Jump to content

Recommended Posts

Söker infromation om Falklandskriget. All information är av intresse, svneks som engelsk.

Intressant vore en "Argentinsk vinkling" likaså motsvarande engelska.

Men som sagt, allt är av intresse.

mvh

/erik

Men fairfax, har inte du internet? :D det har väl alla idag ;)

imint, frågan har ett givet svar... ;)

Dock så har internet påtok för ostrukturereat och sökmotorerna hittar sällan det man söker. Självklart sitter jag som en skollad iller och sköker själv, kan ju dock finnas personer inte minst på detta forum som besitter kunskap i frågan som gärna delger den okcså. Då är det bra dumt att inte utnyttja den, inte sant?

Varför finns detta forumet? Jo för att alla inte sitter själva och söker efter information...

• henke changed the title to Falklandskriget 1982
  • 6 years later...

Ett argentinskt försök till infiltration ska ha upptäckts så sent som i Dec 2001 enligt The Sun som hänvisar till militära historiker (i detta fall är det militärhistorikern Ricky D. Phillips). Upptäckten ska ha tystats ned av Tony Blair's regering, som ville ha förbättrade relationer med Argentina. Inte minst med tanke på Sydpolen. Landstigningen ska ha skett med hjälp av ubåt.

'PEACE' COVER UP Second Argentinian invasion of Falklands ‘hushed up’ by Tony Blair’s government, military historians claim

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1

• 9 months later...
  • 2 months later...

Type 21 fregatten PNS Tariq (f d HMS Ambuscade) kommer att lämna Karachi naval Dockyard i Febr nästa år, och kommer att flyttas till en privat båtplats så att förberedelsearbetet kan börja för hennes resa tillbaka till Storbritannien. HMS Ambuscade byggdes på Clyde varvet 1975 och är ett av få överlevande fartyg som såg action under Falklandskriget. Hon tjänstgjorde i RN fram till 1993 tills hon såldes till Pakistan. Den pakistanska flottan har vänligt donerat fartyget till bevarandeprojektet och avstår från en ansenlig summa i potentiellt skrotvärde.

A team from the UK will be heading to Karachi to carry out some of the work required. The frigate will subsequently make the 6,000nm journey on a heavy-lift vessel back to the Clyde.

Former Royal Navy frigate HMS Ambuscade to be brought back to UK next year

(navylookout.com)

image.thumb.png.e0feda9aeb32c1ac106484e9ac761abd.png

Photo navylookout.com

HMS Ambuscade Association

/Per

29 minutes ago, Perman said:

A team from the UK will be heading to Karachi to carry out some of the work required. The frigate will subsequently make the 6,000nm journey on a heavy-lift vessel back to the Clyde.

Hoppas ekipaget tar sig oskadat förbi Houtirebellerna i Röda havet!

5 minutes ago, vikingman said:

Hoppas ekipaget tar sig oskadat förbi Houtirebellerna i Röda havet!

Ja förmodligen tar dom väl den vägen. Tror inte man vill riskera nåt genom att gå den blåsiga vägen runt Godahoppsudden. Fast det är väl sensommar/tidig höst fortfarande på södra halvklotet om färden påbörjas om några månader så vem vet?

/Per

Edited by Perman

• 1 month later...

Under helgerna läste jag "Commando Medics in the Falkland War" av Malcolm Hazell. Den är skriven av en tidigare kommandosoldat och sjukvårdare senare officer som under Falklandskriget var chef för en sjukvårdsenhet av unfefär plutons storlek, först vid Ajax Bay och sedan vid Teal Inlet. Boken handlar om sjukvården men beskriver ganska mycket av skeendet i stort. Den är intressant, men inte helt lättläst: det är en hel del korrekturfel och delvis är den uppbyggd med korta avsnitt där det anges vad någon enhet gjorde vid ett visst tillfälle med enhetsnamn och personers titlar alltid angivna med militärspråk och förkortningar på ett tröttande sätt. Jag tyckte ändå den var givande, men den passar nog mest den som redan har ett intresse både för Falklandskriget och militärsjukvård. Några saker som fastnade i särskilt:

-Det framstår som att det huvudsakliga stridandet utfördes av Paras och Commandos, medan vanliga förband hade svårt att klara påfrestningarna med väder, terräng och fiendens aktiviteter.

-De hade stora problem med skyttegravsfot trots att det var ett ganska kort krig.

-Vid evakuering av skadade lyfte de bara in bårarna på golvet i helikoptrarna och flög iväg utan att ta sig tid med att spänna fast dem: lite förvånande för en gammal hemvärnssjukvårdare som ägnat mycket tid åt att fästa bårar ordentligt i olika fordon.

-Författaren uppfattar den låga temperaturen som en fördel vid stora blödningar: den skadade blöder mindre och tar sig till sjukvårdsplatsen utan att förblöda. Jag har fått lära mig motsatsen, att låg temperatur är en nackdel för att blodet koagulerar sämre. Det kanske beror på om man fått på ett förband eller inte.

För något decenium sedan läste jag "Doctor for Friend and Foe" av Rick Jolly, som var chef på en högre nivå i samma skeende. De två författarna var också på samma ställe i början vid Ajax Bay. De nämner varandra flera gånger i sina böcker, men bara i förbigående. Däremot verkar korpral Jon Clare, senare major (John Clare senare överstelöjtnant enligt Jolly) ha gjort ett starkt intryck på båda författarna och omnämns upprepade gånger, alltid i starkt positiva ordalag.

Jollys bok är mer välpolerad och den jag skulle välja om jag skulle ge bort en bok, medan Hazells bok är mera för den med ett specialintresse.

• Like 2