Jump to content

Recommended Posts

Posted

jobbigast är väntan nu till den 17 december då dom säger att de ska skicka ut beskeden (tror det stod på pliktverkets hemsida)

hoppas vi syns på K3 viking,jag sökte också jägarsoldat :)

du hade ett poäng högre på inskrivningsprovet och befäl men annars likadant.

Posted

Fan va skoj, då¨ses vi förhoppningsvis i Karlsborg i februari viking!

"Han påpekade även att K3 vill ibland en sak, HKV en annan. Så saker KAN ändra sig"

Det var ganska precis vad dom sa till mig också, att befälen på K3 ville ha det lite mer jägar-GMU men att de egentligen inte fick det så vi får se hur det blir i verkligheten. Men han påpekade att eftersom att det nu är helt frivilligt och att de därför måste sköta det hela på ett sjysst sätt då man kan gå därifrån när som helst och det är inget som FM har råd med.

Posted

Ing2 markstrid, 36 sökande, 40 platser.

När man pratar om 36 sökande, är det enbart dem med tjänsten som preliminär befattning eller även dem som har tjänsten som andrahandsval inräknade tro?

Posted (edited)

Andrahandsvalet söktes inte på samma sätt som den man var preliminärt antagen som, den skrevs bara som en anteckning till ansökningen, det var i alla fall så min yrkesvägledare gjorde.

Edited by Kulspel
Posted (edited)

jag sökte som helikoptertekniker, är det någon som sökt samma befattning?

Edited by Fippe
Posted (edited)

Styrka: 8

Cykeltest: 6

Psykolog: 7

Befälslämp: 6

Int.prov 5

Tjänstbarhet: A

var mina poäng, vet inte alls hur bra de är för att komma in som markstrid på p4, fett besviken på Int.provet då jag säkerligen hade kunnat göra bra mycket bättre ifrån mig :(

EDIT: GG Stavning...

Edited by Eroish
Posted

Någon som vet hur många sökande det är på HB801 Ledning Gruppbefäl/Marinen 4.sjöstridsflj :)?

Näst sista dagen så var det 18 utav 19 platser preliminärt tillsatta så jag hoppas på det bästa! smile.gif.webp

Posted

Sökande är de som sökt som prel förstahand. Andrahand finns inte längre officiellt, men att flytta mellan platserna var enligt han jag snackade med "relativt okomplicerat".

Posted

Någon som vet hur många sökande det är på HB801 Ledning Gruppbefäl/Marinen 4.sjöstridsflj :)?

Näst sista dagen så var det 18 utav 19 platser preliminärt tillsatta så jag hoppas på det bästa! smile.gif.webp

Nice då kanske vi ses : D

Posted

Var ju inte direkt något roligt besked jag fick idag..

Fick inte genomföra alla moment. Är förkyld så det sket sig. Dessutom så har jag ett medfött klaffel i hjärtat(har intyg från läkare som talar om att det inte finns några som helst hinder för mig att genomföra militärtjänst), som gjorde att läkaren inte ville skicka vidare mig. Detta kommer dock överklagas. Jag ska imorgon ringa upp HR-C samt en och annan militär läkare som kan ge mig intyg på att jag självklart ska få genomföra detta!

Sådär då, då är omgång 2 sökt! Blev ju nekad fortsatt mönstring på grund av att läkaren på Pliktverket inte tyckte att mitt hjärta höll måttet..

Nu har jag varit på Karolinska Sjukhuset och fått en ny utvärdering som talar om att jag är frisk som en nötkärna och att läkaren på Pliktverket har gjort en felaktig bedömning! Så nu är allt frid och fröjd igen :)

Så förhoppningsvis så blir det väl Amf1 :D!

Posted

Har en fråga som jag förmodar att någon kan svara på.

Om man blir antagen och får göra GMU som då ska vara 3 månader, blir man då anställd när man har gjort dessa tre månader? Eller får man söka vidare och konkurrera med personer som gjort värnplikten?

Tacksam för svar.

Posted

Man får söka vidare, om du anses lämplig. Det pratar man med någon om (någon officer på förbandet du tjänstgjort på, vem vet jag inte), vart man vore lämplig och så. Det finns olika uppfattningar om det där, men tanken är att du ska kunna söka vartsomhelst oavsett vart du gjort GMU. I praktiken är det kanske lättare att få anställning där du gjort GMU.

Posted (edited)

Själv blev jag Prel. antagen till P4 Skövde, GA917 Markstrid.

Tänkte slå dem en signal imorgon och höra lite hur många som har blivit placerade där. Tror min yrkesvägledare nämnde något om att det fanns totalt 60 platser på just den. Vore gött som fan att få bli en utav dem ^^

Jag blev också prel. antagen till samma utbildning. Var ett poäng hos psykologen från att komma in på jägartjänst, så jag sökte som spaningssoldat istället. Yrkesvägledaren jag pratade med sa att spaningssoldat var en ganska fysiskt krävande utbildning så jag hoppas att det ger mig en ordentlig utmaning ;) Vad fick du för svar från dom?

Han kunde tyvärr inte se det när jag ringde, men tydligen ska man börja sortera ut idag och imorgon som jag förstod det eller något sånt.

Han bad mig återkomma om någon vecka eller så.

Han sa också att om det nu visade sig att man inte låg över sträcket för att bli antagen så skulle HR flytta en till någon annan stans. Hurvida detta stämmer eller inte vet jag ej.

Har även ett ärende liggandes hos Pliktverket jag hoppas få svar på i dagarna.

EDIT: Nämndes också att många hade sökt just den befattningen

Edited by Eroish
Posted

Hur är det med ledigheter och så, hur långt i förväg får man veta när man har permission? Eller kommer det ens att fungera på samma sätt som tidigare i och med att man nu är anställd? Kanske kommer man få ansöka om ledighet precis som på en vanlig arbetsplats.

Anledningen till att jag undrar är att System of a Down kommer till Metaltown 2011, inget märkvärdigt tänker ni, men det är en ganska big deal för mig. Jag kan tänka mig att köpa en tvådagarsbiljett bara för att gå och se dem. Sitter och hoppar upp och ner på jobb as we speak.

Posted

Hur är det med ledigheter och så, hur långt i förväg får man veta när man har permission? Eller kommer det ens att fungera på samma sätt som tidigare i och med att man nu är anställd? Kanske kommer man få ansöka om ledighet precis som på en vanlig arbetsplats.

Anledningen till att jag undrar är att System of a Down kommer till Metaltown 2011, inget märkvärdigt tänker ni, men det är en ganska big deal för mig. Jag kan tänka mig att köpa en tvådagarsbiljett bara för att gå och se dem. Sitter och hoppar upp och ner på jobb as we speak.

Exakt vad jag satt och funderade på nyss. :)

Gissar mig till att det kommer fungera precis som tidigare för de anställda i försvaret. Under GMU:n ser det nog ut som under värnplikten.

Posted

Jag har hört något om 5 betalda hemresor under GMU, tolkar det som 5 lediga helger? Antar tempot kommer att vara högt.

Posted

Att det är fem betalda hemresor under GMUn (i månaden till och med har jag för mig) står tillsammans med vilket ersättning man får (~4500kr skattefritt i månaden om jag inte minns fel) och att man får gratis sjukvård och akut tandvård i ett litet häfte som jag fick av yrkesvägledaren, där fanns även lite info till anhöriga. Har inte häftet här just nu så jag kan inte kolla.

Gissar mig till att det kommer fungera precis som tidigare för de anställda i försvaret. Under GMU:n ser det nog ut som under värnplikten.

Hur har det tidigare fungerat för anställda i försvaret?

Posted (edited)

Jag har hört något om 5 betalda hemresor under GMU, tolkar det som 5 lediga helger? Antar tempot kommer att vara högt.

Ur häftet man fick med sig hem:

VILKA VILLKOR FÅR JAG?

Under den grundläggande militära utbildningen (GMU) får du fri kost och logi, fri sjukvård, fri akuttandvård, fem fria hemresor och 4500 kr i månadsersättning.

Under utbildningen antar jag att det redan finns ett X antal bestämda dagar/helger då man får åka hem och då får välja själv, i början eller efter hand, när man själv vill ta ut sin "ledighet"!

Edited by JonasN
Posted

Angående att maila HR och fråga om hur många som sökt en specifik befattning, är det kanske bättre att vänta en vecka med det? Antar att det är mycket som skall koordineras just nu. :)

Posted

Var ju inte direkt något roligt besked jag fick idag..

Fick inte genomföra alla moment. Är förkyld så det sket sig. Dessutom så har jag ett medfött klaffel i hjärtat(har intyg från läkare som talar om att det inte finns några som helst hinder för mig att genomföra militärtjänst), som gjorde att läkaren inte ville skicka vidare mig. Detta kommer dock överklagas. Jag ska imorgon ringa upp HR-C samt en och annan militär läkare som kan ge mig intyg på att jag självklart ska få genomföra detta!

Sådär då, då är omgång 2 sökt! Blev ju nekad fortsatt mönstring på grund av att läkaren på Pliktverket inte tyckte att mitt hjärta höll måttet..

Nu har jag varit på Karolinska Sjukhuset och fått en ny utvärdering som talar om att jag är frisk som en nötkärna och att läkaren på Pliktverket har gjort en felaktig bedömning! Så nu är allt frid och fröjd igen :)

Så förhoppningsvis så blir det väl Amf1 :D!

Va niiice ;D sökte också omg.2 för säkerhets skull. Får se hur det går

Posted

Fick höra från något håll att befattningen jag sökte har 10 sökande på fem platser. 50% chans att komma in, och mina resultat var ju inte strålande jämfört med hur bra många andra gör ifrån sig. Fasen..

Posted

Någon som har tänkt söka sig vidare till SOU/OP? Det är väldigt oklart om vi utan tidigare militär utbildning ska söka som de värnpliktiga, dvs till och med 15 januari, eller inte. Måste man vänta ett år? Då hinner man utbilda sig inom en viss befattning vilket är jättebra. Vore bra om man visste hur det kommer se ut.

Posted

Krävs inte numera GMU för att få söka OP? Tyckte det stod så på sidan yrkesvägledaren visade.

Posted

Jag hade väntat mig att ca 2500-3000 skulle bli dyka upp på mönstringen. Märkligt att det blev så få som faktiskt vill genomföra GMU.

Jag undrar vad de ska göra med de platser som inte fylls, jag mistanker att flottan får det svårt. Inget ont om flottan, men de flesta som söker GMU vill väl antagligen bli frontsvin.

Posted (edited)

Klart de får det svårt i längden, men jag tror inte att det blir jättesvårt just till GMUn eftersom även de som är missnöjda med sin prel placering antagligen kommer leva på en strimma hopp om att få anställning vid AJB ändå i slutändan... Jag börjar fundera mer och mer på hur FM tänkt sig fylla personalbehovet, framförallt utan att behöva fylla leden med kriminella o dyl. a la US Army...

Besluten fattade enligt mil.se, nu väntar registerkontroll och sedan besked innan jul! 800 antagna, 200 reserver (antar att alla blev placerade antingen som reserv eller som antagna), så 4/5 kommer att bli antagna. Shit, vad nervös man blev nu. :)

Edited by Tanner