militär värnplikt + erfarenhet av hundar + adekvat utbildning som hundförare i friv-org än att göra hundförare av en hv-soldat. Quote
Charlie Spartan Posted July 10, 2011 Report Posted July 10, 2011 (edited) @Charlie Spartan: Intressanta uppgifter, hade jag ingen aning om. Övriga: ang soldat kontra hundförare så anser jag att det är lättare att göra hv-soldat OCH hundförare av en som har gjort fullständig, militär värnplikt + erfarenhet av hundar + adekvat utbildning som hundförare i friv-org än att göra hundförare av en hv-soldat. Här är en länk till Hemvärnstidningen 2010 nr 5 läs artikeln på sidan 30-31 Försvarsmaktshund längst ner på sidan 31 så näms möjligheten att få en godkänd försvarsmakts hund som man sedan har 1 år på sig att träna upp till godkänd hund. Soldaten i min pluton var tidigare hundförare under sin värnplikt och känd av hundenheten så för honom gick det väldigt snabbt att få en hund hem. Bra sak att känna till för alla som varit hundförare under lumpen. Ta chansen. Edited July 10, 2011 by Charlie Spartan Quote
Recommended Posts