Jump to content

Stridsvagnar i Nynäshamn?

Guest

Recommended Posts

När jag kom med färjan från Gotland och åkte av i Nynäshamn såg jag att det stod en väldig massa stridsvagnar precis nere i hamnen som verkade helt avställda. Någon som vet vad det är för några och vad dom gör där?

• Super Administrators

Troligtvis inte stridsvagnar utan pbv 501 (bmp 1) som ska exporteras.

Confirm, det är PBV 501 som står där, och en jevla massa av dom dessutom (alla?). Grämde mig att jag inte orkade ta en bild när jag körde förbi härom dagen.

Såg lite bisarrt ut med så mycket pansar på en och samma plats, iaf på denna sida jordklotet.

De har stått där sedan Maj iaf. Så det verkar inte vara bråttom.. Har ett par bilder på någon kamera. Ska glo lite när jag kommer hem. Laddar upp om jag hittar.

Den här återfanns på www.terrangbil.net.

P1000606_584x438.JPG

Edit:

Hittade även denna på Nynäshamnsposten.

Bandvagnar på väg till Tjeckien

Ett 40-tal pansarbandvagnar vid kryssningskajen har väckt nynäshamnarnas nyfikenhet. De är på väg till Tjeckien[...].

500620258.JPG?maxWidth=468

Edited by Frekvenz

Tas det betalt för vagnarna eller är det nån slags välgörenhet FM sysslar med här?

Enligt tidningslänken....

– De har sålts till ett statligt tjeckiskt bolag och ska tas med fartyg till Gdansk. Sedan ska de vidare på järnväg till Tjeckien, förklarar Ulf Lindström, pressansvarig på Försvarets materielverk.

En fråga...är dom "demilitariserade"?

@Tinhead

Nej det behöver dom inte vara. Köparen är samma fabrik som vi en gång köpte renoveringen/modifieringen av, på just de vagnarna. Och fabriken ägs av tjeckiska staten så tillstånden har nog inte varit nåt större problem.

Om man innan 1990 hade haft en rubrik på ett forum (BBS kallades de väl då i och för sig) med rubriken "BMP 1 i Nynöshamns färjeläge" så hade nog både en och 2 hemvärnsmän sprungit ut och minerat sittt mobförråd och kanske någon pilot (som läste) tagit fram tjänstepistolen och på cykel gett sig in till flotiljen (Ja det är tagit från OP Garbo)

Men oj vad tiderna ändras

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag var i Nynäshamn och tog en massa bilder på dessa PBV 501/BMP 1 någon gång i juni/juli i år.

Svenska försvaret köpte in ca 350 st av BMP 1 från fd Östtyskland. Jag antar att man gjorde på liknande sätt som med

MT-LB/PBV 401, d.v.s. skrotade ca hälften för att lägga upp ett reservdelsförråd.

Jag har inte räknat vagnarna i Nynäshamn men det inhägnade utrymmet var ganska fullt och jag bedömmer det till ca 50 vagnar.

Det är alltså inte sannolikt hela det Svenska beståndet som står där.

Två vagnar är sparade till muséet som håller på att upprättas i Strängnäs, det är en Svensk PBV 401 och en näst intill omodifierad BMP 1 som kommer att återställas i det skick den rullade i under tjänst i NSV (Östtyska armén).

Om någon bussig själ här kan tipsa mig om hur man laddar upp bilder här på SoldF så ska ni alla få ta del av ett par stycken.

:baskerPa::baskerHV:

Om någon bussig själ här kan tipsa mig om hur man laddar upp bilder här på SoldF så ska ni alla få ta del av ett par stycken.

Bilder läggs upp så här: kolla redigeringsrutan för "nytt inlägg" - och i knappraden finns en smiley - och ikonen två steg till höger om den är "lägg upp bild" - klicka på den och skriv URL/webbadress för bilden. Lägg upp.

Edited by lampros

• 3 weeks later...

Bilder läggs upp så här: kolla redigeringsrutan för "nytt inlägg" - och i knappraden finns en smiley - och ikonen två steg till höger om den är "lägg upp bild" - klicka på den och skriv URL/webbadress för bilden. Lägg upp.

URL/webbadress?

Kan jag inte bläddra på min hårddisk?

Eftersom jag har tagit bilderna ligger de på min hårddisk. :banghead:

Jag må vara en riktig amatör som inte kan lösa problemet eller finns det en brist i funktionerna på denna sida?

:worthy: Mottar tacksamt tips, råd och kommentarer om än i begränsad omfattning då det är lite OT.

Edited by weekendwarrior

Eftersom jag har tagit bilderna ligger de på min hårddisk. :banghead:

Jag må vara en riktig amatör som inte kan lösa problemet eller finns det en brist i funktionerna på denna sida?

:worthy: Mottar tacksamt tips, råd och kommentarer om än i begränsad omfattning då det är lite OT.

ladda upp bilder på en uppladdning sida, typ www.n0.se , www.imageshack.com , www.pici.se http://lmgtfy.com/?q=gratis+bilduppladdning