Jump to content

Identifiering av marint förband


Perman

Recommended Posts

När Carlskrona gick ut genom Bråviken i morse så möttes hon av ett par RHIB-båtar i höjd med färjeläget i Skenäs, och dessa slog följe med henne en stund. Nu undrar jag om det finns någon som kan identifiera vilket förband dessa båtar tillhörde? Min första gissning är kustjägarna, men jag antar att det kan ha varit någon typ av dykgrupp också. Ber om ursäkt för de något suddiga bilderna.

 

 

carlskronamedrhibs.jpg

 

 

 

/Per

Edited by Krook
Tog bort en bild
Link to comment
Share on other sites

Vi har efter intern handläggning beslutat att ta bort en bild mht till forumets regler § 14.

Foton på personal i tjänst kan vara känsliga och vi har valt det säkra före det osäkra i detta. Måhända kan en av bilderna återigen publiceras efter redigering.

 

Den som är klok kan säkert dra lite slutsatser om vad det är för typ av verksamhet som genomförs på bilderna. Detaljer om förband håller vi får oss själva.

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Fick höra på vilovägar at man kanske skall skicka ner fartyg till A-viken igen för att jaga pirater.

Så detta kan ju vara bordningsbåtar som övar? Övar kanska på att borda olika båtar?

 

Påminner om FRB som Visby använder.

Edited by Beeos
Link to comment
Share on other sites

Jag är förmodligen en av dom på forumet som har svårast att gissa om verksamheten som bedrivs på bilderna, men för mina ögon såg det inte ut som någon bordningsövning. Ingen eller väldigt lite personal fanns vid relingen på Carlskrona (bara en person som stod och hängde så vitt jag kunde se), och jag tror inte båtarna var så nära. Jag tror inte heller det var någon övning där man skulle avvärja attack från snabbgående småbåtar (det såg inte ut att ha blåsts klart skepp på Carlskrona och inga sikten, pjäser eller vapen såg ut att röra sig). Det enda som hände med Carlskrona var att hon drog ner farten betydligt när hon mötte småbåtarna, men det kan ju även ha varit för att det är fartbegränsat förbi färjeläget. Jag tror helt enkelt inte det var någon övning överhuvudtaget, snarare kanske utbyte av information eller bara att man ville hälsa eller liknande.

 

Man kanske kan döpa om tråden till "Intermezzo i Bråviken"? :unsure:

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Nej, det var inga poliser eller kustbevakare. Sedan när började polisen eller kustbevakningen använda stridsvästar? Dessutom så kan jag inte tänka mig dessa myndigheter uppträda i och använda omärkta farkoster. Det vore ett direkt lagbrott. Det var militärer i båtarna.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Precis som KJ-PRSK säger så använder även polisen stridsvästar

 

Om Perman kollar på länken som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kan du se att på bilden där är likheterna många i förhållande till bilden som du publicerade. Och det ser faktiskt ut som att personerna på din bild har ett likadant märke på ärmen som polisen har.

 

Men annars kanske det är bordningstroppen från AMF1. Vad vet jag :/

Edited by sillmackan94
Link to comment
Share on other sites

En kvalificerad gissning är att det var STE som var ute och övade! STE (eller Sjötransportenheten som är det fulla namnet!) är en ganska okänd enhet som organiseras av 1:a ubåtsflottiljen. Dom är ett stödförband till SOG och pysslar med "särskild verksamhet till sjöss". Och likt övriga specialförband så har dom ganska schyssta leksaker för att lösa sina uppgifter... :lala:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Här är annars ett Youtube-klipp om NI:

(Kanske lite OT?)

..oh titta någon har stulit Försvarsmaktens material och gjort eget... :/

Bör kanske även nämnas att det inte är jag som gjort/producerat/lagt upp klippet om det är det du antyder... :/

Gjorde lite enkelt googlande bara

Edited by sillmackan94
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...