Jump to content

Malmö Flygindustri MFI-9B.


Zimme

Recommended Posts

Fick ut och flyga med en riktig raritet, den sista MFI-9 som lämnade Malmö. Har tidigare ägts av MFI:s VD Rudolf Abelin och huserar numera i Gargnäs.Ägare är en jobbarkompis till mig.

IMG_0422.jpg

IMG_0426.jpg

 

Allt gick bra till bränslepumpen la av, som tur är har den ett nödsystem så man kan löra med självtryck från tanken så vi slapp landa i spenaten.

IMG_0431.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hade varit tuffare med arak-pods och Biafra-målning :banana

 

Har en burk VW grönt i bilen.. :lala:

Den ska frächas upp utvändigt till hösten men jag har inte fått gehör för ovan nämnda förändringar. Det påstås att Von Rosen himself flög i den här kärran nån gång i begynnelsen. :worthy:

 

Edit. F.ö tror jag han (ägaren) har fel i att det är den sista som gjordes, C/N60 är det och det finns iaf upp till C/N 67 (C/N 59 SE-EUE var nyasta kärran som togs till Biafra)

Edited by Zimme
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Måste säga att prestandan på MFI:n är imponerande med tanke på att den bara har en 100hp motor, Stiger med 2000ft/min, en cessna 152 med samma motor ligger på ca 800ft/min och även 182:an får stryk med råge.

Machfarten är ca 110knop (120 vid bra förhållanden. Är godkänd för +5,5g vid MTOW (575kg)

På minussidan hamnar kort räckvidd, (650km+reserv)samt att den är lite trång om man ska vara två.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Frågar här också, Är det nån som ha kläm på ungefär vad raketkapslarna till MFI:n vägde? vi satt och spånade om att vi skulle ha gjort ett par extratankar att hänga under vingarna men frågan är hur stora man kan göra dem.

Link to comment
Share on other sites

Saab Supporter kunde montera 6 balkar under vignarna varav den nämast flygkroppen var dimensionerad för max 150 kg och de övriga för 100 kg.

 

Men den versionen var nog förstärkt i vingarna/kroppen jämfört med MFI-9. Enligt wikipedia kunde Biafra MFI-9 bära sex franska SNEB 68 mm (2.68") raketer med pansarbrytande stridsspets under varje vinge och mistänker att det var två raketer per balk.

 

Dock så undrar jag om ni inte bör kontakta Luftfartsverket eller vilken myndighet det nu är i Sverige som har hand om att certifiera flygplan då jag inte vet hur mycket man får modifiera kärran samt hur ni tänkt göra bränsleöverföring till tankarna om det inte finns sedan tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Dock så undrar jag om ni inte bör kontakta Luftfartsverket eller vilken myndighet det nu är i Sverige som har hand om att certifiera flygplan då jag inte vet hur mycket man får modifiera kärran samt hur ni tänkt göra bränsleöverföring till tankarna om det inte finns sedan tidigare.

Precis vad jag tänkte också. Den där borde vara normalklassad (fast hamnar väl i annex II i EASA:s regelverk). Är den X-klassad så är det enklare.

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som ha kläm på ungefär vad raketkapslarna till MFI:n vägde? vi satt och spånade om att vi skulle ha gjort ett par extratankar att hänga under vingarna men frågan är hur stora man kan göra dem.

Vet inte exakt vilken version av raketerna de använde, men 12 st 6,5kg blir 78 kg och sen ska de två raketkapslarna (F-2?) väga nåt också. Motsvarar ungefär de cirka 100 kg man ökade startvikten med. (Passageraren ersattes med bränsletank.)

 

Jag har sett MFI-15 med tankar under vingarna så det är ju inte omöjligt i princip.

Link to comment
Share on other sites

Jaha då är det ju lugnt, jag hade räknat med att tankarna skulle landa på ca 20-25kg/styck (2x15liter) men då behöver man ju inte oroa sig för att de blir för tunga.

Naturligtvis måste man x-klassa den om man ska montera vingbalkar men det är inget större problem, tanken var att till en början ha så att man får haka lös dem och tanka över i huvudtanken, det är bökigare men betydligt billigare än att dra ledningar mm. Nu är det väl tveksamt om det blir av för så länge den används för skolning så kan man inte X-klassa den men spåna lite kan man alltid göra.

Link to comment
Share on other sites

Sen ska man inte blanda ihop 9:an med MFI-15/17 supporter, de delar förvisso utseende men Supportern är betydligt större och tar enl uppg. 400kg last hängande under vingarna.

MFI-9B var tänkt att användas som skol/understöd även om den aldrig såldes till Militära kunder. Flygvapnet utvärderade 10st och dessa 10 är vad jag vet de enda som utrustades med vingbalkar från fabrik:

mfi9b_1191276408_2181004.jpg

Mig veterligen så skiljer inte dessa maskiner från de civila annat än just balkarna så 9B:n klarar bevisligen av att bära last under vingarna.

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som ha kläm på ungefär vad raketkapslarna till MFI:n vägde? vi satt och spånade om att vi skulle ha gjort ett par extratankar att hänga under vingarna men frågan är hur stora man kan göra dem.

Vet inte exakt vilken version av raketerna de använde, men 12 st 6,5kg blir 78 kg och sen ska de två raketkapslarna (F-2?) väga nåt också. Motsvarar ungefär de cirka 100 kg man ökade startvikten med. (Passageraren ersattes med bränsletank.)

 

Jag har sett MFI-15 med tankar under vingarna så det är ju inte omöjligt i princip.

 

Saab Supporter kunde montera 6 balkar under vignarna varav den nämast flygkroppen var dimensionerad för max 150 kg och de övriga för 100 kg.

 

Men den versionen var nog förstärkt i vingarna/kroppen jämfört med MFI-9. Enligt wikipedia kunde Biafra MFI-9 bära sex franska SNEB 68 mm (2.68") raketer med pansarbrytande stridsspets under varje vinge och mistänker att det var två raketer per balk.

 

Dock så undrar jag om ni inte bör kontakta Luftfartsverket eller vilken myndighet det nu är i Sverige som har hand om att certifiera flygplan då jag inte vet hur mycket man får modifiera kärran samt hur ni tänkt göra bränsleöverföring till tankarna om det inte finns sedan tidigare.

 

Plockade fram referenslitteraturen för just Biafra och MFI 9 "Gerillapilot i Biafra" skriven av en av de som var med Gunnar Haglund

 

På omslaget ser man ganska tydligt montaget av kapsel.

 

9241-9560-thickbox.jpg

 

Det var som redan konstaterats att det var 68 mm raketer och att kapseln var från Matra. Man har använt kombinerade verkansdelar (riktad och splitterverkan i samma) samt man kunde bara på marken ställa om mellan enkel skott eller skottserie.

 

Han nämner också att det konstant flögs med övervikt och om jag inte missminner mig berättar han bland annat om första testflygningen där Von rosen knappt kom över trädridån i slutet av banan när man testade med fulla huvudtankar och en lokal pilot som ersättning/ballast för att simulera den tank som skulle monteras i passagerasätet. När Von rosen kom tillbaka och landade skall han kärvt konstaterat att man på marken var tvungen att styra med noshjulet hela tiden samt att start skulle ske med lite klaff. Han hade startat med full klaff och inte fått fart varpå han tog in klaff och började sjunka för att sedan via trial and error ta ut LITE klaff och lyckas sega sig upp över träden, Efter detta konstaterade han "Vi kan flyga med raketer och extratank"..

 

Man anger i boken räckvidd till 800 Km men jag antar att det är utan extratank efter som man också anger 4 timmar i flygtid medans man också säger att man gjort anflygningar över hav på mer än 3 timmar vid vissa anfall (Ref: Haglund rapport till ÖB) samt att han i berättelsen om förstas anfallet berättar hut han la kex på panelen och bestämde sig för att äta ett varje kvart "Vid det åttonde borde jag i så fall passera in över kusten" och han fortsatte sedan norrut till vad man kallade Camp II. Han säger själv att man i detta anfall hade haft en total flygtid på 4 timmar vilket borde borga för att de hade vissa reserver i planeringen.

 

Dock underbar mskin har alltid vair kär i alla MFI produkter faktiskt.. Allt från Sonett till Mfi 17 :)

Link to comment
Share on other sites

4 timmar/800km är vad man klarar utan extratankar (om man kör tanken tom), 3:15 timmar/650km är användbar räckvidd. Med extratanken de hade så bör de ha dubblat räckvidden. Ang styrning på marken så drar de alltid åt höger på marken eftersom man justerar sidrodret åt höger för att den ska gå rakt i luften och då följer noshjulet med. Man får trampa vänster hela tiden på marken och sen börja trampa höger när noshjulet lättar i starten.

Jag tänkte mig att ha 2x15liter viket blir ca 40-50kg totalt beroende på hur stabila man gör dem. Då klarar man de flesta flygningar inom landet. Problemet brukar vara när man flyger till ett fält utan tillgång till bränsle och sen ska hem igen. Får man 30 mil extra räckvidd så klarar man sig.

 

MFI:n stiger med 1500ft/min med 2 ombord vilket är mer än det dubbla jämfört med ex Cessna 152 och även 172:an är långt efter i stigprestanda så det finns ju lite marginal att ta av utan att stigningen blir farligt långsam.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Maverick: Några kommentarer till det du skrev. Noshjulet står lite snett på 9orna, detta för att sidrodret är justerat lite åt höger för att maskinen ska går rakt i luften, det gör att noshjulet också pekar något åt höger så man får trampa vänster hela tiden på backen.

Det ger också det intressanta fenomenet att man får trampa vänster i starten tills noshjulet lättar och då direkt gå över till att trampa höger för att motverka gyrokrafterna. Det har inget med hur tungt lastad man är.

Angående start med klaff så kör man utan klaff i normalfallet men är banan kort tar man ut 1 eller 2 steg klaff (normal landning sker med tre steg klaff) och det blir lite som du beskriver att man stiger till en bit över trädtopparna, planar ut och tar in klaffen när farten ökar.

 

Sen upptäckte jag en grej som gör det mycket lättare att montera extratankar: Maskinen är nämligen förberedd för vingbalkar, infästningarna är bara täckta med lock som är fastskruvade på undersidan vingarna.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Malmö Flygindustri MFI-9B.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...