Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det var nog årets understatement Flunkaren!

Förvisso har Ingenjörerna båtar men jag bedömer att de inte behöver folk från OP med Nautisk profil för dem. Marinen it is!

Nu tror jag visserligen Sgt Pin likställde Marinen med Amf och det kan vara en korrekt tes i sig, men som sagt skilj på Marinen och Amf/Flottan!

Korrekt är att försvarsgrenen Marinen består av vapenslagen Flottan och Amfibiekåren.

Posted

Det var nog årets understatement Flunkaren!

Förvisso har Ingenjörerna båtar men jag bedömer att de inte behöver folk från OP med Nautisk profil för dem. Marinen it is!

Nu tror jag visserligen Sgt Pin likställde Marinen med Amf och det kan vara en korrekt tes i sig, men som sagt skilj på Marinen och Amf/Flottan!

Korrekt är att försvarsgrenen Marinen består av vapenslagen Flottan och Amfibiekåren.

Jag skrev fel, jag menar att man hamnar inom marinen men möjligtvis kan hamna i någon del av amfibiekåren (som är en del av detta).

Posted

Någon som sökt SOU som fått bekräftat att man tackat Ja? Lite orolig att mailet man skulle skriva till inte har kommit fram.

Posted

Förstår dig. Jag tackade ja och skickade med lite frågor, fick ett svar på det. Sedan svarade jag tillbaka att mitt "ja" stod kvar, för att vara på säkra sidan! Har inte fått något svar på det, så det verkar vara i sin ordning ändå!

Posted

Någon som vet hur det är med lägenheterna (främst i enköping).

Den enda informationen jag har fått är att man antingen får en 1a eller får dela på en 3a med en till.

skulle vara kul att veta hur stora dom är, om dom är möblerade osv

Av den info jag fått finns det i dagsläget 2st treor (varav en redan "paxad") och resten ettor i bostadsområdet Romberga i Enköping. Tyvärr är det lite strul kring lägenheterna då vissa av dem behöver mögelsaneras men enligt källa bör de vara färdiga i tid till inryck.

Och hur det är med el, bredband osv. Hoppas på en trea, roligare att dela med någon.

Ska höra med en vän som gör SOU i marinen hur han har det.

Undrar hur många vi blir i enköping?

All den kostnad som tillhör hushållet skall enligt min uppfattning vara betald (el, vatten etc). Dock får man själv svara för sin internetuppkoppling. Enligt den senaste siffran är 37 stycken antagna till SOU på LedS, man räknar iof med ett visst bortfall.

Anledningen till att jag sitter på detta i förtid är att jag genomför KMU Ledning på LedR. Vi ses i slutet av augusti!

Posted

Anledningen till att jag sitter på detta i förtid är att jag genomför KMU Ledning på LedR. Vi ses i slutet av augusti!

Om du sitter på mer info får du gärna slänga ut det också, typ utbildningsupplägg, hur många det är på de olika inriktningarna, eller om du vet något annat kul!

Posted

Utan att kunna svära på det vill jag minnas att en polare från lumpen som kom in förra året sa runt 60 pers på krigsvetenskapliga.

Posted

Någon som har koll på hur många reserver som togs in på OP/Krigsvetenskap förra året?

Det skiftar nog från år till år.. Jag skulle uppskatta att det pga färre platser i år blir svårare och färre reserver som får plats.. Men någon nämnde någonting tidigare i tråden om detta. Vill dock inte sprida några rykten :/

För övrigt, är det någon annan här från OP nautisk?

Posted

Alla som är behöriga men inte kommer in blir placerade som reserv. Det är omöjligt att säga om man kommer in eller inte. Tackar folk nej till sina platser så kommer man in. inte annars.

op naut. Jag känner fyra stycken som kommit in i år.

Posted (edited)

Urval 2 kom idag. Jag var antagen trots allt! Riktigt kul nu

vilken profil?

Krigsvetenskap

vad innebär det? Krigsvetenskap?

Vad kan man plugga vidare till sen? Vad blir man efter utbildningen?

Grattis iaf :)

Vad har du för bakgrund?

Edited by Beeos
Posted

Krigsvetenskap - Armébefäl

Nautik - Flottan

Aviatik - Flygvapnet

Jag har bakgrund inom

Armén och tack. Man blir fänrik efter utbildningen.

Posted

Krigsvetenskap - Armébefäl

Nautik - Flottan

Aviatik - Flygvapnet

Jag har bakgrund inom

Armén och tack. Man blir fänrik efter utbildningen.

Även personer i marinen(amf) och flygvapnet läser krigsvetenskaplig.

Posted (edited)

Är det då t.ex. flygbasjägarbefäl du syftar på, Dimmack? Alltså befäl inom flygvapnet som egentligen inte är särskilt anknutna till flygtjänst.

Ja

Till exempel.

Det är endast personal som skall flyga som går aviatisk. Övrig personal går SOU eller OP Krigsvetenskaplig och militärteknisk.

I amfibiekåren finns sällan nautiker utan även där (Utom bevbåtkomp och i viss mån UHkomp) är det krigsvetenskap som gäller.

Edited by Dimmack
Posted

Fick svar nu att jag blivit antagen till SOU 2011 som sambandsbefäl :)

Samma här! mark? luft? eller sjö?

Mark :)

De vart mark för mig också, så då ses vi ;)

• 4 weeks later...
  • 3 months later...
Posted

Sneglar lite på
SOU
: STRIL luftbevakning, som ett alternativ till bevakningssoldat (
HV
), sjukvårdare eller trafiksoldat (om det söks inför
GMU
2-3) men tycker man inte får så mycket information på FM:s hemsida. Någon som har erfarenhet eller känner någon som har och kanske kan berätta lite om jobbet?

Är man ''inspärrad'' i en bunker hela dagarna som jag fått bilden av? Hur är lönerna? Karriärs- och utvecklingsmöjligheter? Stimulans?

Allt matnyttigt! Tack!
:)
Posted

Sneglar lite på
SOU
HV
GMU
2-3) men tycker man inte får så mycket information på FM:s hemsida. Någon som har erfarenhet eller känner någon som har och kanske kan berätta lite om jobbet?

Är man ''inspärrad'' i en bunker hela dagarna som jag fått bilden av? Hur är lönerna? Karriärs- och utvecklingsmöjligheter? Stimulans?

Allt matnyttigt! Tack!

Misstänker att det är väldigt likt flygledning. Chansen att man sitter och glor på en datorskärm är alltså ganska stor. Det är tydligen inte helt enkelt att rekrytera folk till den tjänsten eftersom det är väldigt stressigt fast inte har riktigt samma "status" som t.ex. pilot även fast kraven är de samma.

Posted

Sneglar lite på
SOU
HV
GMU

Allt matnyttigt! Tack!

Misstänker att det är väldigt likt flygledning. Chansen att man sitter och glor på en datorskärm är alltså ganska stor. Det är tydligen inte helt enkelt att rekrytera folk till den tjänsten eftersom det är väldigt stressigt fast inte har riktigt samma "status" som t.ex. pilot även fast kraven är de samma.

Kraven är som natt och dag enligt en yrkesvägledare jag pratat med, t.ex behöver man inte mer än C i syn som luftbevakare. Kan tänka mig att man måste ha gjort bra ifrån sig på datortestet, allt detta med simultankapacitet och logiskt tänkande måste ju klaffa men där sitter jag säkert med en 9. :)

Hur är det med utlandstjänst för en luftbevakare? Får för mig att de är en befattning som kanske mest är hemma och jobbar med det de ska göra, bevaka Sveriges luftrum?

Posted (edited)

Sneglar lite på
SOU
HV
GMU

Allt matnyttigt! Tack!

Kraven är som natt och dag enligt en yrkesvägledare jag pratat med, t.ex behöver man inte mer än C i syn som luftbevakare. Kan tänka mig att man måste ha gjort bra ifrån sig på datortestet, allt detta med simultankapacitet och logiskt tänkande måste ju klaffa men där sitter jag säkert med en 9. :)

Hur är det med utlandstjänst för en luftbevakare? Får för mig att de är en befattning som kanske mest är hemma och jobbar med det de ska göra, bevaka Sveriges luftrum?

Underförstått de fysiska/medicinska kraven. Har du gjort MHS-provet eller inskrivningsprovet? Dessutom p.g.a. konkurrans kan en nia var långt ifrån säkert då man teoretiskt

kan få upp till 13 i logiskt tänkande.

Edited by Pontus Pilatus