Jump to content

Leva billigt på logement


Guest Nybliven soldat

Recommended Posts

Guest Nybliven soldat

Jag har precis avslutat min GMU och påbörjar min anställning som soldat på måndag! Inledningsvis så kommer jag att bo på logement under en obestämd tid, men tanken är att jag och en kollega ska hyra en lägenhet ihop snarast möjligen. Problemet med att bo på det logementet vi blivit erbjudna är att vi enbart har tillgång till kyl, frys och mikro. Så matkostnaderna kommer att sticka i höjden om man ska äta i soldatmatsalen varje dag (65 kr per måltid, 40 kr för frukost). Alternativet är väl att man lever på Billys pizzor, i alla fall så kommer inte jag på något annat alternativ. Så det är med detta som jag vänder mig till er, för råd och tips på hur man kan leva billigt när man bor på logement och inte har tillgång till ett riktigt kök! Alla tips är välkomna!

 

Mvh den Nyblivne soldaten.

Link to comment
Share on other sites

Dryga ut kosten med att laga mat för infrysning på annan plats, och käka i matsalen 2-3 gånger i veckan.

 

Att käka panpizza rekomenderar jag inte. Det är för dålig energi i den maten. Hellre en kall pastasallad, eller potatisgratäng, kassler och grönsakssallad.

Link to comment
Share on other sites

Hur långt har du hem?

 

Är du på ex. LG och har bostad/föräldrar i sthlm, så är det ju bara att pendla så ofta som möjligt och äta hemma (vilket iofs blir kväll/natt ;) ).

Ett SL-kort på 690kr är ju klart värt vs matkostnaden på mässen.

 

Har du ett Soldathem i närheten (som på LG), så kan du ju kika på lunchprisen där vs mässens.

 

Om ovan två punkter inte fungerar, så skulle jag göra så här (vilket jag också har gjort):

 

Köpa billigaste "Vitabönor i tomatsås" på burk, runt 3-4kr per st.

5kg-10kg säck ris, billigaste (euroshopper oftast).

 

utrustning: 1st riskokare från Clas ohlson 149kr?, bara att koppla in i logementet.

 

Vitabönorna i tomatsås värmer du i micron som ni redan har.

 

ris och burkarna med vitabönor i tomatsås behöver inte kyl/frys, så bara att fylla skåpet i logementet.

 

sen är det bara att tuta och köra.

Link to comment
Share on other sites

Guest Nybliven soldat

Tack bägge två för era tips! Det uppskattas.

 

Hur långt har du hem?

 

Jag har en lägenhet i Karlstad och jag tar anställning vid Skövde garnison, vilket betyder c.a 2 tim med tåg enkel resa.

 

 

Har du ett Soldathem i närheten (som på LG), så kan du ju kika på lunchprisen där vs mässens.

 

 

 

Vi har ett soldathem, prismässigt ungefär lika som på mässen.

 

 

Tack igen för era råd. Jag välkomnar fler tips och tricks från dom som har några.

 

Mvh den Nyblivne soldaten.

Link to comment
Share on other sites

Gröt går utmärkt att laga i mikro, så där har du frukosten ordnad. Dryga ut med en proteinshake, så håller du dig garanterat fram till lunch.

 

Paolos förslag på vita bönor i burk är inte heller dumt, men även där behöver man dryga ut med något. Ett förslag som låter vedervärdigt, men faktiskt funkar för den som inte är finkänslig, är att blanda en burk bönor med en eller två burkar tonfisk. Finsmakaren köper en burk salsasås och rör ned en eller två matskedar. Det finns många möjliga och omöjliga rätter man kan improvisera ihop med bara konserver!

 

Dessutom tycker jag ni borde föreslå att regementet köper in fristående kokplattor till logementen. Blir det tvärstopp så borde ni kunna köpa in själva för en billig peng.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom tycker jag ni borde föreslå att regementet köper in fristående kokplattor till logementen. Blir det tvärstopp så borde ni kunna köpa in själva för en billig peng.

På gardet är det totalförbud att tillaga mat på kasern. Beslut från regementsläkaren (eller liknande) att det är ohälsosamt.

Link to comment
Share on other sites

På gardet är det totalförbud att tillaga mat på kasern. Beslut från regementsläkaren (eller liknande) att det är ohälsosamt.

 

Inte ens i mikro?! Jag kan förstå att man inte vill att det skall lagas mat just inne i själva logementen, men har Gardet inte ens dagrum med kylskåp och mikrovågsugnar?

Link to comment
Share on other sites

Majonnäs, tonfisk, lite burkmajs (salt/peppar) på någon slags skorpa/knäckemacka blir både relativt nyttig och god mat. Överlag känns frukost inte som något problem om man har kyl. I värsta fall får ni väl köpa käk på mataffären och laga till i jägarköken. ^^

 

Lunch och middag kan bli svårare, speciellt om man som knekt har ett jobb där man rör på sig en jävla massa. Med frys och micro kan man ju laga hemma och ta med sig, lasange, spagetti/köttfärssås och andra favoriter brukar funka ypperligt. Dock tror jag inte det finns något annat val än att då och då släpa sig ner till matan/soldathemmet för att betala för käk. Utan kokplatta finns det en stor begränsning på vad man kan fixa till. En väninna till mig levde utan spis i några dagar och exprimenterade då med microhushållning. Ett recept hon fick fram var denna omelett. Om man söker runt på nätet finns det olika recept, dock lovar jag inte att alla smakar jordgubb.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Guest Sorken

På gardet är det totalförbud att tillaga mat på kasern. Beslut från regementsläkaren (eller liknande) att det är ohälsosamt.

 

Knappast oväntat från Sveriges mest analretarderade förband men ändå märkligt. Skall man vara helt konsekvent så borde det ju också innefatta förbud mot kylskåp, mikrovågsugnar m.m på hela kasernområdet eftersom pudelns kärna är livsmedelshantering.

 

För att återkoppla till trådskaparen så borde framförda förslag om köksutrustning göra att man kan köra en helt normal kosthållning motsvarande vad som är möjligt i en vanlig lägenhet.

 

En wok med nudlar, wokgrönsaker och lite bacon plus peppar, soya och sweet chili-sås är en egen lättlagad favorit.

Link to comment
Share on other sites

Det finns väldigt mycket både fryst eller kyld mat som inte är av "billys pizza" still. T ex. går fryst pytt i panna bra att laga till i micro, den behöver inte stekas. Finns mycket frys färdiga pasta rätter. För att inte glömma mamma scans köttbullar

 

Om man har tillgång till spis ibland, T ex. hemma en helg eller om du kan låna av någon som har lägenhet i närheten så kan man kok pasta potatis eller liknande och värma i micron senare. Ägg kan man också spara kokta hyfsat länge

Link to comment
Share on other sites

Men som sagt; varför inte använda jägarköket eller motsvarande till att laga käk. Där finns det väldigt få begränsningar som hindrar dig. Har du inte får ut den nya gasbrännaren, så är det inte snordyrt att köpa en själv. Visseligen behöver du kanske sitta utanför kasern, men du kan laga varm och varierad mat...

 

Är du inne kan jag rekomendera couscous, behöver bara kokat vatten. Blanda i lite feta, soltorkade tomater, chillipasta, oliver mm så har du en helt ok rätt på 5 minuter.

Link to comment
Share on other sites

I princip alla halv/helfabrikat är dålig föda. Du får i dig alldeles för mycket socker och salt till att börja med och resten vill du inte veta.

 

Jag skulle investera i en vattenkokare(för te/frukost) plus elektrisk vattenkokare(ris/pasta/gröt) som egentligen är en kastrull som drivs elektriskt (kokplatta och kastrull i ett typ)

 

Frukost.

 

Gröt är den självklara frukosten alt fil/yoghurt med Müsli + banan.

 

Middag.

 

Tonfisk (köp hela bitar och ALDRIG flakes),

Skinka på burk (kolla köttmängden)

Korv på burk (typ Bullens)

Förutom det hittar du tex färdigstekta kycklingbröst fileer alt kalkon (du hittar det här under påläggs delen).

I Chark delen finns en hel bra saker såsom torkade korvar (inte ölkorv dock) som kan åtas otillagat

 

Keso eller Cottage Cheese är perfekt till. Smaksatt Creme Fraiche om du vill piffa upp det.

 

Med den elektriska kastrullen kan du sedan fixa ris (köp då ris i påse - sk boil in bag) som är enkelt och rent att koka eller pasta. Edit Glömde CousCous och Bulgur.

 

Glöm inte färska grönsaker till (tomat/paprika/avocado/broccoli).

Majs på burk men tänka på att välja Sweet corn eller Super Sweet Corn (Väl inte det billigaste typ Euroshopper/eldorado utan ta Ica, Garant eller Märket Green Giant) då den riktigt billiga majsen oftast är "fågelmajs" därav priset.

 

Det här var bara lite kort men basen kommer bestå av ri, cous cous bulgur och pasta. (Undvik pasta för det skitar ner prylarna mer) Till det får du använda fantasin. Försök hålla det enkelt.

 

Lycka till och hör av dig via pm om du har specifika frågor om produkter.

 

Har i princip provsmakat/gått igenom/analyserat allt som finns att tillgå i den svenska handeln i matväg. Och om jag mot förmodan inte skulle ha gjort det så har jag någon kollega som har det.

Link to comment
Share on other sites

Av mina erfarenheter av kasernätande med köksmöjlighet i modern tid är generalläkaren ifråga sannolikt inte så irriterad över matlagningen i sig, även om det är en smittkälla/problem med ventilation m m.

 

Problemet jag upplevde under ett års tid var att en del av de anställda soldaternas hygien sög röv varför bakterieförekomsten ökade exponentiellt tillsammans med den odiskade disken och matresterna som låg utspridda över hela köket (Utan att överdriva så kunde det i de för sammanhanget värsta logementen upphittas halvuppätna pizzor och andra matrester från före julledigheten lagom till påsk).

 

 

YMMV

Link to comment
Share on other sites

Fiskpinnar kan lagas till i brödrost. Rosta ett par mackor, häll på lite ketchup/HP-sås och servera med lite microvärmda baked beans. En helt ok lunch.

Link to comment
Share on other sites

På gardet är det totalförbud att tillaga mat på kasern. Beslut från regementsläkaren (eller liknande) att det är ohälsosamt.

 

Inte ens i mikro?! Jag kan förstå att man inte vill att det skall lagas mat just inne i själva logementen, men har Gardet inte ens dagrum med kylskåp och mikrovågsugnar?

 

Gardet tillhandahåller ett "mikrovågsugnskök" på allra minst Livkomps kasern samt ett gemensamt kök (tänk vandrarhem) i restuarantbyggnaden.

 

//Ormtunga (som numer inte ser med välvilja på oinformerade kommentarer om den nya arbetsplatsen)

Link to comment
Share on other sites

Räkna till en liten utegrill om du vill det. Känner flera som grillade när dom låg inne utan problem. Då kan du får tjocka köttbitar.

Fasen vad militärt! Flintastek och burköl till middag varje dag 9 månader om året! Som Forrest Gump! Läckert!

 

I ärlighetens namn finns det få saker man inte kan laga till på en grill. Ångkokt fisk, långrostade lammfioler, alla slags fågel. Fantasin (och eldningstillståndet) sätter gränserna.

Link to comment
Share on other sites

Av mina erfarenheter av kasernätande med köksmöjlighet i modern tid är generalläkaren ifråga sannolikt inte så irriterad över matlagningen i sig, även om det är en smittkälla/problem med ventilation m m.

 

Problemet jag upplevde under ett års tid var att en del av de anställda soldaternas hygien sög röv varför bakterieförekomsten ökade exponentiellt tillsammans med den odiskade disken och matresterna som låg utspridda över hela köket (Utan att överdriva så kunde det i de för sammanhanget värsta logementen upphittas halvuppätna pizzor och andra matrester från före julledigheten lagom till påsk).

 

 

YMMV

Det sammanfattar en hel del rätt bra.

 

Även i Skövde är det "förbud" mot spisar mm på kasern.

Det har att göra med ventilation mm som krävs för att man skall få ha en tillagningsplats. Kyl och mikro räknas inte dit. Sedan iom att byggnaderna är k-märkta, gör ev ombyggnad svår och dyr.

Som det ser ut nu (till min vetskap) så finns det inga planer på någon sådan sorts renovering, då försvarsmaktens uttalade motiv är att inga skall bo permanent på Kasern.

 

Det stora problemet idag är att säkringarna i kasern inte pallar den påfrestningen som ett antal mikro-ugnar gör i dag, vilket begränsar antalet och även skulle inskränka på ev. vattenkokare.

 

Till Slut. Eget boende är guld värt. Tro mig, det kommer kännas betydligt bättre i längden.

// Dahlberg, GSS-anställd, Skövde Garnison

Link to comment
Share on other sites

På gardet är det totalförbud att tillaga mat på kasern. Beslut från regementsläkaren (eller liknande) att det är ohälsosamt.

 

Inte ens i mikro?! Jag kan förstå att man inte vill att det skall lagas mat just inne i själva logementen, men har Gardet inte ens dagrum med kylskåp och mikrovågsugnar?

 

Gardet tillhandahåller ett "mikrovågsugnskök" på allra minst Livkomps kasern samt ett gemensamt kök (tänk vandrarhem) i restuarantbyggnaden.

 

//Ormtunga (som numer inte ser med välvilja på oinformerade kommentarer om den nya arbetsplatsen)

Tack för att du förtydligar mig! Jag är inte alltid den som förklarar bäst.

Kyl/frys, micro och vattenkokare finns att tillgå på kasern.

Link to comment
Share on other sites

Får man fråga, som helt ovetande: Vad tjänar man som soldat och vad kostar det att äta alla mål, får man även betala för mat i fält?

Soldat tjänar i grundlön 16325kr innan skatt. Vi har räknat på att om man äter samtliga mål mat på mäss eller liknande så kostar det ca 4000. I fält blir man förmånsbeskattad, och får gratis mat.

Link to comment
Share on other sites

Får man fråga, som helt ovetande: Vad tjänar man som soldat och vad kostar det att äta alla mål, får man även betala för mat i fält?

Soldat tjänar i grundlön 16325kr innan skatt. Vi har räknat på att om man äter samtliga mål mat på mäss eller liknande så kostar det ca 4000. I fält blir man förmånsbeskattad, och får gratis mat.

Vad blir det då i vekligheten med fältdagar och tid på logementet. Tillkommer det något mer eftersom det är en grundlön?

Link to comment
Share on other sites

Får man fråga, som helt ovetande: Vad tjänar man som soldat och vad kostar det att äta alla mål, får man även betala för mat i fält?

Soldat tjänar i grundlön 16325kr innan skatt. Vi har räknat på att om man äter samtliga mål mat på mäss eller liknande så kostar det ca 4000. I fält blir man förmånsbeskattad, och får gratis mat.

Vad blir det då i vekligheten med fältdagar och tid på logementet. Tillkommer det något mer eftersom det är en grundlön?

Iom att jag inte har prio än, så ligger jag bara på grundlönen.. Dock tillkommer peng för fältdygn (mellan 500-1680 beroende på hur många fältdygn det är), och 8h betald ledighet. så man tjänar ju inte allt för bra, men jag tror nog inte de flesta gör det för pengarna.

 

kan ju även tillägga att man får extra för t.ex. missioner och anndra viktiga kunskaper.

Link to comment
Share on other sites

Får man fråga, som helt ovetande: Vad tjänar man som soldat och vad kostar det att äta alla mål, får man även betala för mat i fält?

Soldat tjänar i grundlön 16325kr innan skatt. Vi har räknat på att om man äter samtliga mål mat på mäss eller liknande så kostar det ca 4000. I fält blir man förmånsbeskattad, och får gratis mat.

Vad blir det då i vekligheten med fältdagar och tid på logementet. Tillkommer det något mer eftersom det är en grundlön?

Iom att jag inte har prio än, så ligger jag bara på grundlönen.. Dock tillkommer peng för fältdygn (mellan 500-1680 beroende på hur många fältdygn det är), och 8h betald ledighet. så man tjänar ju inte allt för bra, men jag tror nog inte de flesta gör det för pengarna.

 

kan ju även tillägga att man får extra för t.ex. missioner och anndra viktiga kunskaper.

Då ställer sig frågan hur det funkar på sjön.

Link to comment
Share on other sites

Får man fråga, som helt ovetande: Vad tjänar man som soldat och vad kostar det att äta alla mål, får man även betala för mat i fält?

Soldat tjänar i grundlön 16325kr innan skatt. Vi har räknat på att om man äter samtliga mål mat på mäss eller liknande så kostar det ca 4000. I fält blir man förmånsbeskattad, och får gratis mat.

Vad blir det då i vekligheten med fältdagar och tid på logementet. Tillkommer det något mer eftersom det är en grundlön?

Iom att jag inte har prio än, så ligger jag bara på grundlönen.. Dock tillkommer peng för fältdygn (mellan 500-1680 beroende på hur många fältdygn det är), och 8h betald ledighet. så man tjänar ju inte allt för bra, men jag tror nog inte de flesta gör det för pengarna.

 

kan ju även tillägga att man får extra för t.ex. missioner och anndra viktiga kunskaper.

Då ställer sig frågan hur det funkar på sjön.

nu börjar vi flöjta bort från topic, men har en vän som jobba på båt, kan fråga nästa gång ha när i hamn och skicka PM.

Link to comment
Share on other sites

OBS!

 

Ignorera tipsen om olika kokplattor, grillar, brödrostar, våffeljärn, fan och hans moster. Dessa är IG och får inte nyttjas hursomhelst i kasernen. Tilldelad materiel är tillräcklig materiel!

 

OBS!

 

Har suttit i samma sits under NBG. Dock fick vi kylskåp och mikrovågsugnar först i halvlek eller så. Jag levde på frysrätter och nudlar. Brukar finnas billigt Findus/Dafgård 5 för 99;- och då har du lunch för hela veckan. Vilket kan drygas ut med nudlar 5 för 20;- eller dylikt. Visst detta är knappast femstjärnigt och inte allt för nyttigt men sådant är livet. Du kan ta en frukt eller macka till, för fibrer och kusin vitamin. Annars kan du experimentera med sallader eller burkmat.

 

Som anekdot kan nämnas att den burdusa och obegåvade pluton vi delade kasern med lyckades lösa ut automatlarmet. Genom att lämna en påse sprättmajs i mikrovågsugnen litet för länge. Ironiskt nog var dessa brandmän. Sedan nyttjade de gärna en mängd extra elartiklar vilket gjorde att automatsäkringarna löste ut titt som tätt. Vilka de fixade med en stycke sopkvast, så säkringen inte kunde lösa. Vad säger man? Mänskligheten är slut i huvudet. Så det är ganska givet att det finns vissa "dumma" regler.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...