Jump to content

Leva billigt på logement


Guest Nybliven soldat

Recommended Posts

Tilldelad materiel är tillräcklig materiel!

 

En bra inställning om man aldrig vill att något skall bli bättre. Låter tufft, men fungerar inte riktigt i verkliga livet. Dina kollegor klarade tydligen inte av det ansvar det innebar att ha mikrovågsugn, skall man därför ta bort alla mikrovågsugnar från logementen? Eller är det någon annat som behöver ändras?

 

Men det är klart, från arbetsgivarhåll blir det förstås billigt och bra om man kan övertyga personalen om att riktiga soldater minsann klarar sig på mikromat.

Link to comment
Share on other sites

Tilldelad materiel är tillräcklig materiel!

 

En bra inställning om man aldrig vill att något skall bli bättre. Låter tufft, men fungerar inte riktigt i verkliga livet. Dina kollegor klarade tydligen inte av det ansvar det innebar att ha mikrovågsugn, skall man därför ta bort alla mikrovågsugnar från logementen? Eller är det någon annat som behöver ändras?

 

Men det är klart, från arbetsgivarhåll blir det förstås billigt och bra om man kan övertyga personalen om att riktiga soldater minsann klarar sig på mikromat.

Helt ärligt - riktiga soldater äter kalla guldburkar och rått kött...

/m

Link to comment
Share on other sites

Ignorera tipsen om olika kokplattor, grillar, brödrostar, våffeljärn, fan och hans moster. Dessa är IG och får inte nyttjas hursomhelst i kasernen. Tilldelad materiel är tillräcklig materiel!

 

Hur tänkte du nu?

 

Ifall micron nu redan inte fanns i kassern sedan vpl-tiden, så är det ju ganska logiskt att micron i kassern är en sista minuten åtgärd för yrkesarmén.

 

Fanns ju liksom inte någon anledning att ha fullt utrustade kök i varje kassern under vpl-tiden (tips: gratis mat på mässen :lala: ).

 

att säga "Tilldelad materiel är tillräcklig materiel" ang. micro, är ju bara helt... få se nu, så att jag inte förolämpar någon, korkat?

 

Fundera över vad det skulle kosta att installera ett helt komplett kök med ventilation i varje kassern (tips: googla kök+ventilation, så får du säkert förståelse på varför FM inte vill lägga pengar på kök i kassern).

Link to comment
Share on other sites

Det finns flera aspekter med att inte tillåta kokplattor mm i kasernerna. En är hantering av råvaror som man slipper, micro är primärt för återuppvärmning av redan tillagad mat. Att hantera råvaror och laga från grunden är INTE samma regelverk. Du har kanske inte rinnande vatten och avlopp i direkt anslutning heller, vilket blir ett problem. Att tex hantera rå kyckling utan möjlighet till att diska är ju skitkul...(om inte annat så kan det bli - bokstavligt) En annan sida är brandrisk. En platta någon glömt stänga av, en torrkokt kastrull, brand i matfett osv - till skillnad från kaffekokare så har du sällan timer på spisen. Ett tredje är stekos - eftersom det inte finns fläkt eller utsug dimensionerat för tillagning av mat så blir det ett problem.

Nu pratar vi INTE om vad folk gör hemma i sin friggebod där igen annan behöver vistas. Nu pratar vi om en fastighet som det finns en hyresvärd för, där flrea människor vistas och som faller under helt andra regler vad gäller brandskydd och installationer.

 

/martin

Link to comment
Share on other sites

Det finns flera aspekter med att inte tillåta kokplattor mm i kasernerna. En är hantering av råvaror som man slipper, micro är primärt för återuppvärmning av redan tillagad mat. Att hantera råvaror och laga från grunden är INTE samma regelverk. Du har kanske inte rinnande vatten och avlopp i direkt anslutning heller, vilket blir ett problem. Att tex hantera rå kyckling utan möjlighet till att diska är ju skitkul...(om inte annat så kan det bli - bokstavligt) En annan sida är brandrisk. En platta någon glömt stänga av, en torrkokt kastrull, brand i matfett osv - till skillnad från kaffekokare så har du sällan timer på spisen. Ett tredje är stekos - eftersom det inte finns fläkt eller utsug dimensionerat för tillagning av mat så blir det ett problem.

Nu pratar vi INTE om vad folk gör hemma i sin friggebod där igen annan behöver vistas. Nu pratar vi om en fastighet som det finns en hyresvärd för och som faller under helt andra regler vad gäller brandskydd och installationer.

 

/martin

Sen kan man tycka att det är dåligt av FM att inte upplåta lokaler där det går att laga sin egen mat? Hur svårt kan det vara för Fortverket att dra lite el och sätta in kolfläktar ovanför en spis, man kan ju sätta in pensionär timer, så börjar inget att brinna? Ni måste väl få ha valfrihet att fixa er egen mat, (det kanske finns ett hemligt avtal med SFAB) :happy: Det är som att på vandrarhem så skulle alla vara hänvisade till restaurangen tvärs gatan eftersom han vunnit upphandlingen.

 

Det måste väl gå att kräva, vad kostar en ny spis 1500 kr, en fläkt samma~

Link to comment
Share on other sites

Det finns flera aspekter med att inte tillåta kokplattor mm i kasernerna. En är hantering av råvaror som man slipper, micro är primärt för återuppvärmning av redan tillagad mat. Att hantera råvaror och laga från grunden är INTE samma regelverk. Du har kanske inte rinnande vatten och avlopp i direkt anslutning heller, vilket blir ett problem. Att tex hantera rå kyckling utan möjlighet till att diska är ju skitkul...(om inte annat så kan det bli - bokstavligt) En annan sida är brandrisk. En platta någon glömt stänga av, en torrkokt kastrull, brand i matfett osv - till skillnad från kaffekokare så har du sällan timer på spisen. Ett tredje är stekos - eftersom det inte finns fläkt eller utsug dimensionerat för tillagning av mat så blir det ett problem.

Nu pratar vi INTE om vad folk gör hemma i sin friggebod där igen annan behöver vistas. Nu pratar vi om en fastighet som det finns en hyresvärd för och som faller under helt andra regler vad gäller brandskydd och installationer.

 

/martin

Sen kan man tycka att det är dåligt av FM att inte upplåta lokaler där det går att laga sin egen mat? Hur svårt kan det vara för Fortverket att dra lite el och sätta in kolfläktar ovanför en spis, man kan ju sätta in pensionär timer, så börjar inget att brinna? Ni måste väl få ha valfrihet att fixa er egen mat, (det kanske finns ett hemligt avtal med SFAB) :happy: Det är som att på vandrarhem så skulle alla vara hänvisade till restaurangen tvärs gatan eftersom han vunnit upphandlingen.

 

Det måste väl gå att kräva, vad kostar en ny spis 1500 kr, en fläkt samma~

På gardet finns ett "tillagningsrum" uppe vid gamla US-matsalen. Där finns ett gäng spisar, micros och annat bös. Det som är verboten är att ha tillagningsmöjligheter (utom då uppvärmning) på kasern.

Link to comment
Share on other sites

På gardet finns ett "tillagningsrum" uppe vid gamla US-matsalen. Där finns ett gäng spisar, micros och annat bös. Det som är verboten är att ha tillagningsmöjligheter (utom då uppvärmning) på kasern.

 

Där tror jag bestämt jag glufsat nattskaffning ett antal gånger...härliga minnen! :clap:

 

Och det är ju faktiskt en bra lösning, kanske behöver man tillhandahålle mer än ett tillagningsrum dock. Men, som sagt, bra komplement till mikro i dagrum/motsv.

Link to comment
Share on other sites

Tilldelad materiel är tillräcklig materiel!

 

En bra inställning om man aldrig vill att något skall bli bättre. Låter tufft, men fungerar inte riktigt i verkliga livet. Dina kollegor klarade tydligen inte av det ansvar det innebar att ha mikrovågsugn, skall man därför ta bort alla mikrovågsugnar från logementen? Eller är det någon annat som behöver ändras?

 

Men det är klart, från arbetsgivarhåll blir det förstås billigt och bra om man kan övertyga personalen om att riktiga soldater minsann klarar sig på mikromat.

:uuh: Eh? En kasern är en kasern. Inte

. En kasern huserar beväringar där de sover och gör sina mänskliga bestyr. I en matsal utbespisar de nyttig tillika näringsrik föda. När folk går till andra arbeten, tror du de har fullt utrustade kök att fixa trerättersmiddagar? Kan säga dig att inget arbete jag haft erbjudit något mer än mikrovågsugn i ett litet pentry. Än mindre husrum.

Jag har således svarat på ursprungsfrågan.

Leva billigt på kasern -> frysrätt, nudlar, konservburk.

Leva billigt i egen lägenhet -> Hemlagad mat.

Det är inte bara så "bara". Var ska man bygga in ett kök i en kasern någonstans? Ta ett vanligt logement och dra in vatten och ventilation? Nej du, då är det smidigare att ha en kokbarack utanför. Eller så bygger man helt nya "studentkorridorer" eller "kadettlägenheter". Men i kasern, icke. Vad hade du gillat en

eller maskinhall i vardagsrummet? Tyvärr finns det olika normer och regelverk att följa. När jag arbetade på F17, byggde de handikappstoaletter i hangaren när de renoverade. Varför? Lagen sa det. :rolleyes:

 

Klarar man inte av att hantera en mikrovågsugn ska man nog inte vara... hm... ja... Jag vet inte riktigt vilket jobb man faktiskt är tänkt att klara då.

Nog kunde de liven allt hantera en mikrovågsugn. Sedan fick de väl syn på en fjäril, fick för sig att börja fnissa och jaga den istället. Det som fanns där inne snurrade runt tills brandlarmet gick. Folk flest lyckas ta körkort, en vacker dag sitter de i morgontrafiken och tänker på snusk innan de brakar in i bilen framför. Händer dagligdags. Idiot-proofing etc. Svårt.
Link to comment
Share on other sites

När folk går till andra arbeten, tror du de har fullt utrustade kök att fixa trerättersmiddagar? Kan säga dig att inget arbete jag haft erbjudit något mer än mikrovågsugn i ett litet pentry. Än mindre husrum.

 

Ja, jag har jobbat på arbetsplatser där man tillhandahåller vad som krävs för att personalen skall kunna lösa sina uppgifter. Bland annat kök och boende, om än ganska enkelt sådant. Visst, då arbetar jag i och för sig generellt under ganska ovanliga förhållanden, men ändå. Ett pentry är väl inte alls någon ovanlig syn på en arbetsplats?

 

Jag säger inte att det måste finnas fullt utrustat kök i varje kaserbyggnad, inte alls. Men man måste väl ändå kunna diskutera och föreslå lösningar för hur man kan förbättra arbetsplatsen. Ett tillagningskök som Trädet berättar finns på Livgardet är t ex en bra lösning som säkert andra regementen kan fundera på. Men det händer bara om sodaterna själva vågar föreslå det, inte om de har mentaliteten 'tilldelad snuskburk räcker'.

Link to comment
Share on other sites

 

Sen kan man tycka att det är dåligt av FM att inte upplåta lokaler där det går att laga sin egen mat? Hur svårt kan det vara för Fortverket att dra lite el och sätta in kolfläktar ovanför en spis, man kan ju sätta in pensionär timer, så börjar inget att brinna? Ni måste väl få ha valfrihet att fixa er egen mat, (det kanske finns ett hemligt avtal med SFAB) :happy: Det är som att på vandrarhem så skulle alla vara hänvisade till restaurangen tvärs gatan eftersom han vunnit upphandlingen.

 

Det måste väl gå att kräva, vad kostar en ny spis 1500 kr, en fläkt samma~

 

Om du nu verkligen ÄR kock så borde du veta du att man inte "bara" bygger om vad som helst till kök.

Varför klydda med tillstånd när man ska öppna restaurang. Går väl bra att diska på gästtoaletten om det nu inte finns avlopp i rummet där man parkerat trangiaköket.

/m

Link to comment
Share on other sites

 

Sen kan man tycka att det är dåligt av FM att inte upplåta lokaler där det går att laga sin egen mat? Hur svårt kan det vara för Fortverket att dra lite el och sätta in kolfläktar ovanför en spis, man kan ju sätta in pensionär timer, så börjar inget att brinna? Ni måste väl få ha valfrihet att fixa er egen mat, (det kanske finns ett hemligt avtal med SFAB) :happy: Det är som att på vandrarhem så skulle alla vara hänvisade till restaurangen tvärs gatan eftersom han vunnit upphandlingen.

 

Det måste väl gå att kräva, vad kostar en ny spis 1500 kr, en fläkt samma~

 

Om du nu verkligen ÄR kock så borde du veta du att man inte "bara" bygger om vad som helst till kök.

Varför klydda med tillstånd när man ska öppna restaurang. Går väl bra att diska på gästtoaletten om det nu inte finns avlopp i rummet där man parkerat trangiaköket.

/m

Så mycket vet jag att det är skillnad på att laga mat hemma kontra i ett restaurangkök, du har inget krav på egenkontroll eller HACCP hemma eller för den delen ventilation, som du har på krogen. Då ställer sig frågan om logementet ska räknas som hemma och hemma får du laga mat på gästtoaletten om du vill och diska i badkaret, det är ingen som kollar detta. Tillochmed förskolornas kök räknades som hemma och då slapp mde en massa lagar och regler som inte gällde tex. skolkök. Ska du laga mat till gäster så krävs det en massa anpassningar till gällande lagar och bestämmelser. Frågan kvarstår då: är ett kök i ett logement att betrakta som hemma? Eller är det ett offentligt utrymme, då gäller säker andra lagar, men hemma finns inga krav på att du har rinnande vatten eller fläkt. Kommer ihåg när jag gjorde lumpen på sjön, då var alla officerare "hemma" och fick dricka sprit ombord, detta gällde då inte de värnpliktiga som inte var hemma? Skillnaden idag är att det är en yrkesarmé och då kanske soldaterna "ÄR" hemma? Sen att det är fortverkets lokaler som de hyr ut eller lånar ut, vad vet jag, ställer väl då kanske andra krav på utrustningen. Det jag menade var att det behövs ingen ventilation och det funkar med kolfläktar och de har säkert bra inköpskanaler, så det skulle nog inte bli så dyrt. MEN de kanske inte vill bygga kök på logementen och är det en helt annan femma, eller? Sen har väl Generalläkaren kanske synpunkter på hur det ska se ut, men det vet inte jag, med tanke på alla matförgiftningar som fanns i den tidigare värnpliksarmén så vill de säkert ha ett ord med laget. Men allt går att lösa om man vill...

Link to comment
Share on other sites

Betalar man hyra när man ligger inne på LG?

Om Ja, då kan man väl förvänta sig ett fungerande kök per kasern, eller?

För man ska väl inte bli tvingad till att äta dyrt på mässen för att få en god och näringsrik kost?

 

Nu är det ju ganska många som bor i kasern, och med ett fungerande kök, så kanske fler väljer att hålla matkostnaderna nere genom att tillaga maten på kasern. Då är kanske inte en kolfilterfläkt är det bästa valet för 100 hungriga soldater (fungerar bra i lägenhet med två vuxna som använder spis till middag och även lunch på helgerna). Och det är inte direkt smart att koppla in sig på befintlig ventilation (ex. matos i logement).

 

Tror fortfarande att FM helt enkelt inte har råd att installera ett fungerande kök (spis/ugn/kyl/frys/skåp/diskbänk samt elinstallation, vatten/avlopp, ventilation).

 

En micro? seriöst, det är yrkessoldater vi pratar om, inte några 60kg:s luffare som lever på nudlar och vatten.

Link to comment
Share on other sites

Betalar man hyra när man ligger inne på LG?

Om Ja, då kan man väl förvänta sig ett fungerande kök per kasern, eller?

För man ska väl inte bli tvingad till att äta dyrt på mässen för att få en god och näringsrik kost?

Efter provanställningen ska man betala en hyra på 1100kr/månad. Försvaret säger själva att dom inte hyr ut rum, utan man ger soldaterna övernattningsmöjlighet. Vill man så kan man laga mat, det finns kök att tillgå i matsalen.

Nu är det ju ganska många som bor i kasern, och med ett fungerande kök, så kanske fler väljer att hålla matkostnaderna nere genom att tillaga maten på kasern. Då är kanske inte en kolfilterfläkt är det bästa valet för 100 hungriga soldater (fungerar bra i lägenhet med två vuxna som använder spis till middag och även lunch på helgerna). Och det är inte direkt smart att koppla in sig på befintlig ventilation (ex. matos i logement).

 

Tror fortfarande att FM helt enkelt inte har råd att installera ett fungerande kök (spis/ugn/kyl/frys/skåp/diskbänk samt elinstallation, vatten/avlopp, ventilation).

Det som finns på (min) kasern är:

*Kylskåp

*micro (ett tiotal per våning)

*Frys

*diskbänk

*diskmaskin

 

 

En micro? seriöst, det är yrkessoldater vi pratar om, inte några 60kg:s luffare som lever på nudlar och vatten.

Micro är utmärkt för mig, som tar med mig en matlåda till jobbet varje morgon. Inte fan behöver jag steka min mat igen. bara värma på någon minut så är skiten klar att ätas. jag tror du snöat in dig lite för mycket på att man ska ha boendestandard på luckan, något som försvaret själva sagt att man inte kommer få. Man kommer ha övernattningsmöjlighet men inte såmycket mer.

Link to comment
Share on other sites

om det går bra att laga mat i mässen, så är ju inte så mycket att orda om lägre :happy:

 

Frågeställningen gällde väl från början lokalerna i Skövde, inte på de på LG/Kungsängen.

Link to comment
Share on other sites

Men nu när vi ändå diskuterar LG - hur kommer det bli under missionsutbildningar framöver? I min erfarenhet försöker man ju utnyttja tiden så mycket det bara går och det lär knappast finnas varken tid eller plats att stå i tillagningsköket. Man är alltså dömd att betala vackert i personalmatsalen för tre mål om dagen?

Link to comment
Share on other sites

Men nu när vi ändå diskuterar LG - hur kommer det bli under missionsutbildningar framöver? I min erfarenhet försöker man ju utnyttja tiden så mycket det bara går och det lär knappast finnas varken tid eller plats att stå i tillagningsköket. Man är alltså dömd att betala vackert i personalmatsalen för tre mål om dagen?

Missionsutbildningen kommer ju huvudsakligen skötas av regementet nuförtiden. US är ju nedlagt, och swedint och IntUtbE kommer bara jobba med vissa befattningar om jag minns rätt. Annars är köket rätt frekvent besökt av folk som ska iväg utomlands, så visst hinner de laga mat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...