Jump to content

Recommended Posts

Posted

Då finns antagningarna på Rekryteringsmyndighetes e-tjänster. Så det är bara att gå in där och kika och se ifall man har kommit in :)

Posted

Då blev man antagen som soldat. Trots att jag hade 7/7 hos psyk och min yrkesvägledare tyckte jag var perfekt som gruppchef :P I och för sig så gör det ingen skillnad i slutändan eller? Speciellt om man ska söka anställning på annan tjänst ändå.

Dock tror jag att min YV skrev det konstigt, hade själv uppfattat det som jag ville bli soldat helst och gruppchef i andra hand. Sen var jag tydligen för lång som gruppchef men inte soldat? Vet inte faktiskt.

Men som sagt, bör inte göra skillnad?

A9 blev det i allafall. Tar nog ett tag med tåg från Skåne till Norrland.

Posted (edited)

Då blev man antagen som soldat. Trots att jag hade 7/7 hos psyk och min yrkesvägledare tyckte jag var perfekt som gruppchef :P I och för sig så gör det ingen skillnad i slutändan eller? Speciellt om man ska söka anställning på annan tjänst ändå.

Dock tror jag att min YV skrev det konstigt, hade själv uppfattat det som jag ville bli soldat helst och gruppchef i andra hand. Sen var jag tydligen för lång som gruppchef men inte soldat? Vet inte faktiskt.

Men som sagt, bör inte göra skillnad?

A9 blev det i allafall. Tar nog ett tag med tåg från Skåne till Norrland.

Jag vet med mig att det var en bra merit (om inte ett krav mer eller mindre?) att gjort lumpen som gruppchef om man ville söka SO/OF-utbildning t ex. Dock är nu kraven endast genomförd GMU/vpl samt lite andra grundläggande krav, så nej, det ska inte göra någon skillnad.

Var också lite orolig angående det där, men så som JAG uppfattat det hela, med insyn av vänner som gjort lumpen med mera har vi kommit fram till att det inte ska göra någon skillnad.

Om du är väldigt osäker kanske du kan slänga iväg ett mail till HR.

EDIT: Och STORT grattis till er som kommit in! :D

Edited by Paradschlagzeug
Posted

Har mailat HR också. Tror som sagt det var längden för min YV fick inte för datorn göra prel. antagning på mig som gruppchef men skrev det i textrutan.

Posted

Har mailat HR också. Tror som sagt det var längden för min YV fick inte för datorn göra prel. antagning på mig som gruppchef men skrev det i textrutan.

Frågor angående YV, längd och grpch bör väl skickas till RM också.

Sen är ju det där endast en preliminär antagning, så om du får godkänt betyg på GMUn antar jag att du kan söka som gruppchef i vilket fall som helst?

Posted

Ja. Som YV sa, det man gör på RM gör 1% skillnad kanske. Allt avgörs under GMU. Bra GMU och du kan bli vad du vill.

Posted

Poängen är ju att det numera är omöjligt att göra GU som gruppchef, så i praktiken är alla på samma nivå efter fullgjord GMU. Oavsett vad man har för preliminär tjänst på pappret.

Posted (edited)

tänkte på det! K3 lär ju bli populärt igen!

Livgardet (LG), Kungsängen

(Arbetsområde: markstridsgruppbefäl, markstridssoldat, logistikgruppbefäl, logistiksoldat, ledningsgruppbefäl, ledningssoldat, jägarsoldat, jägargruppbefäl, musiksoldat) Omgång 4!

Jägarsoldat på livgardet är?

Edited by Dini
Posted

tänkte på det! K3 lär ju bli populärt igen!

Livgardet (LG), Kungsängen

(Arbetsområde: markstridsgruppbefäl, markstridssoldat, logistikgruppbefäl, logistiksoldat, ledningsgruppbefäl, ledningssoldat, jägarsoldat, jägargruppbefäl, musiksoldat) Omgång 4!

Jägarsoldat på livgardet är?

Förmodligen befattning liknande tidigare MP/Säk (f.d. Militärpolisjägarna) från 2. skvadron med placering vid 13. Säkerhetsbataljonen.

• 3 weeks later...
Posted

Har sökt gmu 3-4 och jag skulle vilja vara på livgardet typ 7.manöverbataljonen. Men det står som krav att man måste ha gjort värnplikt med godkända betyg?.

Hur skall då en 92:a som vill bli soldat kunna söka tjänsten, är det GMU som gäller och sen kunna söka tjänsten?

MVH

Daniel Johansson

Posted

Har sökt gmu 3-4 och jag skulle vilja vara på livgardet typ 7.manöverbataljonen. Men det står som krav att man måste ha gjort värnplikt med godkända betyg?.

Hur skall då en 92:a som vill bli soldat kunna söka tjänsten, är det GMU som gäller och sen kunna söka tjänsten?

MVH

Daniel Johansson

Till GMU 4 söker Livgardet blivande markstridssoldater, så vill du hamna på 7. manöverbataljon är det nog det du söka till i första hand.

Posted

Någon som ska åka till I19/A9? Ska själv åka från Skåne till Boden. Sällskap hade varit skoj!

Posted

Om man blir antagen att göra GMU och sedan blir anställd på Livgardet, får man bo där eller ska man hitta sin egen lägenhet. Det är ju lite små svårt att hitta en lägenhet i Stockholms regionen?

Posted

Om man blir antagen att göra GMU och sedan blir anställd på Livgardet, får man bo där eller ska man hitta sin egen lägenhet. Det är ju lite små svårt att hitta en lägenhet i Stockholms regionen?

Från http://www.forsvarsmakten.se/upload/Forband/Utbildningsforband/Livgardet_LG/FAQ_livgardet_rekrytering.pdf

"Finns det möjlighet att bo på regementet?

Det finns möjlighet att bo på förbandet i max ett år, till en månatlig kostnad. Kostnaden för 2011

är inte klar men ska enligt riktlinjer från Högkvarteret ligga runt 1000 kronor/månad. Då ingår

tvättbyte, sängkläder och handduk. I särskilda fall, efter beslut av chefen Livgardet, kan en

förlängning ske i upp till två år. Hyreskontraktet skrivs mellan den enskilde och

Fortifikationsverket, inte Livgardet. Det finns tvättmöjlighet för civila kläder."

Lär väl förhoppningsvis gälla även folk som blir anställda efter GMU.

Posted (edited)

På Marinbasen bor anställda GSS på logement för 850 kr i månaden för tillfället.

EDIT: Förtydligande.

Edited by Beafer
Posted

Okej okej tack för svaren men när de har gått vi säger två år så ska man alltså flytta till en lägenhet. Och vad dom flesta vet är det nästan en omöjlighet att få en bostad i Stockholm. Undra hur man ska lösa det då?

Posted

Har för mig om att jag läst/hört om folk som gjort Rekryttesten och som svarat på frågor om vilka intressen man har. När jag gjorde Rekryttesten nu till GMU3 fick jag inte en jävla fråga om intressen. Är det något dom gjort om lr har jag missat nåt?

Posted

Vad har du läst om det då? Minns själv inte hur rekryttestet såg ut, ifall de hade frågor om ens fritidsintressen. Frågor om fysisk aktivitet(idrotter m.m) och vilka inriktningar inom FM man tänkte sig förekom däremot.

Du kan nog vara lugn, det som var på rekryttestet är vad som gäller. :)

Posted

Har för mig att jag inför GMU1 läste om det på Flashback. Vilka intressen o idrotter som var bra/dåligt att fylla i, är säker på att detta gällde testen man gjorde på nätet (sen på antagningsprövningen så snackar man såklart om sånt hos psykologen).

Men jag hade inte en fråga om intressen, idrotter lr andra fysiska aktiviteter. Men det är ju som du säger, har ju signerat o skickat in testet o det skulle ju inte gå om man missat att fylla i vissa uppgifter. Man är bara nojig.