Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Enligt uppgift har ju ca 1000 antagningsprövande blivit tilldelade en preliminär befattning. Detta betyder alltså att alla dessa kommer få hem brev, antingen som antagen eller reserv. :)

Posted

hade varit roligt att se officiella siffror på hur många som är prel antagna.

hur många som inte kom på mönstringen

hur många som tackade nej

hur många som inte klarade kraven

och könsfördelning på de prel antagna.

Posted

hade varit roligt att se officiella siffror på hur många som är prel antagna.

hur många som inte kom på mönstringen

hur många som tackade nej

hur många som inte klarade kraven

och könsfördelning på de prel antagna.

Det finns en liten chans till att FM/PV kommer publicera dessa siffror, men jag tror inte den är stor!

16% utav de som blev kallade till mönstring var tjejer.

Posted

Klart de får det svårt i längden, men jag tror inte att det blir jättesvårt just till GMUn eftersom även de som är missnöjda med sin prel placering antagligen kommer leva på en strimma hopp om att få anställning vid AJB ändå i slutändan... Jag börjar fundera mer och mer på hur FM tänkt sig fylla personalbehovet, framförallt utan att behöva fylla leden med kriminella o dyl. a la US Army...

Besluten fattade enligt mil.se, nu väntar registerkontroll och sedan besked innan jul! 800 antagna, 200 reserver (antar att alla blev placerade antingen som reserv eller som antagna), så 4/5 kommer att bli antagna. Shit, vad nervös man blev nu. :)

Visst fattade jag de rätt, att de redan har tagit ut de som ska få göra gmu, alltså så ska bara registren kollas?

Posted

Så tror jag att det är. Men som sagt jag tror att de 800 antagna och 200 reserverna är samtliga som genomgått antagningsprövning och blivit godkända. Stämmer väl överens med de siffror jag hört tidigare nämligen, alltså dryga 1000 sökande nu efter all gallring.

Posted

tycker de borde lägga upp vad GMU ska innehålla på försvarsmaktens hemsida.

ångrar att jag inte skrev upp det när jag var på informationsträffen förra veckan, eller att jag bad han skriva ut det.

känns nästan så man kommer hamna i reservern, med det resultaten man fick på mönstringen.

någon som vet hur gymmet på Lv6 ser ut? med vikter osv.

Posted

Lev upp till era psykologbetyg pojkar. Jag tror vi kommer få vänta vår beskärda del även under GMUn, lika bra att börja öva... ;)

Posted

detta är det ultimata psykologiska provet före GMU.

*håller tummarna att man ligger i rätt hög och klarar säkerhets/registerkontrollen*

dock så borde det inte vara något problem då man klarade säpos kontroll tidigare i år då man åt lunch med stadsministern.

sjukt drygt att träna upp konditionen nu, när det är kallt ute. bara hoppas och vänta på dagar då det är -5 till -10 ute. då gymmet man tränar på inte har löpband eller liknande :/

Posted

Haha värre för mig, här är för mycket snö för att kunna träna ute just nu (äger inga skidor ;) ) och för mycket snö för att ta sig till gymmet och vara säker på att kunna ta sig hem igen!

Tur man köpte en TRX.

Posted

Skottar de inte hos er? Här är det iaf tillräckligt skottat och fixat för att man fortfarande kan ta på sig skorna och springa en tur. :)

Posted

Verkar som om det är många av er som sitter och är nervösa. Sluta genast upp med det, nu är det ur era händer och det är inte något ni kan göra för att förbättra er chanser att bli antagna. Lägg på ett kol med träningen och intala er själva att ni är bäst och att ni kommer att bli antagna. Annars kommer ni ju att vara helt hispiga den 17/12.

Är det någon annan än jag som är preliminärt antagen till 1.ubflj?

Posted

klagar du på snön så kommer du älska AJB, om du tänkte söka dit omgång 2.

och om du fortsätter jobba där så kommer du få uppleva vad snö och kyla är, på riktigt :)

Posted

Bryr mig inte om varken snön eller kylan egentligen. Tycker det är rätt schyst.

Problemet är att jag bor i Skåne där det blåser vilket gör att du kan komma 10min efter en snöplog och ändå inte ha möjlighet att ta dig fram i princip.

Posted

Bryr mig inte om varken snön eller kylan egentligen. Tycker det är rätt schyst.

Problemet är att jag bor i Skåne där det blåser vilket gör att du kan komma 10min efter en snöplog och ändå inte ha möjlighet att ta dig fram i princip.

Haha second that!

Fruktansvärda snöhögar :/

Posted

Jag hade gärna stuckit ut och sprungit men här är det is precis överallt.. Att gå en sträcka som normalt tar 11 minuter tar nu för tiden 20 minuter......

Posted

Men det är roligt som fan att köra bil nu! lite OT detta by the way!

Blir mer och mer fundersam över min AJB plan. Gillar snön osv men rätt så långt till norrland!

Posted

Men det är roligt som fan att köra bil nu! lite OT detta by the way!

Blir mer och mer fundersam över min AJB plan. Gillar snön osv men rätt så långt till norrland!

Norrland är väll runt 50-55% av landet så ;D

nackdelen med AJB är väll att Arvidsjaur kanske inte är det roligaste stället att bo.

är också fundersam över Halmstad och Lv6, då det är på andra sidan landet för mig, ~140mil eller liknande :>

Posted

Själv var jag inställd på Boden först, och för en skåning är Boden ganska bra bit bort!

Sen blev jag placerad i Skövde istället, inte för att det spelar någon roll egentligen, men desto längre bort man är desto mer på allvar tror jag man tar det. Lär ju inte bli många hemresor över helgen iaf... tar ju nästan hela natten att komma hem, bara för att åka tidigt igen på söndag morgon.

Posted

Ja, alltså jag tycker Arvidsjaur är positivt på de flesta sätt förutom att

1: man kommer väldigt långt ifrån flickvän. Lär ju bli sådär.

2: Det är en liten håla, vad gör man på ledig tid liksom?

Posted

Jag tror att det där med mycket dötid är ett minne blott. Utbildningen kommer med största sannolikhet bli betydligt mycket intensivare än i det gamla värnpliktsförsvaret.
Posted

Jag tror att det där med mycket dötid är ett minne blott. Utbildningen kommer med största sannolikhet bli betydligt mycket intensivare än i det gamla värnpliktsförsvaret.

Jag vet inte hur det blir med GMU, men de GSU jag deltagit i under värnpliktsförsvarets dagar, både som nyinryckt och som befäl, har inte inneburit mycket dötid alls. Knappt någon alls faktiskt. Inte heller har det varit hemresa varje helg om ni trott det. Den dötid och lediga kvällar som funnits har istället kommit under befattningsutbildningen och senare. Så i det avseendet tror jag inte det kommer skilja särskilt mycket.

Om ni sedan blir anställda blir det ju helt annorlunda eftersom arbetstidsregler och ekonomi sätter stopp för tidsuttaget. Då lär det bli mindre intensivt än under värnpliktsförsvaret. Det är liksom lite skillnad att behöva betala ÖD för en handfull befäl jämfört med en hel pluton, plus befälen.

Posted

Ja, jag syftade mest till anställningen. Då får man ju heller inga resor hem för den delen. Däremot känns det som man får mycket kompensationsledigt, övning 2 veckor, ledig 5 dagar eller något? Dålig koll. Men då hinner man i alla fall hem. Lär ju bli dyrt dock.

Posted

Nu är det snart dags för antagningsbesked ju!

Hoppas på det bästa såklart och på att hamna med många trevliga människor på LV6! : )

Någon som vet något om träningsmöjligheter på Lv6? Gym? Simhall...?

Posted

Gym ska det finnas.

hoppas bara att de har vettiga skivstänger och viktskivor.

och ett räcke för chins.

Okej, själv vill jag ha möjlighet till att simträna också! Då jag i grunden är simmare : )